Mijn zoon van 9 zit sinds 2010 op een School voor speciaal basisonderwijs. Hij is hier met n nattevingerwerkdiagnose ADHD geplaatst , we hebben onderzoeken gedaan , zelfs Ritalin geprobeerd wat totaal de verkeerde kant op ging met lichamelijke en gedrags problemen dus snel eeer mee gestopt Er is NOOIT uit een enkel onderzoek naar voor gekomen dat mijn zoon ADHD heeft , ook geen ander beeld uit een IQ test die is afgenomen op zijn 5e kwam een dysharmonisch profiel naar voren . heel gedoe geweest om hem zelfs met die "diagnose" op zijn voormalige school te houden . Uiteindelijk is hij toch naar speciaal onderwijs gegaan . Zijn leerprestaties zijn gewoon goed hij doet zijn best en haalt goede resultaten , zijn gedrag en impulsieve gedrag zijn 200% veranderd . Ik zou hem graag op dezelfde school als zijn broertje (en over 2 jaar ook zijn zusje) willen hebben , ten eerste omdat ik vind dat hij daar NIET moet zijn , tuurlijk weet ik dat op regulier onderwijs ook kinderen zitten die geen normaal gedrag vertonen maar mijn zoon zit in een klas vol ADHD-ers ADD ODD PPD_nos en weet ik t allemaal nog meer . en ik hoor steeds rare verhalen van mijn zoon , tuurlijk weet ik wel dat hij ook geen onbesproken jochie is maar vergeleken met hun is hij best braaf Ik heb al meerdere malen gevraagd of hij terug kan naar regulier onderwijs en vorig schooljaar (2012-2013) was daar ook inderdaad sprake van maar is toen ineens terug geroepen . Ze vinden het voor hem niet verstandig om zich opnieuw aan te moeten passen in n grotere klas en school .... zijn leerprestaties zijn gelijk aan een kind uit groep 5 van regulier onderwijs . Ergens heb ik het idee dat ze hem lekker laten blijven voor de subsiedies ofzo Als ik vraag waarom hij de kans niet krijgt om het tegendeel te bewijzen krijg ik geen antwoord en wordt me ook niet verteld bij wie ik moet zijn ... nja eigelijk is mijn vraag of er iemand is wiens kind van speciaal onderwijs terug is geplaatst op regulier onderwijs ? en hoe hebben jullie het toen geregeld ?
mijn zoon kun je niet vergelijken, ben blij dat ie op een medisch kdv zit.... hij is bijna 5 maar verstand van een baby van 8 maanden.... hoop dat iemand je hier kan helpen meis
Tegen mij is vanaf begin vertelt dat dit altijd een optie zou blijven om terug te gaan naar regulier onderwijs. Maar dat we goed moesten bedenken of dit ook goed was voor het kind en niet iets wat we graag dachten te laten gebeuren. Overleg is sleutelwoord....met scholen van beide kanten. Succes en hoop dat iemand reageert met info.
Hoe heeft je zoon in vredesnaam een indicatie gekregen dan? Wij moeten zelfs met kinderen met een dubbel 'probleem' (bijv. zware ADHD gecombineerd met leerachterstand) nog hemel en aarde bewegen om ze geplaatst te krijgen. Een kind met alleen maar adhd en normale capaciteiten geplaatst krijgen is -terecht- zo goed als onmogelijk. Neem me mijn achterdocht niet kwalijk, maar de situatie is hier zó totaal anders dan jij beschrijft dat ik me dit gewoon bij niet kan voorstellen. Want volgens mij zijn die regels gewoon landelijk hetzelfde. Ik krijg hier dus toch een beetje een gevoel bij van 'wat is er nog meer aan de hand?' Als jij je kind liever op een andere school ziet, staat het je natuurlijk vrij om gewoon langs te gaan bij een reguliere school en je verhaal daar te doen en te vragen of ze hem willen plaatsen. Waarschijnlijk zal die school dan van de huidige school de nodige informatie over jullie zoon willen. Als ze hem aan willen nemen, zullen ze misschien voorstellen eerst een proefplaatsing te doen voor ze hem definitief aannemen. Je zit in ieder geval niet per se vast aan de school waar hij nu zit. Je kunt bij andere scholen proberen of ze hem aan willen nemen. Daar heb je geen toestemming van de huidige school voor nodig. (Hoewel hun medewerking het wel makkelijker zou maken.) Als de directeur van een reguliere school het met jou eens is dat het in het belang van jullie zoon is om naar het regulier onderwijs te gaan EN zijn school de juiste zorg kan bieden, dan kun je de overstap gewoon maken. Wel zul je in deze situatie echt zelf op zoek moeten gaan naar een andere school die bereid is hem aan te nemen.
