pardon? Waarom niet... een mbo-er moet toch ook gewoon stoppen voor rood licht, rechts voorrang verlenen en andere verkeersregels kennen en naleven? Wat betreft spelling zit er voor mij geen enkel verschil tussen lbp, mbo of hbo... allemaal namelijk basisschool gehad en daar leer je dat!
Ja, theoretisch gezien leer je dat daar.. wat niet betekent dat iedereen die van de basisschool komt, al het geleerde foutloos kan toepassen. Zelfs een citoscore van 550 betekent niet 100% foutloos. En volgens mij had ik jou vorige week nog op een flinke spelfout betrapt, Cygnet
Want? op het MBO leer je niet foutloos schrijven?? Taal en rekenen leer je op de basisschool en heeft niets met niveau van vervolgopleiding te maken. Trouwens zegt niemand hier dat de juf perfect moet zijn, maar je mag wel een bepaald basisniveau verwachten en als je taal zo slecht is als de juf van dit topic, dan moet je je achter je oren krabben of dit wel jou roeping is. Als je het onderwijs in wil, dan moet je een minimaal niveau hebben, en dat is in mijn optiek foutloos schrijven. Zou wat zijn dat de leerkracht van mijn dochter straks haar foute dingen leert, want ja, hij heeft maar MBO? Dat dan toch niet???
OnderwijsASSISTENT heb ik het over he Niet de juf of meester die voor de klas staat. Maar dan alsnog snap ik dat het niet hoort dat je in het basisonderwijs niet foutloos kan spellen. Mag ik JOUW fout ook even verbeteren? Terwijl je toch zou verwachten van iemand die minimaal basisschool en middelbare school heeft gedaan dat ie foutloos schrijft zoals iemand hier zei Flauw grapje hoor. Maar zo zie je maar weer, een foutje is zo gemaakt.
Dank je, maar ik geef ook geen les, en dat is het hele punt. Een foutje is idd zo gemaakt en daar zal werkelijk niemand over vallen. Maar onderwijsassistent of niet ... het hoort niet. Mijn zusje doet Pabo (in de avonduren) en is onderwijsassistent op het VO. Ik weet zeker dat wanneer ik haar vraag, ze zal zeggen dat het niet hoort. Van iedereen (juf, assistent e.d.) die kinderen onderwijst, horen dit soort dingen niet voor te komen. En ik schrik ervan dat er mensen zijn die daar een onderscheidt in maken. Ach ... ze is "maar" onderwijsassistent, dus het maakt niet zoveel uit dat ze de Nederlandse taal niet goed machtig is.
Dit gaat niet over een enkel foutje, dat kan een keer gebeuren, maar dit is gewoon basiskennis van de Nederlandse taal, basisschoolstof, je mag verwachten dat iemand die voor het onderwijs kiest, dit toch beheerst.
Ik ben onderwijsassisitent. Of dit nu van de leerkracht of de onderwijsassistent is, dit mag niet voorkomen. Okay, een foutje is menselijk. Maar op zoveel tekeningen een spelfout is slordig. Daar mag je best wat van zeggen. Maar dan natuurlijke eerst gewoon tegen de juf zelf.
Ev op zich... Is het hele stam+t verhaal wel een heel ander niveau dan echt foutloos schrijven Stam+t leer je in groep 4/5 ofzo.. Foutloos schrijven is heel wat stapjes verder. Vind dat je het basisschoolniveau als juf wel mag beheersen. En natuurlijk maakt iedereen weleens een foutje... Maar dit is wel heel bont.
Stam+t leer je pas in groep 6/7. Helaas zie ik ook dat de spelling bij veel mensen onder de maat is. Ik betrap mezelf er ook wel eens op hoor. Toch vind ik dat je als leerkracht er altijd goed op moet letten. Als dit een assistente is, dan mag de leerkracht hier wel eens met haar over praten. De leerkracht moet haar in ieder geval niks meer laten schrijven.
Hmm Nouja.. Dan nog Het is ECHT niet moeilijk en altijd hetzelfde. Gewoon een paar regeltjes onthouden en je doet het "nooit" meer fout. Of ben ik nou te kort door de bocht?
