Het verschilt ook per kind hoe het er mee omgaat, dus met lesstof/dingen die ze allang onder de knie hebben of weinig uitdagend zijn. Het ene kind zal gewoon mee doen zoals er van hem/haar verwacht wordt (kinderen willen meestal niet opvallen, maar hetzelfde zijn als de rest, dus gaan zich vaak aanpassen), een ander gaat onderpresteren, uit het raam staren, de clown uithangen of wordt juist dwars en druk. Ik ken je dochter niet, maar ze kan het inderdaad wel prima vinden dat het zo gaat, maar het kan ook zijn dat ze gewoon die houding heeft aangenomen. Maar ja, je weet ook inderdaad niet hoe ze zich in de toekomst blijft ontwikkelen. Dat is het vervelende, je wilt het beste voor je kind, maar je weet van tevoren gewoon niet hoe je keuzes uit gaan pakken.
Alleen het begin topic gelezen De zoon van mijn nichtje is ook in oktober jarig en ging wel naar de volgende groep in plaats van een jaartje extra kleuteren. Het is voor jullie nog lang niet aan de orde maar het komt ooit wel op je pad! en dan is het handig om te weten. De jongen is inmiddels 15 jaar heeft examen gedaan en moet naar een vervolgopleiding waar hij dus niet wordt aangenomen omdat hij op 1 oktober 16 jaar moet zijn en hij wordt pas een week later 16. De school van zijn keuze kan hij niet doen, dus hij gaat dan eerst maar een jaar overbruggen op het nova college om dan volgend jaar wel de school van zijn keuze te kunnen volgen. Zijn ouders hebben dus heel veel spijt dat ze hem niet extra hebben laten kleuteren.
Moeilijk is het allemaal he... Hier dus ook een dochter die pas eind september 6 wordt en ze twijfelen of ze misschien beter een jaartje kan overdoen. Ik vindt het moeilijk hoor.... Ik denk dat ze zich kapot gaat vervelen in groep 3. Ze wilt heel graag lezen en schrijven en had hier in eerste instantie moeite mee. Nou ja het aditieve synthese gedeelte dan. En misschien ook dat toch de rijping nog een jaartje extra kon gebruiken. Nu hebben wij thuis wat extra met haar geoefend en ze is best vooruit gegaan, binnenkort hebben ze weer de Cito en ik ben toch wel erg nieuwschierig. Maar hier neigen we toch naar gewoon overgaan... Ik denk dat ze hier gewoon aan toe is, en toch ben je bang de verkeerde keuze te maken he! Wat natuurlijk ook meespeelt is het karakter van een kind, mijn dochter is gewoon geen aanwezig kind maar ze kan prima voor zichzelf opkomen hoor... Dus soms kan ze verlegen zijn en wat dromerig maar is dat zo erg?
hahahha maar dat in de kring doen is juist leuk een game. hoeveel jongens en meisjes en de datum etc. weet je meisje bijvrbeeld wat de datum is volgende week op dinsdag? dat soort vragen komen ook. het is voor de gezelligheid. ik heb het over een werk boekje moeten maken onder je nivoo.
Overigens bijkomend probleem van nooit je best hoeven doen... Is dat je na verloop can tijd zo gewend bent alles zonder moeite goed te doen ... Dat iets verkeerd doen een goed excuus is voor "paniek" En het idee dat je soms gewoon moet oefenen voordat je iets kunt... Dat leer je ook niet als je nooit je best hoeft te doen. Natuurlijk is dat op te lossen door dergelijke uitdaging wel te geven. Dat kan ook in de kleuterklas op zich. Al was ik niet echt ondersteboven van de extra materialen dje bij ons in de kleuterkist zaten.... Maar het was in ieder geval leuker dan in de klas moeten blijven dus ze deed het wel graag Te moeilijk heeft natuurlijk een logischerwijs tegengesteld effect. Slecht voor het zelfvertrouwen en je leert er weinig van.
Ja Saskia je hebt helemaal gelijk.... Dat is dan alleen als je een kindje hebt die op sociaal vlak achter ligt... Nou ja ... Een kind wat een jaar overdoet omdat ze de stof gewoonweg niet goed kunnen heeft daar minder last van lijkt mij
Nouja, ik kan me voorstellen.. Dat dat in groep 3 alsnog wel het geval is. Want die eerste letteroefeningen hebben ze dan toch wel onder de knie. Dat zal in latere jaren wel anders zijn lijkt me.
Mijn dochter moet op zich wel oefenen om bijvoorbeeld te leren touwtje springen. Of laatst was ze in de speeltuin bezig met van die ringen waar je aan hangt en dan afloopt aan je handen. Dan blijft ze maar oefenen tot ze het kan (of omvalt van vermoeidheid ). Maar ook rekenen (als ze dat thuis eens doet) maakt ze ook best wel foutjes mee. Lezen trouwens ook, dat kan ze ook niet 'zomaar'. Zit ze nu toch best druk op te oefenen als ze in bed ligt. Overigens doet ze dat oefenen wel liever lijkt t, als er niemand kijkt.. Als ik er naast zit en t lukt niet direct of er komt een moeilijk woord, dan geeft ze t snel op. Mn vriend vindt overigens nog steeds dat we dr gewoon naar gr2 moeten laten gaan. Ik weet t echt niet.. Eerst maar even het gesprek afwachten, misschien dat de juf nog wat specifieker kan zijn.
