groep 2 of groep 3...waar doen we goed aan??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2de leg

    2de leg Fanatiek lid

    24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Hoi,

    Ik heb alleen het verhaal van TS gelezen.
    Even uitgaande van mijn eigen ervaring zou ik kiezen voor groep 3.
    Ze kunnen beter groep 3 nogmaals doen dan groep 2, want daar hebben ze niks aan namelijk.
    Als ik het zo lees is je kleine wel toe aan groep 3.
    Misschien soc-emo nog niet helemaal, maar dat haalt ze vast en zeker wel in.

    De reden waarom ik dit denk:
    Wij hebben gekozen voor een extra jaar groep 2.
    Alles wat zl voorliep en al deed is hij dit jaar verloren.
    Vervolgens kon hij in groep 3 amper meekomen. Hij is niet gemotiveerd, want heeft 2 jaar lang amper wat hoeven doen.
    Daarnaast is hij dyslectisch wat alles nog moeilijker maakt.

    Succes met deze moeilijke keuze. Tip: Volg je eigen onderbuik gevoel (had ik dit ook maar gedaan);)
     
  2. Lalay

    Lalay Actief lid

    2 jun 2014
    384
    0
    0
    Meid, dat probleem blijf je houden met een kind met een flinke voorsprong.. of dacht je dat die na groep 3 ophield te bestaan? Ja als de school, en jullie als ouders, haar niet verder laten ontwikkelen dan is er opeens geen voorsprong meer.. maar ben je ook een stuk van je kind kwijt. Spreek hierin helaas ook uit ervaring. Ze blijft anders dan gemiddeld, deal with it.. dan zal zij dat ook doen.
     
  3. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ben er vrij zeker van dat dat niet het geval is bij haar, dat ze er al voorbij gegroeid is. Ze speelt soms met een kindje uit een andere kleuterklas die ze nog kent van vorig jaar (zat toen bij haar in de klas). Dat meisje is sociaal een stuk verder en wijzer. Ik vind dat dan een scheve verhouding.
    Anderzijds gaat t met haar nichtje van 6 best wel goed, al kan die ook wel kleinerend doen naar mijn dochter..
    Maar dat is eigenlijk het enige vergelijkingsmateriaal dat ik zelf heb. Verder moet ik het doen met wat juf en bso vinden.

    Haar beste vriendin is een maand jonger. En dat is zooo duidelijk, die hebben echt een ontzettend goede klik. Kunnen tegen elkaar op en verschillen sociaal/emotioneel weinig.
    Al hangen haar 2 beste vriendinnen wel meer aan haar dan andersom.
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Zolang ze gewoon blij en gelukkig is in mijn huidige klas.. Zou ik me daar ook niet snel aan wagen :)
    Onze dochter was doodongelukkig in de klas en wij wilden het dus wel graag.
    Met name om aan te tonen dat die kleuterklas echt een probleem was.
    Maarja als dat geen probleem is?
     
  5. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk dat niemand haar remt qua ontwikkeling. Wat zij zelf wil, mag ze altijd doen.
    Ik denk alleen dat er ook andere manieren zijn om in haar voorsprong en behoefte aan uitdaging te voorzien. Dan puur vooruit blijven lopen op de leerstof.

    Ik wil voorkomen dat ze een stuk sociaal emotionele ontwikkeling overslaat en geen goeie klik heeft met haar klasgenootjes! Want dat is in mijn ogen nog belangrijker om goed te leren. Het cognitieve zit wel goed.
    Op dit moment heeft ze het, voor zover ik kan zien, naar haar zin op school.
     
  6. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Maar goed, dit is niet mijn topic :)
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Voor mijn oudste gaf juist de structuur in groep 3 ook houvast. Groep 2 werkjes waren ook veel losser en in groep 3 zit er meer structuur in, ook omdat het meer op niveau is..

