Hier hebben we een huisartsen praktijk waarin 3 huisartsen werken en vaak ook nog een arts in opleiding aanwezig is. En ja de assistenten vragen aan de telefoon dingen, buiten dat ze willen filteren lijkt mij het ook makkelijker voor de arts als die van te voren al een beetje een indicatie heeft van je klachten. Als het over de kinderen gaat leg ik netjes uit wat de klachten zijn, soms vragen ze of ik denk dat het een dagje kan wachten. Zo kon ik afgelopen woensdag direct terecht bij de arts in opleiding toen ik melde dat onze dochter al weken aan het hoesten was (ik dacht dat ze pech had en gewoon virus op virus te pakken had) maar dat ik dus de dag ervoor had vernomen dat er een paar kindjes hier in de buurt kinkhoest hadden. En inderdaad onze dochter heeft hoogstwaarschijnlijk ook kinkhoest te pakken, huisarts kan er niets aan doen, het is een kwestie van uitzieken maar toch fijn dat we het nu weten.
Maar we hebben het nu over de situatie van TS. In dat geval vind ik gewoon dat een assistente niet moet '' zeuren '' ik vind gewoon dat je zeker met kinderen die al 5 dagen hoge koorts hebben er gewoon een plek moet zijn.
Ze laten je nou eenmaal niet meer zo snel komen, helaas..maar begrijpelijk. Maar in dit geval..belachelijk! Oke het koortsprotocol is aangepast naar 5dagen, maar deze kinderen hebben al 5 dagen koorts en ik ben ook van mening dat ze eens naar de patient zelf moeten kijken ipv allerlei protocollen; is het een patient die erg snel angstig is/voor elk wissewasje komt oke kan ik in komen, maar een moeder met 2 zieke kinderen, nee onbegrijpelijk; het moedergevoel gaat boven alles en klopt vaak ook.
Ik zeg ook nergens dat het over TS gaat. Ik vind haar situatie begrijpelijk. Wij zijn zeer laagdrempelig. Wij zijn trouwens wel verplicht om te vragen waarom mensen komen. Dit zodat we kunnen inschatten hoeveel tijd we moeten inplannen.Komt iemand voor een simpele keelpijn dan is 10 minuten genoeg.Heeft iemand klachten zoals moeheid/hoofdpijn dan is het 9 van de 10x keer psychisch en plannen we een dubbele afspraak. Als ik dan weer van die kreten voorbij zie komen van het gaat de assistente geen zak aan waarom ik kom dat zijn dan juist weer de mensen die bij ons aan de balie komen zeiken waarom ze zo lang moeten wachten want tja als mensen niet willen zeggen waarom ze komen en hebben ineens een 1/2 uur nodig omdat ze depressief zijn oid dan loopt het hele su in het honderd. Is soms gewoon stuitend hoe onbeschoft mensen zijn brrr en alleen aan zichzelf denken en het niets kunnen schelen dat door hun niet mee willen werken de agenda in het honderd loopt en mensen weet ik het hoe lang moeten zitten wachten en wij krijgen daar dan natuurlijk weer de schuld van. Je moet een harde huid hebben en dat sommigen assistenten zo afgestompt raken wordt juist veroorzaakt door dit soort mensen. Ze werken hetzelf in de hand. Gelukkig zie ik nog het goede in de mens maar vraag me weleens af hoelang ik dit nog wil blijven doen.
Ik heb altijd problemen met 1 vervangende assistente, (tijdens de zwangerschap regelmatig moeten bellen) Zo heb ik al jaren een knobbeltje in mijn borst. Nu was dese groter geworden dus ik dacht na 3 maanden gewacht te hebben laat ik eens naar de huisarts gaan.. De vervangende ass kon door de telefoon zien dat het een ontstoken melkklier was en dat ik helemaal niet langs hoefde te komen... Mevrouw had mijn dossier er nog niet eens bij gepakt. Ik eiste een afspraak die ik maar veel moeite gekregen heb.. Uiteindelijk heb ik van mijn huisarts op m'n donder gehad! Hoe durfde ik zolang te wachten! Was ik mijn leven beu ofzo?.. (Gelukkig is hij goedaardig na de nodige onderzoeken) Zo is het altijd wel wat met deze vervangende ass.. Met onze 'eigen' ass nooit problemen.. Ik ben juist wel blij dat de ass filteren, dat schilt mij een bezoekje nAar de huisarts. Maar ze moeten wel goed filteren!
Jullie kunnen het wel verplicht zijn maar wij als patient zijn het niet verplicht om het te zeggen. Ik heb een tijd geleden in een situatie gezeten waarin ik vond dat het de assistente zeker niet aan ging wat ik daar kwam doen. Wilde mijn dokter spreken vanwege iets wat voor mij prive was. Ik voel mij dan niet verplicht om het aan haar uit te leggen, daar heb ik mijn dokter voor. Heeft niets met onbeschoft zijn te maken maar ik vind gewoon niet dat zij alles hoeft te weten.
Ik snap jou gevoel wel, maar het staat dan toch ook in een dossier? Dan zou ze het toch alsnog kunnen lezen?
Nou dit niet gelukkig maar dat geeft niet Dit was iets tussen mij en de dokter. Maar begrijp mij niet verkeerd, ik ben een type die absoluut niet snel de dokter belt. Gelukkig weten ze bij de dokter van ons dat als ik dan wel bel het niet voor een hoofdpijntje is of een griepje ofzo. Kan me ook voorstellen dat er vervelende mensen tussen zitten, die heb je helaas overal maar in het geval van TS vind ik het belachelijk dat ze met pijn en moeite mag komen.
