Vraag voor de juffen (en anderen) onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door bo75, 13 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maaikenaomi

    maaikenaomi Niet meer actief

    Wel vervelend dat jullie alleen het eerste stukje lezen... Misschien wat onhandig neer gezet, dat geef ik toe, maar lees dan ook even door alsjeblieft.
     
  2. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    die van dat luxe probleem ben ik, werk in de zorg ik, mijn man en 2 van mijn 3 dochters zijn brildragend en een bril is in 6 uur tijd echt niet zo vies dat je er niet meer door kunt kijken, tenzij ze er met hun handen aan zitten en dat kunnen ze dan aan juf laten zien
     
  3. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    echt, je kunt prima 6 uurtjes zonder poetsen door een bril kijken.... echt.

    en over luxe probleem er zijn landen waar ze heel verbaast dit zouden lezen, daar ijn ze blij dat ze uberhaupt een bril hebben of een school.....
     
  4. bo75

    bo75 Actief lid

    17 mrt 2012
    305
    0
    16
    alle puzzelstukjes bij verschillende artsen bij el
    Zuid-Holland
    Kijk. En dat is dus o.a. de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt. Ik ga inderdaad sowieso met de 2 juffen in gesprek. maar zoals ik al zei bereid ik dingen grondig voor. Ik wil voordat ik het gesprek inga duidelijk hebben wat de verschillende invalshoeken kunnen zijn waaruit je dit kan bekijken en welke onderliggende redeneringen er mogelijk zijn. Uiteraard hoeven die niet op te gaan voor de desbetreffende juffen maar het zorgt ervoor dat ik mij beter voorbereid voel.

    Zo vind ik het echt ongelooflijk dat de noodzaak van een schone bril niet voor zich spreekt maar gezien wordt sommigen als een luxe probleem :$:$. Hallo, mijn dochter heeft een behoorlijke afwijking, ze ziet zonder bril 10 tot 20% van wat een "normaal" iemand ziet. Haar bril helpt haar met deze handicap. En als haar bril vieze glazen heeft, kan haar bril zijn werk niet doen. Zeg je ook tegen iemand in een rolstoel dat ie niet moet zeuren als zijn wiel blokkeert want hij rijdt toch nog wel als je heel hard duwt? Jij noemt mij dwangmatig, ik noem jou simplistisch.

    Zo wist ik niet dat er mensen zijn die oprecht niet snappen dat een bril vies wordt in de loop van de dag ("waar wordt die dan vies van dan?")? Ik ben zelf geen brildrager en heb ook nauwelijks mensen in de familie die wel een bril dragen, maar ik was er echt wel mee bekend dat die dingen vies worden. Volwassenen moeten dagelijks hun bril meerdere malen schoonmaken zonder dat ze iets geks ermee doen. Laat staan kinderen.

    Zo wist ik niet dat er mensen zijn die serieus niet weten dat een bril een medisch hulpmiddel ("dat is maar jouw mening"' :().

    Zo wist ik niet dat als je 1x uitlegt dat je kind (net 4) motorisch niet in staat is om haar brilglazen schoon te maken en dat je veel, heel veel, geoefend hebt, onvoldoende is. Eerst moeten mensen dit nog een paar keer van mij horen en dan nog weten ze het beter, want er zijn kinderen die het wel zouden kunnen. Nou en? Het ene kind is het andere kind niet.

    Zo wist ik niet, dat de hulpvraag van mijn dochter werkt als een rode lap op een stier voor juffen die het zwaar hebben met alle hulpvragen van ouders van kinderen. Dat de frustratie zo hoog zit dat er geen onderscheid meer gemaakt kan worden tussen welke hulpvragen zwaarder hebben te tellen. Zo wist ik niet dat volgens sommigen alle vragen net zo zwaar meetellen ("de haartjes van Marieke en de onderbroek van Lars"), omdat die hulpvragen voor die ouders net zo zwaar tellen :(:(. Ik ging ervan dat een juf zelf het onderscheid kon maken tussen wat objectief belangrijk is en wat minder belangrijk is.

