Volgens mij gaat het er toch meer om dat dit nu eenmaal wordt gevraagd. Wil je er niet aan meedoen (dat is je goed recht ook), dan worden je kansen op meer of vaste uren wel heel erg klein. Of het nu eerlijk is of niet. Dan heb je inderdaad ergens anders meer kans om een volledig inkomen bij elkaar te scharrelen dan binnen een stichting die nu eenmaal op deze manier te werk gaat. Daar moet je dan een keuze in maken. Ik doe ook veel vrijwilligerswerk om mijn kansen te vergroten, niet omdat ik niet graag een baan wil waarmee ik voldoende verdien, maar omdat dat op dit moment de enige mogelijkheid is waarmee ik mezelf een beetje aantrekkelijker kan maken tussen al die andere duizenden sollicitanten. Ik zou ook in een heel andere bedrijfstak kunnen gaan werken en mijn opleiding maar aan de kant schuiven, maar je investeert dan toch maar ergens in...
Je leest wat je wilt lezen. Uiteraard wordt er gekeken naar kwaliteit van de leerkracht maar kwaliteit kun je pas zien als je mensen langere tijd binnen je stichting ziet. En aangezien de poolers eerst aan zet zijn, zul je je in de kijker moeten spelen. Die kans krijg je maar je ziet de negatieve kant (en praktische kant; je moet inkomsten genereren). Kwaliteit heeft niet alleen te maken met lesgeven maar ook met andere competenties. Teamplayer zijn bijvoorbeeld. Je geeft steeds kritiek richting mij, prima. Maar het lost niets op voor jou. Je moet kijken naar wat bij je past. Als dit systeem niet bij je past, moet je iets anders zoeken (hoe moeilijk ook).
Ik kan me gewoon eerlijk gezegd in deze tijd niet voorstellen dat je trots kunt zijn op het onderwijs systeem. Het belang van goede (hoge) resultaten is zo groot geworden dat bij ons de meeste kinderen worden aangemeld op GL niveau (of nog leuker bkgl-niveau, met andere woorden zoek het maar uit) want dat staat mooi in de schoolgids.. en dan komt toets 0 en blijkt het gros op BB+ niveau te scoren. Ik zie steeds meer diep ongelukkige kinderen die met een zelfbeeld van 0 van de basisschool komen omdat ze niet genoeg konden meekomen en op het VO is de druk net zo groot. Wij hebben met onze vakgroep zulke goede ideeen, ons CE-cijfer ligt namelijk te laag, leesvaardigheid is hier een groot probleem (heeft ook te maken met dialect) maar we hebben amper tijd om hier echt wat mee te doen... en straks passend onderwijs...
Je wakkert een andere discussie aan Moontje2008. Ik wil er best mijn visie op geven (visie gebaseerd op hoofd, hart en handen waarin cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling hand in hand gaan en waarin we door ouders, kinderen en inspectie als zeer kundig beoordeeld worden) maar het is het topic van TS en die vraagt iets heel anders.
Dan begrijp ik je al iets beter, op het VO gaat het er op dit moment echt hard aan toe, er is jarenlang door directies en besturen met geld gesmeten.. en nu, nu moet er als een bezetene bezuinigd worden waardoor de werkdruk haast niet meer te doen is. mag ik trouwens vragen of jullie contact houden met de vo scholen waar jullie kinderen heen gaan en of er na 4/5/6 jaar wordt gekeken op welk niveau de leerlingen hun diploma halen? Klopt dit met het advies waarmee ze van school af zijn gegaan? Mag ook in PB hoor, maar dat is bij ons echt een gigantisch probleem op dit moment. Wij hadden een leerling die bij ons werd aangemeld voor GL en achteraf een IQ van 81 bleek te hebben met een zeer dubieuze cito score...
Ik wil absoluut geen discussie aanwakkeren hoor, mijn frustratie begon te spreken Sorry TS... Ik ben zelf een jaar terug op mijn nieuwe werk begonnen, ik ben weggekaapt op mijn oude werk met de belofte van een vast contract.. nou, mijn beoordelingen zijn zeer goed, maar dat vaste contract komt nog niet.. eerst krijg ik drie jaar een vast contract. Ik moest maar blij zijn dat ik werk had Als je het echt een leuke school vindt dan zou ik er voor gaan, mits het geen problemen geeft met je uitkering. Elke ervaring die je nu op doet helpt je dichter bij een (vaste) baan...
