als je 10 mn met hem zit en heel iets nieuws laat leren met compacte uitleg kan hij het echt snappen. en als je 1 week niets meer erover doet/praat en een week later een oefening laat maken van wat hij geleerd heeft kan hij het vaak zonder fout of met 1 foutje uit 10, en hij kan het ook uitleggen hoe het werkt. ik heb dat geprobeerd met romeinse cijfers. omdat ik het niet geloofde toen de juf me zoiets vertelde. met net 4 jaar oud. en later geprobeerd met even en oneven getallen(2cijferige)hij is dus erg leergierig. als je hem iets uitleg lijkt hij niet echt te snappen of het hem niks interesseert. kijkt naar alle kanten op, alsof hij niet luistert. speelt met iets anders. toch snapt hij het. heel gek is dat. maar ik denk nog niet dat hij HB is. de kans dat hij GAY wordt is groter vind ik op deze leeftijd(zo onduidelijk is het voor mij dus). want hij is nog niet stabiel in zijn ontwikkelingslijn. gaat echt met fases en sprongen. nu is hij bijvoorbeeld erg fysiek bezig. hij leerde fietsen en muur klimmen. gek op gymles. maar zijn interesse ligt vooral in de mensen. wat mensen denken,doen,voelen,waarom daarover wil hij praten. hij heeft geen achterstand in motoriek, dat heb ik laten testen. hij zat als baby bij fysio wegens voorkeurs houding die tot aan zijn heup door ging. daarom kreeg hij tot 4 jaar oud,elk jaar een uitgebreid onderzoek voor fijne en grove motoriek. expert heeft al afsprk gemaakt om hem te observeren en we weten niet wanneer(misschien vandaag)het is een geheim!!!hahahaha.
waarom ik zo een topik open; ik ben erg onzeker over doortoetsen en testen etc. tja, ik ben voor antroposofie; hij ging ook naar antroposofische psz. ik vind dus dat alles extra moeilijk om te volgen en om er in mee te gaan. maar ik wil niet te eigenwijs zijn. ik wil dus echt meewerken met de school. toch gaat dat steeds tegen mijn eigen ideeen en mening. ik had hem het liefst naar vrijeschool gestuurd om te beginnen. maar advies was een grote NEE van alle kanten. pfff.
Hoe is hij sociaal-emotioneel? Lenn zit sowieso op het niveau van groep 2, dus het is geen probleem om hem na de zomer over te laten gaan. Maar ik vind idd groep 3 met 4 jaar erg snel, ook al zou hij leren wel aan kunnen. Als hij sociaal emotioneel nog aan het kleuteren is, lijkt me dat problemen te kunnen geven in de toekomst. Kleuteren is belangrijker dan je denkt. Bij dalton onderwijs is het vooral dat ze Kijken naar wat het kind wel en niet kan. Twee klasgenootjes lopen iets achter dus krijgen ze daar meer 1 op 1 begeleiding van de juf. Lenn loopt dus voor, dus hij krijgt moeilijkere werkjes en zit bijv met twee anderen in een groepje om elkaar te helpen met hun werkjes. Aan elkaar uitleggen of voordoen bijvoorbeeld.
precies, hij is nog zo jong voor gr3. stel je voor ik ben voor antroposofie dat betekent laten 'kleuteren' tot leeftijd 8! hij is sociaal emotioneel eigenzinnig. maar is goede mooie vriendschapen met dus 6 jarigen. en met 4 jarige jongens. 6 jarige jongens kan hij niet zo goed aan denk ik. ik weet niet waar je moet kijken als je sociaal emotioneel beoordeelt. hij is niet verlegen of bangig, kan zijn gevoelens goed uitdrukken,hij respecteert spelregels ook wanneer het tegenzit, hij kan een snoep bewaren voor later. ik weet niet hoe je dat beoordeelt. weet jij het luuz?
