Wat fijn dat jullie geslaagd zijn voor de Maxway. Hopelijk is hij nu ook snel verkrijgbaar. Mocht dat nu niet lukken... via carseat.se leveren ze erg snel, met een aantal dagen. Wellicht niet nodig, maar voor het geval De tetherloops kun je goed via babyplezier.nl bestellen. Zijn daar niet duur. Zelf kun je ze installeren, naar gehoor schijnt dat vrij eenvoudig te zijn. Gewicht tot 18 of 25 maakt niet uit.
De Besafe Plus is inderdaad een erg mooie stoel! Maar welke je kiest zou ik van je bezoek bij babyplezier laten afhangen. Welke stoel staat het beste in de auto en in welke stoel zit je kindje op dit moment (en straks) het beste. Qua gebruiksduur van beide stoelen doen ze niet van elkaar onder, in lengte en gewicht aardig gelijk. Wel heeft de Axkid vrij hoge gordelstand. En het ligt eraan hoe groot je kindje is of die al goed zijn of wellicht nog te hoog. De Besafe is juist ook geschikt voor kleine kindjes omdat hij ook mooie lage gordelstanden heeft. Of hij in de Mirca zou passen? Ik weet het niet... moet de passagiersstoel nog gebruikt worden, voor een klein of groot persoon? Heb je in het midden eventueel een 3puntsgordel? De Plus is al wel een stuk compacter dan zijn voorganger maar ik durf helaas niet te zeggen hoeveel het verschil is... Misschien kun je via google ervaringen vinden?
Misschien is de Joie I-Anchor wat voor jullie? Het is een compacte stoel en zowel met Isofix als met gordels te bevestigen. Hij kan zowel achterwaarts als voorwaarts gebruikt worden, alleen niet draaien met het kind erin. Wellicht een nadeel dat hij maar tot 18 kg is.
Hebben de hauck nu inmiddels bijna 2 weken i gebruik en moet zeggen dat ik dit tevreden ben Zoonlief zit er als een koning in ,helemaal trots Korting geen enkel minpunt Mooie stoel voor een mooie prijs zeker een aanrader !
Wij hebben vandaag twee besafe izi plus autostoelen besteld. Volgende week kunnen we ze ophalen, ik ben er erg blij mee!
Mochten er nu mensen zijn die toch erg geintresseerd zijn in de Britax Hi-way dan heb ik hier nog wat foto´s. Mijn zoontje wordt volgende maand 6 jaar en is 113 cm lang en past dus nog steeds in de Britax Hi-Way. Deze stoel gebruikt zijn kleine zus inmiddels bij pappa in de auto, maar hij zit nog steeds in de Besafe Izi Plus bij mij in de auto
Nog een beeld vanaf de zijkant. De grens ligt bij de oorgrens en daar heeft hij zelfs nog een paar cm voor over!
Toch nog even jullie ervaring vragen met het volgende: Wij hebben nog 2 modellen op het oog (ze zit in allebei goed) maar ik kom er gewoonweg even niet uit. Hauck en de Duofix. De Hauck kon prima in de auto, ook voor de passagier. Voor nu zat ons meisje van 11 maanden prima (zit nu op de +1,5 groeilijn lengte van het CB). Met haar voeten zit ze al wel tegen de bank aan. Nu lees ik dat dit vaak wel een 'kleine' stoel is onder de 18kg stoelen, dus hoelang zal ze nog comfortabel zitten/ erin passen? Dan de Duofix... Daar zal ze langer in kunnen zitten en dus ook langer achterwaarts vervoerd kunnen worden.. De Duofix nam in de auto meer ruimte in beslag, wel een punt omdat er op de passagiersstoel (met lange reizen die wij vrij veel maken) ook een lang iemand zit. We hebben de Duofix in de auto gepast (met Isofix) en dat ging net aan (niet comfortabel), maar de stoel kan dan niet echt op de ligstand. Ons meisje is nu nog 11 maanden en met een lange vakantiereis in het vooruitzicht lijkt mij een goede ligstand wel belangrijk. Klopt dat of wordt ie in de praktijk weinig gebruikt? Optie is om evt tijdens de lange reis de stoel met de autogordels vast te zetten, dan winnen we natuurlijk wel iets ruimte (omdat die Isofix grepen dan onder de stoel zitten). Helaas hebben wij 'm zo niet gepast, maar wellicht kan de stoel dan wel n de ligstand (heeft die een goede ligstand?). Heeft iemand enig idee hoeveel meer ruimte de Duofix (bevestiging met gordel, in ligstand) nodig heeft dan de Hauck??? Dat is nl bij ons denk ik doorslaggevend, toch de ruimte voor de bijrijder want die moet ook mee