Het is ook een kwestie van regeltjes aanleren, maar daarnaast is het ook een stukje taalgevoel. Het aanleren van de regels is vaak het probleem niet. Het toepassen, daarentegen, is een heel stuk lastiger.
Ik vind het wel erg hoor zo veel spellingsfouten. Dat er een foutje in zit, kan gebeuren. Maar dit zijn basisprincipes, waarvan ik vind dat een juf/meester die onder de knie moet hebben. De juf zou ik aanspreken op haar spellingsfouten.
Owwww, heb t begin ff teruggelezen en de tekeningen met tekst bekeken. Oepsssss, dat is wel heel erg! Het gaat dus om een onderwijsassistent (spw oid), die stage liep. Die kunnen idd vaak echt niet schrijven. (Ken er een en die schrijft 'me moeder' en 'ik vondt' (en na een opmerking: oja, 'ik vindt'..ai). Als een juf dit soort grove fouten zou hebben gemaakt, zou ik er zeker wat van zeggen. Zou niet willen dat mijn dochter les krijgt van haar. Zou er ook mee hogerop gaan. Maar een onderwijsassistent/stagiaire, sja. Wat doen die dan eigenlijk op school? Ik neem aan geen werkjes corrigeren oid?
Tja... Sla maar eens een krant open. Ondertiteling. Tijdschriften. Artikelen op internet. Berichten op het forum. Ze staan vol fouten, zowel wat spelling als de grammatica betreft. Het is dus best moeilijk voor veel mensen.
Dit raakt mij dus! ik ben zelf dyslectisch en zal ook spel fouten maken in corr. met collega´s maar ben van mening dat dit niets afdoet aan mijn professionaliteit.
Iedereen zou spelling moeten beheersen, ook een stagiaire maar bij haar zou ik spelfouten eerder snappen. Zij is nog aan het leren. Ik zeg NIET dat het goed is. Over de rekentoets, dat zijn echt niet alleen maar simpele eraf en erbij sommen maar oké. Die toets, toets ook groep 8 stof en in groep 8 maken ze echt niet alleen eraf en erbij sommen. Kort door de bocht dus. Die toets krijg je aan het begin van de opleiding, dan zijn sommige dingen echt wel weggezakt want op de middelbare is alles met rekenmachine. Die toets moet je maken zonder kladpapier en binnen een bepaalde tijd. Heeft dus nog niks in het begin te maken met de opleiding. Jessi79, Ik praat die fout helemaal niet goed. Ik zeg alleen dat altijd alles over een kam wordt geschoren en daar word ik een beetje moe van. Niet iedereen is zo. Fouten kun je gewoon bespreken en dan hoef je niet direct naar directie te stappen. Waarom doet ze het consequent fout? Er wordt hier gesproken over twee fouten (en nogmaals ik praat niks goed en zeg niet dat het kan/mag)? Ik zeg alleen iedereen kan fouten maken. Gelukkig is iedereen perfect En die opmerking over je dochter....
Wat enorm storend dit. Wij hadden het laatst in een mail van de kleuterjuf. Vier zinnen vier taalfouten. Tenenkrommend vind ik dat. Of mijn kind dan wel of niet kan lezen maakt mij geen bal uit. Punt is dat ik er dood- en doodmoe van word dat zoveel mensen slecht Nederlands schrijven. Daar zijn gewoon geen excuses voor, sorry. Ik geef les op de universiteit en je kan bij mij op je kop gaan staan, van buitenlandse komaf zijn, kan me geen reet schelen, maar als je iets inlevert is het (zo goed als) foutloos, en anders lever je het maar opnieuw in. Het gekke is dat iedereen die er zogenaamd moeite mee heeft, uiteindelijk aan het van de rit zijn teksten foutloos in kan leveren. Ook de buitenlanders. Ook de dyslectici. Een betere wereld moet toch ergens beginnen, lijkt mij.
Het is fijn om te weten dat degenen die hier zoveel commentaar hebben, hun eigen werk iig altijd foutloos doen en nooit een enkele fout maken!
Dat zegt niemand, iedereen maakt fouten, ik ook (ben ik een paar postings terug nog op gewezen). Maar als je voor de klas staat, dan is er een andere standaard, als je kinderen onderwijst dan moet je wel zo goed als foutloos Nederlands kunnen. Althans dat verwacht ik dan wel weer van onderwijzers.