incassokosten, maar factuur nooit ontvangen

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 7 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

    fafa Niet meer actief

    Hallo dames,

    ik kreeg een tijdje geleden een rekening: een tweede aanmaning waarin al incassokosten berekend waren. Terwijl ik nooit eerder een rekening heb ontvangen! :$

    intussen ligt het bij een incassobureau en ik heb ze gezegd dat als het bedrijf in kwestie er een zaak van wil maken ik ze veel succes wens met de bewijsvoering dat ik die eerste factuur en eerste herinnering heb ontvangen. Ik dacht namelijk dat ik juridisch best sterk zou staan. Ten eerste omdat ik gewoon de waarheid spreek, en ten tweede omdat de eiser -dacht ik- bewijzen moest leveren. Maar nu lees ik dit op internet:


    In de praktijk komt het veel voor dat schuldenaren zich verweren met de stelling dat ze helemaal geen aanmaning(en) hebben ontvangen. Als het tot een gerechtelijke procedure komt, is het zeer de vraag of een rechter dit een geloofwaardig verweer vindt. Meestal neemt een rechter aan dat de aanmaning(en) door de schuldenaar ontvangen zijn.

    Dus ik heb geen poot om op staan? Dat zou echt belachelijk zijn!

    Even wat kansberekening: stel dat postNL 99,9% van de brieven correct bezorgt. Lijkt me een reëel percentage.= kans van 1:1.000 dat een brief kwijtraakt. Dan is de kans dat 2 brieven achter elkaar kwijtraken 1:1.000.000. Dat is inderdaad een hele kleine kans. Maar aannemende dat 16.000.000 nederlanders jaarlijks 20 facturen krijgen, gebeurt het dus 16.000.000/1.000.000x20=320 keer per jaar dat zowel de factuur als de herinnering iemand, door de schuld van de post, niet bereikt.

    en dan heb ik het alleen nog over de post. Misschien zit de fout wel bij het bedrijf zelf. Wie zegt mij dat dat niet het geval is? Stel dat die kans op missers ook net zo groot is (1:1.000) worden dus meer dan 600 mensen per jaar in het ongelijk gesteld terwijl ze gewoon de waarheid vertellen!

    :x :x :x

    heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Moet ik dan nu die incassokosten maar betalen om te voorkomen dat ik straks proceskosten op moet gaan hoesten?
    Ik word gek!
     
  2. novaa

    novaa Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik heb niet precies hetzelfde meegemaakt. Maar van de factuur met hoge incassokosten had ik tig jaar geleden al een groot deel betaald. Het heeft me ontzettend veel moeite gekost en het incassobureau werkte sowieso niet mee. Zij hadden de factuur in opdracht van gestuurd en ik moest echt heel moeilijk doen om te bewijzen dat ik een groot deel al betaald had en dat het hun eigen schuld was dat het zo lang is blijven liggen (twee jaar). De incassokosten heb ik dan ook zeker niet betaald.

    Maar veel succes want incassobureau's zijn bijna nooit ruimdenkend. Om wat voor bedrag aan incassokosten gaat het als ik vragen mag?
     
  3. nina3

    nina3 Bekend lid

    27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
  4. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Heb je het bedrijf zelf ook al gesproken of alleen het incassobureau?
     
  5. fafa

    fafa Niet meer actief

    Het gaat om 123 euro aan incassokosten.

    En nee, geen proefpakketten, maar een gewone rekening.
     
  6. fafa

    fafa Niet meer actief

    @wijffie: Nee, ik kreeg een tweede aanmaning (voor mij eerst geziene brief) en naar aanleiding daarvan heb ik het bedrijf zekf gebeld. Verantwoordelijke was niet aanwezig, ik zou worden teruggebeld. Niks meer gehoord, tot ik een brief kreeg van het incassobureau. Hen telefonisch gesproken, maar alle communicatie moest ik vanaf dat moment met het incassobureau doen, zeiden ze.
     
  7. Cabb

    Cabb Niet meer actief

    Ik heb 2x een factuur van een incassobureau gekregen. In beiden gevallen gewoon betaald want onder het incassobureau kom je niet uit. Vervolgens heb ik toch de incasso kosten terug gekregen van het bedrijf waar de facturen van waren.

    Beiden waren van London, 1e x had ik de facturen wel gehad maar hadden ze mijn schadevrije jaren niet van mijn premie afgehaald, tig keer gebeld en moest de facturen niet betalen en zou een kloppende factuur krijgen en toen kreeg ik er opeens 1 van incassobureau. Heeft even geduurd maar uiteindelijk wel mijn geld terug gekregen.
    2e keer was met andere verzekering, had mijn nieuwe adres doorgegeven via tussenpersoon maar facturen gingen blijkbaar naar mijn oude adres. Incassobureau weet wel waar je woont dus die kwam wel aan. Gelijk betaald en via tussenpersoon kunnen bewijzen dat hun fout zaten en kosten terug gekregen. Ook inmiddels een waarschuwing van rdw binnen dat mijn voertuig niet verzekerd was en dit hebben ze ook terug gedraaid gelukkig anders had ik nog een boete van 320 euro gehad. En er werd dagelijks met het voertuig gereden dus was echt pissed.