    Zo wist ik niet dat er leerkrachten zijn structureel elke dag iets vergeten 3 weken lang en dat het daarom zou kunnen dat de 2 juffen van mijn dochter dit nu ook hebben al 1,5 maand lang. En dat dit echt niet gek zou zijn, want routine heeft tijd nodig:(:(

    Zo wist ik niet, dat mensen het schoonmaken van een bril 1x per dag, een klusje van hooguit 1 minuut, niet zien als dat maar als het zoveelste dingetje wat aan een leerkracht gevraagd wordt en daarom maar niet van de juf verwacht mag worden.

    Zo wist ik niet, dat sommigen vinden dat het advies van de oogarts en het belang van mijn dochter ondergeschikt is omdat de juf het zo druk heeft...Terwijl mijn dochter haar hele leven met har ogen mee moet en inderdaad zoals iemand terecht opmerkte straks bepaalde beroepen niet kan uitoefenen als het probleem nu niet goed wordt aangepakt.

    Dit topic opstarten heeft mij een ontzettende verheldering gegeven. Ik had geen idee dat mensen er zo over denken en zo makkelijk oordelen over de gezondheid van mijn dochter. Dingen waarvan ik denk dat die voor zich spreken, zijn dat dus allerminst.

    Zoals gezegd gaat het gesprek er komen. Ik heb nog niets definitief geconcludeerd. ik weet immers nog niets, dat moet ik de beide juffen vragen. Ik neig er inderdaad wel toe om van onwil uit te gaan. Immers ik kan simpelweg niet geloven dat 2 personen onafhankelijk van elkaar 1,5 maand lang iedere dag vergeten de brilglazen van mijn dochter schoon te maken, terwijl ze tussentijds zeggen het te zullen doen. Maar goed, dat is (nog) niet mijn slotconclusie. Het is terecht dat mensen opmerken dat ik niet meteen van onwil uit mag gaan. Maar omgekeerd geldt net zo zeer dat deze zelfde mensen er ook niet zondermeer er vanuit mogen gaan dat het geen onwil is.

    Iedereen die heeft gereageerd bedankt, zowel de begripvolle als de minder begripvolle reacties. Ik kan er echt wat mee.
     
  5. Mamak

    Mamak Fanatiek lid

    8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Ik zeg het netjes als ik zeg; Serieus :(
    Waarom is het nodig om op deze kleinerende manier een reactie te plaatsen.. ?? Jij vroeg onze mening en nu het je niet bevalt reageer je zo?

    Jammer dat het zo moet..
     
  6. Kellebel1987

    Kellebel1987 Fanatiek lid

    20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf een kleuterjuf geweest en ik zou de bril ook gewoon schoonmaken en hier ook een herinnering voor verzinnen! Bijv met eten en drinken.. Dan zitten alle kindjes rustig en kan juf het brilletje even bijpoetsen... De tip met poetsdoekje is wel een goede! Als je kind nu in groep 8 zit dan vraag je te veel ja, maar er zijn genoeg kleuters die nog hulpbehoevend zijn en dat is niet raar als je nog maar 4 bent!
     
  7. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het is serieus niet leuk om in de wachtkamer te horen dat je kind maar voor ( in het geval van mijn zoontje dan) 16% en soms helemaal niet zijn oog gebruikt. Dat ze helemaal niet weten wat dat op de lange termijn voor hem betekent en dat het enige wat we eraan kunnen doen is hem de hele dag zijn bril te laten dragen. Dan is kijken door een vieze bril hetzelfde als geen bril.
    Hoe kan het iemand teveel zijn om die bril te poetsen. Als hebben alle 30 kinderen een brilletje, dan kun je dat toch zeker wel poetsen?
    Kinderen van 4 kleuren soms, of zijn aan het spelen. Dan kun je toch even die bril pakken en poetsen? En hoe een 4 jarige zijn bril vies wordt? Is dat serieus iemand zijn vraag? Met niesten, tranende oogjes met dit weer als je van buiten naar binnen gaat, een keer jeuk aan een oogje, omdat dat nu gedwongen wordt mee te werken, en dan er een keer aan wrijven met een smoezelig handje.

