sociaal-emotionele achterstand kleuter, blijven zitten?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door manoontje, 12 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Graag zou ik jullie advies willen over het volgende:

    Gisteren had ik het 10-minuten gesprek op school voor mijn zoontje van 4,5. Hij zit nu in groep 1 sinds een half jaar.
    Ik kreeg te horen dat hij op cognitief niveau wel goed meekomt, maar op sociaal emotioneel niveau loopt hij achter. Het viel mij wel even rauw op mn dak omdat ze dit nog nooit eerder hadden aangegeven. Nu herkende ik de voorbeelden wel (geen initiatief nemen, zich laten overrulen door klasgenootjes, wat dwalen, verlegen, lang wachten met opdrachten uitvoeren en dan anderen het voor hem laten doen)
    Nu vertelden ze mij (het zijn 2 juffen) dat zij eraan dachten om hem groep 1 over te laten doen. Andere optie was om hem wel over te doen, en misschien zou het bijtrekken, of zou hij alsnog in groep 2 blijven zitten. Maar dit zou ook nog met de interne begeleider besproken worden. Ze lieten mij wel weten dat de keuze uiteindelijk bij de ouders zou liggen, en zij zich daarbij zouden aansluiten. Toen was helaas de tijd al om en kreeg ik te horen dat er later nog een gesprek zou volgen.

    Maar nu weet ik niet zo goed wat te doen.
    - hem laten zitten in groep 1 zodat hij nog wat kan groeien, en sterker groep 2 in kan gaan.
    - hem wel laten overgaan, met de kans dat hij nog wel groeit en helemaal niet hoeft te blijven zitten, of alsnog in groep 2 blijven zitten.

    Ik zit hierbij met de volgende dilemma's:
    - als ik hem naar groep 2 laat gaan en hij kan moeilijk meekomen vind ik dat vervelend voor hem
    - als ik hem naar groep 2 laat gaan en hij ontwikkelt zich wel goed hoeft hij misschien helemaal niet te blijven zitten.

    Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie tips/ideeen waar ik wat mee kan, of aan kan werken?

    We willen hem thuis nu ook stimuleren om meer zelf te gaan doen, meer eigen initiatief te tonen (moet eerlijk zeggen dat we nogal geneigd zijn dingen voor hem te doen:), dus dat stimuleert natuurlijk ook niet...)
     
  2. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Is het een 1/2 combiklas? Dan maakt het toch niet zoveel uit..?

    Hier was het probleem dat ze cognitief voorloopt, maar sociaal emotioneel niet (en ze zat in een aparte gr0, nu gr1). Sociaal emotioneel is ze overigens afgelopen half jaar wel enorm in gegroeid (denk mede doordat ze nu naar de bso gaat), dus dat kan ook echt met sprongen gaan.
    Is hij naar een kinderdagverblijf geweest of andere vorm van opvang?
    Maar hier laten we haar iig niet een klas overslaan, vanwege het sociaal emotionele. Ze zal daarom wel extra uitgedaagd moeten worden, maar sociaal volledig kunnen groeien vinden wij (en gelukkig de juffen nu ook!) veel belangrijker!

    Maar als het om een combiklas gaat, zou ik hem gewoon door laten gaan naar gr2 en volgend jaar bekijken of hij klaar is voor groep 3. Zitten blijven kan altijd nog.
    Als het geen combiklas is, is het een ander verhaal. Dan zou ik kijken naar zijn vriendjes. Met welke kindjes klikt het t beste?
     
  3. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Het is inderdaad een combiklas van groep 1/2.
    Ik neig ook een beetje naar wat je zegt; blijven zitten kan altijd nog. En als het volgend jaar niet nodig blijkt te zijn zou ik het zonde vinden om hem nu een jaar over te laten doen.Het kan inderdaad met sprongen vooruit gaat (dat benoemde de juf zelf ook al)
    Wat mij laat twijfelen is dat ik het hem niet onnodig zwaar wil maken. Dat hij bv opdrachten moet doen die hij nog niet aan kan.

    Hoe doen jullie het uitdagen om jullie meisje vooruit te laten gaan? Heb je tips?
     
  4. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Juist als hij in een combiklas zit, kan de juf hem toch opdrachten wel/niet geven die hij specifiek aan kan. Als hij gr2 cognitief wel aan kan, voor welke werkjes voorzie je dan problemen?

