ontwikkelings voorsprong en onbegrip

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanukkie, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    En de kleuters dan?
     
  2. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Mijn dochter (gr1) krijgt in de klas ook wel wat extra uitdaging (apart boekje om in te werken). Woordjes lezen en die verbinden met het juiste plaatje.
    De juf laat haar bijvoorbeeld ook kindjes helpen die hun bakje zoeken en hun naam nog niet kunnen lezen, of de namen oplezen als ze naast de juf zit.
    Af en toe zijn er moeilijkere werkjes, die alle kinderen mogen doen, als ze willen. Laatst hadden ze bijv een kleurplaat waar je de cijfertjes van 1 t/m 100 moest verbinden.
    Toen ik een ochtend in de klas mocht kijken, vroeg de juf hoeveel kindjes zitten er aan die en die tafel, ene tafel was 7 en de ander 5. En daarna mocht mijn dochter dan zeggen hoeveel 7+5 was ofzoiets. Nu weet ik niet of ze dat vaak doet (dochter zei van niet :p), of alleen omdat ik er toevallig bij was. Maar zo krijgt ze toch af en toe wat extra uitdaging.

    Maar goed, ik herken me helemaal niet zo in de verhalen hier. Ik vind dat haar 'slimheid' goed wordt opgemerkt en er ook wel wat mee wordt gedaan, maar mijn dochter laat het ook wel merken.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @arivenol: dat is alleen maar goed toch?
    Het is niet tijd kommer en kwel gelukkig :)
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Groep 1-2 is ook basisonderwijs.
    Verder lees ik in stilte mee :)
     
  5. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nog niet eerder dit topic gezien. Heel wat gelezen nu net, maar wat kan het inderdaad soms frustrerend zijn hoe er door de omgeving en op scholen omgegaan wordt met kinderen die 'anders' zijn. Lees hier gelukkig ook over scholen waar erg meegedacht wordt voor het kind.

    Hier helaas een soort omgekeerd verhaal als dat van Saskia op de vorige pagina van een nu opbloeiende kleuter :(.
    Onze dochter had het erg naar haar zin bij de kleuters, kreeg extra dingen aangeboden, liep ver voor ten opzichte van de andere kindjes, keek erg uit naar groep 3 en eindelijk echt 'meer' doen. Begin groep 3 ging het erg goed, maar al snel ging ze niet meer met plezier naar school, wordt alles als 'saai' en 'makkelijk' bestempeld en merken wij zelfs dat ze begint onder te presteren (thuis gaat alles echt goed:lees twee vingers in de neus en is ze enthousiast bezig, maar op school maakt ze veel fouten en zakt ze af). Hebben het eerst aangekeken, maar na de kerstvakantie gaan we op school praten.. Want goed, beter of best hoeft ze absoluut niet te zijn, maar het naar haar zin hebben op school vind ik een vereiste.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Wat vervelend abri!

    Hoop dat de juf dit jaar het net zo goed weet op te vangen als die van vorig jaar...
    Ze had zich vast erop verheugd alles te gaan leren... En zo snel gaat het niet in groep 3.
    En veel herhaling natuurlijk.
    En uiteindelijk ontkom je niet enige herhaling...
    Hoe saai het ook mag zijn.

    Wat dat betreft is het bij ons wel fijn dat ze in een klas zit waar letterlijk alle kinderen wat sneller zijn.
     
  7. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    @Abri, hoe ver is jouw dochter met lezen? En hoe is ze sociaal/met leeftijdsgenootjes?

    Dat is natuurlijk ook wel waar ik een beetje bang voor ben. Op veel fronten zal mijn dochter volgend jaar in gr3 prima mee kunnen. Sinds kort zit ze ook te oefenen met aan elkaar schrijven (gezien van dr nichtje, die zit in gr3).
    Mn vriend opperde ook nog dat het op zich wel goed zou zijn, als ze de dingen goed aan gaat leren, ipv zelf maar wat aan blijven modderen en zelf verzinnen en misschien straks weer af moeten leren. Ze schrijft op t moment bijv heel erg in spiegelbeeld, vooral cijfers. Hoort ook wel bij de leeftijd, maar ik vind dat wel een beetje eng met t oog op dyslectie..