In 2014 moeten kinderen met gedragsproblemen of kinderen uit het speciaal onderwijs op gewone scholen blijven. Wat is Weer Samen Naar School (WSNS)? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Lees deze link maar eens.
mee eens zo is het ook bij ons gegaan.....en ons kind heeft ook dubbele problemen ass en adhd en hoogbegaaft......
Even een aanvulling: je schrijft dat hij dezelfde resultaten haalt als een leerling in groep 5 van het regulier onderwijs. Bedenk wel dat hij dit resultaat heeft gehaald met de extra zorg die ze in het speciaal onderwijs kunnen bieden. Als hij naar het regulier onderwijs gaat, dat hij dan waarschijnlijk minder intensieve begeleiding krijgt en dat dus lang niet zeker is dat hij nog steeds dezelfde resultaten haalt. Verder schrijf je dat jij vindt dat hij daar niet tussen hoort en dat hij et rare verhalen thuiskomt. Vind jij die verhalen raar of heeft hij daar zelf ook last van. Met andere woorden: gaat hij (de meeste dagen) met plezier naar school. Dat zou voor mij een belangrijke afweging zijn. Op een reguliere school zullen zijn resultaten waarschijnlijk niet hoger worden. Dus het leerrendement zal geen reden zijn om hem naar een andere school te laten gaan. Dan zou de reden op sociaal-emotioneel gebied liggen. En als dat een rol speelt, is dat natuurlijk wel degelijk heel belangrijk! Maar ik zou me afvragen of dat zo is. Zit hij nu niet lekker in zijn vel? Wordt hij er gelukkiger van als hij naar een andere school gaat? Want om heel eerlijk te zijn: als zijn resultaten gewoon goed zijn en hij het naar zijn zin heeft op school, zou ik nu niet veranderen.
Zo werkt het niet echt. Passend onderwijs geeft een school de verplichting om te kijken of er voor een kind goed onderwijs mogelijk is op die school. Is dat niet zo dan wordt er met andere scholen (samerwerkingsverband) gekeken naar een alternatief. Je kunt als school inderdaad minder makkelijk een kind weigeren, maar als wij geen "passend onderwijs" kunnen bieden dan komt dat kind echt niet bij ons op school. TS neem eens contact op met het zorgteam/zorgcooordinator van de school die je in gedachte hebt. Zij kunnen dan verder uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.
ooh ik dacht nog n heel verhaal gedaan te hebben met voldoende inhoud hihi maar goed Mijn zoon kwam in groep 1 in een klas met 32 kindjes en 2 juffen ... hij viel hun erg op omdat hij aandacht vroeg zowel positief als negatieve aandacht , zijn juf was ook de IB-er op school en kwam met haar bevindingen naar me toe , gelukkig kwam er toen een extra klas waardoor de grote groep verdeeld zou worden en niet meer zo massaal zou zijn . Nja prima alleen maar goed voor iedereen toch ? Hij was zo op zoek naar bevestiging en had vaak inpulsieve buien , andere kindjes konden niet goed met zijn gedrag dealen dus werkte niet in die klas zodat de juf zich zorgen maakte en toen heb ik een verwijzing gevraagd naar de kinderarts , daar mijn verhaal gedaan , vragenlijsten ingevuld , school ook , observaties door WSNS , en PCL ofzo iets De kinderarts vond hem nog te jong om hem eenADHD-er te noemen omdat dit gedrag vooral op school aanwezig was , thuis was hij gewoon leuk aanwezig . de psz en kdv waar hij geweest is hebben ook geen "afwijkend"gedrag gezien aan hem . We hebben een poos een opvoedcoach gehad ( soort supernanny) die ons observeerde , filmde en feedback gaf , op goede en heel lastige momenten hier thuis . Ondanks mijn ongeduldige karakter was er niets zorgwekkends gezien in de opvoeding . mja de kinderarts heeft hem toen laten onderzoeken door een orthopedagoog die nam een iq test bij m af waar uit kwam dat zijn IQ en EQ uit eenliepen , van ADHD was geen sprake hij is gewoon zoals hij is en het was ook geen extreem gedrag , Kwam terug bij de kinderarts voor weer een gesprek en die gaf me zonder pardon een recept voor Ritalin , daar zijn we mee begonnen en heel snel weer mee gestopt omdat hij er zo heftig op reageerde met hartslag waar je u tegen zegt en hoofdpijn, driftbuien en agressief gedrag werd gewoon eng , daarna nog bij de GGZ geweest die kon hem onder geen enkel kopje plaatsen op zijn bord dus het is