    Hier in de klas zijn er een aantal die extra werkjes krijgen, ze hebben een apart werkboekje. Volgens mij met letters, misschien kleine woordjes. Verder doen ze gewoon veelal hetzelfde als de rest.
    Mijn dochter is begonnen met de stof uit gr3. Er ligt een stapeltje boekjes en een paar werkmapjes van de maantjes serie. De boekjes mag iedereen pakken, want er zijn er wel een aantal die het haar zien doen en dat dan ook willen. Werkboekje doet ze af en toe met de juf samen.

    Tja, persoonlijk vind ik het niet zo nodig (en misschien zelfs minder goed) om echt vooruit op de stof te lopen. Wij gaan van de zomer verhuizen en daarvoor heb ik goed gekeken naar scholen die net wat meer kunnen bieden aan kindjes die extra uitdaging nodig hebben. In de vorm van een plusklasje en extra materialen in de klas. De 2 scholen waar ik geweest ben, hebben dit beide en gaven aan dat ze kinderen op andere manier uitdagen dan door vooruit te lopen op de stof. Ze hebben daar een aparte hoek of ruimte voor met uitdagend speelgoed, opdrachtjes, smartgames etc.
    Echt specifiek kan ik daar ook nog niet zo veel over zeggen, maar ik hoop dat dat volgend jaar voldoende voor haar zal zijn. Nu gaat het iig hartstikke goed in groep 1. Ze verveeld zich niet naar mijn idee, speelt vooral nog veel, tekent graag en soms schrijft ze daar dan bij of schrijft sommetjes op. En ze heeft t vooral goed naar haar zin met vriendjes en vriendinnen.
     
  5. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Werken ze bij jullie in groep 2 ook met 3 verplichte werkjes? Hier leren ze spelenderwijs plannen en moeten ze elke week 3 krullen sparen op het bord. Het is natuurlijk heel pittig als dit verplicht is maar hij het niet ziet zitten. In groep 1 mogen ze wel mee doen maar is het niet verplicht.
    Maar jullie hebben nog tijd, wellicht maakt hij nog een sprong en is het niet meer van toepassing. Ik zou hem idd stimuleren om dingen zelf te doen thuis. Nodig vriendjes uit en trek er met hem op uit naar de speeltuin waar hij kan klimmen en klauteren. Prijs hem met regelmaat waardoor hij zal groeien in zelfvertrouwen.
     
  6. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Tja, ik kan niet echt aangeven welke problemen ik voorzie eigenlijk. Het is meer een angst die ik heb, dat hij overvraagd wordt en het gevoel heeft niet mee te kunnen komen. Het nieuws is redelijk vers, en het duizelt nog een beetje, vandaar dat ik jullie advies vraag. Maar jullie vragen/verhalen helpen me al wel, het zet me aan het denken.

    Twinkle Star: ik weet eerlijk gezegd niet of ze met 3 werkjes per dag werken. Maar ze moeten wel vaker werkjes doen dan in groep 1. Maar dit is het probleem op zich niet, de werkjes doet hij wel goed en kan hij wel aan. Het is meer in de omgang met andere kinderen en in de grote groep dat hij wat achterblijft.

    Het kan inderdaad zijn dat hij nog een sprong gaat maken.
    We beseffen ons wel dat we hem thuis wat teveel gepamperd hebben en ik denk dat we wel een slag kunnen maken door hem thuis meer te stimuleren, hem meer initiatief te laten tonen.
    Naar de speeltuin gaan we trouwens heel vaak (bij ons om de hoek) en dan doet hij alles alleen. Ik denk dat het grootste probleem is dat hij zich in groepen terug trekt (wij dachten dat het verlegenheid was, maar blijkbaar toch iets meer dan dat)
     
  7. hanna76

    hanna76 Fanatiek lid

    15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik ben altijd helemaal voor om het sociaal emotionele goed in de gaten te houden. Dat weegt voor mij zwaarder dan het cognitieve. Wel wordt het lastig als een kind cognitief weer voor zou liggen, zeg maar. Maar zelfvertrouwen hebben vind ik enorm belangrijk. Dan maar een jaartje langer op school. Uiteindelijk maakt de leeftijd geen barst uit. Of je nu een jaar ouder of jonger bent. En of je wel of geen zelfvertrouwen e.d. hebt, maakt wel heel veel uit.
    Ons zoontje is in december jarig. Had na een dik half jaar door kunnen stromen naar groep 2. Hebben we bewust níet gedaan. Vooral ook omdat hij soc. emotioneel niet zo sterk is. Nu zit hij weer in groep 1. Hij past prima in de groep, tussen de andere kinderen. Ook al is hij de oudste in de klas. Wij hebben er absoluut geen spijt van dat hij nog een jaartje groep1 doet. Gaat hartstikke goed met hem en we zien hem op soc.emotioneel gebied ook groeien. Ook in de klas wordt hij daar sterker in.
     
