Dat schiet al op ja! Maar op deze leeftijd gaat gewicht niet meer zo snel, hier niet althans. Mijn dochter is ruim 3 en is 90 cm en net aan 12 kg. Jaar geleden was ze in cm'ers flink stuk korter maar amper een kilo lichter! Ben benieuwd tot hoe oud ze in de Besafe past, in gok tot 5 als ze zo doorgroeit. Gelukkig ook nog de Maxway, denk dat ik haar nog eeuwen achterwaarts houd
Hej! Ik heb deze stoel ook gezien, met de hoofdsteun volgen ook makkelijker verstelbare gordels, maar weet niet precies in hoeverre.. Er zit echter wel weer een verhaal bij.. Maxi-cosi Mobi is de enige achterwaartse stoel van maxi-cosi speciaal gemaakt voor de Scandinavische markt, de eerste versies zijn goed gekeurd tot 25kg. Maar omdat ADAC (een Duits testorgaan) zich altijd kritisch uitlaat over achterwaarts gerichte autostoeltjes ( hebben van tethers en het vaak niet altijd halen van een lengte van een gemiddeld 25kg kind) en dus daarom - punten geeft, heeft maxi-cosi verschillende versies van de Mobi maar tot 18kg goed laten keuren om beter in het oog bij ADAC te vallen. Dit geld ook al voor verschillende eerdere Mobi versies en nu dus ook voor de nieuwste versie de XP. In Scandinavië zijn ze daar absoluut niet blij mee omdat die het liefst alleen stoelen tot 25kg willen om kinderen zo lang mogelijk achterwaarts te kunnen laten vervoeren. Zij gaan er dan ook vanuit dat Maxi-Cosi alsnog de nieuwe XP laat goedkeuren tot 25kg puur voor de Scandinavische markt.. Verder is het dezelfde stoel als de voorlopers, erg populair toch ook in Zweden, mits tot 25kg
Hier nog even een artikel van de zweedse verkeeesveiligheidsdienst: NTF Nttidningen - Dubbelt så många 4-åringar med skador på rygg och nacke jämfört med 3-åringar! Hierbij een vertaling: Dubbel zoveel 4 jarigen met schade aan de rug en nek in vergelijking met 3 jarigen. We weten al lang dat het achterwaarts vervoeren van kinderen tot minstens 4-5 jaar 5x zo veilig is als het voorwaarts vervoeren en dat het aantal 4-jarigen wat nog achterwaarts vervoerd wordt veel te klein is. De laatste observatiemetingen zeggen dat meer als 90% van de 4-jarigen voorwaarts vervoerd wordt (cijfers 2010). Nu zien we het bewijs in politie en ziekenhuis rapporten. Onder andere kinderen tussen de 4-6 jaar met schade aan de rug en nek is dubbel zo hoog als voor kinderen tossen 0-3jaar. Informatie voor ouders moet beter worden en we moeten kunnen zekerstellen dat de personen die ouders advies geven en informatie weten wat de risico's zijn met het voorwaarts vervoeren van een 4jarige, zegt Rickard Cosine, kommumicatie aanzwarig bij de NTF. In totaalt gaat het om 3061 ongelukken daar kinderen tussen 0-10 jaar bij betrokken waren tussen 2000-2010. Aandeel kinderen tussen 0-3jaar met schade aan nek en rug was ca8%. De normaalste schade in die groep zijn lichtere schade aan het gezicht en hoofd wat vaak niet meer geeft als wat blauwe plekken of een lichte fractuur. In de groep 4-6 jaar is 20% schade aan de rug en nek, welke samen met schade in het gezicht de normaalste schades zijn. Bij kinderen tussen de 7-10 jaar is de schade aan nek en rug nog groter. NTF kan niet langer ernaar kijken en zeggen dat het alarmerend is. Daarom is besloten om een certificering in te gaan voeren, een soort bevoegdheidseis voor die personen die autostoeltjes verkopen of op een andere manier zitten op een positie waar ze beroepsmatig ingaat om ouders te vertellen over veiligheid van hun kind in de auto. Het skelett van het kind is zachter als dat van een volwassenen. De nekwervels van een kind zijn nog steeds zachte delen en zijn nog niet ontwikkelt tot sterk been. Dit proces gaat door tot in de puberteit. Het skelett van het kind kan daarvoor nog niet hetzelfde kracht van buitenaf aan als een volwassenen. De ribben van een kind buigen bijvoorbeeld ipv dat ze breken als ze uitgezet worden voor geweld van buitenaf. Dat kan er voor zorgen dat de longen en het hart van het kind meer kracht van buitenaf te verwerken krijgen. De buik van het kind wordt ook niet goed beschermd door de borskast en bekken, wat een groter risico geeft voor schade aan de innerlijke organen. De beschermingskooi die het skelett maakt is dus zachter als dat van een volwassenen. Het spreid daarom het ongeluksgeweld slechter over het hele lichaam als bij een volwassenen. De ruggenwervels zijn ook nog niet klaar ontwikkelt. Dat zorgt ervoor dat krachten van buitenaf ook in een bepaalde mate de ruggenwervels belast en schade kan geven aan het ruggenmerg. Autostoeltjes zijn een zekerheidsuitrustning die zijn gemaakt om de veiligheid van de auto aan te passen aan het kleine lichaam van het kind, zegt Rickard Cosini. Wat we nu zien is dat de autostoelen fabrikanten de opleiding tot gecertificeerd personeel aan trekken en zien ze dat het belangrijk is met een certificering zodat nieuwe ouders de juiste informatie krijgen vanaf het begin. Een landelijke bedrijf met ca 150 vestigingen heeft al besloten om Minstens 1 gecertificeerd personeel in elke winkel te hebben, hier zijn wij natuurlijk erg blij mee afsluit hij.