en was geen ADHD school was hem inmiddels zo beu en staken ook geen energie meer in hem en zagen mliever gaan dan komen dat ik uiteindelijk heb ingestemd met de overplaatsing . met alleen een dysharmonisch profiel als mankement aan m .... het is ook geen cluster 1 2 3 of 4 school trouwens maar goed de verhalen en vaak ook dingen wat ik van hem hoor en zelfs zie zijn niet normaal , hij is ook het pispaaltje van de klas omdat hij zo beinvloedbaar is en de jongens met de grootste mond jutten hem om , de leraar ziet dat ook maar er is totaal geen aanpak ene keer loopt het goed af , enkele keer niet ben al 2 keer met hem naar de huisarts gegaan omdat hij was geduwd en met zn oog op de hoek van n tafel terrecht kwam , andere keer omdat hij n gekneusde rib had nadat hij ook geduwd was . of briefjes in zijn tas dat zijn zusje verkracht wordt en ik vermoord ga worden , dezelfde kinderen roepen op straat dingen naar hem ... als hij zoiets zou doen had ie n heel groot probleem met mij Als ik ermee naar zijn juf ga hoor ik ja , het n wisselwerking ..... uuuhm ik heb nog nooit gehoord dat hij n ander kind n tafel van dchtbij laat zien ... ik zou er ook op reageren als iemand mijn uitscheld ofwat dan ook dus nix wisselwerking .. Mar als nog heeft hij het er wel naar zijn zin maar blijft het me storen dat hij in een hokje zit waar hij niet past en wil ik als zijn moeder ook rust in mn huis en niet steeds een verdrietig of boos kind dat de gebeurtenissen van school thuis uit .. tenminste op de manier waarop hij het doet. daarbij is het ook een heel gedoe om 2 kinderen op dezelfde tijd op een andere school te krijgen en straks ook n zusje op de psz te krijgen op zelfde tijd . Ik vind als moeder dat hij duidelijk heeft laten zien geen adhd-er of at dan ook te zijn . en al krijgt hij op deze school de kans om fouten te maken vind ik als moeder ook dat hij de kans zou moeten krijgen om te laten zien dat hij ook op n andere school kan zijn wie hij is , zonder dat ze al meteen roepen dat hij het niet aan kan .
jawel , ben ik ook geweest maaar die konden ook niet op basis van druk gedrag en impulsieve buien zeggen waaronder hij zou moeten zijn , hun oordeel was ook gewoon n jongen met n hele hoop energie en weinig behoefte aan standaard gedoe . ben ook bij een manueel therapeut geweest om te kijken of er lichamelijk iets was maar ook 0,0 resultaat .
Ik denk dat je de meeste kans maakt als je een goed psychiatrisch onderzoek laat doen, wat o.a. zwart op wit zet wat er aan de hand is, maar vooral ook wat er is uitgesloten. Dan sta je sterker.
precies laat een diagnose op papier zetten door een psychiater. En ga daarmee verder. Ik zou er wel rekening mee houden dat hij binnenkort maar de middelbare gaat tenminste zit hij nu in groep 5 of is dat het niveau. Want als hij in groep 6 zit moet hij over anderhalf jaar naar VO en dat lijkt me wel veel wisselingen in korte tijd.
Het is wel mogelijk hoor, maar vaak niet makkelijk. De indicatie waar hij mee het speciaal basis onderwijs in is geplaatst, daar moet duidelijk in zijn waarom hij daar is geplaatst. Die indicatie die heeft hij nu eenmaal... Dat is vaak een probleem. Het tweede probleem is dat 'normaal' onderwijs niet zitten te wachten op de 'speciale' kinderen. Je zal dus ook in gesprek moeten gaan met de wensschool. De school en de wensschool zullen ook contact met elkaar hebben. Dus een gied gesprek is wenselijk. Zorg ook dat jij een dossier opbouw hebt, mat al jouw bevindingen en die van verschillende artsen en instanties. Het is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Succes
Eens met tupp en moontje. Onze school heeft een toelatingscommissie en zij bekijken het dossier van een leerling die zich heeft aangemeld. En ja, soms weigeren wij leerlingen, omdat ze meer zorg nodig hebben dan wij kunnen bieden (passend onderwijs). Daarnaast denk ik wel dat je wat tupp zegt in je achterhoofd moet houden: hij haalt op dit moment die resultaten met de extra begeleiding. Hoe zal hij functioneren zonder die extra begeleiding en in een klas met 30-35 leerlingen terecht komt? Maar het staat je idd vrij om zelf een andere school te zoeken Succes!!