nieuwetijdskinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door charliebradbury, 21 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc Niet meer actief


    Ik denk dat dat ook per autist/hs kind verschilt. Ik denk dat er een dunne scheidingslijn is tussen een erg hs kind en een licht autistisch kind...snap je mij;)
     
  2. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Oke, dan ga ik jou een ander voorbeeld geven:

    Toen mijn zoon anderhalf was had hij een knuffeleendje. Dat eendje was zijn alles, die nam hij mee naar de winkel, naar oma en naar bed. Waar dat eendje was was C. Wij kregen bezoek van vrienden en die hadden een baby'tje van een maand of 3/4. Dat kindje kreeg honger en begon te huilen. C ging naast de maxicosy zitten, gaf hem een kusje, deed zijn speen in de mond van de baby en gaf hem zomaar zijn eend. De eend waar niemand naar mocht kijken, zou ik haast zeggen.....

    Dat eendje kreeg ik ook altijd van hem als ik ziek was, dan legde hij het op het hoofdkussen.

    Als ik jou moet geloven doen autisten dit niet en hebben ze geen empatisch vermogen. Met anderhalf kun je dit nog niet aanleren.
     
  3. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ja ik snap jou wel, maar hij valt officieel niet onder licht autistisch :(
     
  4. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Overigens doet hij het op school heel goed. Hij zit op Praktijkonderwijs, en loopt al geruime tijd stage bij een bedrijf wat gespecialiseerd is in mensen die wat mankeren. Maar omdat hij het daar zo goed doet, loopt hij nu stage bij een heel chic hotel/restaurant, die daar niet in is gespecialiseerd. En op dag 1 hebben ze hem gevraagd of hij daar ook in het weekend (betaald) wil werken. Zo goed gaat het dus, dat je het nauwelijks aan hem kan zien. (ik zie het wel met bepaalde dingen)

    Hij zou ook geen examen kunnen doen, maar volgende maand gaat hij er wel voor! Omdat het zo goed gaat (iets waar ik heel trots op ben, trouwens, vind het superknap hoever hij al is gekomen)
     
  5. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Dit is onzin. Mijn zoon is waarschijnlijk hooggevoelig. (kan zich moeilijk concentreren in een drukke omgeving, kijkt de kat uit de boom, verlegen bij vreemden, ver in zijn ontwikkeling, voelt dingen goed aan) Maar absoluut niet autistisch! Dat is heel wat anders.
    En ook echt niet hetzelfde als adhd, want hij is juist heel rustig.
     
  6. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ja, ik begrijp je.
    Ik denk dat er best kinderen zijn die aangemerkt worden als HS, maar eigenlijk beter af zouden zijn als ze hulp hadden gekregen voor het feit dat ze autistisch zijn.
    Maar ik denk dat er ook HS kinderen zijn die ten onrechte het stempel Autisme hebben gekregen en daar hun hele leven last van hebben.
    En als laatste de kinderen waarbij HS af wordt gedaan als onzin. Ik ben echt niet zweverig aangelegd, maar zie dat mijn kinderen er baat bij hebben dat ik ze soms iets anders aanpak dan andere kinderen.
     
  7. tuc

    tuc Niet meer actief

    Nee bedoelde ook niet dat dat voor jouw zoon geldt...maar kan mij voorstellen dat er kinderen zijn die onder zo'n grensgeval vallen.
     
  8. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ja, mocht HS werkelijk bestaan, dan zou dat kunnen. Ik geloof daar niet in, maar eerlijk is eerlijk, ook de term autisme/pdd-nos/ADHD/asperger etc, etc was er vroeger niet. Toen was je gewoon "anders".
     
  9. tuc

    tuc Niet meer actief


    Ja ik snap wat je bedoeld..misschien blijkt over jaren wel dat hs toch geen goede term was maar wordt dat later een andere vorm van autisme, dus naast add, asperger enz...kan best.
     
  10. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
  11. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar serieus???? Communiceren met kabouters en elfjes........:( Ik kan deze link al direct niet meer serieus nemen, sorry.
     
  12. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik ben blij dat het je gelukt is om precies die ene zin te vinden waar ik me ook niet in kan vinden en zo de hele tekst teniet kunt doen. :(
     
  13. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    sorry :) ik kan er niks aan doen, maar juist doordat er dan zoiets in staat denk ik echt :(:(:( hierdoor komt het gewoon niet proffessioneel over. Kijk, kinderen kunnen fantasie hebben, dat kan, zeg ik niks van, maar als zin : communiceren met....denk ik, tuuuuuuuuuuuurlijk joh.

    Weten we ook gelijk dat Rien Poortvliet HS was :D
     
  14. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Hier wil ik toch even op reageren. Ik vind dit echt een vreselijk vervelende opmerking.
    Onze jongste dochter is hoog sensitief. Ik heb twee kinderen die normaal functioneren en met mijn werk maar ook prive te maken met kinderen met autisme en het is wel degelijk een verschil.

