incassokosten, maar factuur nooit ontvangen

Discussion in 'De lounge' started by fafa, Feb 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jada08

    jada08 VIP lid

    Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ik heb nu ook gedoe met de deurwaarder. Ook van de tandarts, ik was daar in november geweest. Factuur meegekregen, maar ik wacht dan meestal de herinnering af voor ik die betaal. Ik was verhuisd in oktober, hun per mail op de hoogte gebracht. Ik had met mijn stomme kop het verkeerde huis nummer doorgegeven, wel de juiste postcode en aangegeven dat mijn achternaam weer gewijzigd moest worden. Nu kreeg ik van hun post op nr 12, met mijn oude postcode en oude achternaam. Deze post nooit ontvangen. Per toeval kreeg ik van de week de brief van de deurwaarder binnen, op mijn oude adres met mijn oude achternaam. Gelijk gebeld dat ik daar niet woon, en niet meer zo heet en hoe ze in vredesnaam aan die gegevens kwamen. Mijn oude huisnummer was 12, en de tandarts had de postcode op de rekeningen niet gewijzigd, de deurwaarder had dus huisnummer 12 met oude postcode aan elkaar gelinkt en zo kwam de post daar dus terecht. In mijn ogen zijn zowel ik, de tandarts en de Deurwaarder fout geweest qua post afhandeling. Maar trek volgens de deurwaarder aan het kortste eind en moet gewoon de incasso kosten betalen.
     
  2. fafa

    fafa Niet meer actief

    De rekening is gespecificeerd in hoofdsom, incassokosten, rente en kosten van het bureau (b.t.w.)

    Ik ben van plan alles te betalen behalve die 123 euro incassokosten. Die vind ik namelijk niet terecht.

    het doet echt pijn te lezen dat ik dan in het ongelijk gesteld ga worden :(

    weet je, ik ben laatst nog naar een winkel teruggegaan omdat ze te weinig hadden gerekend... hoeveel mensen doen dat? Cassiere snapte er ook niks van ;)
    dus ik geloof echt dat iedereen moet krijgen wat hem toekomt. Maar die 123 euro zijn onterecht.
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ja vind jij...en misschien is dat zo

    Maar hoe dan ook zul je het toch moeten betalen zonder dat je het dus hogerop wilt spelen.

    Dus eerst betalen en daarna pas je gelijk halen ( als dat kan)

    Echt...anders snijd je jezelf nog meer in de vingers
     
  4. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar waar moet ik dan mn gelijk halen? Bij het bedrijf zelf? Die gaat zn mening niet veranderen.

    de enige die me gelijk kan geven is een rechter, maar dan moet ik het dus wel op een proces uit laten lopen.
     
  5. BeertjeY

    BeertjeY Bekend lid

    May 9, 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Heb niet alle berichtjes gelezen....
    Dus ik weet niet of dit al gemeld is...
    Maar pas geleden was er een uitzending van powned. Dat incassobureaus vaak wel dreigen met van alles en nog wat, maar dat ze eigenlijk niet in hun recht staan.

    Moeten je maar eens kijken. Dan ben je al direct wat minder bang/angstig voor dat hele gebeuren omtrent incassobureaus. ;)
     
  6. Mini Shopaholic

    Mini Shopaholic Niet meer actief

    Klopt en als je die verliest had je gewenst dat je die 123 euro had betaald. Dan worden de kosten veel hoger. De kosten van de rechtzaak worden dan ook op jou verhaald!

    Gewoon betalen en je verlies nemen ben ik bang.
     
  7. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    #87 K0pjeThee, Feb 7, 2014
    Last edited: Feb 7, 2014
    Het is net wat Rizolli zegt, het procederen kost een hoop geld voor hun dus je kan de gok nemen door alleen de hoofdsom aan het bedrijf te betalen. Misschien laten ze het er dan bij zitten.

    Je loopt dan wel een risico dat ze rente gaan rekenen en het alsnog gaan eisen.

    Of die 123 euro is voor jou het hele gezeur en gestress niet waard dat je alles overmaakt en er vanaf bent.

    Bij de rechter zullen er waarschijnlijk wel bewijzen van hun kant kunnen komen, ze kunnen altijd achteraf nog een brief opstellen die zogenaamd verzonden is als ze het slecht willen spelen.