    Gelijk nadat het geregeld was al mijn verzekeringen overgezet naar een ander.
     
  8. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Mijn man heeft dat een keer met de tandarts gehad... hoewel het was de laatste aanmaning op dat moment.. heeft gelijk de tandarts gebeld, uitgelegd dat hij nooit rekeningen gehad heeft... tandarts heeft de rekening laten vervallen en een nieuwe uitgezonden!
    Dus contact zoeken met het bedrijf dat het incasso bureau heeft ingeschakeld?
     
  9. Cabb

    Cabb Niet meer actief

    Dat is ook wel een beetje dom. Rekeningen kom je nooit onderuit en worden altijd hoger naarmate je ze laat liggen. Had je beter die aanmaning kunnen betalen en daarnaje gelijk proberen te halen. Als je geen gelijk krijgt kost het je alleen maar meer geld.
     
  10. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Het gaat om de verzendtheorie. Als ze zijn verzonden dan gaat men er vanuit dat je ze ontvangen hebt. Ga er geen kansberekeningen op loslaten dat heeft geen zin.

    Vraag het incassobureau of je een kopie van de brieven kan krijgen. Mss heb je geluk en staat er een fout adres op. Zo niet... dan sta je volgens mij niet sterk.
     
  11. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Je moet niet vergeten dat die bedrijven altijd horen: "we hebben het nooit ontvangen, er moet iets mis zijn gegaan, het ligt aan post nl" Een riedeltje van de vele excuses die ik destijds dagelijks te horen kreeg.

    Dat gezegd wil natuurlijk niet zeggen dat ik je niet geloof, daarnaast vind ik de incassokosten wel heel hoog. Weet je zeker dat ze voldoen aan de regels mbt de incassokosten? https://www.arag.nl/particulier/consument-en-geld/schulden-en-incasso/incassokosten

    Anders misschien even overleggen met rechtsbijstand om te kijken wat je kunt doen en hoe je dit kunt doen.
     
  12. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar als ik eenmaal heb betaald is het toch lastig om dat geld weer terug te krijgen?

    als zij blijven beweren dat ze die rekeningen wél hebben verstuurd, dan storten ze dat geld toch niet opeens terug?
     
  13. fafa

    fafa Niet meer actief

    Incassokosten kloppen wel. 15% van 825 euro
     
  14. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Zie net dat je de tweede aanmaning wel gehad hebt. In dat geval heb je geen poot om op te staan. Je wist dat je moest betalen en in de aanmaning zal vast gestaan hebben dat de volgende stap het incassobureau was.

    Gewoon betalen en leer ervan. Nooit een aanmaning laten liggen.

    *Edit: ik ga ervan uit dat je het bedrijf ook echt geld verschuldigd bent.
     
  15. fafa

    fafa Niet meer actief

    Voor mijn gevoel heb ik hem ook niet laten liggen. Ik heb het bedrijf gebeld en zij zouden contact met mij opnemen. Dan heb ik toch actie ondernomen?
     
  16. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Maar toen ze niet terugbelden binnen de termijn van de aanmaning heb jij niet opnieuw contact met hen gezocht. Daar heb je dus een steek laten vallen. Je had moeten blijven bellen totdat je de juiste persoon te pakken had gekregen. 1 telefoontje met een belofte dat ze je wel terug zullen bellen is niet voldoende actie.
     
  17. fafa

    fafa Niet meer actief

    in die aanmaning die ik gehad heb waren al incassokosten berekend. Het gaat me dus niet om de kosten van het incassobureau, maar om de incassokosten die al berekend waren vóór ik een brief ontving.

    en ja, de rekening zelf is terecht.
     
  18. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Waarom heb je de rekening zelf dan niet betaald? of een brief gestuurd waarin je uitlegt waarom je alleen de rekening betaalt en niet de incassokosten?

    Die rekening is terecht dus die moet je echt zo snel mogelijk betalen. Het is niet redelijk dat je de gehele rekening niet betaalt omdat je het niet eens bent met de incassokosten.
     
  19. fafa

    fafa Niet meer actief

    Okee, dan zijn de kosten van het incassobureau misschien terecht. Maar de initiele incassokosten dan?
     
  20. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Geen incassokosten betalen heeft btw nu geen zin meer omdat het bij een incassobureau ligt.
     

Deel Deze Pagina