Nee, weet ook niet zo goed hoe ze dat beoordelen. Dat gesprek moet ik nog hebben in de loop van volgende week.
luuz. hahaha. vreemd he. en het klinkt echt zo serieus: sociaal emotionele ontwikkeling. pfff. daar kunnen ze niks doortoetsen lijkt me.
maar nu je het noemt: de juf zei dat langdurend onvoldoende cognitieve uitdaging bij kinderen emotionele problemen veroorzaakt. bedplassen bijvrbeeld(zoontje draagt sinds 2 weken weer luier snachts na 1.5 jaar zonder luier) en zo een kind begint zich jonger te gedragen, andere kinderen na doet die jonger zijn, en zich cognitief aanpast. daar ziet ze wel bij mijn zoon tekennen en ze probeert dus dat aan te pakken(door hem gr2 te laten mee doen)
Lenn doet het schrijven. Hij past zich aan aan het niveau van groep 1. Hij schrijft de letter e weer in spiegelbeeld omdat de rest dat ook doet. Nu hij meer uitdaging krijgt doet hij dat niet meer. Hij is ook wat rustiger in de klas sinds vorige week. Het wordt steeds beter, maar we zijn nog zoekende naar welke werkjes het beste bij hem passen. Hij kwam van de week thuis met het verhaal dat zijn werkje 'reuze moeilijk' was, maar het was hem wel gelukt zonder hulp. Hij gaat ook weer met plezier naar school dus 's morgens is het weer gezellig in huis. Ik ben dus blij dat ik het gesprek aan gegaan ben.
School heeft het overigens heel goed opgepakt hoor. Zeker nadat ze hoorde dat hij school niet meer leuk vindt. Mijn schoonmoeder is directrice van een dalton-school en zij heeft veel goede en duidelijke uitleg gegeven. Ook bijv de tip om hem een plaatjes-puzzel op zn kop te laten maken. Dat hij echt naar de vormen moet kijken ipv afgaan op het plaatje op de voorkant. Met een puzzel van 25 stukjes is hij nu een goed half uur bezig ipv 5 minuten. Maar dit heeft hij nu ookgoed door dus we moeten weer op zoek naar wat anders. Ze zou kijken naar werkjes van haar school dus ze mee kan geven voor in huis. Hij puzzelt en schrijft graag maar ik wil hem geen verkeerde dingen aanleren
@luuz: schrijven en puzzelen is ook dezelfde vaardigheid in feite. (Is mij ooit eens uitgelegd... Meeste kinderen die graag en goed puzzelen zijn ook vlot met schrijven) Overigens qua puzzels.. De puzzels van wasgij zijn echt leuk. Toevallig vandeweek 2 doosjes meegenomen van 150 stukjes. Leuke puzzels voor goede puzzelaars. Geloof dat we er ook eentje van 50 stukjes hebben. En er zijn ook puzzels met bijv 2 giraffen en een zelfde kleur achtergrond; dan heb je vooral verschillende tinten bruin qua stukjes) Of met een plaat van olifanten... Dan zijn alle puzzelstukjes dus zo ongeveer grijs. Werkt erg goed om de puzzel moeilijker te maken dan het aantal stukjes doet vermoeden.
ja op zijn kop puzzelen deed hij vorige week, maar samen met de juf was wel 70 stukjes of zo. maar hij haat echt puzzelen. deed het vorig jaar voor een paar maanden lang. van 50 naar 100 stukken wilde hij toen niet gaan en stopte echt ermee op de dag waarop ik met een 100 stukken puzzel kocht. hij probeerde die niet eens 1 keertje.met mee of zonder mij was het antwoord: ik wil het niet!