    Ieder voor zich maar mijn kind maakt zichzelf, en dus zijn bril, vies.
    Mijn dochter zou haar bril veel beter schoon houden maar zij heeft er geen, mijn zoon die wat minder vies is van zich vuil maken wel. Daar heb ik maar mee te dealen, dus op school is dat de juf. En niet altijd versteken achter druk, druk. Je kunt nu eenmaal niet een klas vol perfecte kinderen hebben. Er zitten ook "kneusjes" met een bril tussen, "kneusjes" die hun jas niet dicht krijgen, " kneusjes" die hun veter niet gebonden krijgen. Je kunt als ouder met veel rekening houden maar niet alles kun je voorkomen om het de juf makkelijker te maken.
     
  8. Frietje

    Frietje Bekend lid

    30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    #188 Frietje, 15 dec 2013
    Laatst bewerkt: 15 dec 2013
    Ik sluit me helemaal aan bij je mening Mamak. Mijn eerdere reactie die ik dus gewijzigd heb was nog iets genuanceerder.

    Een topic beginnen en vragen om een mening en dan vervolgens zo onrespectvol op meningen van andere ingaan zegt genoeg. Open dan geen topic en vraag dan geen mening. Er zijn hier genoeg leerkrachten die heel netjes hebben aangegeven waarom het voor hen niet mogelijk is, en andere waarom voor hun wel. Ipv elkaars mening te respecteren of in ieder geval in hun waarde te laten lijkt hier ver gezocht. Aan elkaar afzeiken hebben we helemaal niks, tips en feedback geven is veel waardevoller zonder daar iemand pijn mee te doen maar ook dat is schijnbaar niet mogelijk. Ik had mijn eerdere ongenuanceerde reactie eerder verwijderd maar ik kan het niet laten deze toch te posten....

    Jammer dat er om meningen gevraagd wordt en deze zo worden afgevallen.... Ik reageer nu zelf fel omdat ik mij er erg aan stoor dat wat veel mensen met goede intentie geschreven hebben weg wordt gezegd als bot, alsof ze een slechte LK zijn, of dat we niet luisteren. ;)

    Nogmaals ik ben niet boos, maar zwaar verontwaardigd, zal in een ander topic net zo vriendelijk hoi zeggen maar wil toch even het volgende kwijt:

    Verder ben ik in elke reactie respectvol gebleven, heb ik geprobeerd mee te denken en beide kampen weer te geven hoe die denken. Zowel ouder als leerkracht. Waar het vandaan zou kunnen komen dat de LK dit niet heeft gedaan en hoe dit voorkomen kan worden. Nergens lees ik dat LK het niet zouden willen maar veel al niet kunnenoor overmacht, volle klassen, protocollen of onduidelijkheid. Zeggen dat een andere het slecht doet en dat iemand zich niet mag vergissen?! Rond uit bot. Wat probeer je hiermee te bereiken. Je eigen ego strelen? Je kan ook ideeën aandragen om te voorkomen dat dit gebeurd. Hoe geweldig doe ik het op mijn werk, ik vergeet nooit wat.... Prima respect maar ipv iemand te kleineren hou het dan bij advies en opbouwende kritiek. Nergens heb ik gezegd dat een bril niet medisch is, voor jou is een bril het belangrijkste wat voor een andere OUDER een plasbroek is. Dit betekend niet dat dit te VERGELIJKEN is maar dat doen OUDERS wel.

    Ik ben zelf sinds mijn 15e bril dragend of te wel visueel gehandicapt (wat een hilarisch woord, nooit mijzelf zo gezien) overigens is onze familie foto hilarisch want ook mijn ouders, broertje, en mijn man dragen een bril oh en mijn schoonouders. Familie brilsmurf. En nee ik maak niet elke dag mijn bril schoon (denk dat ik daarom hier de reacties verkeerd lees?) Er lijken wel twee kampen te ontstaan de "slechte juffen, versus de goede".

