Problemen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Beloved11, 5 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief

    Onze zoon is nu bijna 6 en zit nu in groepje 2. We lopen ook al bij de kinderpsycholoog met hem maar er blijven zich problemen voordoen om school.
    Zal even beginnen bij het begin.

    Hij was als baby altijd al heel onrustig, huilde veel, sliep erg slecht (nachtenlang mee opgezeten) en snel boos. Ook wilde hij meer dan hij kon.
    Op kdv ook al te horen gekregen dat hij erg snel boos werd maar aangezien die leidsters hem van baby af aan kennen waren zij de woede aanvallen vaak voor.
    Met 3,5 werd het echt tijd voor school. Hij wilde ook al schrijven en schreef al vlot zijn eigen naam. Eenmaal op school was hij superdruk. Het was een combi klas 1/2 en hij trok echt metde drukke jongens op. Juf trok aan de bel en zei ons hem te laten onderzoeken op adhd.
    Inmiddels kon zoonlief al goed lezen en schrijven aan het eind van het schooljaar en onderzoeken bij de kinderpsycholoog leidden niet direct tot adhd maar dat kunnen ze ook pas echt vaststellen met 6/6,5 jaar.
    Ondertussen besloten om hem een sova training te laten doen. Veel kids in klas waren gewoon bang voor hem geworden door het pesten en drukke gedrag.
    Dus toen de keuze, volgend schooljaar naar groep 3 (hij maakte de cito op hoogste niveau) of toch weer groep 1/2 maar dan bij andere juffen.
    Dat laatste is het geworden en hij heeft nu super betrokken juffen die ook echt veel aandacht aan hem besteden en tot december ging het super maar de laatste tijd s het een ramp.
    Hij heeft constant aanvaringen met andere kids en wordt heel erg boos steeds.
    Snap niet hoe het kan gewoon.
    We hebben regelmatig contact met de juffen en zij doen er alles aan om hem bezig te houden en hij heeft een plekje voor als hij boos wordt etc waar de kids hem met rust laten..
    De sova training heeft hij onlangs afgesloten en die vrouw zei dat hij een voorbeeld was voor de andere 3 jongens. Hij was daar superrustig?

    Iemand dit ook meegemaakt? Of tips voor mij want we hebben veel met hem meegemaakt maar ik word nu een beetje radeloos ervan:(
     
  2. JD74

    JD74 Bekend lid

    17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Jullie hebben al een aardige weg achter de rug.. Kan me voorstellen dat je er soms radeloos van wordt.

    ADHD wordt in mijn optiek veel te snel geroepen, zeker door leerkrachten die (met alle respect) vaak niet weten dat ADHD veel meer is dan een beetje druk gedrag.

    Mijn gevoel zegt hoogbegaafd, maar in elk geval hooggevoelig. Zeggen deze termen je iets?
    Google er eens op, lees je in. Wie weet vallen er kwartjes.
    Hoogsensitiviteit is géén diagnose of afwijking trouwens, het is gewoon een eigenschap, niet meer en niet minder. Maar wel een eigenschap die weinig geaccepteerd in onze harde snelle maatschappij. Binnen de psychologie om die reden ook niet -of nauwelijks- erkend, dus het kan prima dat de kinderpsycholoog hier niets over heeft gezegd.

    Succes en volg je gevoel! Wat denk je zelf dat er speelt?
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    DAt het juist nu verkeerd gaat is helemaal niet zo raar. Juist de nov/decembermaand is klote voor kinderen (juist bij diegene die al niet aan de heersende maatstafen voldoen) Eerst Sinterklaas met alle spanningen daarbij (en vooral de onrust) en als die weg is dan staat de kerst alweer voor de deur (wat ook onrust met zich meebrengt).

    Daarbij heb je ook nog eens een kans dat hij zich toch begint te vervelen in groep 2 (aangezien je schrijft dat hij al kan lezen en schrijven en de citotoetsen van vorig jaar al op het hoogste niveau scoorde)

    Persoonlijk zou ik kijken of je hem thuis zoveel mogelijk rust en regelmaat kunt aanbieden. Maak hem duidelijk welk gedrag er wanneer van hem verlangt wordt en probeer het uit te zingen tot midden januari (vaak zie je dat dan de rust weer keert en ze weer beter in staat zijn gewenst gedrag te vertonen)
     
  4. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief

    Jd74, hoogbegaafd is wel besproken maar ze denken er niet aan, wel dat hij gewoon heel slim is.
    Ik denk lichte adhd omdat hij heel druk is in zijn hoofd. Hij zit veel te friemelen en te wiebelen etc alleen merk ik dat het vooral jn grote groepen is. Met een groepje van 4 jongens bijv niet. Hij heeft trouwens een heel negatief zelfbeeld dat had ik nog niet verteld. Hij pikt ook alles op. Bijvoorbeeld op het oudergesprek was hij in erbij en hij is dan heel druk op en neer aan het lopen en zat niet 1 min stil maar hij hoort alles wat we zeggen! Echt alles! En dat was toen ook bedoeling hoor, we willen dat hij weet dat de juf alles open bespreekt met ons.
    Verder is hij ook heel gevoelig voor het gevoel van anderen, vooral kleine kindjes. Die helpt hij ook graag en volgens de juf voelt hij het aan als ze verdrietig zijn ofzo en zegt dat dan.