Een artikel op de site van säkerhetsbutiken.se over iSize, link naar het artikel: http://sakerhetsbutiken.se/information/barn-i-bil/85-vad-aer-isize Ik vond het zelf nogal een intressant artikel, daarom wil ik hem met jullie delen. Diegene die het artikel geschreven heeft is Robert Bell, adviesraadgever over de veiligheid van kinderen, en specifiek voor veiligheid voor kinderen in de auto. Sammenvatting UN R129 (iSize) is een nieuwe standaard die paralel loopt met de nu geldende R44. De standaard geld alleen voor autostoelen die passen op het ISOFIX systeem. Voor babystoelen (maxi-cosi), autostoelen en stoelverhogers die met de gordel worden gemonteerd geld deze standaard nu nog niet. Onder de nieuwe eisen geld dat het voorwaarts vervoeren van kinderen niet eerder dan na de 15 maanden goedgekeurd is (waar dat voorheen al met ca 9 maanden was), de stoelen worden zowel met de lengte als het gewicht voor het kind gemerkt en alle stoelen moeten een strenge zijwaartse test doorstaan dat wat in de nu geldende standaard (R44) niet het geval is! Tegelijkertijd zijn de stoelen die goedgekeurd zijn via de R44 nu nog goedgekeurd en blijft dat voorlopig ook nog even zo. Wat betekend iSize? iSize is de commerciele naam voor een nieuwe standaard voor producten die als bedoeling hebben het kind te beschermen in de auto. De officiele naam van de nieuwe standaard is UN R129. Dit betekend dat de standaard nummer 129 heeft in volgorde van de serie standaarden die eerder ECE standaard werden genoemd. De standaard die eerder gold en nog steeds in het algemeen geld is de ECE R44/04. ECE is een FN organisatie die in Geneve zit en de ontwikkeling van auto´s en alles wat met autoveiligheid te maken heeft bepaald. ECE regels en FN regels zijn dus hetzelfde. Voor wat geld iSize? R129 geld zowel voor de auto als voor de autostoel. iSize is tot nu toe een soorts complement naast R44 en het eerste deel van de standaard die nu is aangenomen, geld alleen voor de stoelen die gebruik maken van ISOFIX. iSize heeft ook een deel wat geld voor de auto. Basis gedachte is dat een iSize stoel alstijd in een iSize stoel gemonteerd moet kunnen worden. In de eerste fase van de standaard geld dat alleen voor stoelen die gemonteerd worden dmv ISOFIX, bedoeld voor kinderen vanaf de geboorte tot een lengte van 105cm. De kategorien babyautostoel (maxi-cosi), autostoelen en stoelverhogers gemonteerd met de gordel vallen nu nog niet onder de nieuwe R129. De achtergrond hierbij is het feit dat niet alle ISOFIX stoelen in auto´s met ISOFIX gemonteerd kunnen worden. De bedoeling is dat met R129 een universeel product te maken dat daadwerkelijk te gebruiken is in alle auto´s.Ondertussen duurt het ongeveer 20jaar voordat de autoinstrustrie deze grote verandering heeft doorgevoerd. De eerste ISOFIX auto´s kwamen in 1996 en het is pas nu dat men er vanuit kan gaan dat de meeste auto´s ISOFIX hebben. Zo rond 2030 zullen de meeste auto´s iSize goedkeurd zijn. Tot die tijd is iSize een variant op de eerdere ISOFIX regeling. Hier is het belangrijk te zeggen dat je een iSize stoel mag gebruiken in een auto die niet iSize goedkeurd is, zolang de auto ISOFIX bevestigingspunten heft en de stoel in de auto past. Terwijl we wachten op de iSize auto´s worden de stoelen die goedgekeurd zijn met de R129 voorzien van een auto-lijst in een poging aan te geven in welke auto´s ze passen. Wat is het verschil tussen iSize en de eerdere ISOFIX stoelen? Vanuit het Zweedse oogpunt moeten we zeggen dat de stoelen kleiner moeten worden om te voldoen aan de iSize. Vergelijkend met eerder mag de iSize stoel maximal 44cm breed zijn en vooral ook korter in de diepte om goedkeurd te kunnen worden volgens deze eis. Dit hoeft op zich geen groot nadeel te zijn, als de productontwikkeling zich echter richt op stoelen die bedoeld zijn voor het achterwaarts vervoeren. Maar Zweedse gebruiken eisen echter een vrij grote stoel, dus het is afwachten om te zien of de iSize een stoel kan leveren die goedgekeurd is om lang achterwaarts te gebruiken. In iSize zit ook de eis dat de stoel niet eerder voorwaarts gebruikt kan worden dan met 16 maanden. Deze eis betekend natuurlijk niks in Zweden, maar het is een stap voorwaarts voor de rest van Europa daar het eerder mogelijk was goedgekeurde voorwaartse autostoelen te kunnen kopen