Arivenol: je kunt altijd aangeven dat jullie de keuze nogal lastig vinden. En dan samen de voors en tegens eens bespreken. Juf heeft vaker met dit probleem gezeten waarschijnlijk.
als ik eerlijk mag zijn; van alles dat je vertelt is er geen beslissende argument voor beide; gr2 en gr3. het maakt volgens mij in je dochters geval niet zoveel uit. allebei zijn gewoon OK. allebei zou ook een tijdje slecht zou kunnen lopen(g2 aan het eind van het jaar, of gr3 aan het begin van het jaar). wat ik duidelijk wil maken is dat gr2 of gr3; ze zal er niet verpest van worden of iets ergs kan gebeuren. allebei GOED dus. even goed volgens mij ook! ik zie niks problematisch in de beide keuzes. voor zover ik weet van je dochter hier op zp.
Kan maar een advies geven en dat is kies samen met de meester van uit jullie gevoel. Wat je ook kiest je kunt nooit de toekomst voorspellen. Langer kleuteren kan voordelen hebben. Net zo als je kind toch door gaat naar groep 3 en het daar weer niet lekker loopt. wat ik van begrepen heb is dat ze toch wat meer kan dan ze laat zien. Misschien kan ze het wel maar is er op de een of andere manier nog niet aan toe om verder te gaan. Je kan op het ene vak goed score terwijl je misschien het sociale weer lager uit komt. Wat ik de afgelopen jaren hebt ondervonden van scholen is dat geen ene keuze de toekomst kan voorspellen. Vandaar ik zeg kies van uit je gevoel. Een ding wil ik je mee geven iets over doen is nooit een schande nooit of erg.
Nee, geen schande. Maar je wil niet dat een kind wéér opnieuw in een andere klas moet beginnen. Hier zitten we al met een verhuizing en nu op deze leeftijd zijn ze nog flexibel. Hoe ouder, hoe vervelender het allemaal wordt.. Dus je wil gewoon nú de juiste keuze maken! Maar wel mooi wat je zegt Belize, de keuze is altijd goed. Ik hoop t
Nu hebben ze het nog niet zo door als ze ouder woorden en ze blijven zitten heeft het meer impact. Ze beseffen het dan ook veel beter. Mijn dat is mijn mening. En ervaring. Ook de ervaring die ik heb op gedaan toen ik in klas 5 bleef zitten heb gejankt tot ik er bij neer viel omdat ik zo mijn best had gedaan en ik niet begreep waarom ik bleef zitten. Daar voor heb ik klas 2 ook over gedaan omdat ik net in dat jaar over ging naar de nieuwe school sbo. En dat heeft minder impact gehad. Weet het nog wel maar was minder onder de indruk dan toen ik in klas 5 het gevoel kreeg voor schut te staan.
ik ben blij dat je dit kunt zien. in zoons klas zitten best veel slimme kinderen die zijn allemaal 6 geworden gedurende dit jaar. ze gaan volgend jaar naar gr3. bij ons school de eisen die er gesteld worden qua gedrag best streng vanaf gr3. het is een orderlijke, rustige school. ze wachten dus dat de kinderen echt 7 worden op gr3.gr3 klas is groot +40 kinderen die allemaal zichzelf moeten redden. en de kinderen die voorlopen moeten nog meer zelfstandigheid tonen. je ziet die kinderen als je door school wandelt. in kleine groepen zitten ze in aparte plekjes met hun werk boekjes enzo. hoe het is op gr3 moet je echt vragen en kijken hoe het er uit ziet. misschien met de juf van gr3 een kleine afspraak maken, dat kan je ook duidelijkheid geven. maar wat dan je ook kiest is het geen foute beslissing. in mijn zoons geval is de kwestie totaal anders; van alle kanten zijn er reele, grote risico's. daarom laat ik er een expert naar kijken. ze is gister in de klas geweest om zoon te observeren. kijk, ik vond het veel te moeilijke beslissing omdat hij dan nog geen 5 is terwijl hij op gr3 moet zitten.(liever dus niet) maar zoon maakt al gr3 werk boekjes af zonder fouten, met veel plezier en snel, leest zelf de instructies bij die werkjes-wat volgens de juf begrijpend lezen is, en kan 3,4 digit rekenen(op papier dus niet uit het hoofd)kan bij een zin werkwoord, voorzetsels, onderwerp, lidwoorden correct aan wijzen) al rekenen bij verhalend sommetjes, weet ook even oneven getallen en wat dat betekent en gaat zo eindeloos door. als je hem vraagt wat de datum is volgende week woensdag zegt hij dat. hij is dus een risico kind als men hem geen passend onderwijs aan kan bieden.
40 kinderen in 1 klas is ook wel echt heel erg veel... Wij zijn echt blij met onze klas van 24 kindjes (Er zijn nog 2 klassen met elk 33 kinderen.... Mijn dochter zit in de klas met een restje groep 3 en een restje groep 4 omdat ze echt niet meer dan die 33 kinderen in 1 klas willen. En ik vind 33 echt al veel als ik zo af en toe eens naar binnen gluur )