Haha. Ja, wij houden kinderen op het VO in de gaten tot 3 jaar na groep 8. We volgen de kinderen, kijken welk advies ze van ons hebben gekregen en waar ze in klas 1, 2 en 3 terecht komen. Dit is trouwens een wettelijke verplichting en moet je ook aan kunnen tonen richting de inspectie. Cito scores zijn bij ons niet leidend maar een systeem dat de resultaten van groep 6, 7 en 8 van ieder kind in kaart brengt (ook de sociaal emotionele ontwikkeling!). We geven een vervolgadvies richting VO voordat de Cito Eindtoets score binnen is. Ik merk dat vel kinderen terecht komen op de plaats waar ze passen. Op externe factoren heb je geen invloed. Ik heb bijv een meisje met gymnasium advies naar het VMBO zien afglijden omdat ze jongens en drugs interessanter vond dan leren. Als wij merken dat een advies toch niet passend was, bel ik ouders en nodig ze uit voor een gesprek om te kijken wat we als basisschool niet goed hebben gedaan, hier leer je veel van. Even een antwoord op jouw vraag Moontje.
en daarom krijgen wij dus veel BKGL adviezen en dan komen ze op GL, basisschool van de zorg af, wij de pineut Bedankt voor het antwoorden!
Ik vind dit een beetje dubbel. Ik werk zelf in de psychologie en daar is het echt heel normaal dat je of via je stage aan het werk komt, of door daarna een werkervaringsplaats te lopen. Op vrijwillige onbetaalde wijze binnen komen bij de organisatie en dan je kwaliteiten laten zien en hopelijk mogen blijven. Binnen mijn vriendengroep vanuit de studie is er nog niemand die dit niet heeft gedaan om aan werk te komen. Schaarste qua banen brengt immers zulke dingen mee. Het is niet eerlijk tegenover de mensen met kinderen of ander werk omdat ze hun vaste lasten moeten betalen, maar ook in mijn vakgebied werkt het zo. Desalniettemin, vind ik het gek dat het specifiek gevraagd moet worden. In mijn geval besluit je zelf om eens te gaan kijken of het lukt om op die manier binnen te komen of in ieder geval je CV uit te breiden. Ik heb dan ook op een peuterspeelzaal betaald werk verricht en daarnaast 2 dagen + schoolvakanties een onbetaalde baan als psycholoog gehad. Peuterspeelzaal was echt voor de lasten en psycholoog om mijn koppie een beetje te kunnen gebruiken (niet dat pzsleidsters dat niet doen, maar dat was niet mijn achtergrond). voor die werkervaringsplaats heb ik ook echt mijn best moeten doen, want niet iedere organisatie staat daarom te springen en grotere instellingen mogen het niet altijd. Het probleem in het geval van TS is de uitkering, je mag van het UWV geen vrijwilligerswerk uitvoeren indien dit werk is wat normaliter door een betaalde kracht wordt gedaan. Wanneer het gaat om toetsen afnemen ed. dan is dit normaal iets wat de leerkracht zelf doet, of evt de ib-er. Dus een betaalde functie. Het uwv zal dan ook niet akkoord gaan met het uitvoeren van dit werk, en als je daarmee akkoord gaat verlies je het recht op je ww (heb ik ook gehad om ergens toch een werkervaringsplaats te kunnen lopen, en dit is uiteindelijk met een hoop getouwtrek toch gelukt). Ik begrijp dus het standpunt van de school, maar ook zeker dat het niet netjes is. En dat het een beeld geeft van uren maken gaat voor kwaliteit, maar ik mag toch hopen dat mensen die geen kwaliteit leveren sowieso niet meer opgeroepen worden. Ik zou met de stichting gaan praten, aangeven dat je er een nare smaak aan over houdt. Dat je graag voor ze werkt, maar dat het financieel niet haalbaar is om op deze manier te vechten voor je plekje. Dat je de goede wil van de instelling begrijpt (jou de kans geven jezelf zichtbaar te maken) en dat je ook best na (bijvoorbeeld) een maand werken in november ook met sinterklaas nog bij wil springen, maar dat deze manier voor jou niet gaat. Dat je wel vind dat jij goede kwaliteit onderwijs geeft en dat je hoopt dat dit toch de pijler is waar het om draait. (dat ik het bij mijn vakgebied zie, wil niet zeggen dat het ik de manier netjes vind...)