    Pluk, ja de tijd van het jaar speelt sowieso mee. Hij is ook nog eens jarig erbij. En zwemdiploma halen (misschien) dus dat speelt zeker mee.
    Maar het is wel lastig. Want andere ouders wordt het ook verteld (terecht) maar ik wil niet dat hij het vervelende joch wordt genoemd ofzo snapje?
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Vind het echt niet raar hoor dat hij in een klein groepje beter kan functioneren dan in een grote. Al die prikkels die hij dan binnen krijgt kan hij simpelweg niet verwerken, met zijn gedrag als gevolg.

    Ik snap wel dat je niet wilt dat de anderen heb betitelen tot iets wat hij helemaal niet iets. Helaas leven we in een wereld die heel graag wil oordelen en liever niet verder kijkt. Maar het verteld nog altijd veel meer over die anderen dan over jezelf.

    Heb je hem zelf al eens gevraagd hoe jullie en juf hem zouden kunnen helpen hierbij (soms krijg je verassende antwoorden van die kleintjes)
     
  6. Purk

    Purk Fanatiek lid

    19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit gedrag is ook typisch voor kinderen die zich vervelen, lijkt mij dat hij zich vorig jaar al verveelde gezien zijn gedrag + hoge cito-score. Dat wil niet meteen zeggen sat hij hoogbegaafd is natuurlijk, maar wel dat hij niet voldoende wordt uitgedaagd. Waak er echt voor, want soms zijn het juist de drukke, 'lastige' kinderen die zogenaamd ADHD hebben die gewoon uitgedaagd moeten worden.

    Mijn nichtje is nu 6,5 en zit in groep 4; zij verveelde zich kapot in groep 2 en werd daar heel ongelukkig, ze mocht groep 2 overslaan en daarna ging het beter! Ze krijgt nu de vrijheid op haar eigen niveau te werken, ze leest bv ver boven groep 4-niveau. Afremmen is echt ontzettend frustrerend voor een leergierig kind...
     
  7. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief


    Ja hoor, ik ben zo blij met deze juffen. Ze willen hem echt helpen en praten veel met hem. Na het bespreken van hoe de juf hem kan helpen heeft hij aangegeven een plekje voor hem alleen te willen en deze heeft hij nu ook in de klas. Samen me de juf heeft hij aan de andere kids verteld dat hij snel boos wordt en dat als hij op dit plekje is, hij niet gestoord mag worden. Super dus!
    En dit werkte tot nu toe dus wel alleen is het bij hem gewoon dat hij vaak eerst doet en dan denkt.... En daar kan niemand hem bij helpen natuurlijk..
     
  8. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief

    Door zijn gedrag en het 'druk zijn' mocht hij juist niet naar groep 3. Omdat dit hem wel eens in de weg zou kunnen gaan zitten. Wij dachten idd dat hij zich zou vervelen als hij nog een jaar moest kleuteren.
    De juffen hebben toen beloofd hem voldoende extra taakjes te geven en zeggen dit ook te doen. Hij geeft zelf ook niet aan zich te vervelen dus gee idee of het dit dan toch is?
    Misschien wel een idee om het nog eens aan te kaarten. De juf ging namelijk de ib-er erbij roepen voor hulp dus zullen binnekort wel weer een gesprek krijgen.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #9 Saskia78, 5 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2013
    Hmm zou je je kunnen inleven in onderstaand verhaal?

    Ik ben heel eerlijk.. Het hoeft niet zo te zijn he..
    Ik kan niet zeggen of je een goede keuze maakte of juist niet.
    Maar soms is druk gedrag een gevolg van iets heel anders...
    Hij zou niet de eerste zijn die zich alleen goed kan uiten door heel druk te doen en vervolgens dus een ADHD-stempeltje krijgt terwijl de oplossing eigenlijk ergens anders ligt.

    hier pas sinds groep 3 heeft ze daadwerkelijk zin om naar school te gaan. (En ze had op d'r rapport alleen maar "g"... En dat terwijl juf vorig jaar nog tegen mij opmerkte.. "Rummikub gespeeld? Kind weet niet eens wat een 7 is! Laat d'r maar lekker spelen want groep 3... Dat wordt nog lastig hoor.. Moet ze steeds stil zitten enzo..." Ze kan wel slecht tegen drukte in de klas en nu met Sinterklaas is ze al dagen niet te genieten.. Maar de eerste ontlading van Sint-stress is even voorbij merk ik.. Ze zit lekker rustig op de grond te spelen en te zingen.)
     
