Zwarte Pieten discussie 2.0 - uitspraak rechter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Abri, 3 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  2. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nou ik hoop dat de klagers vandaag ontzettend blij zijn met wat ze hebben bereikt.
    Wij gaan morgen lekker op vakantie genieten van de zomer, en zullen in december Sinterklaas traditie getrouw vieren MET zwarte piet.
    Laat ze dan maar aan mijn deur komen janken, kan ik ze mooi de straat uit meppen met een roe.
     
  3. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Waar is de vind ik leuk knop gebleven ;) :D
     
  4. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Belachelijk. Hoe breng je een Nederlandse traditie, een kinderfeest notabene, om zeep.
    Kunnen wij zeker ook alle Sinterklaasliedjes gaan aanpassen?


    Ik voel me zo langzamerhand zelf gediscrimineerd in mijn eigen land. Wij moeten ons hier telkens maar gaan aanpassen inclusief cultuur en traditie. Hoort dat niet andersom te zijn? Sinterklaas heeft niks met racisme te maken! Maar dat probeert een klein groepje anti-Zwarte Piet er wel van te maken.


    Nu kan iedereen aan zijn kinderen gaan uitleggen waarom Zwarte Piet eerst zwart was, maar later een andere kleur moest krijgen zeker. En dat daardoor ook alle liedjes aangepast moesten worden. ;)


    Om nog maar te zwijgen dat de definitie van democratie nu niet meer klopt. Een klein groepje krijgt nu zijn gelijk. Daardoor moet nu alles aangepast gaan worden. Er wordt nu niet geluisterd naar de overgrote meerderheid, maar naar een kleine minderheid!


    Alles wordt nu maar te pas en te onpas om racisme en discriminatie gegooid. Kan die woorden niet meer uitstaan, sorry.


    Wij gaan ons in elk geval niet aanpassen. Bij ons blijft Zwarte Piet gewoon zwart. Ze kunnen er moeilijk wat tegen ondernemen wat ik in mijn eigen huis doe!
     
  5. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    precies hier ben ik het nou echt mee eens..
    Nederland moet zich maar aanpassen omdat er andere mensen uit een ander land hier om wat voor reden dan ook zijn komen wonen.. eeuwenoude tradities moeten veranderd, en wat hoeven hun te veranderen? niks..

    Maar ook hier komt Zwarte piet gewoon lekker thuis en gewoon lekker de traditie zoals hij is..
     
  6. Zinaa

    Zinaa Fanatiek lid

    28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    #6 Zinaa, 3 jul 2014
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
    Ik ben het er volledig mee eens. Zwarte Piet is achterhaald, past niet meer in deze tijd en niet meer in dit land. Ik hoop dat er voor eens en altijd afscheid van Zwarte Piet wordt genomen, zodat het feest vanaf nu voor álle Nederlanders leuk is. Het zijn alleen de volwassenen die er koste wat kost aan vast willen houden, voor de kids maakt het niet uit. En als ik straks in november tegen mijn zoon zeg dat de boot onder de regenboog is doorgevaren, vindt hij dat SUPERgrappig.
     
  7. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Like!
     
  8. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij blijven ook zeker Sinterklaas vieren zoals het traditie getrouw hoort. Ik bemoei me ook niet met tradities uit andere culturen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik mij door dit soort acties juist steeds meer ga storen aan andere culturen terwijl ik daar normaal juist helemaal geen probleem mee had. Ben mij er gelukkig van bewust dat er maar een hele kleine groep is die dit aangevochten heeft, maar toch..

    Voor kinderen van iets oudere leeftijd is het daarnaast helemaal niet begrijpelijk dat zwarte piet er in ene anders uitziet en ga dit zelf ook niet voor ze aanpassen. Zwarte piet = zwarte piet. En niet anders.
     
  9. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Ach ja de mijne zou het ook geen probleem vinden maar ik vind het een probleem en heb geen probleem met veranderingen maar heb het gevoel als of er iets van onze cultuur word afgepakt. Een traditie die al vele eeuwen hier word gevierd zoals het word gevierd.

    En langzaam aan is het al lang veranderd de roe bijvoorbeeld de zak bijvoorbeeld. Kleine veranderingen kun je ook bereiken door ze rustig aan in te voeren en gekleurde pieten ik zie het probleem daar niet van wel de discussie er om heen. Straks worden kruidnoten nog gezien als belediging. Of de chocolade letters.

    voor gekleurde pieten maar blijf voor de rest van het sinterklaas feest af.
     
  10. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    tja nu word sinterklaasfeest aangepakt en wat is het volgend jaar Kerst omdat het een geloofsfeest is? of omdat kleine mensen zich aangevallen voelen? pfft
     
  11. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De rechter gaf de "zwarte eisers" gelijk in hun argument dat "de negatieve stereotypering van Zwarte Piet op de zwarte mens", leidt tot een inbreuk op hun privéleven. Daarmee is door de intocht, met daarin een belangrijke rol voor Zwarte Piet, artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens geschonden.