  8. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hanna76: Ik ben het helemaal met je eens hoor dat het sociaal-emotionele enorm belangrijk is. Ik zou het ook echt geen probleem vinden als hij een jaartje langer over zijn school zou doen.
    Alleen twijfel ik of we dat nu moeten beslissen (dus groep 1 overdoen) of dat dat ook volgend jaar nog kan. (groep 2 nog eens doen). Bij beide keuzes blijft hij bij dezelfde juf en groep.
     
  9. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik denk dat ik het nog even zou afwachten. Hij kan nog een half jaar laten zien of hij groeit, of niet? En je zegt: in beide gevallen blijft hij in dezelfde klas met dezelfde juf?
    Wie weet maakt hij straks een enorme sprong en was het niet nodig geweest om hem te laten zitten.
    In hoeverre is er nog ruimte om te werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling ZONDER hem te laten zitten? Thuis stimuleren, hem op een sport doen, bijv judo oid of BSO waar hij veel in contact komt met kinderen?
    Als je het idee hebt dat jij al aan de top van zn kunnen zit op S-E niveau, dan kan blijven zitten altijd nog?
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou eerst het komende half jaar eens afwachten. Er kan nog zoveel veranderen in die tijd.

    Als ik tussen groep 1 of groep 2 zitten blijven zou moeten kiezen, en hij kan het cognitief aan. Dan zou ik voor groep 2 kiezen. Anders zit hij halverwege volgend jaar zich te vervelen. En als hij dan wel die sociale sprong gemaakt heeft, dan is het blijven zitten zonde geweest..

    In groep 2 moet hij misschien ook iets meer, wordt er meer verwacht qua werkjes. Dat kan ook helpen om hem beter aan het werk te krijgen dan wat losser zoals groep 1?
     
  11. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Druif78: we hoeven inderdaad pas in juni te beslissen wat we gaan doen, dus het kan ook dat hij in die tijd nog gaat groeien. Helemaal met wat stimulans van ons. Hij gaat 2 dagen per week naar de BSO en krijgt sinds kort zwemles. Maar ik denk dat we thuis wel winst kunnen behalen, dus wie weet verbetert het inderdaad nog.

    Deepfreeze: je verwoordt het zoals ik er nu ook over denk.
    Ik vind zitten blijven op zich niet erg, maar als het niet nodig blijkt te zijn vind ik het wel weer jammer.
     
  12. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ze hebben hier drie werkjes per week trouwens ipv per dag. Dat zou wel heel veel zijn. Ik dacht in je eerste bericht te lezen dat hij dat uitstelt en lastig vindt. Want als dat zo is en blijft zal het niet goed zijn voor zijn zelfvertrouwen. Het is goed dat je inziet dat je thuis nog winst kan behalen. Verder heeft het geen haast, je hoeft nu nog niet te beslissen
     
  13. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Twinkle Star: ik denk dat we een verschillende definitie van werkjes hebben. Mijn zoontje noemt alles anders dan spelen al werkjes....haha
    Maar de werkjes gaan juist wel goed, dus dat zou denk het probleem niet zijn. Het is meer in de interactie met anderen en in groepen dat hij zich wat terugtrekt. En zelf geen initiatief tonen.
     
  14. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het scheelt dat je nu nog geen keuze hoeft te maken. Goed dat het is opgevallen, maar hij ( en jullie) kunnen er nog aan werken. BSO doet ook wonderen, vind ik.
    Onze zoon is februari 2013 begonnen met groep 1 (de 0 groep eigenlijk) en sinds de zomervakantie echt groep 1 dus, maar vanaf de zomervakantie komt hij echt tot bloei. Nooit opmerkingen gehad, maar merkte het zelf aan hem. Vorig jaar leek hij nog behoorlijk overweldigd door de grote klas. Hij had wel leuke verhalen en deed overal wel aan mee volgens de juf, maar hij had niet echt vaste vriendjes ( ja, eentje die hij al kende van te voren) en kwam echt nog wel verlegen over. Hij moest dus ook even een aantal maanden warm draaien voor hij zn draai echt had gevonden! Hij is qua zelfvertrouwen en spontaniteit enorm gegroeid!!
     
