NIO test

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by lioness74, Dec 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    Zijn er hier moeders of wellicht leraressen die ervaringen hebben met de NIO testen voor groep 8-ers?

    Ik denk over deze test omdat ik het absoluut niet eens ben met het komende schooladvies van mijn zoon.
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Gewoon doen dan.

    Het heeft dezelfde waarde als de Cito.
     
  3. Allistair

    Allistair Bekend lid

    Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel nieuwsgierig waarom je het niet eens bent met het aankomende schooladvies...
     
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,898
    3,931
    113
    Dat is niet helemaal waar.
    De Cito geeft weer wat je kind kan en weet, maww at je kind geleerd heeft op de basisschool.
    De NIO is een intelligentietest en geeft weer wat je kind zou moeten kunnen.
    Bij ons op school wordt de NIO vooral gebruikt om aan te tonen of een kind in aanmerking komt voor leerwegondersteunend onderwijs of praktijkonderwijs.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @ikke: het is ook niet hetzelfde nee..
    Maar qua toelating op VO kun je met beiden evengoed uit de voeten.
    Dat bedoelde ik eigenlijk :)

    Er zijn ook scholen die standaard NIO afnemen ipv Cito.
    En als je denkt dat het helpt om op beter passend onderwijs uit te komen is het denk ik (persoonlijk) de moeite van het proberen waard.

    Al ben ik wel beetje een Aagje en dus ook nieuwsgierig waarom TS nu al weet dat ze het niet eens gaat zijn met het komend schooladvies :)
     
  6. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    Nou, ik zal het proberen een beetje te vertellen...
     
  7. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    Het is een moeilijk verhaal.

    Mijn zoon is qua intelligentie een gemiddelde leerling.
    Er zijn veel problemen geweest 8 jaar lang omtrent zijn gedrag.
    Ik geef meteen toe: hij is idd niet de gemakkelijkste in de omgang...
    Hij is NIET brutaal, agressief oid, maar vraagt veel aandacht.

    Ik heb altijd de school te vriend willen houden, en heb ALLES gedaan, waar zij mee op de proppen kwamen: bij 2 verschillende praktijken speltherapie, naar een kinderpsychiater in Best, sociale-vaardigheidstraining.
    Ik heb toestemming gegeven om videocamera opnames te maken in de klas, 2 jaar geleden.

    Van die camerabeelden is nooit een uitslag gekomen. Beelden waren mislukt zeiden ze.
    Ik heb er echt meerdere malen op aangedrongen wat ze daar op zagen en heb nooit geen antwoord gekregen.
    Bij de therapieen hetzelfde: wat doet u hier met uw zoon, hij is een normale, lieve jongen?

    De psychiater heeft ons erg goed geholpen. Ook qua opvoeding zeg maar.
    Na een jaar, zei hij: ik kan niks meer voor u en uw zoon doen, het is de school die tegenwerkt, ik krijg geen respons van hun, en hun willen mijn behandelplan voor in de klas niet uitvoeren.
    Dave is een normale jongen, met een pittig karakter, wat hem , wat mij betreft, nog zeker kan helpen in de toekomst.

    Dat was in groep 6. Anderhalf jaar geleden heb ik hem, laten testen op ADHD en nog wat dingetjes, en ook een intelligentietest bij Bureau van de Wiel. Ook om de school tevreden te houden, want mijn oudste heeft ADHD, dus ik ken dat gedrag wel, maar wie weet: ik ben geen dokter..
    Daar kwam niks schrikbarends uit, hij is een zwart-wit denker en zijn intelligentie is goed: HAVO-niveau. Meneer van der Wiel zei dat je bij een jongen als Dave, niet te hoog moet grijpen en VMBO-t hoog genoeg zou zijn voor hem.
    Ik ben het daar helemaal mee eens.

    Ondertussen ben ik helemaal klaar met die school! ALLES heb ik gedaan om dingen uit te sluyiten, het heeft me een flinke duit gekost: ER IS NIKS MEE AAN DE HAND! In groep 7 heb ik hem aan een sociale vaardigheidstraining laten volgen.

    Ik heb op verschillende momenten gedacht aan een andere school voor hem....maar hij wilde bij zijn vrienden blijven, en zelf wilde hij dit dus niet.
    Ik heb dit gerespecteerd,want ik moet hem al 8 jaar aan zijn haren naar school slepen, en wenstte dat de basisschooltijd maar snel voorbij was, en elders met een schone lei kon beginnen.

