Ik sprak laatst wel een moeder wiens kind in gr2 gedoubleerd heeft, vanwege nog niet rijp zijn. En in gr3 ging het mis.. Zij had hem achteraf liever gr3 laten doubleren, want dan had hij de gr3 stof nog een keer kunnen doen. Het zijn lastige keuzes, maar als ik je verhaal zo hoor, lijkt doubleren mij (als leek) een goede keuze. Hier een 'late' leerling (noem je dat zo?) en was begin dit jaar sprake van een klas overslaan, hoge citoscores (I+). Maar ik ben erg blij dat ze dit advies w.s toch niet gaan geven. Ook vanwege de sociaal emotionele ontwikkeling en concentratie. Lekker nog een jaartje kleuteren (pak van mn hart!)
Ja dat is een risico weer... Maar ik denk dat ze beter nu de basis nog eens kan overdoen Haar nu in het diepe gooien is ook niet goed denk ik... Maar het is een Lastige keuze
Het is een moeilijke keuze , maar denk wel dat je kunt bouwen op de ervaring van de leerkrachten ......en het komt je meissie waarschijnlijk ten goede !!
Ja dat is waar marjon... Het enige waar ik nog een beetje mee zit is dat het een grote klas is met veel "moeilijke" kindjes...dus krijgen ze wel de goede aandacht. De juf gaf zelf ook aan dat het een pittige klas was. Maar dan zou je het bij iedere leerling moeten merken natuurlijk... En ergens vindt ik het niet zo heeeeeel erg dat ze die klas uit zou gaan
Klopt ook wel, doubleren heeft alleen nut als je denkt/weet dat een kind meer kan en in zich geeft maar dat het nog niet tot uiting komt. Bij kleuters komt die gedachte vaker naar boven, omdat sommige kinderen nog erg jong/speels zijn. In hogere groepen is men vaker terughoudend in het doubleren omdat het nut niet duidelijk is. Een kind dat blijft zitten, is dus niet perse de slechte leerling van de groep. Soms zit er gewoon niet meer in en dan gaat n kind alsnog (vaak met extra begeleiding) door naar de volgende groep. Het kan dus zijn dat een kind dat bijv veel E scoort, wel overgaat en een kind met D scores niet, omdat men daarvan denkt dat er van die D nog wel een C of meer te maken valt.. daarom is er in een geval van doubleren, of met twijfel overgaan, altijd n plan van aanpak nodig om uberhaupt die beslissing te kunnen maken. ovdrigens kan een kind, in welke groep dan ook, nooit blijven zitten op basis van alleen citoscores! Citoscores horen het beeld dat de leerkracht van het kind heeft te versterken en te verduidelijken. Is dat niet zo, omdat het kind veel beter/slechter scoort dan verwacht, dan gaat de leerkracht kijken waar dat aan ligt. Dat kan al iets simpels zijn als bijvoorbeeld een overleden huisdier die week, maar het kan ook veel meer inhouden zoals bijvoorbeeld het niet lang genoeg kunnen concentreren. De leerkracht analyseert de cito's wanneer er dus een afwijkend beeld uit naar voren komt. tevens horen we als leerkracht heel vaak "thuis kan hij het wel". Het is fijn om te horen dat het er dus wel inzit! Dus altijd melden! Toch moet n kind het op school ook kunnen laten zien. Thuis is meer vertrouwd en 1op1 hulp. Een leerkracht ondersteunt niet alleen jouw kind, maar een hele klas, met ieder zn eigen leerbehoeften. Thuis is dus heel anders dan in de klas. Andersom kan het natuurlijk ook, dat een kind op school veel bezig is met cijfers maar er thuis niets van wil weten. Toch zal n kind ook zichzelf moeten kunnen/durven laten zien in een klassensituatie, daar is de hele schoolloopbaan op ingesteld. Ook het feit dat n kind het thuis wel kan/durft maar op school niet, zegt iets van het kind. Denk bijv aan zelfvertrouwen, faalangstig, drukke klas, grote klas, niet de juiste begeleiding, onvoldoende gemotiveerd, niet voldoende betrokken etc! Dat is dus voor ieder kind anders.
