Kenmerken "montessori" kind?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door piccolina, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    We hebben veel scholen bezicht en uiteindelijk gekozen voor twee opties: bso met mogeleidheden plus onderwijs en tweede keuze is montessori school.
    We moeten keuze maken en inschrijven tot 1 oktober. Daarna kunnen we niet meer switchen. Ze is 1.5 jaar dan tot onze keuze.

    Ik vroeg mij af welke kenmerken kan je als moeder nu zien in kind waar beter montessori bijpast? Ik weet dat het lastig is maar ze heeft van geboorte af sterke kenmerken anders dan andere kinderen en het komt steeds nu verder met de dag zie je meer en meer in haar karakter en het doen.

    In montessori zijn kinderen vrij in wat ze willen doen en is lijkt mij goed voor kinderen die zelf weten wat ze willen en niet. Van andere kant twijfelen we of ze niet beter meer discipline en regelmaat kan gebruiken.
    Ik zoek dus ervaringen van moeders waar kinderen al op montessori zitten en dat gaat erg goed, en waarbij vroeger ze zelf zagen kenmerken wat daarin passen??

    Hier in kort kenmerken van dochter op dit moment:
    - motoriek en fysiek erg sterk. Ze klimt, loopt, rent. Wil steeds fysiek bezig zijn. Qua motoriek heeft ze enorme ontwikkelingsvoorsprong (ze is op sommige dingen 2-2.5 jaar vergelijkbare)
    - ondernemend en zelfstandig. Erg doelgericht en vastberaden. Wil nergens geholpen worden, doen zelf, valt gaat weer tot het lukt. Wil niet handje vast gepakt hebben maar wel als je vraagt of ze JE handje wil dan als ze wil pakt ze.
    - denkniveau ook met ontwikkelingsvoorsprong. Zo ziet ze verbanden en gaat ze zelf opzoeken naar vervolgen. Ze maakt nu al linked opdrachten voor zicht zelf zonder dat ik iets zeg.
    - weet erg goed wat ze wil en niet wil. Dat staat in elke rapport van elke arts/cb/ha etc.. Ze wil dus iets en kan zo lang doorgaan ermee tot ze dat krijgt. Maar ze wilt of wilt niet alleen "normale" dingen. Niet dat ze gaat krijsen voor niets of voor bal in winkel etc. Meer zo: ze pakt mijn hand en wil dat ik steeds meeloop naar boekenplank/plank met knutsel dingen. Ze wil bijv met kinetic zand spelen. Dan je kan haar van alles aanbieden maar ze blijft doorgaat tot ze zand krijgt. Ze loopt dan zelf naar de oven, vraagt ovenplaat(daar spelen we op), zet alles zelf op tafel, daarna pakt ze stoel, sleept mee, klimt in stokke, en daarna gaat blij 30 min zelfstandig spelen. Als ze klaar is doet ze zand weer in bewaarblik, zet alles terug zelf.
    Of tekenen: ze tekent met potloden al goed, ze pakt tekendoos, daarna op andete plek papier en gaar zelf zitten tekenen: tekent alleen op papier.
    ze neemt niet in mond, en kan al dopjes en deksels draaien etc.
    Met verf wil ze ook alleen met kwast en alleen bepaalde kleur: ze pakt zelf, perst uit op papier etc.
    - ze wil iets en gaat zo lang door tot jij dat begrijpt. En ze niet kan doen wat ze wenst dan gaat ze door de lint. Ze kan dan uren blijven krijsen tot ze haar zin krijgt (maar nogmaals gaat hier op normale wensen) dus komt weinig voor dat ze krijst voor wat ze niet mag.
    - ze beslist zelf waneer we naar huis gaan van speeltuin bijv. Als ze klaar is dan pakt ze mijn hand en we lopen zelf naar huis.
    - ze kan erg goed laten zien wat ze wil. Je begrijpt haar gelijk.
    - ze wil niets dat iets voor haar gedaan wordt: eten, drinken, tandenpoetsen zelf alleen. En doet het erg goed.
    - boeken leest ze zelf door heel langdoorbladeren lachen etc.
    - ze kent veel worden passief: bijv stethoscoop ook ;) een keertje zeggen is genoeg. Ze benoemt ook worden niet veel maar de meeste.
    Ze is tweetalig en antwoord mensen ja/nee in de taal in welke mensen het vragen.
    - ze wil altijd controle hebbben en je moet haar alles uitleggen. Bijv. gewoon oren kijken bij ha kan niet, ze geeft het niet. Je moet eerst zeggen: het is arts ze gaat met dat dingetjes in je oortjes kijken. Dan zit ze stil. Of gewoon soep geven gaat ook niet: je moet zeggen: het is soep hij is dun dus mama moet je geven je kan zelf niet eten. Etc dus ze moet uitleg krijgen van dingen waarvan ze zelf geen controle heeft of kan krijgen.

