Hier is het verschillend. Bij mijn dochter is het zo dat iedereen van voor januari overgaat, iedereen na januari doet het jaar over. Daardoor ging het vriendje, geboren in dec, van mijn dochter over. Hij was een twijfelgeval en is nu in feb weer teruggegaan naar groep 1. In een andere stad bleef de dochter van een vriendin zitten, zij is van oktober. Na de kerst is zij alsnog doorgegaan naar groep 2. Maar nu zal ze waarschijnlijk nog een keer groep 2 gaan doen omdat ze er sociaal emotioneel nog niet aan toe zou zijn. Het verschilt dus per school. Ik zou dus nog een gesprek aanvragen en kijken of ze later in het jaar doorkan.
Even een update.. We hebben gister met de juf gesproken en het blijkt inderdaad zo te zijn dat kindjes van 4 niet naar groep 2 gaan. Ze hanteren de 1 oktober regel nog Dus ze blijft in groep 1 zitten, maar gaat meedoen met groep 2. Zodra blijkt dat ze inderdaad goed kan meekomen, dan gaat ze naar 2.
wat vreemd.. mijn dochter is van december en gaat wel over naar groep 2... ze heeft maar een half jaartje in groep 1 gezeten.
Vreemd! Ik vind dat als een school ervoor kiest om zo'n afwijkende regel te hanteren, dat dit dan wel heel duidelijk gecommuniceerd moet worden. Dit zou voor mij namelijk een reden zijn om een andere school te kiezen. Ik vraag me ook sterk af waarop zij deze regel baseren. Hebben ze systematisch onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat dit beter is voor de leerprestaties van de kindjes? Ik vrees van niet en dat dit enkel en alleen op alledaagse observaties en onderbuik gevoel gebaseerd is. Als je af wil wijken van een landelijke regel, dan vind ik dat je dit op z'n minst overtuigend moet kunnen onderbouwen (dmv objectieve data ). Ik zou er dan ook niet content mee zijn.
Hier ook een school die de 1 okt grens nog hanteert dochter is van 2 okt en doet groep 1 nog een x we vinde t prima
Dan is jou kind wel wat voor waarschijnlijk want een december kind ( half jaar op school) vind ik persoonlijk te kort in groep 1 zitten. Op onze school leren ze in groep 2 al wat lezen et cetera... en een kind van 4,5 kan dat wel...maar hoort wat mij betreft nog te spelen.
Hier ook een school waarop herfstkinderen twee keer groep 1 doen. Dit wordt (gelukkig) wel duidelijk gecommuniceerd. Het is echt de standaardregel: herfstkinderen doen 2 1/2 jaar de kleuterschool. Ik heb daar in principe ook geen problemen mee. Mijn zoon is van december. Hij ging dus na zijn eerste zomer voor de tweede keer naar groep 1, ook al deed hij het goed, en hij is heel groot (en sociaal emotioneel heel sterk). Maar gedurende zijn tweede jaar in groep 1 heeft de juf hem al snel bij de activiteiten van groep 2 betrokken. (Overigens zonder dit duidelijk aan ons te communiceren.) Afgelopen januari (toen was hij dus net 5) kwam ze met het idee om hem aanstaande september toch naar groep 3 te doen. En dat gaat dus nu ook gebeuren. Met andere woorden: hij heeft "een jaar overgeslagen", want hij begon in september officieel in groep 1 en aanstaande september dus in groep 3. Hoewel het bij ons op school dis het beleid is herfstkinderen lang te laten kleuteren, zijn er zeker uitzonderingen. Ik heb dat ook bij kinderen uit de andere klassen gezien. Maak je dus niet te veel zorgen!
Ja ik vind ook zeker dat dit vorig jaar al gecommuniceerd had moeten worden. Dit is bewust informatie achterhouden. Ik heb inmiddels andere ouders gesproken die hetzelfde verhaal te horen hebben gekregen, en ook ouders van de aantal kinderen die inderdaad van 1 naar 3 zijn gegaan. (Die hebben officieel groep 1 dus 2 keer gedaan, maar het 2e jaar met groep 2 meegedaan) Aan de andere kant, mijn dochter heeft het héél erg naar haar zin op school. En dat is me ook wat waard..ik ga haar nu niet naar een andere school doen. Als we dit inderdaad vorig jaar al hadden geweten, hadden we 2x nagedacht of we haar naar deze school zouden doen. Vreemd is het zeker, maar het is nu goed zo
Hier zelf juf. Elke school heeft als het goed is gewoon een protocol/regelgeving opgesteld voor dit soort situaties. Wel is bewezen dat korter dan 2 jaar kleuteren erg nadelig kan zijn voor de cognitieve en sociale ontwikkeling. Langer dan 2 jaar kleuteren zou juist een positieve invloed hierop hebben. Ons meisje is van juni maar als ze van de herfst was zou ik ook graag willen dat ze langer kleutert, ook al is ze erg pienter. De jongste van de klas zijn is vaak op de tenen lopen, hoeft niet per se qua leerstof te zijn maar kan sociaal en psychisch beter zijn om niet de jongste te zijn in een klas.