    Lezen kan ze best aardig, maar thuis wil ze het nooit (wel losse woordjes), of maar 2 zinnen. Maar wie weet hoe het gaat over een half jaar.
    Ik heb t van de week op de bso nog nagevraagd en daar vertelde de leidster dat ze vindt dat dochter sociaal grote sprongen gemaakt heeft. Maar dat ze alleen met leeftijdsgenootjes speelt en er niet naar taalt om op de hogere groep te spelen. Ze hebben wel wat moeilijker materiaal (spelletjes) erbij gehaald en dat vindt ze erg leuk.

    Zó lastig dit. Vooral het sociale, dat is zo belangrijk. En voor haar helemaal vind ik, omdat ze enig kind is.
    Dinsdag 'het gesprek', ben benieuwd.. Al denk ik dat ik wel weet wat ze gaan adviseren. Dochter heeft bijv van de week (als enige in de klas) een grotere stoel gekregen (?!) Ze is wel een van de langsten, maar er zijn nog wel een paar kindjes die net zo lang zijn.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @arivenol: Same here vorig jaar
    Pas dit jaar valt het kwartje dat lezen leuk is.
    En dat ze meer wil lezen ook dus.

    Hier overigens de kleinste van de klas..
    Scheelt ook behoorlijk veel trouwens... Dus dat was voor ons geen argument :)
    Gezien ze in d'r huidige klas ook altijd de kleinste zal zijn :)
     
  9. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Abri, wat vervelend. Snel bespreken op school hoor. Het kan goed zijn dat ze zich daar niet goed laat zien. En steeds werken onder haar niveau heeft vervelende consequenties.

    Arevinol, dat spiegelen van letters en cijfers moet je je niet druk om maken. Dat doet mijn dochter ook nog steeds en die heeft echt geen dyslexie hoor.
    De beslissing wel of geen groep overslaan hoef je nu toch nog niet te maken? Het schooljaar duurt nog een half jaar. Daar kan nog veel ontwikkeling in plaatsvinden. Misschien is de keuze over een paar maanden makkelijker te maken. Ik geloof dat het in april was vorig jaar toen de beslissing definitief gemaakt was dat mijn dochter ging versnellen.
     
  10. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    #90 Arevinol, 15 dec 2013
    Laatst bewerkt: 15 dec 2013
    Thanx, nee dat is ook zo. Maar als nu het advies wordt om daar naartoe te werken, zullen ze haar toch anders gaan voorbereiden (nog meer extra materiaal in de klas en stimuleren), dan wanneer we beslissen dit niet te doen, lijkt me..? Ze zit namelijk niet in een combinatiegroep (alleen groep 1).

    Grappig, ze zit nu alle cijfers van 1-100 uit te schrijven, erop gebrand dat niets in spiegelbeeld is..(we zeggen daar af en toe wel wat van)

    @Saskia, ik denk idd ook dat het lezen opeens zal komen en het dan in een keer heel goed gaat. Dat het haar nu gewoon nog teveel energie kost. Ik merk nu wel dat haar spanningsboog echt al veel groter wordt (een uur tekenen, kleurplaat ook echt afmaken, zinnen schrijven). Lezen zal over een tijdje wel volgen. Afwachten wanneer dat zal zijn ;).
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @arivenol: mja wij hadden het idee dat ze alles prima kon lezen maar dat het gewoon geen verhaal vormde.
    Een soort van lange rij met woorden.. Maar geen zin.
    En tja dan is het logisch dat meer dan 2 zinnen echt te veel moeite is.
    (Geen idee of dat bij jullie ook zo is natuurlijk)
    Nu leest ze alles wat ze in handen krijgt... Kan even wat langer duren maar ze snapt nu ook wat ze leest.
    Laatst ook folder over mishandeling binnen het gezin... *oops*
    Minder handig. Zinnen als "denkt u dat iemand binnen uw gezin of in uw naaste omgeving slachtoffer is van huiselijk geweld... Bel dan..."
    Niet echt lectuur voor een 6-jarige wat mij betreft :)
     
