cygnet: vanaf 2,5 jaar met die non-verbale test kun je niet echt kijken naar een mogelijke kloof denk ik. klopt dat niet?
hier ook zo een makkelijke lijst met testjes voor wie het wil lezen: Intelligentietests voor jonge kinderen
Hier een paar jaar geleden dus een test gehad,(RAKITT) de school dus niet zo heel blij is met deze test. Grootste reden is omdat ze alles op 1 hoop gooien aan uitslagen. Op Taal en spelling scoort Kylian dus erg hoog, terwijl hij op de vertelplaten laag scoorde (bij deze test was de score van 15 normaal, taal en spelling - hij was toen net 5- scoorde hij 26 en bij de vertelplaten 13) + dan alle andere scores die er nog waren. Daaruit werd dan opgemaakt dat hij een normaal iq had (score van 110 geloof ik). Wij hebben dit eigenlijk meteen naast ons neergelegd, juist vanwege het disharmonieuse beeld. De uitslag was dus asperger (een van de weinige autisme 'soorten' die gepaard gaan met een hoog IQ) Wij volgen hem in zijn interesses maar proberen ook de dingen die hij minder goed kan flink te stimuleren, dat gaat heel moeizaam vooral omdat hij hier vaak de nut niet van inziet.
pluk je weet wat ik denk over je zoon. het was echt geen vaststellende test die er was gemaakt. ik zei toen ook dat je de test op de leeftijd 8 nog een keer moest laten doen. omdat hij met andere problemen bezig was bijvoorbeeld in de klas. het kindje moet wel lekker in zijn vel zitten bij afname en je zoon was ook zo jong. het is/blijft een indicatie van een indicatie voor iets zoals intelligentie wat zelf slechts een indicatie is! ik vind dat geen slecht idee dus om nogmaals ernaar te laten kijken. met een sensitiviteitstest erbij misschien.
WIPSSII maakt dit onderscheid niet.. je hebt: meerbegaafd begaafd bovengemiddeld gemiddeld ondergemiddeld en nog iets.. zo zie je maar hoe snel je over 'andere dingen praat'. Een IQ test met uitslag meerbegaafd is dus 130 of hoger.
@cygnet; en dan zijn zelfs daar mensen die nog van mening verschillen of je puur een hoog iq moet hebben.. Of dat je in staat moet zijn het te gebruiken.
Hij zit nu op speciaal onderwijs en samen hebben we besloten om hem nu even rust te geven in dit alles. Bij hun op school is het standaard dat de kinderen van groep 8 nog een iq test krijgen voordat ze doorstromen naar het vervolg onderwijs. Maar hier zitten ze er meer boven op, krijgen ze ook lessen zoals leefstijl waarin dus echt les gegeven wordt in de sociale interactie met elkaar, hij zit er nog maar een paar maanden maar je ziet nu al dat hij echt dingen hierover leert. Ze hebben ook een psychologe op school wat een lekker gevoel geeft voor ons, mocht er iets zijn waarbij we meer hulp nodig hebben kunnen we daar naar toe uitwijken. Voor de gebieden waarin hij (ver) voorloopt krijgt hij gewoon extra dingen. Leesgroepjes zijn ingedeeld na niveau (en dan maakt het niet uit in welke groep je eigenlijk zit), zo ook met rekengroepjes (waarin hij op het niveau zit van eind groep 4 wat qua kalenderleeftijd dus precies bij hem past)
Vaak wordt aangegeven combinatie van hoog IQ (>130), creativiteit en doorzettingsvermogen. Maar het is allemaal zo geneuzel in de marge... Het gaat erom kind een speciale behoefte heeft. Volgens mij weet jij hier alles van Trouwens de IQ testen maken het onderscheid uiteindelijk wel maar dat is 'hogere wiskunde' Dan heb je het nog over hoogbegaafd, zeer hoogbegaafd, exeptioneel hoogbegaafd.. Nou je kop knalt dan bijna uit elkaar van de hersencapaciteit. Het heeft allemaal niet zoveel zin.. de deviatie is op deze leeftijd nog zo groot.
