Omdat ik niet duidelijk op Google kan vinden, hier mijn vraag; Wanneer kon jouw kind de verleden tijd goed gebruiken in een zin? Voorbeeld 'o jee mijn vork viel, wil jij deze pakken?' Of 'Ik at ijs en vlees, en D viel op zijn neus. Hij had pijn'
Hier wordt de verleden tijd geregeld goed gebruikt, maar ook soms zomaar totaal verkeerd/niet. Of ze het dus echt goed beheerst.. Mwah, vind zelf van niet.
Nou de middelste kopieert alles wat uit de mond van de oudste komt dus zou zeggen dat het voor allebei wel geldt haha. Waarbij de oudste dus wel beseft dat ze iets zegt wat niet helemaal klopt of de vervoeging gewoonweg nog niet kent en de middelste dus domweg kopieert
Hier gaat het steeds beter maar ze maakt er ook wel regelmatig een zooitje van. Ook merk ik dat ze nog wel moeite heeft met morgen, gisteren, een week, hoeveel dagen etc.
Hier ook nog geen beheersing van de vt hoor. Voltooid deelwoorden zijn echt lachen: geloopt, gegeeft, geslaapt... zal ook nog wel even duren...en als ze va een jaar of 9/10 de ww-spelling op papier krijgen, komt er weer een procesje bij. Tijdsbepalingen zijn ook nog moeilijk hier, gewoon lekker blijven verbeteren, komt vanzelf!
Oudste beheerst t prima, ze is erg talig Jongste maakt eigenlijk ook niet zo heel veel fouten in verleden tijd ed. Ligt een beetje aan de vorm van de dag
Hier redelijk onder de knie, verbaas me er vaak over. "Ik liep naar buiten" "Ik was geschrokken" Ik was met oma naar de efteling en toen gingen we pannenkoeken eten" natuurlijk ook wel een hoop "foutjes" zoals schrikte, gelagen (gelegen), gedrinkt maar vaak gaat het goed
Gbng hier al snel goed... En toen later ineens niet meer. Eerst kopiëren ze het van de mensen die ze horen. Later... Beseffen ze dat er spellingsregels zijn die ze gaan toepassen en dan krijg je dus vaak weer dingen als geliept, drinkte etc.. Ze leren het niet voor niets ook nog een keer op de basisschool
Precies Saskia. Kinderen doen het eerst goed en wanneer ze gaan nadenken dan gaat het weer een tijdje fout. Ze experimenteren met vervoegen, erg grappig is dat. Hier een 5 jarige die bijna foutloos is.
Onze dochter van net 5 heeft haar "terugval" Gehad. En paar weken terug gooide ze alles weer dit de war maar sinds twee weken is dat weet over een gaat het weer goed. Onze middelste van nu 8 was wat ouder toen ze het foutloos deed. Volgens mij 6 jaar.
Leuke vraag. Ik vind het echt super interessant en grappig tegelijk om te zien hoe de taalontwikkeling verloopt. Mijn dochter gebruikt de verleden tijd 9 van de 10 keer fout en ik ben ook benieuwd wanneer het kwartje gaat vallen. Wat ik ook zo interessant vindt is dat ze alle werkwoordsvormen standaard vervoegd alsof het zwakke werkwoorden zijn. Als volwassene (die zelf niet veel met taal bezig is ) sta ik er nooit zo bij stil, maar kennelijk zijn er dusdanig meer zwakke werkwoorden dan sterke dat dit automatisch de norm wordt, zonder dat ik er ooit met een woord over gerept heb. Ik verbeter haar wel consequent en vaak zegt ze het dan goed na, maar best vaak gaat het de keer erop toch weer mis en wordt het "toen heb ik daar geloopt". Gelukkig maar dat het bij peuters en kleuters nog heel schattig klinkt .
Nana, het heeft niet te maken met dat er meer zwakke ww dan sterke ww zijn, maar dat sterke ww onregelmatig zijn en zwakke ww wel aan de 'regels' voldoen. Voor sterke ww zijn geen regels maar die moet je echt allemaal leren. Ze weet nu dus de regels van de verleden tijd maar moet zich alle sterke vervoegingen nog eigen maken.
Ik denk dat we naar die fase gaan, er zijn inderdaad dingen die hij eerder goed zei en nu soms "fout" En zo komen er waarschijnlijk nog tig fases
@Eylem: ja, dat is natuurlijk waar! Voor de zwakke vormen kun je lekker makkelijk hetzelfde regeltje gebruiken en bij de sterke vormen moet je echt onthouden wat de juiste letters zijn. Ik ben wel benieuwd wanneer ze die sterke werkwoorden ook gaat onthouden en gaat gebruiken. Maar ach, tot die tijd begrijpen we haar natuurlijk ook wel.