Als je tegen ons zegt dat het prive is weten wij genoeg en plannen we dubbel.Je wilt niet weten dat wanneer wij vriendelijk vragen van mogen wij noteren waarvoor U komt dat we dan te horen krijgen van nou dat gaat je geen ene moer aan. Je kunt je misschien enige voorstelling maken dat dit niet een fatsoenlijke omgangsvorm is.Wij wijzen patienten er dan ook vriendelijk op om een cursus sociale omgangsvormen te volgen.Werkt vaak erg verhelderend bij dit soort mensen.
Oo okee dan snap ik het beter hihi.. Ik vertel de vervangende ass ook niets meer, ze leest het maar in m'n dossier, doet ze haar werk tenminste wel... Ps. ik ben ook z'n type, dat staat ook in mijn dossier, als ik bel, is het meestal ' te laat' of heel ernstig...
Ben zelf ook bezig (geweest) met een opleiding tot doktersassistente. En naar mijn mening is dit totaal niet juist wat de da heeft gedaan. Koorts houdt al te lang aan, daarbij als de moeder zich erge zorgen maakt is het altijd een reden om een afspraak in te plannen... Al wilt dat niet zeggen dat dit dezelfde dag nog gebeurd. Daarbij mogen assistenten NOOIT een diagnose stellen!
Dit klopt.. je bent het indd niet verplicht. Vaak is het wel handig voor de assistente want zo kunnen ze de ernst van de klachten proberen in te schatten. Vaak zijn er ook alarmerende signalen waarvan de patiënt denkt dat ze niet zo ernstig zijn.
Hier kun je meestal gelijk komen, maar wij hebben ook een klein dorpje. De assistente vraagt wel al een paar dingen, als ze dan denkt dat het niet nodig is om te komen geeft ze dat aan, maar als ik het dan toch wil (dat heb ik dan op vrijdag, hap is 20 min met de auto) mag ik komen. Ze heeft tot nu toe altijd gelijk gehad
Dit soort dingen zijn natuurlijk heel dubbel. Het is vervelend voor de assistente, die zich vaak aan die regels moet houden en/of voor een stugge arts werkt, die daar ook niet zo soepel mee omgaat. Patiënten worden steeds mondiger, maar ja, je moet ook wel. Ik heb zelf genoeg dingen met artsen en assistenten meegemaakt, waardoor ik me niet meer met een kluitje het riet in laat sturen. Als patiënt, maar ook van de andere kant, want ik heb ook in ziekenhuizen gewerkt. Weet hoe brutaal en vervelend sommige patiënten kunnen zijn, maar soms gaf ik ze groot gelijk (in gedachten dan ) dat ze zo voor zichzelf of hun familie opkwamen.
Wij hebben hier 2 assistentes 1 waarmee je normaal kunt overleggen, echt een schat, en 1 vreselijk kenau wat heb ik het met dat mens al vaak aan de stok gehad, zij is zelf gewoon ronduit onbeschoft aan de telefoon en ook in het echt, tegenover de patienten, heb hier ook al eens een klacht over bij de huisarts neer gelegd, en als ik pech heb en moet bellen op de dag dat bitch er zit voor een afspraak is mijn antwoord op waarvoor wil je naar de huisarts, dat bespreek ik wel met de huisarts, dan vraagt ze of ik genoeg heb aan 1 afspraak van 10 minuten en klaar , dus het gaat wel beide kanten op door ervaringen met haar zal ik haar nooit vertellen waarvoor ik kom en als ik het kan voorkomen bel ik ook echt niet op haar werkdagen
Zo. Ben net weer terug. Aiden heeft vermoedelijk een afnemende oorontsteking. Indien het toch weer erger wordt, dan bellen. Finley heeft een zwaar geïrriteerde keel en vermoedelijk (arts kon het niet goed zien. Finley zette het op een krijsen en ik kon zijn hoofd niet goed stil houden) ook een oorontsteking. Hij heeft een kuurtje gekregen. Moest direct weer bellen als het over een paar dagen niet beter gaat. De huisarts heb ik geen problemen mee. Is een lieve man die ruimschoots de tijd voor je neemt. Met de meeste assistentes daar kan ik prima overweg. Alleen deze van vandaag. Zucht. Mijn zusje heeft ook al eens een aanvaring met haar gehad. Ging toen over haar zoontje. Deze maandagassistente is nogal een moeilijk type helaas. Heb mijn klacht ook tegen de huisarts geuit. En die vond het ook maar raar van die dienstdoende assistente.Hij zegt ook: 3 dagen koorts bij een kindje is reden voor een afspraak! De assistente had in mijn geval mij gewoon in moeten plannen zonder discussie.
Dit dus. Pas een meneer die op dinsdag belde voor een afspraak voor woensdag.Na uitvragen vertelde hij over tintelingen in het lichaam aan 1 zijde. Advies mijnerzijds om direct te komen. 1 uur later lag die in het ziekenhuis met een CVA. Had ik niets gevraagd had die wschl de andere dag niet gehaald. Dit is dus de insteek van uitvragen en heeft niets met bemoeienis te maken maar met vakmanschap.
Ik zou een rotdag hebben wanneer mijn werkdag zo zou gaan beginnen. Pardon? Je impliceert hiermee dat jouw werkdag belangrijker is dan de gezondheid van mijn kinderen! Ik was vriendelijk tegen de assistente. Heb alles duidelijk uitgelegd. Maar nee, ik kon geen afspraak krijgen. Wat rest er dan nog behalve boos worden en voor je kinderen opkomen? Had ik ja en amen moeten zeggen en met mijn zieke kindjes thuis moeten blijven zodat jij een leuke werkdag hebt? Absurde redenatie, sorry.