Mijn dochter is van december en heeft een half jaar groep 1 gedaandan zou ze vast kunnen lopen in gr3 of gr4. Ze zou altijd de jongste zijn en ze was niet zo vaardig nog. . en straks 2 jaar groep 2. Ze kon vorig jaar wel door naar gr3. Moeilijke beslissing, juf, dochter en wij zelf wisten ook niet waar we goed aan zouden doen. Want qua werk was ze er wel aan toe, cito`s + extra testen had ze goed gemaakt. Vriendinnen had ze in beide klassen,dus dat was ook geen reden om te kiezen. Want dat is ook een belangrijke. Als we nu voor deze beslissing hadden gestaan dan was ze wel door gegaan want de groep 1 kinderen daar heeft ze niet veel mee. Nu bijna 3/4 jaar later is het goed geweest. Ze heeft eigen werk (hadden we met de juf al afgesproken dat dat geboden kon worden, we komen ook elke 2 mnd bij elkaar. Wat is school daarmee van plan bij jouw kind?), durft nu veel meer, staat sterker in haar schoenen en gaat graag naar school. Ze vindt het geweldig dat ze een tijdje de enige 6 jarige was.
@catou: ik denk dat dat ook het belangrijkste is. Werk op niveau in een klas waar je gewoon lekker jezelf kunt zijn. Bij ons kon dat juist in de kleuterklas niet. Nu met natuurlijk nog deels dezelfde kinderen maar in groep 3 gaat het beter. Puur door de structuur. Ze wilde helemaal niet spelen... Tja dan is de kleuterklas een uitdaging En zo zullen er genoeg kinderen zijn die het prima naar de zin hebben juist in de kleuterklas en minder aan heel de dag rustig zitten. En zoals je in groep 3 genoeg speeltijd overhoudt.. Zo kun je best in de kleuterklas werkjes uit groep 3 maken. Als dat nodig is. Scholen zijn soms zo statisch... Makkelijk voor de juf maar een gemiste kans voor de kinderen.
Hoi, Hier zelf werkzaam in t onderwijs. Het is bewezen dat kinderen sowieso baat hebben bij extra kleuteren, het geeft ze meer tijd om sociaal goed te ontwikkelen. Is goed voor zelfvertrouwen enz. Ons meisje is van juni maar als ze van oktober geweest was dan weet ik zeker dat ik haar liever nog eens groep 1 zal laten doen, ook al is ze kien genoeg. Een goede kleuterjuf zal toch aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van een kind, welk iq het ook heeft. Er zijn kleuters die begin groep 1 al kunnen lezen maar gewoon heel groep 1 en 2 vol maken, een goed begin op school is heel belangrijk! En de oudste van de klas zijn is ook veel fijner dan de jongste te zijn...
Bedankt meiden voor de goede adviezen en meningen kan er absoluut wat mee. Hier is het dus ook zo dat ze het thuis allemaal wel doet...vlekkeloos soms... Het is hier gewoon een kwestie van...te jong te speels en zelf totaal nog niet bezig zijn met de serieuze kant van alles. Het is ook niet zo dat ze nu zou blijven zitten puur voorde citoscores maar meer omdat ze er nog niet klaar voor is. Ik weet dat ze het kan maar ze hoeft zelf niet perse Dus ik denk dat het t beste is om haar idd het jaartje te laten overdoen. Binnenkort wel het gesprek over de Cito...wil gewoon even zien wat ze fout maakt en wat ze wel weer kan...en idd het plan van aanpak bespreken eens...