Mijn dochter heeft ook wpssi gedaan en daar stond in het verslag zeer begaafd ofwel hoogbegaafd. Meerbegaafd heb ik nog nooit als alternatief voor hoogbegaafd gehoord. Met meerbegaafd wordt gewoonlijk een iq van 120 tot 130 aangeduid
o echt? in dit stukje staat de meerbegaafdheid/HB totaal los van welke IQ test je gebruikt. je hebt dus wipsy die iets zegt over MB/ HB ipv IQ score? ik heb later ook een stukje met beter uitleg van de testjes geplaatst. met een mooie schema. en een lijst. het is dus niet EEN IQ test. welke test is ook belangrijk. soms moet men meerder testen gebruiken om iets te kunnen zeggen.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&sqi=2&ved=0CHAQFjAI&url=http%3A%2F%2Fwww.hoogbegaafdvlaanderen.be%2Fdownloads%2FWPPSI-III%2520Kaldenbach%2520-%2520Toelichting%2520voor%2520Ouders%2520(mei%25202011).pdf&ei=A-yJU8SFMYmw7Abm7IHACw&usg=AFQjCNFKWcz_4xEQUDbd2omMp0IPwJWi0Q&sig2=Enia2ObTkGKMcj-jn84AzA zeer begaafd, ook wel 'meerbegaafd' genoemd dus 'gewoonlijk' ken ik in deze niet Mijn punt is dat termen gemakkelijk gebruikt worden en dat het daarmee niet altijd duidelijk is wat er bedoeld wordt. En dat blijkt dus wel.
ja maar dat is de aard van het onderwerp helaas. wat wel duidelijk te lezen in het stuk hier voor de ouders dat men niet over meerbegaafdheid praat of noemt. maar dat doe jij wel. dus men wil wel weten waarom je het op deze manier zei.is het omdat score onder 145 zit? je schreef meerbegaafd(harmonieus)=HB waarom heb jij het zo gezegd? want dat maakt het voor ons een beetje onduidelijk. jij gebruikt een term en je zegt dat het ook HB betekent en dat ook weer zeer begaafd is. papa heeft hier een mooie ding gemaakt waar je iq kunt invullen en het geeft je aan hoe vaak het voorkomt. 1 op 10 000 of zoiets. vind ik leuk. duidelijk, maar inhoudloos natuurlijk als je vraagt wat dat nou weer betekent!
@Belize.. de score is >130 (specifieke score houden we voor ons tot hij het zelf kan begrijpen) en dat is volgens de uitleg van de WPPSII meerbegaafd.. door anderen ook wel hoogbegaafd genoemd. Het zal wel een beetje verschillen per psycholoog maar die van 'ons' maakt geen onderscheid na >130 (je krijgt wel een specifieke IQ score maar alles heet meerbegaafd) Waarom ik het noem is om juist duidelijk te maken dat de termen verschillend gebruikt worden.
ok op de toelichting staat ook dat de benoeming per instelling die de test afneemt kan verschillen. maar de deskundige die het bij jullie deed noemt gewoon boven 130 meerbegaafd. Ok duidelijk. nu nog een vraag: vond je zoontje het leuk om te doen? had hij daar zin in? en weet je waarom wel/of niet? wat zei hij allemaal over of het leuk was of niet?
Ok ik zie dat de toelichting die jij net plaatste wipsy III is en jullie hebben wipsy II gehad. daarom misschien staat MB niet in de toelichting die jij geplaatst heeft maar wel bij wipsyII?
Cygnet, je geeft een link om je punt te bewijzen dat WPSSI een indeling gebruikt waarbij iq>130 meerbegaafd genoemd wordt wat volgens jou dezelfde term is als hoogbegaafd. Maar in je link staat in dat lijstje >130 zeer begaafd. (Dat was mijn punt juist, zeer begaafd= hoogbegaafd) Vervolgens draai je het om en zeg je zeer begaafd= meerbegaafd. Maar de term meerbegaafd zie ik niet in je link? Ik volg je niet.