voor kinderen vanaf 9kg. Hier moeten we op toeleggen dat veel stoelen die in Europa worden goedgekeurd voor de iSize misschien niet goed zijn voor de Zweedse kinderen. Er zijn draaibare stoelen die geadviseert worden voor iSize, maar die niet voldoende beenruimte hebben voor grotere kinderen om achterwaarts te kunnen zitten. Deze stoelen zijn gemaakt dat het kind na 15 maanden voorwaarts wordt geplaats en dat is niet te verenigen met de eis dat kinderen in Zweden tot minstens 4 jaar achterwaarts vervoerd moeten worden. Eerder heeft de ECE de stoelen gemerkt met min en max gewicht. iSize legt daarbij een nieuw maat, de lengte van het kind wordt aangegeven voor de iSize stoelen. Terwijl tegelijkertijd ook het maximale gewicht erop staat, resultaat wordt dus meer informative. Het is alleen niet gezegd dat deze stoelen in de praktijk ook daadwerkelijk tot deze aangegeven maten gebruikt kunnen worden.Dus krijgen we in de toekomst stoelen die gemerkt worden op een bepaalde manier, maar die misschien niet maximal gebruikt kunnen worden tot de aangegeven lengte en gewicht. Een goede verandering voor de Zweedse markt is dat het maxgewicht voor het kind bepaald word door een andere formule. Kind en stoel mogen samen niet meer wegen dan 33kg. De ISOFIX stoelen van nu worden standaard gemerkt met max 18kg. Maar als er stoelen geproduceerd worden die 13kg weegt kan hij gemerkt worden met een max gewicht van 20kg. We gaan ervanuit dat er meerdere stoelen komen met een lager gewicht en daardoor tenminste formeel langer gebruikt kunnen worden door een kind wat meer als 18kg weegt. Veel mensen hebben gevraagd om R44 verwdijnt, maar deze standaard blijft gelden de komende tijd. R129 volgende fase is het verbreden van de eis voor stoelen die met de gordel worden bevestigd, bijvoorbeeld de babyautostoel, achterwaartse stoelen naar Zweeds model met theterstraps en stoelverhogers. Deze fase was geplaneerd voor 2014 maar het is nog onduidelijk of deze tijdsplanning gehouden wordt. Kan een stoel voor zowel R44 als R129 goedgekeurd worden? Wat we al eerder zeiden is dat dubbele merking niet goed gekeurd is. Maar er is echter al een geval waarin deze dubbelmerkning wel goedkeurd is. Dit geld voor stoelen die gebruik maken van een aparte base, bijv Maxi-Cosi iSize Pearl, zo kan de babyautostoel goedgekeurd volgens ECE R44 gebruikt worden op dezelfde base. Men kan du seen Cabriofix (goedgekeurd volgens R44) monteren op een Pearl base (goedgekeurd volgens R129).
ik mocht het niet allemaal in 1x plaatsen, dus hier het laatste stukje Wordt het veiliger met iSize? We kunnen constateren dat de hoofdeisen van R44 ook in de R129 zitten, men doet botsingproeven op dezelfde manier. Maar men gebruikt nu echter een nieuw soort poppen die het mogelijk maken om de nieuwe standaard te kunnen testen. Als belangrijkste kunnen we zeggen dat er nu een zijwaartse test ingevoerd wordt die niet in de R44 standaard zit. We denken dat de huidige achterwaartse stoelen deze test echter doorstaan omdat de grotere producenten van achterwaartse stoelen al veel langer op veel strengere testen heeft getest als die de R44 standaard aangeeft, waaronder de zijwaartse testen, eisen voor chemicalien enzovoorts. Daarnaast hebben de iSize stoelen dezelfde voordelen als ISOFIX, namelijk een makkelijkere montering en daardoor minder risico op fout montering. Wat voor iSize producten zijn er? Op dit moment zijn er bijvoorbeeld de Besafe iSize stoel en een nieuwe versie van de Klippan Triofix, beiden goedgekeurd volgens iSize. Beiden stoelen zijn pure achterwaartse stoelen naar Zweeds model. Daarnaast zijn er meerdere modellen van de Europese markt zoals de iSize Pearl van Maxi-Cosi. Als deze producten genoeg beenruimte geven voor kinderen om echt achterwaarts vervoerd te worden, wordt deze standaard iSize pas intressant voor veel ouders. Link: Den officiella hemsidan för UN R129 finns här http://www.unec= e.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R129e.pdf</SPAN> Hoop dat jullie het artikel zo goed begrepen hebben, mochten jullie vragen hebben stel ze gerust, ik kan ze altijd doormailen naar Robert Bell (in het Zweeds ).