Dat is zich aanpassen aan het niveau van de groep en als je jezelf de hele dag moet aanpassen levert dit spanningen op (wat tot uitdrukking kan komen in het bedplassen). Je kind wil gewoon niet meer met zijn koppie boven het maaiveld uitkomen en heeft dus in de gaten dat hij "anders" is. Sociaal emotioneel gedrag zag je hier heel goed in het spelen. Onze zoon loopt zo geschat ruim een jaar "achter" op zijn kalender leeftijd. Speelgoed wat bestemd is voor 8 jarigen spreekt hem totaal niet aan, hij weet niet wat en hoe hij ermee moet spelen. Hij is nu 7 jaar en 9 maanden, begint nu te spelen met zijn op afstand bestuurbare auto (vanaf 6 jaar), speelt graag vadertje en moedertje en veelal met jongeren kinderen (die qua beleefwereld bij zijn niveau aansluiten) of veel oudere kinderen (omdat die meer duidelijkheid verschaffen dan leeftijdsgenoten). Hier ging het heel goed tot aan groep 4, al het leren was rechtlijnig en duidelijk, daarna begon hij het moeilijker te krijgen omdat de uitzonderingen eraan kwamen (voornamelijk in de taal). Hij is erg sterk in het lezen en zit nu op een avi E6 niveau, maar dat houdt ook in dat de boeken die hij kan (en soms moet) lezen voor dit niveau totaal niet aansluiten bij zijn belevings wereld. Daarbij zit er ook nog een verschil in het lezen en het begrijpend lezen.
Ik heb niet alle pagina's gelezen. Maar hier duurde het doortoetsen een paar weken. Ze ging steeds 10min 1 op 1 met een juf een onderdeel doen met een cito boekje. Dus niet op de pc. Begon met groep 1 niveau en daarna groep 2 niveau. Alleen taal, omdat daar de nadruk op ligt in groep 3. Ze scoorde op groep 2 niveau bovengemiddeld en daarom zijn ze begonnen met gr3 stof in de klas. De maantjes serie, zodat ze daar evt volgend jaar ook gewoon rustig mee kan doorgaan. Als ze het eerste boekje uit had, zouden ze weer opnieuw gaan doortoetsen. In februari zijn haar cito scores op de pc ook zowel voor gr1 als gr2 bekeken. Gr1 was I+, gr2 was II (zowel taal als rekenen). Ze heeft nu (nog steeds) het eerste lesboekje van gr3 en daarbij mag ze gewoon boekjes lezen, die liggen in de klas. Ze leest af en toe wel wat, maar de lesboekjes vraagt ze weinig om. Ik denk dat dat nog erg makkelijk voor haar is, erg weinig uitdagend. Bovendien wil ze meestal liever schrijven (een tijdje aan elkaar ) en soms rekenen, met (grote) getallen bezig zijn. Niet zo nodig precies wat in het boekje staat. En dat mag ook. Over het algemeen is ze tevreden, dus ik vind het ook niet zo nodig om er veel aan te doen verder. Afgelopen jaar is ze heel erg bezig met sociale groei, maar ook lichamelijk dingen, daar is ze erg gedreven in, wil ook alles kunnen wat ze andere kinderen ziet doen. Touwtje springen, aan de rekstok etc. Ze zou qua cognitieve ontwikkeling door kunnen naar gr3, maar sociaal emotioneel zit ze goed op haar plaats. Ze heeft het leuk op school, dus daarom laten we het zo en gaat ze volgens jaar gewoon naar groep 2. (Daarbij gaan we ook verhuizen komende zomer, dus dat zal al heftig genoeg zijn. Als ze daarnaast ook nog eens op moet boksen tegen oudere kindjes, wij zien het niet zitten. En de juf nu gelukkig ook niet.) Qua concentratie heeft ze ook nog niet zo'n zin om allerlei opgedragen dingen te doen. Als ze iets wil, kan ze er best lang aan zitten. Maar als ze haar vriendinnen ziet spelen en de juf gaat samen met haar een opdrachtje doen, dan wil ze na 10min ook weer spelen.