    Ik kwam expres niet meer aan school, alleen op ouderavonden natuurlijk, en het leek rustiger te worden. Zijn cito's waren gewoon goed en niks aan het handje.
    Nu kom ik enkele weken geleden weer op de ouderavond en die leraar valt meteen met de deur in huis: Dave zijn gedrag is niet al te best in de klas...ik heb hem uit laten spreken en toen ben ik ontploft!
    Ik kreeg eerder die week van mijn zoon te horen dat de leraar 3(!!!) keer de stoel onder zijn kont had getrapt! Zodat hij dus keihard op de grond viel.
    Er zaten bloeduitstortingen op zijn been en arm, en een bult op zijn hoofd. Ik heb hem gezegd dat het maar goed is dat ik niet meteen naar school ben gekomen, anders had ik niet voor mezelf ingestaan.
    Ach, er is zoveel meer gebeurd, en het is moeilijk hier alles te beschrijven.
    Ik moet zeggen dat we daarna wel een goed gesprek hebben gehad, en we hebben afspraken gemaakt over hoe hij Dave aan kan pakken in de klas.
    De leraar hoeft hem niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken, want je moet hem streng en consequent aanpakken.
    Afijn, daar hebben we dus lang over gesproken en toen kwam het: het schooladvies van school zal VMBO bk zijn...
    Nou ik denk het dus niet! Ik ben er echt helemaal van over de rooie! Iemand die zo intelligent is als mijn zoon, gaat echt niet naar bk.
    Zijn gedrag is niet VMBO-t waardig..Directeur erbij, en weer lang gesproken..en er was afgesproken dat de bal nu bij Dave ligt...hij moet zich qua gedrag bewijzen.
    Bijv.: hij is heel fanatiek met de gymles...maar wil altijd winnen.
    Als hij dus bij verlies van een spel gaat zitten bokken, wordt hij uitgesloten van de gymles.
    WAT HEEFT DIT MET ZIJN SCHOOLADVIES TE MAKEN?!
    Oke, maar ik wachtte maar af, want deze afgelopen week ( was afgesproken!!) dat de leraar mij zou bellen om het er over te hebben hoe het ging. Hun zouden dus, bij 300% inzet en verbetering bij Dave, hun advies nog ombuigen evt naar VMBO-T.

    Heb ik WEER niks gehoord, en dat gaat nu al verschillende jaren zo: school laat het afweten. Ik heb zelf gezien dat hij in zijn agenda noteerde dat hij mij deze week moet bellen..ik heb wel een briefje gekregen dat ik dinsdag na de vakantie, het schooladvies krijg, net zoals de andere leelingen.

    Wat moet er nu van denken? Volgens Dave zelf gaat het goed in de klas nu, en ik moet zeggen dat ook hij flink over de emmer was na deze gebeurtenissen, en doet nu erg zijn best om lief te zijn in de klas.
    Als Dave nu altijd al een bk-kind zou zijn geweest, had ik daar totaal geen moeite mee gehad hoor! Dat is het niet!
    Maar ik weet zeker dat hij zich daar stierlijk gaat zitten vervelen, dit is echt onder zijn kunnen!
    En dan? Begint het gezeik weer opnieuw op de middelbare school? Gaat hij ontsporen? Dave is zo gevoelig voor inloeden!

    Dave wil graag naar de school waar zijn zus boven hem, ook op zit.
    Zij doet VWO, en op die school is VMBO-t het "laagste"...dus geen bk...
    Ik ga ervoor vechten dat hij daar naar toe kan! Het is een strenge school, en precies geschikt voor hem.

    Maar wat moet ik nu doen? En waarom belt de school/leraar mij niet?
    Wat kan ik verwachten?

    Ik heb expres zelf niet gebeld...
     
  8. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    En oh ja: als ik eerder had geweten dat dit advies zou komen, had ik hem in groep 6 of 7, laten doubleren!
    Maar de cito's waren goed, en ik had dit nooit aan zien komen!

    Zit nu gewoon weer te janken hier, van iedereen hoor ik dat hij zo'n lieve attente jongen is.
    Waarom lukt het dan niet met die leraar?? Dit is het 2de jaar dat hij hem heeft: in groep 7 ook...
     