    Dus als je er echt mee naar de rechter gaat dan trek je aan het kortste eind waarschijnlijk en heb je er meer rente bovenop.

    Het blijft dus een ''gokje'' als je voor het eerste kiest.

    * Heb je wel een persoon van dat bedrijf gesproken die er echt over gaat, de eindverantwoordelijke? Of degene die de facturen opstelt e.d.

    De een is de ander ook niet bij een klantenservice, de een denkt met je mee of is redelijk en de ander niet, wellicht nog eens proberen.
     
  8. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik heb 1x contact met een incassobureau gehad (en ik schaam me nog steeds diep, want dit overkomt mij normaal gesproken NOOIT!), en ik heb daarna direct het bedrijf gebeld (waterschap) over de openstaande rekening. Het was 368 euro ofzo inclusief incasso en uiteindelijk de deal gemaakt met het waterschap dat als ik hen 60 euro zou betalen, dat het allemaal weg zou gaan. Nou, ik heb het geld overgemaakt en klaar ermee :)

    Dus ik zou het bedrijf zelf gewoon opbellen en lappen... Ik weet niet of dat al gezegd is (vast wel), ik heb niet het hele topic gelezen, maar begin bij het bedrijf met de openstaande rekening. Het incassobureau werkt in opdracht van dat bedrijf. Het bedrijf kan dus ook zeggen: nee, oké, laat maar gaan. Ze kunnen ze terugroepen als dat nodig is.
     
  9. fafa

    fafa Niet meer actief

    dat vind ik dus heel erg. Dat veel mensen zo dus onterecht kosten gaan maken "om van het gezeur af te zijn" :( omdat de rechtbank op de hand van bedrijven is...
     
  10. novaa

    novaa Fanatiek lid

    Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Weet niet of het al gevraagd is maar wat voor bedrijf gaat het om dan?
     
  11. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Heb het zelf ook weleens gehad hoor, zelfs van het cjib, ineens aanmaning.
    Toen kreeg ik toch opnieuw de originele factuur.

    Ben ook wel benieuwd om welke instelling het gaat en of je meedere mensen hebt gesproken.
     
  12. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb t idee dat je door de frustratie (logisch) de boel een beetje te zwart wit ziet nu. Het bedrijf zit toch niet fout? Ik ga er in elk geval gewoon vanuit dat zij die factuur en 1e aanmaning wel degelijk gestuurd hebben. Als het niet aangekomen is, is dat de fout van PostNL en niet van het bedrijf.

    Dus het bedrijf heeft zn werk goed gedaan, PostNL misschien fout en jij op zich ook fout, want je hebt niet betaald. Daar kan dat bedrijf dus helemaal niks aan doen.

    Dus dat de rechtbank op de hand van bedrijven is, is een beetje vergezocht. Het klinkt gewoon veel plausibeler dat een bedrijf de facturen wel verstuurd heeft en de klant niet betaald heeft, dan dat de facturen niet betaald zijn. En daar gaat het uiteindelijk om, als dingen niet te bewijzen zijn, welke zijn dan aannemelijker. Toch?
     
  13. Hooverphonic

    Hooverphonic Fanatiek lid

    Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Mee eens. Daar komt bij: je hebt daar een product afgenomen, je hebt daar iei nooit een factuur van ontvangen (als ik het bedrag zo zie zouden er bij mij dan al alarmbellen gaan rinkelen) daarna een 2e aanmaning en dan ga je zitten wachten. De procedure van kopen en incasso, daar gaat best eeneriode overheen. Dus jij hebt jouw product al lang in huis. Terecht dat je nu eindelijk eens moet betalen. En dat het van je spaarrekening moet komen, tja dat wist je toch al bij de aanschaf?

    Ik denk dat dit gewoon een gevalletje dikke pech is. Natuurlijk mag je protesteren, maar eerst betalen. De leverancier zit echt al lang op zijn geld te wachten.
     
  14. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar er moeten voor een rechtbank toch bewijzen geleverd worden? En geen aannames worden gedaan? Daarom mag een bedrijf toch incassokosten rekenen? Ook om aangetekende brieven enzo te kunnen versturen? Zodat er wel bewijs is?
     
