Cito groep 1 en 2

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Amarens, Jan 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Toevallig las ik dit laatst...
    Kleutertoets nog lang niet afgeschaft | Ouders Online
     
  2. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ach ja, ik denk niet dat t verkeerd is. Maar de lading die het heeft, is wel vervelend.

    Ik geloof ook niet dat het afgeschaft gaat worden, er zal alleen maar meer getoetst worden in de toekomst, ook op andere onderdelen. Toetsen zullen wel steeds beter/verfijnder worden.

    De juf vertelde mij dat ze ook al werken met een bepaald programma dat aangeeft hoe ver een kind sociaal/emotioneel is...
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Is allemaal onderdeel van resultaat gericht onderwijs. Vooral met betrekking tot taal en rekenen.
    De trend zet zich voort naar middelbare school, waar binnenkort extra zware examens komen voor taal en wiskunde.

    Op zich vind ik dat een goede ontwikkeling, gezien de dramatisch lage niveau van wiskunde-kennis bij schoolverlaters afgelopen jaren.
    Alleen ben ik van andere kan er niet mee eens dat de nadruk er zo vroeg erop wordt gelegd. Ik zou het denk ik beter vinden als ze vanaf 8-9 jaar bijv meer huiswerk krijgen mbt taal en wiskunde.
    Maar dat zeg ik nu.
     
  4. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    #24 Arevinol, Jan 7, 2014
    Last edited: Jan 7, 2014
    Op middelbare scholen werken ze ook al met systemen die kinderen specifiek testen op leercapaciteiten (RTTI); hóe ze leren, waar problemen evt zitten en hoe dit het beste aangepakt kan worden. Dit schijnt echt heel goed te zijn en wordt steeds beter.
    Ook dit zal in de toekomst wel op basisscholen komen.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Er is ook niks mis met toetsen... Het gaat er om wat je met de resultaten doet.

    Laatste jaren zijn we steeds meer tijd en geld aan het stoppen in toetsen en monitoren en reguleren...
    Maar de resultaten op het grote geheel worden enkel slechter?
    Blijkbaar gaat er toch ergens iets mis.
     
  6. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    Nov 20, 2013
    4,613
    1,155
    113
    op het kinderdagverblijf zijn ze al verplicht om cito toetsen af te nemen voordat ze naar de basisschool gaan, zodat de school een basis indicatie heeft van het kind wat binnenkomt.
    niets mis mee lijkt mij, ze kunnen zo je kind alleen maar beter helpen en hem de dingen leren waar hij moeite mee heeft of juist moeilijkere opdrachten geven als hij er doorheen sprint.
     
  7. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Hier doen ze kleutercito 's in gedeeltes.

    Volgende week starten ze met taal, de week erna rekenen en de week daarna nog een onderdeel.
     
  8. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ben overigens blij dat het hier niet digitaal gedaan wordt aamgezien dochter weigert achter een computer te gaan.
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Hier zal ze hem ook wel krijgen binnenkort
    ben wel benieuwd hoe ze scoort :)
     
  10. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Volgens mij wordt er nu ook alleen evt iets gedaan/verder gekeken als een kind bijzonder hoog of laag scoort. Gemiddeld is ok en doen ze dus niets mee.
    Toen mijn dochter vorig jaar redelijk laag scoorde (dus 'gemiddeld') en ik vroeg waar m dat dan in zat, konden ze daar geen antwoord op geven. Behalve dat het 'al heel goed was', omdat ze dat pas over een jaar hoefde te kunnen..
    Ik weet niet óf er uit de huidige toetsen specifiek per onderdeel uitkomt waar de sterke en zwakke punten liggen? (Lijkt me makkelijk om daar een uitdraai van de maken?)
    Want als het puur de algemene score is, is het logisch dat ze alleen verder kijken (dus op papier/persoonlijk verder uit gaan zoeken) als er 'afwijkende' scores uit komen.
    Dan heb je dus alleen de specifieke leerlingen die heel hoog of heel laag scoren, waar iets mee wordt gedaan, en pak je nooit 'het probleem' van de groep, 'het probleem' van de leraar etc.

    Ik denk dus dat huidige toetsen nog niet goed genoeg zijn(??) om verbetering te geven op die schaal. Het gemiddelde van de groep wordt niet bepaald door de uitschieters.
     