  9. Allistair

    Allistair Bekend lid

    Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Allereerst vind ik dat het advies nooit zo kan worden gewijzigd.... Je bent een paar weken geleden naar school geweest en hebt toen gehoord dat hij B/K zal krijgen. Als hij daarna ineens wel inzet toont, kan hij Vmbo-T krijgen.....:( Dus bij een paar weken volledig inzetten en keihard werken, kan een kind gewoon een paar paar niveaus stijgen... Wauw! Werkte dat maar echt zo.....;)

    Het verbaast me ook dat je pas op het oudergesprek hoort dat jouw zoons gedrag niet door de beugel kan. Als dat echt zo erg zou zijn, heeft de school tekort geschoten door niet eerder aan de bel te trekken.

    Overigens hoef jij het niet eens te zijn met het schooladvies en kan je je zoon aanmelden op de school (leerweg) van jouw keuze. Het blijkt alleen in de praktijk wel dat de VO-school het advies van de basisschool niet zomaar naast zich neerlegt.

    Als je zijn resultaten van Cito hebt (van groep 6 en 7), kan ik je wel vertellen wat op basis van alleen die scores bij ons zou worden geadviseerd.... (Pb natuurlijk). Ik ben zelf leerkracht en verwijs al jaren leerlingen naar het VO. Als je wilt, kan ik dus even met je meekijken... Ik kan het trouwens ook begrijpen als je dat niet wilt...:)
     
  10. Sallie

    Sallie VIP lid

    Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Wat een lastige situatie!

    Ik werk in groep 7/8, wel voor het eerste jaar, maar toch.

    Wat had hij voor zijn cito entree? Welk ( voorlopig) advies gaf het cito, en welk advies de school?

    Heb je zicht op zijn citoscores door de jaren heen? Heb je misschien zelfs een overzicht van de vorderingen in grafiekjes. ( dat geven wij ouders mee).

    Bij ins kiezen we er inderdaad voor om de nio af te laten nemen bij kinderen waarvan wij verwachten dat ze leerwegondersteuning nodig zullen hebben op het v.o. Als je wil dat een kind dit krijgt, heb je zelfs de uitslag van de nio nodig.

    Als de scores van jouw zoon prima zijn en zijn gedrag is het enige waarop het advies is gebaseerd, heeft de school geen poot om op te staan... Ik wil je nog wel verder helpen, kan je evt zelfs de korte toelichtingsbrief die ik voor ouders heb gemaakt over de nio opsturen, maar dan graag nog wat info ;).
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Kun je de iq-test van de psychiater niet als onderbouwing meesturen naar het vo?
    Ik ben het met je eens dat het niet werkt om een leerling met havo niveau naar vmbo-bk te sturen. Ik vind namelijk dat niet het gedrag doorslaggevend kan zijn voor welk niveau haalbaar is.
     
  12. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    #12 lioness74, Dec 21, 2013
    Last edited by a moderator: Dec 21, 2013
    Dank voor jullie reacties!!

    Ik ga er vanavond even dieper op in, ben nu namelijk op mijn werk.

    @bonnie: daar dacht ik dus eigenlijk ook al aan, om dat verslag mee te sturen..

    De entreetoets weet ik zo niet precies uit mijn hoofd (percentiel, ik twijfel, dus kijk het vanavond nog even na).

    Hij heeft net het drempelonderzoek afgerond en heeft een score van 534.

    Zijn cito's waren ook altijd gemiddeld, we hebben het nooit gehad over extra huiswerk, begeleiding of er was nooit reden tot zorg.
    Daarom ben ik ook altijd er vanuit gegaan dat alles goed zat qua niveau..Tot dit schooljaar: van het begin groep 8 tot nu, zijn de cito's heel slecht gemaakt.
    Ik blijf erbij dat de slechte relatie tussen de leraar en mijn zoon, daarin meespeelt.
    Ik ben er ook van overtuigd, dat hij veel beter kan dan dat hij nu laat zien. Mijn zoon is een aandachtvrager en wordt nerveus als hij iets niets snapt.
    Ik spreek nu dus niet de leraar 100% fout, en mijn zoon 100% goed hè. Ik weet dat mijn zoon echt door kan draven...ik maak hem natuurlijk zelf mee.
    De band met de leraar is nu dus zo verslechterd, dat er dingen gezegd worden door de leraar tegen mijn zoon, en dingen gebeuren die niet kunnen.
    Ik praat hierover elke dag met mijn zoon. Ik zit met mijn handen in het haar.
    Als hij zijn cito's kan maken in een, voor hem, prettige omgeving, dan weet ik zeker dat hij een nog betere uitslag heeft.
    Al zijn die dus altijd al gemiddeld geweest.

