Langetermijn onderzoek naar voordelen borstvoeding

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Eki, Feb 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. taliaa

    taliaa VIP lid

    Mar 2, 2007
    16,108
    2,278
    113
    Brabant
    Omdat de siblings in mijn kudde verschillend gevoed zijn, vind ik het een mooi onderzoek. Interessant ook.
    is het ergens na te lezen beatissimam? En heeft iemand zich al opgeofferd voor een nederlandse versie?

    want wat ik begrijp uit je citaten is toch dat er weinig langetermijngezondheidsverschillen zijn gemerkt tussen verschillend gevoede broertjes en zusjes? (Los van eventuele foutieve vraagstellingen of andere gaten)
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Ja, dat vraag ik me ook af (al meerdere keren in deze topic). Op pagina's 1 en 2 was het al raak met 'artikel gerelateerde reacties':


    enz enz enz... Geen woord over datgene waar dit onderzoek over gaat. Iedereen leest maar twee woorden 'borstvoeding.. kunstvoeding', en gaat datgene roepen wat in haar opkomt.
    De toon wordt gezet, en intussen zijn we op pagina 28 :D
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    oh ja natuurlijk!!!

    De vrouw die volledig kolft voor haar kind, en NEE antwoordt op de vraagt of ze haar kind borstvoeding geeft mag bij deze opstaan :D. Ik wil haar weleens ontmoeten
     
  4. adi

    adi Niet meer actief

    En nu ga ik ontopic reageren:

    Ik vind het een zeer interessant onderzoek, alleen denk ik dat de correlatie tussen zuigelingenvoeding en de algehele gesteldheid van een persoon jaren later echt niet aangetoond kan worden.

    Ieder kind is uniek, in zijn genen, aanleg, immuunsysteem enz.
    ook broertjes en zusjes onderling.
    Er zijn genoeg eeneiige tweelingen en drielingen die dus dezelfde basis hebben, op dezelfde manier worden gevoed, in dezelfde omgeving opgroeien... en TOCH een heel ander gezondheid, allergieën, intelligentieniveau enz ontwikkelen.
    Dat is zooo persoonsafhankelijk, je kunt het m.i. echt niet onderling vergelijken en daar conclusies uit trekken.
     
  5. tuc

    tuc Niet meer actief

    Maar ondanks dat er niet inhoudelijk op het onderzoek wordt gereageerd...wordt er duidelijk wel gereageerd op het bestaan van zo'n onderzoek..ook ontopic lijkt mij;)
     
  6. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat je in je laatste alinea schrijft, is inderdaad de uitkomst van het onderzoek.p

    Ik kan het oorspronkelijk onderzoeksrapport niet lezen, zie hier:

    Is Breast Truly Best? Estimating the Effects of Breastfeeding on Long-term Child Health and Wellbeing in the United States Using Sibling Comparisons



    Hier heb je wat artikelen van CNN, Time en The Independent:

    Breast-feeding benefits overstated? - CNN.com

    Breast-Feeding Benefits May Be Overstated, Sibling Study Says | TIME.com

    Is breast really best? New study suggests feeding babies from breast over bottle
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fout!
    schuldgevoel word je niet aangepraat door mensen die voor borstvoeding zijn.

    Allereerst omdat je schuldgevoelens niet kunt 'aanpraten'. Als je een keuze maakt en weet dat je de juiste keuze gemaakt hebt, dan kunnen anderen nog zo hard beweren dat rood groen is, maar dat deert je niet, omdat je weet dat jij gelijk hebt. Een schuldgevoel komt niet van buiten, een schuldgevoel komt uit jezelf. Je kunt je alleen schuldig voelen als je weet dat je bewust iets verkeerds gedaan hebt. Een schuldgevoel doe je jezelf aan.

    Ten tweede, mensen die VOOR borstvoeding zijn zijn voor een bepaald soort voeding. Ze zijn niet TEGEN mensen die iets anders doen.

    Weet je wie dat schuldgevoelensverhaal de wereld ingeholpen hebben? En weet je wie dat hele verhaal over schuldgevoelens warm houden en koesteren?
    NIET de borstvoedingsorganisaties. Die hebben er helemaal niets aan als anderen zich rot voelen, die hebben er niets aan als anderen een hekel aan ze krijgen.
    Er zijn andere partijen die er WEL iets aan hebben als mensen een hekel aan borstvoeding hebben. Die er baat bij hebben als mensen hun kind geen borstvoeding geven. Die er baar bij hebben dat moeders zo'n hekel aan borstvoeding hebben dat ze er niet eens over peinzen het nog een keer te proberen.
    En die partijen komen keer op keer met de opmerking 'je hoeft je niet schuldig te voelen als je je kind geen borst geeft'. Waarmee heel subtiel gesuggereerd wordt dat je dat dus eigenlijk wel zou moeten... Het is net zo'n valse opstelling als de vraag 'wanneer is je man gestopt met je te slaan?' Welk antwoord je ook geeft, het is altijd het verkeerde antwoord.
    Die partijen hebben rijk gefinancierde marketingafdelingen, die door het taalgebruik in hun folders en reclames en via agent-provocateurs in de media (ook moederfora) proberen een klimaat te kweken waarbij vrouwen in twee kampen verdeeld worden.