Citoscores zeggen nu nog echt niet zoveel hoor !! Mijn zoontje scoorde bij de kleuters E en is nu getest ( toen hij 8 was ) op hoogbegaafdheid en bleek hij ook te zijn .........en scoort nu alleen nog maar A en A+
Hier een december leerling, hij heeft een half jaar groep 1 gedaan en nu groep 2. volgens zijn juffen kan hij door naar groep 3. maar ik twijfel zo, zijn rekencito een d scoren en taalscore een d. hij kent 7 letters qua sociaal gaat het goed vaste groep vriendjes. maar ik twijfel zo, ik heb heg gevoel dat ik hem nu te kort doe om hem door te laten gaan naar groep 3, hij speelt nog zo graag. En qua nivo gast hij dan nog groeien of is dit zijn nivo (als dat zo is dan is dat prima niet iedereen is een hoogvlieger). Wat is wijsheid, graag jullie mening
Mijn dochter is van september, eerst jaar gr1 en nu jaar gr 2 gedaan. Ze is een pientere meid, maar sociaal emtioneel nog jong. Bijvoorbeeld regelmatig moeite met afscheid nemen in de klas, de ene goed voor zichzelf kunnen op komen en het ook vaak moeilijk vinden. Het liefst kiest ze makkelijke werkjes uit. Liever spelen dan werkje maken. Ook is ze best onzeker, vaak even kat uit de boom kijken. Ze is nu 5,5jr en fietst past sinds een week zonder zijwielen, puur omdat ze vorig jaar een keer hard gevallen is en daarna eigenlijk echt niet meer durfde. Toch is ze een slimme meid, die echt een mooie toekomst voor zich heeft. En daarom hebben wij besloten dat we haar nog een jaartje kleuteren gunnen om meer te rijpen. Ze zou anders 11 jr zijn als ze klaar zou zijn met de basisschool! En beter nu in de gr1/2 klas blijven zitten met allemaal vriendinnetjes van gr1 waar ze veel mee speelt, dan straks in gr5 bijv al je vriendinnen naar gr 6 zien gaan en zelf zitten blijven. Veel traumatischer lijkt mij! kortom vol vertrouwen laat ik mn oudste nog heerlijk een jaartje kleuteren!!
7 letters en een D score..? Klopt dat, 7 letters? dat lijkt mij erg summier om aan gr3 te beginnen. Ik dacht dat ze voor de overgang naar gr3 woordjes moeten kunnen hakken en plakken? En dan is hij ook nog een van de jongsten.. Zijn zijn vriendjes allemaal uit gr2?
Op zich zegt de cito score mij niet veel..heb je een gesprek gehad over hoe hij in de klas presteert?? Ook D niveau? Een december leerling zou ik sowieso nog een jaar laten kleuteren of het moet wel een enorme hoogvlieger zijn.
De officiele grens is 1 januari. Dus zo gek is het niet om als december-leerling naar groep 3 te gaan.
Interessant om te lezen allemaal. Hier een jongetje van 3 december en ik sta ook voor de keuze..vind het verdomd lastig om eerlijk te zijn. Hier a+ op taal en hoge c op rekenen. Sociaal-emotioneel helemaal oke, houdt van spelen maar ook erg van werken. Hij kan al een beetje lezen en schrijven. Advies van de juffen is nu om m naar drie te laten gaan.. Ik spreek er veel mensen over..de ene helft is overtuigd dat nog n kaar kleuteren het beste is, andere helft zegt dat "je je kind tekort doet" als je m nog een jaar in twee laat.. Het is echt een rotbeslissing, het heeft gewoon gevolgen voor de hele verdere schoolcarriere.. Ik lees hier dus al minstens twee juffen die zeggen dat xtra kleuteren goed is...ik ga ook maar op het advies af van zijn juffen, hebben gelukkig heeeel veel ervaring erin.
Hij bezit in ieder geval alle noodzakelijkheden om naar groep 3 te kunnen.zeker het graag willen werken is best een puntje natuurlijk. Je zou voor jezelf.. Je kunnen afvragen met wie hij het meest speelt... Zijn dat kinderen van groep 2... Dan zou ik hem mee laten gaan naar 3. Gaat z'n voorkeur uit naar groep 1... Dan past hij daar misschien beter bij. Emotioneel gezien dus. Die keuze kunnen wij niet voor je maken maar ik snap wel wat jouw juffen zien. Die zien gewoon een mannetje dat geen reden heeft om nog een heel jaar (best lang als jr 4-5 bent) nog te blijven spelen. Het blijft toch een beetje koffiedik kijken. Maar halverwege groep 3 besluiten dat hij beter nog een jaar in groep 3 blijft zitten... Gaat een stuk makkelijker dan halverwege het jaar toch naar groep 3. En als het goed is... Hebben zijn juffen er wel een beetje zicht op. En bedenk even waarom jij vindt dat hij beter jn groep 2 kan blijven. Is dat puur om het spelen? Dat doen alle kinderen in groep 3 nog. Alleen dan na schooltijd. Al wordt er in groep 3 ook veel gedaan met spelletjes, bouwen, puzzels en knutselen. Ze zitten niet ineens hele dagen alleen maar op hun stoel gelukkig