    Die b/k advies komt echt uit de lucht vallen.
    Ik zit nu ook te denken: zouden de leraar en de directeur nu zelf ook wel inzien dat dat advies nergens op slaat?
    Dat ze me niet gebeld hebben en alsnog voor VMBO-t gaan?
    Ze hebben ook wel gemerkt dat ik het hier niet mee eens ben...en er vanalles aan ga doen, hem op een school te krijgen naar zijn niveau..

    En heeft de Cito-toets nog wel nut?
     
  13. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Wij nemen de NIOtoets inderdaad af in groep 8 I.p.v. de Eindcito.we hebben natuurlijk wel het leerlingvolgsysteem van Cito en wij bepalen de adviezen altijd aan de hand van de Cito's van groep (5)6-7-8, waarbij de leerkrachten van de groepen 7 en 8 met de IBer en de directie om de tafel zitten.
    Eventueel wil ik wel, net als Allistair, met je meekijken als jij de Cito's van de afgelopen jaren hebt?
     
  14. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,898
    3,931
    113
    Bij ons op school (noorden van nl ) wordt tegenwoordig naar de cito rsultaten vanaf groep 6 gekeken, daarvoor wordt een soort matrix gebruikt waaruit dan een advies voortkomt. Ook kan een leerling bespreekgeval worden voor een bepaald niveau. Ik wil best eens voor je kijken wat daar voor je zoon uit zou komen als je me de gegevens per pb wilt sturen.
    Het is al eerder gezegd geloof ik maar als ouder geef je je kind op voor het VO en ook voor een bepaald niveau. Scholen gaan vaak wel af op het advies van de basisschool maar wellicht mag je dan als ouder ook je verhaal doen, in jouw geval zou ik zelf contact opnemen met de school waar je hem graag heen wil hebben en het verhaal voorleggen. Doet je zoon ook mee aan de cito eindtoets in februari? De uitslag daarvan is voor veel scholen ook doorslaggevend.
     
  15. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    Ik heb de cito resultaten niet gekregen van de school, die worden daar in een map bewaard.
    Natuurlijk kan ik die opvragen...

    Er is nooit iets besproken, over een vak wat echt slecht gaat...
    Begrijpend lezen is wat minder, altijd geweest..(en juist dat is heel belangrijk, dat weet ik).
    Rekenen zit hij in een speciaal groepje voor gevorderden..
    Zijn proefwerken die hij thuis moet leren (natuurkunde, aardrijkskunde, geschiedenis, topo) zijn ALTIJD voldoende.

    Ik heb het er nog maar eens met mijn man over gehad.
    We willen het nu toch maar gewoon afwachten wat het advies zal zijn...dinsdag na de kerstvakantie krijgen we het advies.

    Aan de hand daarvan, gaan we kijken wat we gaan doen evt.
    Misschien krijgt hij wel gewoon VMBO-t advies...
    Zo niet, ga ik contact opnemen met de school waar hij graag naar toe wil..vanuit daar wil ik het verder bekijken.

    Dames, voor alsnog zovast heel erg bedankt voor jullie adviezen!
    En ik ben blij dat jullie mij in ieder geval niet veroordelen als hysterische moeder!
    Daar was ik wel een beetje bang voor..
    Ik wil alleen maar dat hij op een juiste plek terecht komt.
    Na 8 jaar schipperen, lijkt me dat wel nodig voor hem.
     
  16. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik vind het heel bijzonder hoe het bij jullie is gegaan. Wij hebben een paar weken terug het voorlopig advies gekregen voor onze zoon met hierbij een duidelijke uitleg. Het advies van school is gebaseerd op de entreetoets en als deze erg afwijkt of tussen twee niveau's inzit kijken ze naar de cito's van afgelopen jaren om de doorslag te geven. Het kan toch niet zo zijn dat zijn cito's goed zijn en en hij door zijn gedrag een lager advies krijgt? Of hij moet tussen k/t gescoord hebben waardoor hij door zijn gedrag k advies krijgt.
     