    Dus ALS er al geprobeerd wordt je een schuldgevoel aan te praten...dat zijn niet diegenen die voor bv zijn, maar dat wordt je aangedaan door de mensen die jou erg graag als klant houden.
     
  8. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind gewoon dat roken en ouderschap niet samen kunnen.
     
  9. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat moeten die bedriijven ook helemaal niet. Sterker nog, volgens de WHO-code mogen ze dat niet eens.
    De enige reden voor dat soort bedrijven om 'voorlichting' over borstvoeding te krijgen is marketingtactiek. Goodwill kweken, klantenbinding.

    Maar wat mij betreft geldt voor bv-info van dat soort bedrijven: Als de boer de passie preekt...
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    goed serieus:
    Ik erger me helemaal niet aan het onderzoek of aan het artikel er over. Ik erger me wel aan de conclusies die anderen er aan ontlenen.
    Uit het onderzoek blijkt dat er bij broers/zussen die ofwel bv ofwel kv kregen weinig verschil is in bepaalde opzichten, zoals astma en overgewicht. De onderzoekers concluderen daarop dat de voordelen van bv m.b.t. die onderzochte zaken minder groot zijn dan gedacht wordt.
    Prima lijkt me. Onderzoekster zegt ook dat borstvoeding als voeding de voorkeur heeft.
    Het gaat dus om 2 of 3 aspecten van borstvoeding die vaak als 'voordeel' gezien worden. Niet meer dan dat. Maar naast astma en overgewicht zijn er nog honderden andere redenen om je kind zelf te voeden. En over die andere honderden redenen gaat dit onderzoek niet.
    Als ik een onderzoek lees waaruit blijkt dat brusjes die kv kregen weinig verschillen van brusjes die bv kregen op het gebied van astma en overgewicht, dan is mijn reactie 'hee interessant, blijkbaar spelen erfelijkheid en leefstijl binnen een gezin op dat gebied een grotere rol dan de melk die een kind krijgt'.
    Dat irriteert me niet, dat intigreert me.

    Wat me irriteert zijn de mensen die de klok hebben horen luiden maar die niet weten waar de klepel hangt. Die met de krantenkop aan de haal gaan en roepen 'lekker puh borstvoeding is helemaal niet zo goed'. Of eigenlijk is irriteren nog een te groot woord. Ik vind het een beetje zielig.
     
  11. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Waarom slaan bepaalde mensen gelijk weer zo door in het willen geven van informatie?
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    Feb 9, 2013
    11,839
    6,000
    113
    Female
    Omdat sommige mensen een mening hebben die nergens op is gebaseerd.
     
  13. Hooverphonic

    Hooverphonic Fanatiek lid

    Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Een mening hoeft nergens op gebaseerd te zijn, is heel persoonlijk en mag je gewoon uiten zonder enige achtergrondkennis of andere know how. Het is nl een mening en geen feit, heerlijk toch? Geldt namelijk voor alle partijen :D
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    Feb 9, 2013
    11,839
    6,000
    113
    Female

    Natuurlijk heeft iedereen een mening en dat is prima.
    Maar het is een ander verhaal als je die mening als feit presenteert, en daar niets van klopt...
     
  15. Sorry, maar deze redenatie vind ik echt een beetje te ver gaan / té paranoia. Ongeveer net zo paranoia als mensen die een CD achterstevoren gaan draaien en daarna zeggen dat ze er een boodschap van de duivel in horen ;)
     
  16. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    En dat geeft jou het recht om maar door en door te gaan? Laat diegene nou, wat heeft het voor zin?
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    Feb 9, 2013
    11,839
    6,000
    113
    Female
    #277 Zoe123, Mar 4, 2014
    Last edited: Mar 4, 2014
    Heb je enig idee hoeveel geld er om gaat in deze industrie?
    Het marketing budget van Nestle bijvoorbeeld is net zo veel als het totale marketingbudget van WHO, Unicef en CDC bij elkaar...

    Het doel is=verkopen verkopen verkopen.
    Dus commercieel gezien doen deze producenten het heel erg goed.
     
  18. Alf

    Alf Niet meer actief

    Nou en? Is dat je probleem met kv?
    Iedereen werkt om geld te verdienen. Ook de producenten van kv, en volgens mij is daar niets mis mee.
    En dat jij denkt dat mensen te stom zijn om na te denken en dus puur op basis van hun marketing kv (in dit geval) kopen is dat redelijk kort door de bocht.
     
  19. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief



    Roken en het ouderschap dat niet samen gaat in wezen heb je gelijk.

    Maar ik als nu E roker en altijd gerookt te hebben van af mijn 19 de ben niet geschikt als ouder? Of interpelleer ik je verkeerd?
     
  20. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Je blijft ook maar doorgaan he!
    Waar maak je je nou zo druk om? Denk je nou echt dat je anderen kan overtuigen van je gelijk? Je maakt jezelf echt compleet belachelijk!

    Je punt is geheel duidelijk en sommigen zijn het er niet mee eens.
    Dat is het leven...niet iedere ouder kiest voor borstvoeding, respecteer dat. Waar die keuze ook op gebaseerd is, gaat je helemaal niks aan!
    Maar ik begin met nu behoorlijk te irriteren aan je evagelie!
     

Share This Page