    Onze dochter is al van jongs af aan heel sociaal maakt goed contact met anderen, kan goed tegen veranderingen, heeft veel vriendjes en vriendinnetjes, kan zich goed inleven in een ander, heeft goed overzicht over situaties, geen obsessief gedrag vwb vergaren van informatie over een bepaald onderwerp en kan ook goed plannen.

    De enige overeenkomtst is dat ze lastig met bepaalde prikkels kan omgaan en dat haar emoties erg heftig aanwezig zijn.

    Ze kan bijvoorbeeld erg slecht tegen bepaalde harde geluiden, zoals een stofzuiger (dit was als baby al maar ook als ik nu stofzuig sluipt ze naar boven). Wanneer zij bepaalde emoties heeft zijn die heel heftig aanwezig. Omdat ze heel intelligent is kan ze heel goed benoemen wat ze voelt. Ze ging ze op schoolreis en kon heel goed benoemen dat ze er heel veel zin in had maar zich zorgen maakte om het moment dat de bus zal wegrijden. Wanneer de bus vetrekt zullen de tranen uit haar buik naar haar keel gaan (brok in haar) en deze via haar ogen naar buiten komen en ze die niet kan stoppen. Op zo'n schoolreis functioneert ze verder gewoon prima en is er niks aan haar te merken. Het gaat echt om die kleine momenten waarbij ze geen controle heef over haar emoties.

    "Jammer voor deze kinderen, aangezien ze door een verkeerd inzicht van ouders (want ja, het blijft echt VEEL beter klinken dan autisme of een aan autisme verwante stoornis natuurlijk) niet de benodigde hulp krijgen"

    Ik vind het nogal wat om te benoemen dat ouders verkeerd inzicht hebben in zulke gevallen en kinderen nu niet de benodigde hulp krijgen. Mijn dochter functioneert in het dagelijk leven prima, dat heeft ze altijd al gedaan dus niet aangeleerd.

    Als een kind iets heeft, dan heeft het dat of het nou autisme heet of iets anders dat zal mij een rotzorg zijn...... Het interesseert mij verder niks dat het beter zou klinken dan autisme.
     
  15. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    En zo is het Twinkle star!
     
  16. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    En nog iets:
    Er is een tijd geleden ook in een discussie-programma aandacht geweest voor volwassenen die (vaak ten onrechte) in hun jeugd een stempel opgeplakt kregen. Zij kunnen bijvoorbeeld nooit meer een normale baan krijgen.

    Het gaat erom dat een kind zich goed kan ontwikkelen en een fijn leven heeft.
     
  17. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Twinkelstar: Vind het jammer dat jij er een naar gevoel over hebt, want dat is niet mijn bedoeling, maar toch blijf ik er bij dat ik het flauwekul vindt.

    Dat je als ouders zegt dat je een wat gevoelig kind hebt, prima, dat kan best, maar om daar dan een (imo) hoogdravende naam als HS aan te geven, klinkt gewoon als overdrijven. Vooral omdat het dus wél veel op erkende stoornissen lijkt. En ook daarvoor geldt: wat de ene autist heeft, heeft de andere totaal niet.
     
  18. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Hier ben ik het volledig mee eens, maar ik zeg er als kanttekening wel bij, dat als mijn zoon geen pgb had gehad en dus niet alle hulp had gekregen die hij nu heeft gekregen, had hij zich veel minder ontwikkeld. Daar ben ik van overtuigd.
     
  19. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Dat mag. En gezien wat ik eerder meldde hoop ik ook van harte dat het voor jouw zoon ook alleen maar positieve gevolgen heeft.
    Ik zie gewoon teveel kinderen om me heen die allerlei stempels opgedrukt krijgen om maar een 'rugzakje' mee te krijgen. If it aint broken, don't fix it.
    Ik gebruik geen hoogdravende woorden over wat mijn kind heeft of niet heeft. Op school en op het KDV heb ik nooit iets gezegd bijvoorbeeld. Ik herken een aantal dingen die worden beschreven bij HS. Gebruik wat tips in de opvoeding en help mijn kinderen daarmee.
     
  20. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Tsja.....jij kunt het onzin vinden. Onze dochter is overigens niet gewoon gevoelig hoor en wat mij betreft had het geen naam hoevenhebben want ze is zoals ze is. Maar in de praktijk is het wel prettig dat het een naam heeft zodat je het niet steeds weer hoeft uit te leggen. Een diagnose of niet, mijn dochter ondervindt hinder aan het feit hoe ze is en heeft extra hulp en ondersteuning nodig meer dan haar broer en zus.

    Dan kan ze 1 raakvlak hebben met een kindje met autisme maar dat wil niet zeggen dat ze autisme heeft want op alle andere punten scoort ze echt negatief.

    Je hebt gelijk als je zegt dat het ene kind met autisme het andere kind met autisme niet is. Maar om nu meteen HS maar onzin te noemen of kinderen die HS autistisch te noemen gaat wel erg ver.
     

Deel Deze Pagina