    Nou even kort afmaken ze is erg zelfstandig kind.
    Maar ook erg slimme. Ze is ook sensorische kind: ze wil veel met handen doen, tasten, materialen. Ze wil ook liefst met natuurlijke materialen spelen.

    Ik vraag mij af of montessori bij haar het beste keuze zal zijn?
    Ik twijfel omdat denk stel dat ze op bso gaat en ze gaan haar dingen verplichten doen gaat het niet goed. Ze ontwikkelt zich in enorme tempo, ik doe of leer niets bijna ze bedenkt zelf wat ze wil en leert zelf stapje verder.
    Maar stel in montessori zal het te zvewerig zijn dan kan ze misschien niet genoeg leren van wat ze wil. Niet op niveau van waat het op bso kan?
    Montessori niveau komt bij mij zelf vrij matig over, maar misschien in het algemeen maar als kindje zichzelf kan verder leren dan het dan anders is?
    We verwachten dat ze gewoon haar karakter verder ontwikkelt en dat ontwikkelingsvoorsprong zich aanhoud ( ze deed allees vroeg niet met sprongen maar gewoon vroeg alles). Maar uiteraad hoeft dat niet maar omdat ik op moment van NU moet over schoolkeue beslissen moet ik het haar doen en kenmerken van nu nemen en niet over 3 jaar helaas.
     
  2. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat jullie dochtertje doet vind ik eigenlijk vrij goed passen bij een kind van die leeftijd (het is mij tenminste totaal niet vreemd). Maar wij hebben bewust gekozen voor gewoon een normale openbare school waarin veel aandacht is voor kinderen individueel (extra aandacht nodig of juist meer verdieping, Alles Willen Weten klassen, Plusklassen, aparte taaljuf etc etc).

    Ik denk dat er hier genoeg moeders zijn die allemaal wel dingen kunnen gaan opnoemen waarom Montessori onderwijs wel of niet zou kunnen passen bij haar, maar uiteindelijk is het een kwestie van proberen. Voor nu is het nog zo in de toekomst kijken dat ik het als ouder een beetje los zou proberen te laten. Bevalt het niet dan kun je altijd nog overstappen of dingen veranderen.
     
  3. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik neem aan dat een school ook begeleiding kan geven met het maken van een keuze? Natuurlijk vind een school zichzelf de beste keus, maar een school voor "snellere" kinderen zal geen kinderen aannemen die dat onderwijs niet aankunnen denk ik.
    En je kind wordt niet zomaar overal "aangenomen" toch? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

    Wat bedoel je precies met ze gaat zelf op zoek naar gevolgen en verbanden? En al helemaal doordat je zegt dat je haar zelf niets leert?Het is niet altijd goed als kinderen hele stappen overslaan namelijk.

    Lastig in ieder geval een kind van 15 maanden te hebben die functioneert als een 2.5 jarige...
     