  12. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    oeps, haha!
    Ja, dat is natuurlijk ook zeker een hele sprong en absoluut wat meespeelt, lijkt me. Van woordjes lezen, naar zinnen begrijpen en vervolgens het hele verhaal begrijpen!
    Helemaal omdat die simpele avi boekjes ook nogal cryptisch zijn vaak, met ietwat kromme zinnen ;) Ik zit er dan ook bij om het gelezene even te vertalen.
    Heel soms pakt ze eens een boekje en leest ze een paar blz, maar meestal heeft ze er geen zin in en/of stopt t na 2 zinnen (ook geen probleem natuurlijk hoor).
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hier is plaatjes kijken ook nog steeds populair :)
    Gelukkig hele voorraad prentenboeken.en gelukkig voor mama... Mag mama ook nog steeds voorlezen.
    Was al bang dat dat nu over zou zijn maar gelukkig valt het mee.

    Kreeg vandeweek nog fijn goedbedoeld advies in de bieb: ze moet boeken voor d'r eigen leeftijd lezen.
    Dat MOET helemaal niet :)
    Juist die Avi-heel-weinig met 3 woorden per bladzijde kan ze weinig mee.
    Zou wel willen weten of ze al Avi-testen en wat daar dan uit zou komen.
    Maar verder... Lezen we gewoon de boeken die d'r leuk lijken.
    Lezen omdat het moet... Dat is voor school.
    Thuis mag je lezen waar je zin in hebt.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    concept 'eigen leeftijd' heb ik allang los gelaten...
     
  15. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Wij doen altijd om de beurt een bladzijde.
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Dat doe ik ook wel eens. Maar zodra ik begin, heeft zij zoiets van 'mooi, blijf jij maar lekker lezen' :)
     
  17. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Doen ze bij jullie op school mee aan de landelijke cito toetsen? Dan wordt ze waarschijnlijk eind januari /februari getest (drie minuten test).
     
  18. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Wat houden die avi-testen in?
    Mijn dochter heeft oa iets van een testje gedaan waarbij ze letters (of woorden) moest zeggen en de juf keek hoe snel dat ging ofzo. Vertelde ze zelf, dus weet het niet precies.
     
  19. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    ja dat is denk ik de 3 minuten test
    Cito Volgsysteem primair onderwijs

    Het zegt op zich niet zo heel veel. Ze zitten dan letterlijk met een stopwatch naast het kind. De een reageert daar goed op, de ander verstijfd daar van.
    Mijn zoon wil dan juist heel snel en goed doen.(streberig typje)

    Denk dat je vooral moet kijken wat je kind leuk vind te lezen.
    Mijn zoon zit in groep 4 maar leest Eind groep 5, groep 6 boeken.
    Tegenwoordig neemt hij liever boeken van thuis mee om te lezen omdat de middenbouw boeken hem niet meer zo boeien.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Wel Cito toetsen ja
    Maar geeft dat ook echt een handig-in-gebruik leesniveau aan?

    En ze zijn ook niet heel happig op delen van Cito scores.
    Volgens de kleuterjuf gingen ouders te veel scores vergelijken en gaan de scores nu vooral in dossier en worden ze verwerkt in het rapportcijfer.
    Tenzij je er zelf om vraagt natuurlijk.

    Ga ik wel vragen trouwens... Afgelopen 2 jaar scoorde ze structureel laag. Dusdanig laag dat zelfs onze juf het opviel.
    En die dacht toch serieus eind groep 2 dat ze nog steeds d'r naam niet kon schrijven.
     

Deel Deze Pagina