nekplooimeting en verdere onderzoeken.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door onzekereMama, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzekereMama

    onzekereMama Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.136
    551
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Dat wij bij de gyn waren afgelopen week vroeg hij ons of wij dit willen laten doen. Ik ben 20 en omdat de kans zo klein is dat ons kindje iets mankeert word het voor ons niet vergoed. Ik vraag me heel erg af of we dit nou wel of niet moeten doen. De gyn was wel heel duidelijk dat als we nee zeggen ze er ook de hele zwangerschap nietnaar kkijken....
     
  2. Winddanser

    Winddanser Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het bewust niet gedaan, elk kindje was welkom en heeeeel veel kunnen ze niet eens zien op testen. ( werk in de zorg en zie bij veel kinderen dat t pas na de zwangerschap duidelijk was)
    Denk dat je goed voor jezelf moet afwegen wat je wil.met uitslagen enzo
     
  3. Mamvk

    Mamvk Fanatiek lid

    29 sep 2013
    1.043
    0
    0

    Daar ben ik het niet mee eens.
    TS ga eens googlen op de NIPT in België.
     
  4. Corali

    Corali Actief lid

    12 aug 2013
    342
    0
    0
    Daar ben ik het ook niet mee eens hoor! Ze kunnen heel veel er wel uit halen, maar het ligt er ook een beetje aan hoe ver je door wilt gaan met testen. maar een goede nekplooimeting is geen garantie op een gezond kind, dat klopt zeker!
    Andersom trouwens ook niet, wij hadden een slechte uitslag bij ons tweede kindje. 1/5 kans op o.a. down syndroom. Wij hebben een gezond kindje.... Heel veel stress, tranen en geen fijne zwangerschap.... Denk goed na waarom je het zou willen weten. Ik had nl vreselijk veel spijt van de test. Ging er vanuit dat het wel goed zou zijn omdat ik niet in de doelgroep hoorde etc. en had van tevoren totaal niet nagedacht over wat ik zou doen als de uitslag niet goed zou zijn.
     
  5. nijntje11

    nijntje11 Fanatiek lid

    16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Het is een keuze die je zelf moet maken.
    Maar volgens mij klopt het niet helemaal hoor, wat je gyn zegt. Bij de 20 wekenecho kijken ze ook naar zogenaamde softmarkers, die op een afwijking kunnen duiden. En als je kindje een extreem dikke nekplooi heeft, zien ze dat dan ook. Dus ze kijken er wel naar.
     
  6. Winddanser

    Winddanser Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dat is toch echt hoe het in de praktijk vaak werkt... Kinderen met een open gehemelte, stofwisselingsziekten die op latere leeftijd naar voren komen en weinig voorkomen dus waar ze niet op zoeken en dan kan t ook nog dat je kind zuurstofgebrek bij de geboorte oploopt en daardoor beperkt is.
     
  7. Kellebel1987

    Kellebel1987 Fanatiek lid

    20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Die nekplooi is met 20 weken weer minder, daarom moet de combi test tussen de 10 en 13 weken ongeveer...
    Wij hebben dat wel een combi test gedaan en ik heb nooit iets betaald... (Was toen 25)
    Overigens.. Ik had een verhoogde kans uit het bloedonderzoek bleek.. (1/115) maar vanwege dunne nek nooit verder laten onderzoeken.. Ik weet niet of ik het bij een tweede weer zal doen... Ik heb vaak zitten huilen bij folders over down syndroom of als ik een verhaal over las. Ze hebben met de echo's bijv de beentjes opgemeten en naar meer typische afwijkingen gekeken en daaruit kwam niks 'schokkends'... Overigens een KERN gezonde dochter zonder down syndroom (wel bij de eerste ontmoeting alles 'gecheckt')
     
  8. Fizzy

    Fizzy Bekend lid

    24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Even deels offtopic; TS, je zei dat het niet vergoed wordt. Heeft iemand enig idee wat de kosten hiervoor zullen zijn?

    Wij gaan het wel doen, willen ons graag goed kunnen voorbereiden en dat telt zwaar voor ons. Succes met je keuze!
     
  9. Kellebel1987

    Kellebel1987 Fanatiek lid

    20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Volgens mij 150 euro
     
  10. Mrs Blossom

    Mrs Blossom Bekend lid

    12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nekplooimeting en de bijbehorende bloedtesten kosten ongeveer 160 euro. Hoe jonger je bent, hoe moeilijker het blijkt te zijn om Down etc met behulp van de combinatietest te detecteren. Als je 20 bent is enerzijds de kans op Down waanzinnig klein en anderzijds de kans op een 'valse' goede score relatief groot. Ik heb de test wel gedaan, omdat ik 31 ben, maar iemand van 20 zou ik het afraden. Als je echt zekerheid wilt, kies dan voor NIPT.
     
  11. Mrs Blossom

    Mrs Blossom Bekend lid

    12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
  12. nijntje11

    nijntje11 Fanatiek lid

    16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ja, dat klopt. Ik probeerde alleen uit te leggen dan bij de 20 wekenecho ook echt wel wordt gelet op signalen dat je kindje Down of een andere chromosoomafwijking kan hebben.
     
  13. Mamvk

    Mamvk Fanatiek lid

    29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Hier kost de nekplooimeting €290,-
    Ik ben vandaag voor de NIPT gegaan, dit kostte €590,-
     
  14. Mamvk

    Mamvk Fanatiek lid

    29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Tsja dat vind ik zo'n dooddoener! Je kind kan ook als die 2 is onder een auto lopen. Wat heeft dat met prenataal onderzoek te maken? Overigens vind ik je vergelijking met 'een open gehemelte'' ook enigzins bijzonder... Dat staat in heeeeel schril contrast tot een trisomie 21, 13 of 18!
     