    Een vriendje van mijn zoontje is ook erg controlerend, maar ondertussen thuis ook verdrietig om dingen die gebeuren. Hij heeft dat bazige nodig voor zijn zelfvertrouwen denkt de moeder. Hij wil het stoere mannetje zijn (zoals zijn grote broer thuis is) en dat is best zwaar voor een kleuter.
    Ze hebben hem expres doorgezet naar groep 3, omdat hij daar meer tegenwicht zou hebben. Anders waren de groep 2 kindjes compleet ondergesneeuwd. En in groep 3 heeft hij nu tegenwicht van grotere kinderen (ook groep 4&5 in de klas die helpen bij incidenten van groep 3-ers). Hij blijf het moeilijk vinden, maar snapt het wel steeds meer. Het speelse was er ook pas echt na de mei vakantie uit. Het was dus wel een zwaarder jaar, zeker als je dan vergelijkt met mijn zoontje die er juist van genoot in groep 3. Maar hij vindt nu echt een gepaste rol in de klas, wordt thuis rustiger en heeft zijn lichte achterstand aan taal/rekenen ook bijgetrokken.


    Moet er wel bijzeggen dat ze hier de luxe hebben van combigroepen 3-4-5. Dat vriendje zou eventueel 4 jaar over die middenbouw kunnen doen op zijn eigen leerlijn, en zijn vriendjes toch nog 2 jaar in de klas houden. Dan is die overstap minder heftig.
     
  8. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Beginnend lezen (hakken plakken) is geen eis voor groep 3. Heel veel groep 3-ers kennen niet het volledige alfabet.

    Ik zou kijken naar de sociaal emotionele ontwikkeling en niet naar het cognitieve als belangrijkste punt. Een beetje kunnen lezen is iets wat veel kleuters kunnen en dat geeft zelden problemen in groep 3. Pas als een kind echt goed begrijpend kan lezen zit je echt in groep 3.

    Ongelukkig zijn en op je tenen lopen lijkt me vreselijk. Dan liever spelen en wat extra uitdaging aangeboden krijgen.

    Vriendinnetjes zijn voor mij geen (belangrijke) reden voor schoolkeuzes...vooral niet op deze leeftijd
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Toch geven juist vriendinnetjes ook inzicht in hoe ver je kind sociaal emotioneel is.
    Het is niet zaligmakend natuurlijk...
    Maar zoals bij ons.. Een kind dat doodongelukkig was in de kleuterklas maar met oudere kinderen wel gelijkwaardig kon spelen...
    Of anders met jongere kinderen waar ze meer over moederde dan dat het een gelijkwaardig spel was...
    Doet vermoeden dat ze sociaal emotioneel toch echt niet achterloopt.

    Terwijl als je kijkt naar hoe ze overweg kan met meeste leeftijdsgenoten.... Er nog een hoop valt bij te leren.

    Ik zou mijn keuze niet alleen op 1 beste vriendin vast pinnen... Maar het algemene beeld qua vriendjes en vriendinnetjes is dan weer wel nuttig.
     
  10. tuc

    tuc Niet meer actief


    En dit is dus eigenlijk van begin af aan mijn gevoel.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Volg je hart... :)

    Jij bent d'r moeder en jij kent je kind gewoon het beste!

    Zorg alleen wel dat je je hart en je hoofd niet door elkaar haalt...
    Die stemmen lijken soms heel erg op elkaar :)
     
  12. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.279
    2.037
    113
    Eens.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    dan weet je toch wat je moet doen?

    en daarbij komt wat pluk uitlegde. vanaf gr3 moeten de kinderen met de uren leertijd gemeten worden. wanneer een kind schoolrijp is dan is er daar geen probleem. want zo een kind benut de leertijd in de klas goed om te leren en kan presteren.
    maar een kleuter presteert op een onduidelijke manier en de prestaties hebben geen samenhang met de aanthal uren in de klas met de juf.
    en als het kind in gr3 zit gaat de klok van leertijd beginnen met tikken en gaat dus alleen maar door... naar gr4,5 etc. wat je van een schoolrijp kind verwacht qua prestatie is theoretisch in verhouding met wat je het kind aanbiedt.



    wat men vaak verkeerd als ontwikkelingsvoorsprong aanneemt is dat het kindje didactisch voor loopt; ze kan rekenen, lezen,hakken plakken etc.maar dit is een oppervlakkig beeld. de juf kijkt naar het kind in verhouding van: wat heb ik gedaan om dit aan haar te leren en hoe kwam dus de prestatie te voorschijn. wat voor een leertijd en soort begeleiding waren er nodig om dit en dat van leerstof te kunnen automatiseren.
     