  17. lioness74

    lioness74 Niet meer actief


    De uitslag van de entreetoets gaf een ruime t-score aan...

    Schiet mij maar lek, ik snap het niet:(

    Ik heb de hele weekzitten wachten op zijn telefoontje en dat is niet gekomen...ik denk nu, dat ze zelf inzien dat dat advies nergens op slaat.

    Mijn oudste dochter (zelfde basisschool), kreeg advies: b/k.
    Ze doet dit schooljaar eindexamen t (niveau 4)

    Mijn middelste dochter, ook die basisschool, kreeg advies HAVO.
    Zij had een foutloze cito (550), en zit nu in 3 gymnasium Cambridge.
     
  18. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Wow, dit vind ik toch wel heel bizar. Dat zijn nogal verschillen! Wel gek lastig want ik weet niet zo goed hoe je over het schooladvies van school uitkomt. Nouja..... De citotoets liegt niet natuurlijk. Je zou sowieso op de nieuwe school en toelatingstest kunnen laten doen.
     
  19. lioness74

    lioness74 Niet meer actief


    Ja twinkle star, het is een bizar verhaal.
    Je zult begrijpen dat Tim naar een andere basisschool gaat als hij 4 is..ik ben er klaar mee.

    Ik wacht het af...en trek daarna mijn eigen plan.

    Het is toch gek eigenlijk dat hij buiten school, testen prima maakt, en binnen school er mee de pet nagooit.
     
  20. Allistair

    Allistair Bekend lid

    Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Deze weken zijn echt hele drukke weken op school. Ga niet zelf een reden bedenken om te verklaren waarom ze niet gebeld hebben. Beter had je zelf kunnen bellen, zodat je zeker weet waarom ze niet hebben gebeld. Voor hetzelfde geld hebben ze het er nog niet eens over gehad....

    Het klinkt alsof de school erg voorzichtig adviseert. Weet jij ook waar ze hun advies op baseren? Ik blijf erbij dat ik het ongeloofwaardig zou vinden als het komende advies ineens TL wordt.... In een paar weken tijd kan je niet ineens één of twee niveaus stijgen. Ik zou toch de cito-scores opvragen....

    Begrijpend lezen is inderdaad het belangrijkste vak. Eerder was dat ook rekenen, maar nu zie je dat er toch onderscheid in wordt gemaakt. Weet je toevallig of hij met begrijpend lezen onder,op of boven het gemiddelde scoort? Ik hoor namelijk wel vaker om me heen (ook van collega's op andere scholen) dat kinderen die eigenlijk heel 'steady' onder het gemiddelde scoren, besproken worden als 'prima'. Dit is natuurlijk ook prima, omdat er nou eenmaal leerlingen zijn die onder het gemiddelde scoren. En dan is het fijn om te zien dat deze leerlingen toch een mooie groei doormaken, ook al is dit altijd onder het gemiddelde. Er zou alleen, wat mij betreft, ook besproken moeten worden wat het verwachte niveau van uitstromen wordt....

    Ik wil dus zeggen dat ik dus niet kan opmaken uit de woorden van de leerkracht of ze verkeerd adviseren. 'Goed' is een relatief begrip. Ook wordt er door de VO-scholen veel meer gelet op de vakken begrijpend lezen, rekenen en spelling. Andere vakken kunnen wel de doorslag geven bij twijfelgevallen, maar spelen een veel kleinere rol in het advies.

    Overigens ben ik ook van mening dat de Eindtoets niet als leidraad voor het advies genomen mag worden. Een kind dat altijd op Havo-niveau presteert en dan ineens een score heeft van 550 (waarvoor je vaak toch nog meer dan 10 fouten mag maken) zouden wij als school ook geen VWO geven als advies. Ook al zit het er in potentie wel in, werkhouding en motivatie tellen dan ook mee. Het kind kan zich misschien tijdens de Eindtoets (3 dagen en meerkeuzevragen) supergoed hebben ingezet en dus hoog hebben gescoord, maar kan het kind dat ook het hele jaar door? Op basis van het leerlingvolgsysteem zou je dus kunnen concluderen dat dat niet zo is.
    Andersom zouden we ook niet doen; een kind dat ineens veel lager scoort, geven we gewoon het advies mee op basis van de gehaalde scores in de jaren ervoor.

    Maar goed, ben nu heel benieuwd wat het uiteindelijke advies gaat zijn...:)
     

Share This Page