spoed is spoed maar wat ts beschrijft klink voor mij niet als spoed. Paracetamol geven is een goed advies. Vooral mijn oudste heeft regelmatig keelonsteking en dan niets . Als we goed standaard paracetamol geven drinkt ze wel. Vorige winter was 's ochtends echt heel ziek, werd suffer en had een stijve nek, we vertrouwden het niet. Om 13 uur huisarts gebeld. Assistente liet ons in overleg met de huisarts direct komen om hersenvliesontsteking uit te sluiten. Gelukkig had ze "maar" een fikse keelontsteking en met diclofenac als pijnstiller werd we weer alerter en wilde wat eten.
Wat is spoed? Spoed is voor mij als het levensbedreigend is. En dan bel je 112 en ga je niet eerst ha bellen.
Om daar onderscheid tussen te maken tussen "112-spoed" of "huisarts zelfde dag zien spoed" of "morgen gezien worden semi spoed" hebben de drs ass gelukkig een 3 (?) jarige opleiding voor gehad en een richtlijnen klapper.
Daarom. In begin van bandje krijg je hier altijd te horen bij spoed duk 1 dan denk ja... wanneer druk je op die knop... En tuurlijk kan het vooor een moeder als spoed voelen.. maar denk dat een ass er niet laks over nadenken en wel weten wat ze doen.
Ik snap dat er soms situaties zijn die voor een moeder als spoed voelen maar dit toch echt niet zijn. Hier momenteel een kereltje die 39.6 koorts heeft, alleen bij mama wil zitten tv kijken en slecht drinkt en weigert te eten maar ook alles onderspuugt. Tsja ik denk dat eerst maar eens een dagje hangen samen en proberen ieder slokje drinken erin te krijgen desnoods als ijsje een beetje vocht naar binnen. Morgen kijken we wel weer verder. Als ik nu zou bellen krijg ik ook de mededeling: paracetamol en morgen een afspraak.
Hmm op zich vind ik het advies van de assistent niet zo heel vreemd. Als ik op haar stoel had had ik misschien wel hetzelfde gezegd.
Ik heb nooit problemen met de Ass van de HA. Ik bel om 8 uur al op en leg uit wat er aan de hand is, ik bel ook echt alleen als ik het zelf niet vertrouw en dat weten ze. In geval de kids is er hier altijd wel een plekje vrij. Nou moet ik er ook wel bij zeggen dat wij een huisartsen praktijk hebbben met meerdere dokters, het maakt mij dan ook niet uit als ik niet bij mijn eigen arts kan zijn.
Mijn ouders zijn hartpatient. En een keer in de zoveel tijd moeten ze bij de huisarts zijn voor controle. Dus mijn vader belde vorig jaar naar de assistente om een afspraak te maken voor over een paar dagen (dan was hij vrij van zijn werk). Zegt ze: dan zitten we vol! ...Eh? Nou ja, het zal wel. Mijn vader had de maand erop weer een paar dagen vrij van zijn werk, dus hij vroeg: en volgende maand op die en die datum dan? Zegt ze tot mijn vaders stomme verbazing: dan zitten we vol! Jeetje, wat een muts. Sorry! Dat bestaat gewoon niet! Zat keihard te liegen. Verder zijn de assistentes hier net zo goed opgeleid als een huisarts, als zijnde, ze kunnen zo aan het werk als huisarts. Zijn heel goed in diagnoses stellen aan de telefoon. Oke, ik begrijp dat ze niet iedereen met een wissewasje kunnen laten komen, maar de assistentes van onze huisarts...pfff. nou....Deden laatst zelfs moeilijk toen het 1-jarig zoontje van mijn zusje het zwaar benauwd had en er zelfs van moest overgeven de hele nacht. Mocht ze nog niet komen met haar zoontje?!? Ook stond ik destijds zwanger van Aiden bij hun aan de balie met een potje urine om deze af te geven in verband met onderzoek naar een blaasontsteking. De assistente was in gesprek aan de telefoon. Een persoonlijk gesprek zo te horen. Ze zag me staan, maar kletste vrolijk verder. En liet mij staan. En niet eventjes, maar minutenlang. Er zijn twee assistentes werkzaam die wel aardig zijn en er al jarenlang werken. Helaas werken ze beiden maar 1 dag in de week. De overige dagen werken er assistentes type haaibaai. Mijn huisarts daarentegen is wel ontzettend aardig en meelevend. Finley lag met 5 weekjes oud met een ernstige urineweginfectie in het ziekenhuis aan een infuus. Toen hij na een week weer thuis was, hing de huisarts aan de telefoon. Nou ja, hij had de voicemail ingesproken. Hij was geschrokken van de opname van ons zoontje en als hij iets kon doen voor ons, dan moest ik hem maar bellen. Maar ja...voordat je bij de huisarts bent....de assistentes.....