    Van der Laan heeft bij zijn beslissing over de vergunning nagelaten dat te onderzoeken. "De burgemeester moet nu alsnog de belangen gaan afwegen. Hij moet de vraag beantwoorden of het privéleven van de zwarte eisers zwaarder weegt dan het belang van de maatschappij bij de intocht", aldus de rechter.
    Bij het besluit baseert de rechter zich op een recente uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens en een onderzoek van de gemeente Amsterdam. Daaruit bleek dat veel zwarte Amsterdammers zich gediscrimineerd voelen door Zwarte Piet en dat veel mensen zich dat kunnen voorstellen.

    Racisme
    Andere argumenten van de eisers werden niet toegekend. Zo is volgens de rechter artikel 1 van de Grondwet, het verbod op racisme, niet geschonden bij het verlenen van de vergunning voor de intocht. Wel zei ze: "Ook al is Zwarte Piet niet als racistisch bedoeld, dat effect kan het wel hebben."

    Bron: nu.nl


    Aah.. Kijk, dit vind ik wat duidelijker. Het verbod op racisme is dus niet geschonden. Het gaat er eigenlijk alleen om dat in Amsterdam is nagelaten om te kijken wat zwaarder weegt: het belang van een relatief kleine groep die in hun ogen inbreuk in hun privéleven ervaren door de zgn stereotypering, of het belang van de maatschappij.
     
  12. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Dit dus. Ik beschouw mijzelf als heel erg tolerant en open voor andere culturen, maar ik merk dat mijn éigen cultuur in mijn éigen land steeds meer ingeperkt gaat worden. Ik begin me daar wel steeds meer aan te storen.
     
  13. Catheny

    Catheny Actief lid

    1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Wat een gezeik zeg!!! Wat is het volgende?
    Wanneer komen wij eens in opständ? Wij pikken echt alles.
     
  14. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik dacht dat de pepernoten elk jaar vroeger kwamen, maar nu de discussie ook al..
     
  15. Minime3

    Minime3 Bekend lid

    13 okt 2013
    674
    133
    43
    Ik ben absoluut niet racistisch, maar die mensen mogen nederland toch dankbaar zijn dat ze hier uberhaupt mogen wonen? Het komt over alsof je iemand in huis neemt met alle liefde, die vervolgens even deregels in huis wil bepalen....jammer dit.

    Ik hoop dat zwarte piet blijft bestaan...
     
  16. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Sorry, maar wat een onzin. Het gaat toch niet alleen om vluchtelingen die hier nog maar net wonen? Het gaat ook om mensen die hier gewoon geboren zijn net als jij (ik neem tenminste aan dat je hier geboren bent). Waarom zouden zij minder recht hebben om ergens iets van te vinden? En hoe ver ga je dan terug? Heb ik dan ook minder recht om iets te vinden omdat mijn oma niet hier geboren is?
     
  17. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nounou, de meeste 'zwarten' zijn geboren en getogen Nederlanders.
    Dus als je ze weg wil hebben, dan wordt dat een moeilijk verhaal haha.

    Natuurlijk mogen mensen zich beledigd voelen, ben ik ook wel eens. Maar dan ga ik niet naar de rechter om mijn gelijk te halen.
    Vergeet niet dat dit alleen in Adam is, HET PVDA ( of D66 ) bolwerk, waardoor deze uitspraak niet heel erg verrassend is toch?

    Niemand die de gewone gemeentes of de gemiddelde Nederlander kan dwingen zwarte piet af te schaffen hoor :)
    En mijn kinderen trappen écht niet in dat regenboog verhaal, dan zouden ze toch wel regenboogpiet heten? Tsjah.
    Verder snap ik niet zo heel erg goed WAT er nu precies zo erg is aan zwarte piet?
    - Iedereen mag 'm ( op een enkel kind na die doodsbang voor ze zijn ).
    - Het is kinds grootste en beste vriend
    - Sinterklaas prijst hem de hemel in
    - Hij hoeft maar een paar dagen per jaar te werken
    - Hij deelt kado's uit

    Of gaat het dan om het stukje dat hij Sinterklaas 'helpt'? Want dan is schoonmaakster, butler, schoenenpoetser ook fout.
    Of is het de karikatuur van de vroegere neger? Maar iedere schele ziet toch dat het niets daarmee te maken heeft? Vroeger, tsjah. Dat was vroeger. Of mogen wij de Duitsers het dan nog steeds kwalijk nemen wat ze 60 jaar geleden hebben gedaan? Of de Spanjaarden wat zij 500 jaar hebben uitgespookt?

    Nou ja, het zal wel. Ik denk dat discriminatie tegenwoordig veel te snel gebruikt wordt. Ik ga weer verder met inpakken.
     
  18. xxessiexx

    xxessiexx Actief lid

    2 jun 2010
    427
    12
    18
    Ik vind dat (zoals ik dat overal lees; 'die kleine groep') mensen die ertegen zijn. Veel minder zwaar weegt tegen die grote groep mensen die alles zo willen houden zoals het is.

    En ik hoop eigenlijk niet dat er nog veel gaat veranderen.
    Er wordt al te veel in meegegaan vind ik.
     
  19. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    ++1
     
  20. KakieLakie

    KakieLakie Bekend lid

    18 feb 2014
    837
    303
    63
    Juist!!!!!!
     

Deel Deze Pagina