  15. Uiltje84

    Uiltje84 Niet meer actief

    Als ze bij je termijnecho een nekplooi zien die fors verdikt is, dan zeggen ze dat echt wel.
    Bij de 20-weken echo kijken ze idd ook naar de soft markers en wordt je kindje van top tot teen nagekeken. Trisomie 13 of 18 kun je dan ook zien, want die geven afwijkingen die je met de echo ziet. Trisomie 21 is weer een ander verhaal, er is niet bij alle kinderen met Down sprake van softmarkers op de 20 weken echo.

    Ik denk dat je er van bewust moet zijn dat de combinatietest slechts een kansberekening is. Het geeft geen definitief uitsluitsel of je kind wel of niet gezond is. Er is bij een verhoogd risico altijd meer diagnostiek nodig. Als je meteen wil weten waar je aan toe bent kun je beter de nipt doen.

    Wij hebben niet gekozen voor de combinatietest. Omdat je trisomie 13 en 18 toch ziet op de echo, evenals andere lichamelijke afwijkingen. Ik zou ook geen vruchtwaterpunctie hebben gedaan, al is het risico op een mk nog zo klein.
     
  16. LCLL

    LCLL Bekend lid

    14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Ik ben 21 en heb er voor gekozen om de nekplooimeting niet te doen. Werd ook hier niet vergoed en de kans is toch zo klein als je zo jong bent. Bovendien is het een kansberekening en heb je dus nog geen zekerheid. Als je het toch wilt laten testen zou ik als ik jou was een nipt doen. Is duurder maar je hebt wel zekerheid. Die nekplooimeting vind ik persoonlijk een belachelijke test die de aanstaande moeders vaak onnodig ongerust maakt.
     
  17. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @LCLL, daar heb je mi helemaal gelijk in. De nekplooimeting is enorme geldverspilling (zie mijn onderschrift) en zorgt bij een vervelende uitslag voor een hoop stress. Ik had helaas een slechte uitslag bij de combinatietest en ben toen naar Antwerpen gesjeest voor de NIPT. En heb bij de 20 weken echo nog laten controleren op soft markers.

    En alhoewel de NIPT uitslag goed was ben ik nog steeds niet helemaal gerust. Dat ben ik pas als ze eruit is en ik zie dat alles goed is. En dat allemaal met dank aan de combinatietest:x
     
  18. Winddanser

    Winddanser Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het enige wat ik aangaf was dat het voor MIJ een reden was om geen onderzoek te laten doen. En dat je veel niet ziet op onderzoeken, dat er meteen zo over gevallen wordt vind ik vreemd.
    Een open gehemelte kan heel goed bij allerlei aandoeningen horen waarbij jw kindje zwaar gehandicapt is en ik ken genoeg mensen met het syndroom van Down die een heel gelukkig leven hebben dus het gaat er ook om wat je belangrijk vindt in je eigen beslissing.
     
  19. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij doen wel de combinatietest (ik ben 27). Als er wat mis is met mijn kind dan wil ik dat weten. Bij een verhoogde kans op down (of een van de andere dingen waar ze op testen) willen we graag de NIPT doen. Komt daar uit dat het idd down is dan laten we de zwangerschap afbreken. Ben me er van bewust dat het een kansberekening is maar als het na de geboorte niet goed blijkt te zijn sla ik mezelf voor de kop dat ik de test niet heb gedaan. Ik zie het leven met een gehandicapt kind niet zitten. Heb een zwager met een licht verstandelijke beperking en als je al ziet wat voor drama dat soms is.... nee, dat wil ik echt niet. Als (klein) kind zal het nog best gaan, maar hoe en wat als hij/zij volwassen is? Ook vraag ik me serieus af wie er voor ons kind moet zorgen als wij er niet meer zijn (of er domweg niet meer toe in staat zijn). Als ik zie welke kant het op gaat in de zorg...

    Daarnaast vind ik het heel bijzonder dat iedereen alles wil weten maar geen combitest laat doen? We weten precies wanneer ons ei springt, wanneer en hoe lang we zwanger zijn, krijgen soms al heel vroeg een echo, weten met 4 maanden zwangerschap of het een jongen of meisje is, er worden 3D-echo's gemaakt zodat we alvast weten hoe het kind eruit ziet, alles wordt op de voet gevolgd maar je zou niet willen weten of je kind down heeft? PERSOONLIJK vind ik dat toch een beetje vreemd.

    Maar goed, ieder mag dat voor zich weten. Ik snap de keuze om het niet te willen weten ook wel weer. Doe waar je je goed bij voelt!

    Kosten combinatietest zijn 150-160 euro. Kosten NIPT zijn tussen de 500-700 euro. Wij zitten bij CZ (aanvullend verzekerd) en krijgen de combinatietest vergoed.
     
  20. mams1

    mams1 Fanatiek lid

    16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Ben ook jong en we doen t niet

    En t is WEL waar dat er ontelbare syndromen zijn die pas na de geboorte of zelfs na een bepaalde leeftijd aan het licht komen

    Syndroom van down is gewoon welkom. Ben er erg bekend mee en vind dat vaak beter te doen dan kind met autisme en daar krijg je nooit eem kansberekening voor :)

    Iedereen zijn eigen keuze
    I
     

Deel Deze Pagina