Ai.. Dit kan écht niet.. Bij 'slechterikken' kan ik me nog iets voorstellen, maar de rest is echt heel erg..
Valt me heel vaak op. Ook niet 1x of altijd bij dezelfde juf. En ik betrap me er helaas zelf ook weleens op... Maar ik sta dan ook niet voor de klas om kinderen te leren schrijven Dus tja.. Schandalig is misschien overdreven maar goed beschouwt slaat het nergens op. Hoe kunnen ze dat nou niet weten als ze het zelf met enige regelmaat aan een hele klas vol kinderen uitleggen. (En ja het is geen groep 3 stof... Maar het scheelt weinig..)
Hier ook een juf en ik vind dat er wel een beetje een drama van wordt gemaakt. Wij zijn ook maar mensen en natuurlijk is de fout met dt erger, maar om naar een adjunct of directeur te gaan... en dat een paar iedereen gelijk over een kam scheren. Pabo dit, juffen dat.
En bij dit beroep valt het op. Man is fysio/manueel/docent, die maakt ook bij hem prutsers mee. Nou lekker als ze aan je nek moeten zitten. En over dt. Uhhh dat leren ze in groep 6,7,8 maar ok
Tegenwoordig rouleren leerkrachten toch vaak tussen klassen? Dat wil zeggen dat diegene niet altijd voor groep drie blijft staan. En vanavond in de krant: bij de pabo waren het afgelopen de meeste afvallers van alle hbo-studies. En er komt nog een toegangstoets, in de hoop meer vwo'ers te trekken. Kortom: ik zou hier ook heel erg van schrikken. Dit zijn echt basisdingen qua taal.
Ik wil er wel even een kleine kanttekening bij plaatsen In groep 3 moet alles fonetisch worden opgeschreven. Spelling hoeven de kinderen nog niet te begrijpen, zeker geen "dt". Dus het monster word kan ik begrijpen. Die "t" daarachter is voor groep 3 kinderen heel erg onlogisch. Slechteriken daarentegen kan ik alleen zo niet verklaren... Ik zou haar er zeker op aanspreken en het anders heel onschuldig als leek vragen? Of het niet toevallig met "dt" moet en slechteriken met 1 k. En dan heeeel onwetend kijken
Stagaire moet stagiaire zijn. Hihi sorry, kon het niet laten. Alle gekheid op een stokje: de prestaties van deze "juf" zijn echt ver onder de maat. Ik zou er echt wat mee doen, dit kan echt niet!!
Klopt, ik ben vroeger eens met een vriendinnetje mee geweest naar een open dag van de PABO. We gingen o.a. een rekentoets doen. Nou, mijn mond viel open! Gewoon simpele plus en min sommetjes. En dat was kennelijk de toets die het meest vaak herkanst wordt en waar iedereen zo tegenop ziet. Bizar! (Is 15 jaar geleden) Een wiskunde leraar moet toch ook ver boven zijn leerlingen staan qua niveau..? Maar goed, ik heb verder echt wel respect voor leerkrachten hoor! En als ze de instroom zouden aanscherpen, komt er waarschijnlijk een tekort. En het betaalt ook al niet zo goed.. Zeker op de basisschool heb ik 10x liever een leerkracht die goed is 'met de kinderen', problemen goed kan signaleren en aanpakken, dan eentje die perfect is qua leerstof..
Mhoah ... op de basisschool wordt toch wel de basis gelegd voor taal en rekenen. Een leerkracht hoeft niet perfect te zijn, maar dit soort grove taalfouten is gewoon bar en bar slecht. Ik zou dat dus wel enorm belangrijk vinden. Op het VO heb je niet zoveel aan "maar mijn juf kon heel goed met mij omgaan".
Ik werk in het basisonderwijs en nee, dit kan echt niet! Ook al zou het van een stagiair zijn, dit kan niet zo mee naar huis! Als leerkracht hoor je foutloos te spellen, zeker als je iets meegeeft naar huis. En de leerkracht zou het van een stagiair moeten controleren. Tuurlijk hoeven ze dit nog niet in groep 3 te kunnen, maar je hebt wel te maken met ouders die het lezen, dus kan het gewoonweg niet met fouten erin worden meegegeven. Ik zou zeker, gezien de vele fouten, het aangeven aan de vaste leerkracht. Niet aanvallend, maar rustig zeggen dat het je opvalt dat je meerdere keren werk hebt meegekregen waar spellingsfouten inzitten (voorbeelden meenemen). En dan wacht je de reactie af.
Overigens is de instaptoets rekenen en spelling tegenwoordig op de pabo echt wel pittig. Er wordt veel verwacht van de studenten. Maar goed, fouten maken is menselijk, hoe goed je ook bent, je kan ergens overheen lezen. Maar dan heb ik het wel in hele grote verslagen o.i.d. en niet zo'n kort zinnetje met een enorme slechte fout (voor een leerkracht!)
Heel eerlijk hoop ik dan dat jij niet de leerkracht van mijn dochter wordt. Ik vind taalfouten echt erg, en deze juf doet het blijkbaar consequent fout dus mist een belangrijke basis. Dat jij zoiets als juf goedpraat kan ik werkelijk niet begrijpen.
Juist. En met alle CITO-toetsen en referentieniveaus van tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg. Om nog niet eens te spreken met het toetsen van Nederlands en rekenvaardigheid bij de CE's. Ik zou de juf er wel op aanspreken, maar niet via de directeur. Gewoon een keer persoonlijk en maak er niet al teveel heisa van. Daarnaast sta ik een beetje te kijken van het ontbreken van hoofd- en kleine letters en leestekens. Of is dat normaal in het po? Eigenlijk ben ik niet zo heel erg onder de indruk van het "fonetisch schrijven" argument. Als ik kijk naar alle taalfouten, dan is het meer onkunde dan het "bewust fout doen".
Zat even te denken over hoe dit kan... Het moet haast wel een stagiaire zijn en dan waarschijnlijk onderwijsassistent (mbo). Dat lijkt me de enige logische en enigszins aanvaardbare verklaring.
enigszins aanvaardbaar? Absoluut niet.. als je voor de klas, in de klas of met de klas oftewel iets met onderwijs wilt doen, dan moet je gewoon behoorlijk de taal beheersen. Geen uitzonderingen.
Maar ook universitair geschoolden maken nog wel eens (domme) foutjes hoor.. Vaak fouten maken vind ik ook niet kunnen, dwz de regels echt niet begrijpen of gewoon slordigheid. Dacht dat t om 1 incident ging.