  11. pardoes

    pardoes VIP lid

    Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Hier op school worden de toesten wel per onderdeel bekeken maar dan ook vooral vanaf groep 3 ;), ze zetten bij een in hun ogen te laag gemiddelde gelijk een stappenplan op om dat aan te pakken, dit wordt ook met de ouders besproken tijdens een koffieochtend en decgegevens zijn per groep in te zien dus erg duidelijk. Bij de kleuters wordt er niet zoveel met groepsgemiddelden gedaan.
     
  12. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ah ok, dat klinkt wel goed! En heeft die aanpak ook effect?
     
  13. pardoes

    pardoes VIP lid

    Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Ja voor zover we het nu kunnen bekijken, paar jaar terug hadden ze een te laag gemiddelde op het tempo lezen en daar hebben ze een plan van aanpak voor opgesteld en die scores zitten tegenwoordig goed. Zo hadden ze dit keer 1 groep de 3/4 die in hun ogen niet goed genoeg scoorde op een bepaald punt. Juf daarvan is dus direct naar extra bijscholing gestuurd van het lesprogramma en er zijn extra uitbreidingen gehaald bij het programma en nu dus afwachten ;). Maar de eerdere resultaten die laten zien dat het wel werkt.
     
  14. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Kijk, zo hoort het dus! Ik heb geen idee of ze dat bij ons op school ook doen (in hogere groepen), eerlijk gezegd. Het lijkt niet meer dan logisch, maar ja..
     
  15. jerlin

    jerlin Actief lid

    Sep 20, 2007
    378
    0
    0
    hier ook twee keer per jaar cito in de kleuterklassen. zoon scoorde vorig jaar lager dan gemiddeld, als ze het goed doen krijgt het kind dan ook extra aandacht (tenminste bij ons), maar ook een half jaar later had hij dezelfde score. ik heb dan ook sterk vermoeden dat er niks mee is gedaan en dat bij de betreffende juf de jongste een beetje aan hun lot zijn over gelaten dat jaar. de jongste zal ook absoluut niet in die klas gaan starten volgend jaar, al is het afvragen of dat ook gaat lukken natuurlijk ;).
    hier 4 februari toets, ben zelf erg benieuwd hoe het dit jaar zal scoren, hij doet nogmaals groep 1 dit jaar ;)

    succes allemaal, niet te veel druk om maken, is het een meet moment en als het kind een slechte dag heeft scoren ze ook slecht terwijl ze het misschien wel kunnen.

    laatste oudergesprek hoorde ik dat onze zoon geen interesse had in letters en cijfers en thuis doet hij het zonder problemen... dussss.....
     
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Hier mag het niet eens... broertjes en zusjes worden nooit bij dezelfde juf geplaatst.
     
  17. jerlin

    jerlin Actief lid

    Sep 20, 2007
    378
    0
    0
    oudste zit dan bij een andere leerkracht. maar wil dat de jongste een goede start krijgt en niet meteen weer hetzelfde verhaal als afgelopen schooljaar :D
     
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Natuurlijk, groot gelijk ook. Hier vinden ze dat ieder kind zijn/haar eigen start verdient daarom wordt het dus nooit bij de (ex)juf van de oudste geplaatst ook al zit de oudste niet meer in dezelfde groep.
     
  19. Umm85

    Umm85 VIP lid

    Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter heeft de eerste keer heel goed gescoord, volgens de juf als 1 van de beste van de klas en de tweede keer echt ontzettend slecht haha. Maar volgens juf had ze er gewoon geen zin in, ze maakte er zich verder totaal niet druk om.
     
  20. Riverr

    Riverr Fanatiek lid

    Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ik neem ze altijd af bij de kleuterklassen en je moet er inderdaad niet te zwaar aan tillen. Ik doe het altijd in groepjes en dan in een apart kamertje en ik doe het altijd heel speels.. Zeg ook altijd dat het echt niet erg is als je iets niet weet, dat juf ook niet alles weet, blablablabla. Na een x aantal vragen laat ik ze altijd even staan en doen we even gek. En dan weer door tot de eerste helft af is. Toets wordt in tweeën afgenomen. Ik ken de kinderen allemaal goed en weet precies wie er af en toe even een duwtje in de rug nodig heeft en die geef ik dan ook. Dat kan van alles zijn, een compliment, zeggen dat ik zie dat het heeeeeel goed gaat bij iedereen, etc etc. Als ze klaar zijn krijgen ze een sticker en dan zijn ze helemaal in hun nopjes!

    Ik zeg overigens ook nooit tegen ze kom we gaan de Cito maken.. Ik zeg altijd dat we een werkje gaan maken, dat doen ze wel vaker dus dat het dan een echte toets is hebben ze niet zo door.
     

Share This Page