Dus dan krijgen zij mooi vrijwillig de 'rotklusjes' opgeknapt waar de vaste krachten te duur voor zijn, graag vrij willen hebben etc? Euh nee...hier ging ik niet mee akkoord..werken met plusjes en minnen Ze lossen het mooi goedkoop op zo!
Ik wil niet onaardig zijn Mol, jij kunt er niets aan doen, je weet niet beter. Maar je praat zoals de meeste schoolmanagers die ik ken. Blijkbaar heeft zo'n beetje iedereen dezelfde cursus gevolgd, en spreekt men dientengevolge dezelfde taal. Ik vind dat er in het Nederlandse onderwijs, en vooral in het Nederlandse onderwijsmanagement HEEL VEEL niet goed is. Mensen in het onderwijs zijn het onderwijs in gegaan om te onderwijzen, niet vanwege hun managementskwaliteiten. En dit soort rare trucjes plus het goedpraten daarvan zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Net zoals het eisen dat mensen anderhalf keer zoveel tijd aan school besteden dan ze uitbetaald krijgen (en ja, dan heb ik de schoolvakanties al meegerekend). Probleem is dat de meeste mensen in het onderwijs hun werk te leuk vinden en dus dit soort ongein blijven slikken. Ik heb niets tegen vrijwilligerswerk, ik doe zelf op vrijwillige basis RT/IB-werk. Om de simpele reden dat ik weet dat de school waar ik dat doe dat nodig heeft, en omdat ik mijn vaardigheden op peil wil houden. En omdat ik van mijn vak hou. Maar dat doe ik vrijwillig, uit vrije wil. Niet omdat een of andere bobo in het stichtingsbestuur een of ander leuk systeem met plusjes en minnetjes verzonnen heeft, met de misvatting dat je je personeel vooral net zo moet behandelen als je leerlingen.
Ik vind het eigenlijk wel onaardig, Dirksmama. De zin "je weet niet beter" is nogal denigrerend. Je kent haar niet, dus kun je zoiets niet zeggen. Ik sta ook niet achter het plusjes-systeem, dat schreef ik al eerder. Ik kan me wel voorstellen dat een school eerder kiest voor iemand die z'n gezicht vaker laat zien, die betrokken is bij de school, die weet hoe het er werkt. Ik zou wat dat betreft ook mijn gezicht zo veel mogelijk laten zien, ook als dat door opvang moeilijk zou zijn. Kijk dan of je zo af en toe iets kunt regelen. Uiteindelijk blijf je ook op de hoogte van wat er in het onderwijs gebeurt en zit je dichter bij t vuur. Dan is het echter nog steeds te hopen dat men voor de beste kandidaat kiest. Sommige mensen hebben wel een diploma, maar zijn in mijn ogen echt ongeschikt om in het onderwijs te werken. Het zou belachelijk zijn als zo iemand voorgaat omdat hij/zij heel veel vrijwilligerswerk heeft gedaan en dus een "plusje" heeft verdiend. Niks mis dus met vrijwilligerswerk, wel met een beloningssysteem.
Nou dat vind ik gewoon misbruik. Je moet vrijwilligerswerk doen, om betaald werk te mogen doen. Daar komt het op neer. Ik vind dat echt heel fout. Kan gewoon niet. Ik zou een melding maken naar de onderwijs-inspectie. En als die lauwtjes reageren zou ik ns wat politieke partijen gaan mailen.
Dat 'je weet niet beter' is niet denigrerend bedoeld. Het probleem van veel mensen in het onderwijs is dat ze hun hele leven, vanaf hun vierde levensjaar, op school hebben doorgebracht, en eigenlijk niet veel sjoege hebben van wat er zich nou echt buiten de schoolwereld afspeelt. Daardoor is hun blikveld vaak erg gekleurd, en worden dingen die buiten het onderwijs als absoluut te gek voor woorden worden gezien (verplicht vrijwilligerswerk, maar ook veel meer uren draaien dan waar je voor betaalt, opdraven op vrije dagen of avonden zonder dat daar bijv. vergoeding voor kinderopvang tegenover staat) gewoon gevonden worden en goedgepraat worden. Daarbij, de laatste 20 jaar hebben zich een aantal opleiders zich op de onderwijsmarkt gestort, die een soort managementscultuur hebben gekweekt, die zogenaamd 'zakelijk' is, maar die je in het bedrijfsleven niet zou volhouden. Kort gezegd komt die cultuur neer op 'take it or leave'.