  15. fafa

    fafa Niet meer actief

    Als je het hele topic had gelezen zou je hebben gezien dat het niet om een product ging en dat ik de rekening an sich niet eens had verwacht.
     
  16. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar misschien zit de fout toch ook niet bij postnl? Misschien hebben zij die facturen wel nooit gestuurd? Waarom is het, als ik zeg dat ik niks heb ontvangen, en zij zeggen dat ze wel iets hebben gestuurd, geloofwaardiger dat zíj de waarheid spreken?

    (Jajaja, ik weet het eigenlijk wel... omdat zoveel mensen onder hun rekeningen uit proberen te komen)
     
  17. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Tja, maar bewijzen zijn niet altijd concreet, maar soms ook gewoon 'aannemelijk'. Bepaalde dingen zijn niet te bewijzen namelijk. Het zou ook wel een beetje raar zijn, als een bedrijf moet bewijzen dat ie een bepaalde brief of factuur wel daadwerkelijk verstuurd heeft. Dat is gewoon iets wat je moet aannemen. Ik werk zelf op een financiële administratie, ik mis regelmatig post (helaas) en krijg daardoor ook aanmaningen van facturen die ik niet ontvangen heb. Maar het zou nooit in me opkomen om te bedenken dat de factuur dan misschien wel niet verstuurd zou zijn. Het idee alleen al...

    Dus ja, bewijzen zijn fijn, maar er zijn gewoon zaken genoeg waarin er geen waterdichte bewijzen zijn en dan moet een rechter bepalen welke van de twee scenario's het meest aannemelijk is en hij dus bewezen 'acht'.

    Beetje het zelfde als het verschil tussen schuldig zijn en schuldig bevonden worden, ook niet perse het zelfde. Daarom ben ik blij dat ik geen rechter ben :)
     
  18. Zoumooizijn

    Zoumooizijn Actief lid

    Jun 22, 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar waarom heb je toen niet gewoon meteen de 2e aanmaning betaald? Zelfs als je ze zonder de aanmaningkosten had betaald, had je er waarschijnlijk nooit meer iets van gehoord..

    Waar had je op willen wachten dat die persoon je terug zou bellen? De factuur was terecht toch?
     
  19. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Tja omdat ik me eigenlijk totaal niet kan voorstellen waarom een bedrijf dat zou doen. Zij willen graag hun geld en dus sturen ze een factuur. Hoe langer zij op hun geld moeten wachten, hoe meer het hun kost. Zij hebben geen enkel belang bij deze procedure, sterker nog, waarschijnlijk kost het hun juist ook geld. En het duurt langer, en het is meer papierwerk etc etc.

    Dus heel zwartwit gezien: Het bedrijf heeft geen belang om te liegen dat ze het verstuurd hebben als dat niet zo is, de klant heeft wel belang om te liegen dat hij het niet ontvangen heeft terwijl dat wel zo is (waarmee ik niet beweer dat jij liegt hoor!)
     
  20. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam

    Contact opnemen met t bedrijf waar t vandaan komt, die incassobureaus word je echt niet wijzer van...
    Ik heb ook een x iets meegemaakt ermee, had de rekening ook echt niet ontvangen want ik woonde allang niet meer op dat adres (en dat was ook bekend bij ze, dus ik werd in t gelijk gesteld ;))
    Wel 10x het verhaal kunnen vertellen aan het incassobureau om de volgende x weer te horen 'daar weten we niets van' echt heeeeeel irritant!
    Maar ik moest juist wel zelf contact opnemen met t bedrijf, en gelukkig werkten hun wel mee ;)
    Totdat ik weeer een dreigmail kreeg (ook heel bijzonder, sturen ze een mail maar mn werk:( Nooit dat mailadres gegeven maar zal wel goed zijn) heb ik gelijk weer (beetje boos wel) gebeld omdat hun het af zouden stemmen met hun en incasso ingetrokken zou worden, terwijl ik met de een aan de telefoon hing belde een ander gelijk met t incassobureau (die kort ervoor weer tegen mij durfden te beweren dat ze niet op de hoogte waren van de afspraken terwijl ik die naast telefonisch besproken ook per mail heb toegestuurd.....)

    Incassobureau's?? Drama!! Zelf proberen te regelen met t bedrijf, kom je veel verder.
     

Share This Page