  14. Beatissimam

    Beatissimam Fanatiek lid

    23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar hoe staat de school hierin en bestaat die mogelijkheid?
    En is het uiteindelijk niet de school die beslist of jouw dochter volgend schooljaar naar groep 2 of groep 3 gaat?
     
  15. tuc

    tuc Niet meer actief

    In het eerste oudergesprek is al aangegeven dat kindjes die langer kleuteren extra uitdaging kunnen krijgen op een gebied waar ze dst nodig hebben. 2 jongetjes uit haar klas lezen ook al boekjes tijdens de taalles.

    de meesters komen met een advies maar hier gaat het gelukkig in gied overleg. Hij gaf laatst zelf aan dat de beslissing uit 3 delen bestaat: de cito, de KIJK/oordeel van hen en de mening van de ouders.
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Officieel zijn het de ouders.
    Maar school kan daar dan wel weer eisen aanstellen.
    En lijkt me dat de leraar in kwestie een zwaarwegend advies kan/mag/zak geven.
     
  17. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik weet ook dat hij zelf persoonlijk kindjes waarbij grote twijfel bestaat liever niet over laat gaan omdat ze vaak toch in groep 3 of 4 dan stranden en een kkeuterjaar overdoen niet zo heftig is als blijven zitten in de middenbouw...zeker ook gezien vriendjes e.d.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja en einde van het kleuteren blijven er altijd kindjes over.
    Niemand die dat dan raar vind op zich.

    Plus makkelijker aangepast werk geven dan wanneer ze in groep 3 blijven zitten.
    Dan heb je 2x het hele letters/cijfers leren schrijven etc.
    Dat kost veel tijd jn begin van het schooljaar en zelfs een zittenblijver zal dan toch aangepast werk moeten krijgen.
    Terwijl de juf nog druk is met alle nieuwe schoolkinderen in het gareel krijgen.
     
  19. juut26

    juut26 Fanatiek lid

    28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Interessant om alle pagina's door te lezen en de verschillende insteken te lezen!
    Ik denk Tuc, dat het echt het allerbelangrijkste is om af te gaan op jouw inschatting. Het lastige hierbij, is dat je geen enkele garantie krijgt..
    Het kan altijd nog twee kanten op, en als moeder wil je dat eigenlijk niet.
    Maar op een gegeven moment moet de knoop toch doorgehakt worden, hoe moeilijk ook, en probeer dan ook vertrouwen te hebben dat je het juiste doet.

    Ben hier zelf erg naar toe gegroeid..hier een jongetje van 3 dec. dat overgaat naar groep 3. Heb ook erg lang getwijfeld, gegoogled, ervaringen gevraagd van anderen enz.enz. Nu ben ik op een punt dat ik er helemaal achter sta, omdat ik, als ik naar mijn kind kijk, denk dat dit voor hem het juiste is.
    Heel veel succes met je beslissing...konden we maar even in de toekomst kijken soms he..
    (wel fijn om hier ook redelijk wat positieve ervaringen te lezen van doorgaan en ook de eerlijke bekentenis van forumlid over achteraf denken: had ik maar...bedankt om dit op te schrijven!)
     
  20. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Misschien zeg ik dingen dubbel, heb niet alles terug gelezen, maar als ik het begrijp uit je openeningspost ligt ze eigenlijk alleen op taalvaardigheid/lezen voor? En op sociaal niveau en rekenen niet zo? Ik zou dan toch kiezen voor extra kleuteren met wat verdieping voor de taal. Geen druk van haar omgeving en geen onzekerheid wat betreft oudere kindjes die op alle gebieden een bepaald niveau zouden moeten hebben wat zij misschien op bepaalde gebieden nog niet heeft behaald gezien haar leeftijd.
    Hier ligt de grens trouwens bij oktober. Kinderen van na 1 oktober kleuteren dus 3 jaar. :$ Dit vind ik overigens wel extreem lang hoor...
     

Deel Deze Pagina