    Elkaar erop afvallen qua mening is heel makkelijk, elkaar stimuleren en motiveren, tips en ideeën geven is moeilijker maar gelukkig zijn er een aantal die in deze de moeite wel genomen hebben. Gelukkig is er toch hoop in onze mooie o zo bedorven maatschappij. Fijne vond! :D
     
  9. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hmm tja, als ze in de kring zitten te eten en drinken komen er ook zo een paar met een beker die niet open gaat, een pakje wat niet open wilt. Dan kan daar best een brilletje poetsen bij a 30sec lijkt me.

    Wanneer ga je de juffen er over spreken?
     
  10. lioness74

    lioness74 Niet meer actief


    Precies.
    Al die ophef over een bril schoonmaken van een 4 jarige:(.
    Ik snap werkelijk waar, al die ophef niet over een klusje van nog geen minuut.
    Ik snap je echt wel ts, ik zou er eigenlijk blindelings vanuit gaan, dat dat totaal geen probleem zou moeten opleveren.
    Maar waarschijnlijk ben ik naief of zo;).
    Succes met je gesprek!
     
  11. Lindangel

    Lindangel Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik keek gisteren naar een documentaire over Mandela. De moraal van het verhaal was dat hij zo ver is gekomen doordat hij altijd respect heeft getoond voor zijn tegenstander, en hem zoveel mogelijk heeft geprobeerd te begrijpen. Alleen op die manier kan je je tegenstander overtuigen.

    Ik denk echt niet dat je het verkeerd bedoelt, maar ben het wel met Mamak eens: je komt erg kleinerend en denigrerend over. Vooral je laatste zin lees ik als passief-aggressief.
    Ik vrees dat je het risico loopt dat als je met deze toon het gesprek aangaat met de juffen, je het tegengestelde bereikt. Ik ben docent in het HO, maar als je zo tegen mij praat, sluit ik me af en denk er het mijne van.

    Een negatievere manier om het te zeggen is: "keep your friends close, but keep your enemies closer".

    Overigens vind ik het met name erg vervelend dat je de juffen beticht van onwil. Dat lijkt me geen goede basis voor een gesprek, en ook niet voor de relatie die je (toch) met ze hebt. Maar goed, ik ben een glas halfvol-persoon en ga altijd uit van het goede in de mens. Ik begrijp gewoon niet dat je zo kan denken.
     
  12. Frietje

    Frietje Bekend lid

    30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Heel mooi gezegd lindaAngel! Amen kan mij hierbij alleen maar aansluiten. :)
     
  13. knap

    knap Niet meer actief


    Hoi.:) Zo als je weet probeer ook ik altijd redelijk te reageren.

    En bijvoorbeeld ook ik ben wel ( vriendelijk geweest) maar elke tip of advies die sommige gegeven hebben werden ( gisteren de prullenbak in gegooid)

    En nu weer. tot een bepaalde hoogte.

    Misschien is het onbekende dat nu haar kindje net naar school is. Dat zal zeker mee spelen en is het ook lastig om te weten wat je kan verwachten van een school. Een 99 procent hier heeft echt geprobeerd positief mee te denken.

    Alleen bijvoorbeeld alleen ik al werd ( terug aangevallen) en toch heb ik er begrip voor.

    Misschien is het ook al de spanning die er om heen loopt wat betreft het schoonmaken van het brilletje. Zal vast en zeker mee spelen.

    Maar echt aardig terug nou nee nog niet helemaal en dat is jammer van t.s:)
     
  14. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    helemaal mee eens....
     