pluk bedankt voor je uitleg. ik heb zo een grote sympathie voor je K! en ik volg je nog steeds(toen was hij nog geen 4 denk ik) voorbeelden die je noemt geven mij meer duidelijkheid over sociaal emotioneel ontwikkeling.en spel gedrag. zoontje heeft fases. hij spelde bijvoorbeeld een paar weken lang met lusjes en probeerde te leren knopjes te maken. toen hij dat kon stopte hij daarmee. hij begon daarna met aan elkaar binden der dingen met touwtjes en lusjes en elastiekjes.zo maakt hij een lange grote lawaaierige warboel met speelgoed en goederen die hij leuk vindt slepen. en hij pakt die vast en dan maar rennen/lopen van de ene naar de andere kamer. wanneer iets los laat maakt hij het weer vast. bij zo een fase , in een winkel als ik hem vraag wat hij wil hebben (hij kan dus kiezen uit van alles), kiest hij een haak en een bol wol in fel roze kleur. en zo maakt hij iets bizars om te slepen met alles er aan en erop...maar na een paar weken is die fase weer klaar. en je mag aan zijn dingentje warboel echt niet aan komen. dat is dus niet de bedoeling op school(bij antroposofie juist wel dus) hij kan thuis zijn vrienden wel mee nemen bij zo een gek simpel spel. en ze lachen zich kapot samen. eentje sleept en de andere rent er achteraan, probeert op die ding te stappen en zo iets los te laten komen van die staart...
lijkt me ook logisch arevinol dat zoiets echt 3 weken kan duren. je kunt niet alles achter elkaar laten doen bij zo een klein kindje. op comp zou het makkelijker gaan denk ik bij zoontje.
voordat iemand op deze grap reageert wil ik me even duidelijk maken. dit is niet als belediging of zoiets bedoeld. ik probeerde alleen mezelf duidelijk te maken wat ik nu over HB denk/voel op deze leeftijd. het lijkt, in mijn beleveniswereld, het proberen vast te stellen of zoontje HB is is vergelijkbaar om te proberen vast te stellen of hij homoseksueel is op leeftijd 4. het heeft echt geen zin. zo denk ik ongeveer. misschien is niemand met me eens. maar goed zo voelt het bedoel ik. het is slechts een metafoor.
Maar dat is toch ook niet belangrijk Belize? Voor school is het veel belangrijker om zijn didactische niveau te weten dan zijn iq cijfer. Ik denk niet dat het goed is om vooral vooruit te lopen op de stof. Verrijken is veel beter! Laat hem informatie zoeken over een onderwerp wat hij leuk vind en een lapbook maken bijvoorbeeld. Overigens vind ik met bijna 5 naar groep 3 niet zo heel vreemd maar mijn referentiekader is nogal afwijkend. Ik ken meerdere kinderen die rond hun 5e naar groep 3 zijn gegaan. Het karakter moet er naar zijn.
Nou, het duurde wel een week of 10 volgens mij.. De eerste week deed de juf het zelf in de klas (dat was voor de herfstvakantie), daarna moest ze nog een paar oefeningen doen, maar had ze kennelijk niet veel tijd meer voor. Het tweede deel nam een andere juf over. En dat deed ze volgens mij maar 1x in de week ofzo. Daarna nog een afspraak inplannen.. Net voor de kerstvakantie hadden we pas het gesprek en dus in het nieuwe jaar gingen ze het eens uitvoeren. Het had dus best in een week of 2-3 gedaan kunnen worden, maar er zat niet echt druk achter Mijn dochter vond t trouwens allemaal erg leuk hoor. Ze voelde zich wel speciaal en ze vindt t sowieso leuk dat ze sommigen dingen 'beter' kan, 'groter' is enzo..
Mja hier begint dat gevoel nu ook te komen arivenol. Heel fijn Vanmiddag alweer naar de bieb... Ze had dinsdags d'r boek van zaterdag alweer uit. Voordeel van lezen in bed is dat je er geen last van hebt. Nadeel is dat ze toch al zo weinig sliep.. Dat word nu niet beter met al dat licht 's avonds en die voorraad boeken in bed.
je hebt gelijk! ik snap het ook niet helemaal. misschien denken zij dat wij het leuk zouden vinden als we het wisten? maar iq test is niet alles natuurlijk. die mevrouw kijkt naar de ontwikkelingsstoornissen en voorkeuren van het kindje,sociaal emotionele ontwikkeling etc. iq test is dus een klein onderdeel daarvan. ik moest dat dat ook erbij zeggen natuurlijk.