Daar staan ze dan! Helemaal blij Nu nog even wachten op de tether loops, dat is toch net iets makkelijker. Nog wel twee vraagjes. Wij hebben bij de bijrijderstoel isofix, mag je de tether straps daar ook aan vast maken? En kun je nou deze stoelen verder van je achterbank zetten voor meer beenruimte? Zo ja hoe dan, want als ik de riem aantrek om vast te zetten dan trek je de stoel vanzelf naar de leuning toe.
Super Bedoel je als je een stoel op de bijrijdersstoel zet, of achterin m.b.t. de isofix bevestigingspunten? Ik kan me 123 niet een mogelijkheid bedenken hoe je ze zou kúnnen gebruiken Jahoor, je mag de stoel zover van de achterbank af installeren als je wilt; míts de stoel nog stevig geinstalleerd kan worden. Je kunt het best eerst de tether straps redelijk aantrekken voor je de autogordel vastmaakt. Daarmee voorkom je dat de stoel richting achterbank wordt getrokken bij het vastmaken van de autogordel
wat ik bedoel dat we isofix punten bij de bijrijderstoel hebben. (zoals bij de achterbank maar dan voorin ) Dus als de stoel op de achterbank staat kun je de straps door de isofix ringen halen en daaraan vastzetten ipv door de stoel halen en zo vast zetten (snap je haha )
Dat snap ik. Maar je hebt toch alleen aan de voorkant van de bijrijdersstoel dan de haken waar je ze aan vast kunt maken? Of kun je ze ook aan de achterkant vastmaken? Je moet ze iig niet door de zitting halen en dan met een boogje vastmaken aan de voorkant (snap je wat ik bedoel? ). Dat lijkt me niet veilig. Als je ze vast kunt maken aan de achterkant van de zitting, dan zou het wel mogen want het is sterk genoeg. Maar of het handig is, vraag ik me af. Ze zitten dan heel hoog en daardoor kun je ze minder goed en strak vastmaken. Mijn ervaring is hoe lager het bevestigingspunt, hoe beter en strakker je ze kunt vastmaken. Tether loops zijn in dat opzicht ook wel erg fijn!
Ziet er mooi uit Krabbeke. Kusjesmama heeft wel een punt wbt het vastmaken van de tethers aan de isofix punten. Ik denk dat je ze niet goed strak meer krijgt. Daarnaast mogen isofix maar tot een bepaald gewicht dragen. Officieel 33 kg, stoel zelf is 7 en mag tot 25 kg gebruikt dus opzich zou dat nog kunnen. Maar de punten zijn daar niet voor bedoeld, ik zelf zou het daarom ook tot 1 van de 3 goedgekeurde opties houden.... Als je eenmaal tether loops hebt is het nog makkelijker. Veel plezier van jullie stoelen.
Dames ik heb een vraag!!!!! We vervoeren onze zoon achterwaarts, in September gaan wij op vakantie naar Zuid-Frankrijk en zullen we ongeveer 12 uur onderweg zijn. Nu heb ik al handige opbergsystemen gezien voor speelgoed in de auto, alleen bevestig je dit allemaal aan de voorstoelen. Wie weet wat handig is om mee te nemen voor ons wat we aan de rugleuning van de achterbank kunnen vastmaken ?? Om spul in op te bergen, of speelgoed??
Ik zag laatst iemand met achterwaartse stoelen die die opbergzakken aan de achterbank had, dus schijnbaar kan dat gewoon Wat ik van die dingen niet zo goed begrijp, is dat je kind er zelf volgens mij niet bij kan? (als ze goed strak in de gordels zitten zoals het hoort!) Ook ben ik geen fan van losse spullen in de auto omdat dit bij een ongeval veel schade kan toebrengen als het tegen je aankomt (bij een aanrijding verveelvoudigt het gewicht). Geloof dat ik dan zelf zou kiezen voor opbergen in de kofferbak en tijdens de stops af en toe wat omwisselen.