  10. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief

    Saskia, gedeeltelijk kan het wel kloppen. Dat van het nadoen van die jongens dat klopt hier wel. Hij zocht echt de drukkere jongens van groep 2 op toen hij net op school was.
    En na apen deed hij heel erg. Maar hij ging er tot vervelends toe mee door (volgends zijn juf toen)
    Hij werd toen ook wel uitgedaagd want hij mocht al boekjes mee naar huis nemen wat toen alleen groep 2 deed etc.
    Knutselen is zijn passie dus misschien dat hij zich daardoor niet echt 'verveelt'?

    Wat fijn dat je dochter nu toch ff rustig zit te spelen. Ik heb ook nog een jongere dochter (4) en die is echt heel anders. Ook wel wat drukker rond deze tijd maar wel anders zeg maar.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja enige nadeel van uitdagen is.. Dat het pas echt uitdagen is als het niveau daadwerkelijk bij hem past.
    En dat bij die leeftijd gewoon lastig.
    Zeker als hij het zelf allemaal wel prima vindt.

    Hier trouwens ook de kleuterklas overleeft dankzij veel knutselen en tekenen (dat vindt ze heerlijk) en omdat ze op een kunstzinnige school zit kregen de kleuters ook Engels, dansles, muziekles en uitstapjes nar stadstuin, musea of les op de dierentuin/kinderboerderij/kunstenaarsatelier etc..
    Gelukkig is daar in groep 3 ook nog veel tijd voor.
    (Ze gaan ook langer naar school dan standaard.. Zodat de gewone lessen niet in het gedrang komen.)

    Maar wat betreft gedrag.. Zo van herfstvakantie tot eind februari... Waren hier de moeilijkste tijden van het jaar.
    Dan vloog ze thuis echt woedend tegen de muren op...
    Wij hadden thuis smartgames om de ergste buien op te vangen.
    Die moestz e dan verplicht doen. 1 oefening verplicht van mij.. En dat wilde ze dan niet.
    Maar halverwege begon ze dan zachtjes te neuriën.. Dan zingen.. En vervolgens maakte ze een heel stel opdrachten ene as daarna weer beetje opgefleurd.

    Voordat ze naar school ging waren er weinig problemen overigens.. Op kdv gingen de leidsters 100% mee met de kinderen en lag er speelgoed wat ook ruim de leeftijdsgrenzen overschreedt.. (Voor kinderen tot jaar of 10 was er vanalles.. En evt mochten ze spelletjes lenen op de bso)
    Pas met 3,5 werd ze daar nukkiger.. Toen was ze de oudste van de groep.
    Maar vanaf toen mocht ze dan 's middags naar de bso in hetzelfde pand en toen ging het weer prima.
     
  12. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief

    Saskia, stom he dat de problemen dan eigenlijk op school beginnen, terwijl het andersom zou moeten zijn (kids moeten op school uitgedaagd worden vind ik)

    Gisteravond weer telefoon van de juf. Niet zo'n leuke afsluiting van een leuke pakjesavond maarja.
    Ze heeft een nieuwe methode gekregen van de ib'er die ze met de hele klas gaan doen om zoon te helpen. Donderdag gesprek hierover.
    Verder heeft ze zijn dossier goed bekeken en in die 4 maanden school toch al 7 'grote' incidenten met hem geweest dus we zorgwekkend...
    Ze ziet bij hem veel kenmerken van adhd zei ze, dus nog maar eens gezegd dat professionele hulpverleners/kinderpsycholoog dit niet zo direct wil constateren.
    Maar over 2 weken hebben we ook wee een afspraak bij de psych dus hopelijk krijgt zoon dan weer meer hulp.
    Het gaat bij hem echt om de woede die hij niet kan bedwingen en dan gaat schoppen/slaan helaas. Het draait ook vooral om 3 jongens waarmee hij steeds weer botst...
     
  13. Beloved11

    Beloved11 Niet meer actief

    Ik was net een beetje aan het googlen en kwam bij ADD uit. Daar zat ook een checklist/kenmerkenlijst bij en echt 85% van die kenmerken heeft hij gewoon! Echt zo herkenbaar om te lezen allemaal...
     

Deel Deze Pagina