Dat vind ik dus ook. Heb ondertussen familie advies gevraagd (ook kleuterjuf) en ze kan weliswaar niet beoordelen hoe hij in de klas is, maar hebben regelmatig contact. Zij heeft niet het idee dat hij groep 3 niet aan kan. Eerder het idee dat het hem meer een doel geeft, meer uitdaging als het waren. Had ik volgens mijn ouders ook, alleen had ik geen motorieks problemen, maar wel uitdaging nodig, ik heb de kleuterklas wel gedoubleerd, en uiteindelijk een speciaal programma gekregen omdat ik vervelend werd, ik verveelde me. Krijg nu een gesprek met de intern begeleider en de juf. Zou overigens ook beide doen. Bij de pmt geven ze ook aan baat het niet schaadt het ook niet en heeft hij een paar keer extra beweging gehad!
Ik denk dat je wel in je achterhoofd moet houden, dat hij, als hij naar groep 3 gaat, (een van?) de allerjongste zal zijn. Meestal is het zo dat kindjes van december en zeker die van na 1 januari echt wel uitzonderingen zijn, dus echt flink voorlopen tov leeftijdsgenootjes. En niet alleen cognitief, maar ook sociaal/emotioneel moeten ze het aan kunnen, dus sterk in hun schoenen staan. Ik weet niet hoe jouw zoontje qua zelfvertrouwen is (zeker gezien zijn emotionele/motorische achterstanden; hoe reageert hij erop als ze hem daarmee plagen)? Je hebt het namelijk steeds maar over doubleren, maar als hij naar groep 3 gaat volgend schooljaar, heeft hij juist een klas overgeslagen..
De dingen die ik uit je openingspost haal lijkt het als of zijn prikkelverwerking verstoord is. Een Sensomotorische integratie therapeut zou je hierin goede tips kunnen geven. Wanneer je googled op verstoorde prikkelverwerking zul je verschillende sites tegen komen waarop informatie staat. Succes!
Hoi hoi, Dank je voor de tip....inmiddels is mijn zoontje getest voor de MRT maar daar is hij volgens de juf 'te slecht' voor.... Heb nu 4 februari een afspraak staan bij een fysio die gespecialiseerd is in sensorische verwerking....dus ben benieuwd!
Dit bedacht ik me ook. Onze dochter is van november en extra getest. De kleine van mijn vriendin is van januari en erg pienter, maar hij moest toch echt nog een jaar groep 2 doen omdat hij na 1 januari geboren is. Ts het lijkt me daarom ook heel normaal als hij volgend jaar nog een jaar groep 2 doet.
Tuurlijk is het niet erg dat hij groep2 nog een keer doet...alleen de evt. scheiding van zijn vriendjes is waar ik me druk om maak vanwege de verandering waardoor ik straks weer een kind heb die niet naar school wil terwijl hij sociaal nu juist zo opgebloeid is. En alle ellende die daar weer uit voortvloeit boven op de moeilijk heden die ik nu al met hem heb. Het gaat me dus niet zozeer over het wel of niet overdoen van groep 2...
Maar in princepe zal hij groep 2 niet nog een keer over doen. Kinderen die na 1 januari geboren zijn zullen hoe dan ook een half jaar langer blijven. Was hij voor 1 januari geboren dan had hij (wanneer hij het aan zou kunnen) naar groep 3 gemogen maar dat is nu zowieso niet het geval. Ook als hij goed mee had gekomen, had hij volgend jaar nog ingroep 2 gezeten.
Nee want eigenlijk hadden ze hem dan in groep 1 moeten houden....en ze hebben voor hem dus een uitzondering gemaakt omdat hij blijkbaar goed meekomt in de klas....alleen op het motorische vlak dus niet en wat betreft zijn angsten maken ze zich zorgen. Maar als dat de reden is om hem niet over te laten gaan dan kan hij de komende 2 jaar nog in groep 2 blijven want dat gaat niet zomaar over.... Bovendien moest ik vervroegd naar de school arts omdat ik bij het cb met 4 jaar de problemen had aangegeven en deze zei ook dat hij het prima deed heeft testjes gedaan en die maakte zich totaal geen zorgen dat hij in groep 2 zat.... Maar goed....het gaat mij vooral om tips over zijn gedrag en aan de tips die ik heb gekregen heb ik heel veel gehad! Dus wat mij betreft mag deze op slot!