Het klinkt voor mij ook niet als spoed, maar kan ook begrijpen dat je je zorgen maakt als je al een keer eerder afgescheept bent, wat resulteerde in een uitgedroogd kind. Mijn zoontje had als baby heel veel oorontstekingen met veel pijn en hoge koorts. Ze hebben m zelfs een keer in t zkh gehouden, hij was aan t ijlen van de koorts. Ben ook wel eens door de ass afgescheept met de mededeling dat oorontstekingen erbij hoorde, heb net zolang volgehouden totdat ze me uiteindelijk een afspraak gaf. Dienstdoende huisarts gaf me vervolgens gelijk, want idd een dubbele oorontsteking. @ts, beterschap met je zoontje. Laat je nog even weten wat de huisarts zei? Hopelijk valt het mee.
Hier zegt het bandje tegenwoordig voor 112 situaties druk 1. Denk dat teveel mensen zich zelf onterecht spoed vinden . Maar succes zo meteen bij de huisarts
Hier ook het hele weekend met een spugende 6 maanden oude baby gezeten. Hangerig, huilen, niet willen drinken. En nu weet ik zeker wat er was, want meneer heeft mij aangestoken: Buikgriep Maar behalve in de gaten houden dat ze niet uitdrogen valt er niet veel te doen. @TS: hoe ging het bezoek?
Nou bij de ha geweest. Oorontsteking en rode keel. Nou toen we kkaar waren bij de ha ennin de wachtkamer zaten zegt de ass ineens nou hij voelt zich al een stuk beter hoor hij rent al lekker rond wijzend naar me zoon van bijna 4. Meteen gezegd dat hetbom de 1jarige ging. Bleek dus nadatvik ook geboortedatum heb gezegd ze alsnog verkeerde kind in haar hoofd heeft.
Tja, ik vond het ook niet als spoed klinken om eerlijk te zijn. Wel heel vervelend natuurlijk, dat wel! Maar niet dat het acuut vandaag moest. Dus op zich kan ik mij vinden in het advies van de assistente. Wel fijn dat je kleine man uiteindelijk al kon komen. Veel beterschap!
Vaak zijn assistentes van die enorme mutsen.. Hoort dat bij de opleiding ofzo? Wij hebben nu gelukkig een ontzettend lieve, maar dat is ook echt de eerste keer. Ook ik begrijp natuurlijk dat als het écht druk is, ze selectief moeten zijn, maar ik vind eigenlijk dat er bij kleine kinderen sowieso niets uitgesteld moet worden. Als moeder ken je je kind het best! De allerergste assistentes werken trouwens bij de huisartsenpost in Etten-Leur. Daar willen ze echt graag dat je eerst overlijdt voor je langskomt. De laatste keer, toen Damiën bijna stikte omdat hij in z'n pseudokroep bleef hangen, heb ik dus ook gewoon gezegd dat we eraan kwamen, klaar. Niet overleggen, maar mededelen. Vraagt dat mens nog 'wat me het idee gaf dat ik direct langs moest komen' Moet trouwens zeggen dat ze hier op de huisartsenpost óók heel erg aardig zijn. Als je daar belt voor overleg, reageren ze ook begripvol en staan ze je netjes en behulpzaam te woord. Als ik naar de HAP in Etten-Leur belde omdat ik een ziek kind had, wat niets wilde eten of drinken en overduidelijk pijn had, in combinatie met hoge koorts, vroegen ze of m'n kind nog nooit eerder ziek was geweest, want het was wel heel overdreven om me hier zorgen om te maken. Op andere momenten, waarop ik dacht dat er weinig aan de hand was, maar voor de zekerheid en puur om te overleggen even belde, vroegen ze 'waarom ik nu pas belde'. Ze hebben me daar tig keer het gevoel gegeven dat ik één of andere labiele, intens slechte moeder was. Er zullen best mensen zijn die voor elk klein dingetje komen, of die alleen maar naar de huisartsenpost gaan omdat ze op doordeweekse dagen geen tijd of zin hebben, maar soms gaan assistentes er echt te ver in.. Beterschap voor je kleintje!