  15. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    op zich is een bril poetsen een kleine moeite en doe je zo tussen de bedrijven door denk ik. Ik werk zelf in de thuiszorg, en daar komt het ook heel vaak voor dat wij kleine dingen doen die we eigenlijk niet mogen doen....maar door inleven en meevoelen met je client doe je dat gewoon....maar als een client zoiets heeft van dat kun jij best even doen of zo dan houdt het voor mij op! Het is de toon die de muziek maakt, en ik vind jouw toon niet prettig, jij die van mij denk ik ook niet want heb mijn ergernis wel laten blijken. Maar er zijn hier echt een paar dames heel netjes gebleven.... en om dan zo hoog van je toren te blazen....vind ik niet netjes
     
  16. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Afgezien van het feit of een juf wel of niet een bril schoonmaakt.. Ik had al in mijn reactie een paar pagina's eerder gevraagd hoe het komt dat haar brilletje zo snel zo vies wordt. Dat is geen aanval maar misschien kan er ook gekeken worden waarom haar bril halverwege de ochtend al zo vies is dat ze er moeilijk door heen kan kijken. Ik werk in meerdere kleuterklassen en ken dus ook meerdere kleuters met brillen en die zijn om 11 echt gewoon nog schoon. Ook om 14u nog trouwens.. Helemaal smetteloos zullen ze niet vast niet meer zijn en er zal vast wel eens een veeg of iets op zitten maar zo erg dat ze er niks meer mee kunnen zien.. Nee..

    Nogmaals, dit is echt geen aanval maar misschien is haar brilletje niet helemaal goed afgesteld, zit hij niet lekker, zakt hij veel af? Dat ze er daardoor misschien erg vaak aan moet zitten? Gaat haar haar vaak langs haar bril, waardoor hij vies wordt, etc. Misschien daar ook eens kritisch naar kijken? Wie weet scheelt dat al de helft..
     
  17. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Een preschool bestaat in Duitsland niet. Het gaat hier gewoon om een Kindergarten. Vergelijkbaar met een creche of een uitgebreide peuterspeelzaal. Maar waarin een kind tot zijn zesde zit opgesloten en bijna geen educatieve input krijgt. Het interesseert me verder niet waar jij je informatie vandaan krijgt. Ik heb verder nooit in Nederland hoger onderwijs gevolgd.
     
  18. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ja, want het ANC was een vredelievende organisatie....snap werkelijk niet wat Mandela met het schoonmaken van een kleuterbril te maken heeft. Hoe moeiljk is het om heel even, gedurende 30 seconden, een bril schoon te maken van een kind dat zonder bril slechts 20% kan zien? Ik sta werkelijk versteld van de reacties hier...
     
  19. Frietje

    Frietje Bekend lid

    30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Ja Chebu, jij hebt helemaal gelijk., wat zijn wij dom en naïef met onze goed bedoelde adviezen en onze persoonlijke meningen. Ik sta er versteld van, ben spontaan manisch depressief dat ik mijn genoten opleiding en werkbezoeken aan de landen in de prullenbak kan gooien. Ook in Duitsland heb je preschools maar heb geen zin in een welles en nietes spelletje, bij deze je bent oppermachtig en hebt groot gelijk, foei ik ga gelijk in de hoek staan! Ik heb ze toch echt bezocht (bilingual zowel Duits als Engelstalig) ook wel tweetalig genoemd. Wellicht kan jij op onze Hogeschool het onderwijs systeem over de wereld nader toelichten met deze geweldige inzichten.

    Maar precies dit soort opmerking bedoel ik, gedurende dit topic. Dank je dat jij dat nog een keer aangeeft. Ik sta versteld hoe reacties en advies hier verdraaid worden of reacties op meningen. Kennelijk mag niemand meer hier goed bedoelde adviezen geven of werkervaring delen zonder daarvoor de zwarte piet toebedeeld te krijgen. Natuurlijk laten we Mandela reactie ook afzeiken, hulppakket wat ander zeggen is stront. Het gaat om het respect hebben voor elkaars mening zonder een ander te kleineren. Iets wat hier continu gebeurd. Ik zit inderdaad makkelijk en snel op de kast (letterlijk en figuurlijk) wens een ieder veel succes in dit topic en een fijn gelukkig leven toe. Met of zonder gepoetste bril!
     
  20. sprits

    sprits Fanatiek lid

    21 feb 2011
    3.917
    376
    83

    ;)
     

Deel Deze Pagina