  15. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Wij hebben een soortgelijk gesprekje gehad met de juf, ze gaf ook aan dat dochter op dit punt nog wat moet verbeteren, blijven zitten heeft ze het niet over gehad.

    We merkten zelf wel dat onze dochter best wel onder de indruk was van de oudere kleuters, toen ze naar school ging werden de 1e kleuters alweer 6 jaar.

    Hier ligt het vnl aan te weinig zelfvertrouwen en dat werkt natuurlijk overal in door. We hebben haar veel met vriendjes en vriendinnetjes laten spelen en gaan vaak klimmen en klauteren in de (indoor) speeltuin. Thuis laten we haar heel veel zelf doen en met veel dingen helpen. Sinds de kerstvakantie kruipt ze ineens steeds meer uit haar schulp, ze is minder verlegen en afwachtend en durft wat meer van zich af te bijtenden de klas.

    Ik vind het eerlijk gezegd nog wat te vroeg om nu al over zitten blijven te praten, wie weer maakt hij straks in ene een spurt op dit gebied. Met een beetje hulp van jullie natuurlijk 😉
     
  16. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Druif78: fijn dat het zo lekker gaat met je zoontje nu! Mijn zoontje is van augustus en draait dus gelijk een jaar mee, heeft geen groep 0 gehad. Het is dus gelijk blijven zitten of niet. Maar goed om te horen dat het soms even kan duren voordat ze warm draaien.

    Deliana: Fijn om te horen dat het kan helpen om hem thuis meer te stimuleren. Daar gaan we dus echt mee aan de slag!
    Ik denk dat het bij ons vooral vanuit verlegenheid komt. Thuis heeft hij daar helemaal geen last van, maar op andere plekken wel. Het duurt altijd best een tijd voordat hij ontdooit en als er mensen tegen hem praten zegt hij ineens niks meer.
    Ik vind het ook nog wel vroeg hoor, en gelukkig hebben we nog even de tijd om erover na te denken. Maar het kwam wel even als een bommetje aan....
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    omdat het combiklas is en hij het cognitief wel aan kan zou ik naar gr2 doen volgend jaar. en als hij langer moet kleuteren dan maar in gr2.
    als hij het echt niet aan zou kunnen zouden de juffen echt wel zeggen denk ik.
     
  18. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Wat ik me afvraag of het echt s-e achterstand is of gewoon karakter?
    Hij kan samenspelen, om hulp vragen. Snapt hij anderen? Vertoont hij empathie?

    Mijn dochter zou je ook kunnen bestempelen met s-e achterstand terwijl ze cognitief 'voorloopt'.
    tot ik eens ging praten met een andere leerkracht. Op een afstandje staan, niet mee durven doen, druk maken over of je wel mee mag doen, spel van andere kinderen niet snappen, moeilijk met andere kinderen een gesprek kunnen voeren, dit zijn allemaal geen dingen die bij een se achterstand horen, per se.
    De gemiddelde kleuter doet maar wat. Fladdert lekker rond. Zijn nog niet bezig met analyseren van spel of wat dan ook.

    Dl is een vroege leerling (oktober) en is sociaal niet erg weerbaar, maar loopt se dus echt niet achter.
    En ze gaat dus dadelijk ook gewoon naar groep 3.
     
  19. manoontje

    manoontje Bekend lid

    13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Taliaa: daar zeg je wat..... hij snapt anderen zeker wel, en toont ook empathie. Hij kan ook heel goed 1 op 1 spelen, en dan neemt hij wel initiatief en zegt wat hij wel of niet wil.
    Maar in groepen of bij veel aandacht trekt hij zich terug en ik zie aan hem dat hij dan verlegen wordt en het spannend vindt.
    Ik herken dat wel can mezelf van vroeger en mijn man ook. Wij staan oom beiden niet graag in the picture, en hebben ook nooit het hoogste woord. Dus het kan zeker ook met zijn karakter te maken hebben.
     
  20. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Daarom.
    heeft je zoon er last van???

    een kind màg teruggetrokken zijn. En verlegen.
    ik ben niet zo'n voorstander van extra kleuteren als een kind cognitief goed mee kan en lekker in zn vel zit
     

Deel Deze Pagina