Max-Way weet ik zo niet, maar de Britax Romer Two Elite en de Axkid KidzoFix/KidZone gaan het langst mee van alle stoelen qua lengte. Daar passen ze tot ca. 1.20 m in. Meestal nog een paar cm. meer!
Goedenavond! het heeft even geduurd maar vandaag heeft Ivan voor het eerst weer in de Besafe gezeten, was een kort ritje van 5 minuten maar voor zover lijkt hij er stukken beter in te zitten.. Bedankt voor de tips! @ Petra; Interessant artikel. Het is zo jammer dat er zo veel mensen niks willen horen over het achterwaarts vervoeren, daar lopen wij zo vaak tegen aan...
Is het goed gelukt om de stoel naar tevredenheid van zowel kleine man, als bijrijdster en bestuurder te installeren?
Nee dat helaas niet. Ik baal ervan dat als mijn man rijd en ik ernaast zit dat ik dan bijna geen zicht heb op Ivan omdat hij achter mij zit. Misschien weet iemand hier een oplossing voor???? En mijn man vind het een onveilig gevoel dat ik in zijn gezichtsveld zit omdat mijn stoel zo ver naar voren moet staan .
Ga je gezellig bij je zoon achterin zitten Kun jij hem goed zien en heeft je vriend geen last van jou. Edit: heb je een spiegeltje in de zonneklep van de bijrijdersstoel? Als je zoon een spiegel aan de achterbank heeft, kun jij hem zien via dat spiegeltje en je man via de binnenspiegel. Anders zelf een spiegeltje aan de zonneklep maken?
Voor je man is het een kwestie van wennen waarschijnlijk! Zelf heb ik een mooie grote spiegel bij mijn dochter hangen die je alle kanten op kunt draaien. CarSeat.se - Easyview Mirror Jij als bijrijder kunt een extra klein spiegeltje plaatsen onder de achteruitkijk spiegel, zoals deze; Safety 1st Observatiespiegel | Spiegels | Baby-Dump Deze hang je dan zo dat jij zicht hebt op de spiegel van je zoon. Werkt prima!
Kijk aan! Bedankt voor de goeie tip Dat kleine spiegeltje gaan we dan maar in huis halen. Achterin zitten dat zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd. Dus dan een spiegeltje halen voor mij en mijn man moet er denk ik even aan wennen
Wij zijn vandaag bij Babyplezier wezen kijken naar de Axkid Minikid en naar de Max Way bij Babypark. Zoals verwacht kregen we bij Babyplezier hele goede uitleg en de Minikid zag er goed uit en paste zoals we nu konden zien goed in de auto. Bij Babypark had de vrouw die ons hielp de Max Way zelf nog nooit bekeken. Dus met de informatie die ik zelf al op internet had opgedaan hebben we wel iets van de stoel kunnen zien, maar niet echt optimaal dus (ook omdat het regende toen we de stoel in de auto wilde proberen en ons zoontje ook al erg moe was). Dus ookal hebben we ze nu allebei gezien, het blijft lastig . Ik vroeg me af of er hier iemand is die de Minikid regelmatig van auto wisselt en of dit goed te doen is? Ook vroeg ik me af welke van de twee het beste uit de Zweedse tests komt, ook bijvoorbeeld voor zijwaartse botsingen? Petra, misschien dat jij me daar wat meer inzicht in kunt geven? En ik las dat er laatst iets was met een paar autostoelen van Axkid met losschietende isofixbevestigingen en schadelijke stoffen in een label. Is dat iets eenmaligs of is Britax kwalitatief echt beter (minder gebreken ook op langere tijd)? Ik had het idee dat een kindje langer in de Minikid zou kunnen zitten. Is dit ook zo of lijkt dit misschien alleen zo door de andere vorm? Is er nog verschil in de beenruimte voor het kindje tussen de twee? En verder is de Max Way natuurlijk lekker licht, maar zijn de zelfspannende tetherstraps van de Minikid natuurlijk ook wel erg handig. Dus zo twijfelen we nog even door? Wat zou jullie voorkeur hebben?
Lastig is het he? Je hebt zelf de voor- en nadelen van beide stoelen al goed op een rijtje gezet. Beide stoelen nemen ongeveer evenveel ruimte in en ze hebben beiden de Swedish Plus Test doorstaan. Beiden zullen een hele goede keuze zijn. Wat zegt je eerste gevoel? Een verkeerde keuze kun je niet maken, dus wat dat betreft zou ik m'n gevoel volgen.
Voor geinteresseerden: Op Marktplaats staat momenteel 2x een Britax Romer Multi Tech aangeboden. 1 in Alkmaar en 1 in Amersfoort. Zoekterm: Volvo autostoel. Vraagprijs van beiden is 200 euro. Kan vast nog wel wat af misschien Edit: Ook nog een BeSafe iZi X1 Combi gespot in Bovensmilde. Vraagprijs 150 euro. Staat er al een tijdje op.