Mijn zus (de ha-ass dus) verteld altijd lachend voor de grap dat een ha-ass dezelfde basisopleiding als een uitsmijter krijgt Zij bepaalt wel wie ziek is en wie niet
Hier nooit problemen en mag altijd komen met de kinderen (al komt dat 2 x per jaar voor). Maar goed, komt misschien omdat ik zelf ook de doktersassistente opleiding heb gedaan en bij de huisarts heb gewerkt. Verhaal van ts vind ik geen spoed.
Meestal kan ik wel de zelfde dag terecht of maak al vast een afspraak voor de dag er na. Vorige week was dochter ziek en ben in totaal drie keer bij de ha geweest pas bij de derde keer kregen we een ab. Maar de assistente hier daar lukt het mij nog wel bij om toch nog die dag langs te komen. Standaard vragen ja paracetamol gebruiken we al neusdruppels al in huis ect ect en ze heeft al drie dagen koorts( was vorige week ook zo) Meestal voel en zie je zelf wel of het echt ( weer wat is of of je het een paar dagen moet aan kijken. Een keer dochter kreeg in eens weer hoge koorts en toevallig was ik bij mijn moeder geweest zeg tegen lat rij maar even door naar de ha. Hij zegt je bent gek.( ze had dubbele oorontsteking) Maar mocht eigenlijk gelijk wel door lopen ( zonder afspraak) De keren dat ik met mijn kinderen bij de ha geweest ben. Was er altijd eigenlijk wel wat. Ook eens ab gekregen via de telefoon. Was die dag bij het cb geweest en deze had al gezien dat dochter ( rode oren had) hoefde het alleen maar te vertellen en kreeg gelijk ab. Zo kan het dus ook. Ook een keer de ha gebeld die niet gelijk wilde komen( was andere ha) Zoon had een koorstuip en ik belde wilde hij niet komen. Mijn stiefmoeder heeft de assistente ( geëist dat hij direct kwam) Konden gelijk door naar het ziekenhuis. Rotavirus en op het randje van uit drogen. Na de hand heeft hij wel zijn excuus aan geboden van je had gelijk.
Zonder lullig te willen zijn, zeker tachtig procent van de mensen die bellen op een dag moeten gewoon uitzieken, helder nadenken of niet zo'n drama maken.
Nee is het ook niet. Maar ben wel makkelijker geworden. Lukt het op de dag niet dan is de hap een telefoonnummer verwijderd. Weet zelfs het telefoonnummer van de hap na al die jaren nog steeds uit mijn hoofd haha. En kwam eigenlijk altijd wel ( terecht bij de hap of ha). En denk dat t.s ook wel terecht vandaag gegaan is je ziet duidelijk of je kind wat mankeert. Natuurlijk is oorontsteking( geen spoed) maar voor z.n kleintje echt zielig. Soms zit je met je handen in het haar als ( ouder) en wil je dat je kind gezien word.
Ik ben blij dat de ha mij wel snapte en de assistente uiteindelijk ook. Ik luister naar mijn moedergevoel en ben blij dat ze er begrip voor hadden. Na een goed gesprek met de ha en assistent met een opgelucht gevoel naar huis. Het is niet dat zoonlief vandaag ziekmis geworden maar al een paar dagen is. Mensennmogen me overdreven vinden hebben gereageerd maar ik luister gewoon naar mijn moedergevoel.