  4. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #4 piccolina, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    Nou ja die bso zag haar met 9 mnd en ze begon gelijk met plus klassen en dat voor dat soort kinderen hebben ze ook oplossing. Dus dat keuze bso ook erg goed.
    Montessori is gewoon vaag naar mijn mening. We hebben 3 bezocht en het blijft vaag bij mij... Weet niet waarom. Mijn man vind dat ze daar weinig doen en dat het meer op kind gericht is dat wel maar omdat ze zo zelfstandig is en ondernemend moet ze misschien juist "rem" hebben.
    En hij zegt dat ze daar weinig leren want hij zat op bso en leerder veel meer zeg maar bij 10-11 jaar leeftijd huiswerk etc.


    Ik leer haar niet bijv motoriek iets omdat ze al zich zo verder heeft ontwikkelt wil ik niet het stimuleren. Ze bijv gaat op peuterschommel en gaat zelf swingen. Of klimt op wip en gaat daar zitten wachten dan andere kindje gaat zitten tegenoveren gaan ze samen wippen. Ik hoef haar niet vasthouden dat wil ze niet.. Ouders in speeltuin in paniek als ze haar zien zo maar tis wat ik kan aandoen.
    Ze heeft zelf geleerd dopjes inschoeven en uit bijv. Kwam gewoon een keer met deksen op potjes ingeschroeven: zet naast mij en gaat klappen zodat jij klapt.
     
  5. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #5 piccolina, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    Inderdaad kunnen we later overstappen maar dan vind ik het zo jammer voor haar ivm vrindinnen en omgeving...
    Al ze is erg sociaal en spelt erg goed met kinderen en andere omgeving past ze goed in maar je wilt nu toch zo goed beste keuze maken.

    Ik weet niet of ze ontwikkelingsvoorsprong aanhoud of niet. Beter nu gaan vanuit van wel maar karakter zal ze niet veranderen denk ik dus dat zelfstandigheid, ondernemendheid, veel fysiek dingen zal blijven vermoed ik.
    Ik hou mijn hart vast al als ze iets moet doen wat ze niet wil ;)
    Hier leren we haar bedrijpen en zo haar verwachtingen en wensen voldoen maar dat kan ze niet van idereen verwachten. En ik denk dat als ze misschien nu zo opgroeit dan komt ze in bso met sterke tegenwil.
    Al begrijp ik wel dat ze dingen niet mag of niet altijd haar zin kringen maar komt wienig voor.. Bijv met babybedje kon ze hele nacht volhouden krijsen omdat ze beperking niet wil. Net op peuterbedje gaat stukje beter we zeggen dat we gaan slapen: gaat ze in bed, kiest boekje zelf, bladert dood, daarna dekentje overheen zelf, zwaait naar ons en gaat slapen. Zo verwachtte ik nooit in ledikantje.
    Maar misschien is ietst indd iets van leeftijd dat weet ik niet zo goed omdat kinderen van 1.5 hier die ik ken doen dat niet.

    Druk slaat gewoon toe bij keuze school en mensen maken dat niet gemakkelijk.. De meeste die haar zien zeggen dat montessori is echt iets voor haar en terwijl we dus eerder voor bso gingen moesten we montessori bezichtigen weer en twijfel is gewoon zo groot.
    De mensen die ik ken en montessori hadden gezeten hebben niet zo goede ervaringen zeggen dat er geen structuur was en daarna ga je ook naar montessori vmbo hbo etc want mij zelf tegenvalt maar dat kan dus aan personen zelf liggen.
     
  6. kili

    kili Niet meer actief

    Mijn zoontje zit op het montessori onderwijs en mijn dochter op kdv montessori, ik heb nu even geen tijd, reageer later op je topic ok ?
    In welke plaats heb je gekeken voor de school ?( misschien is het wel dezelfde) Wij zitten in Gelderland.
     
  7. misa

    misa Niet meer actief

    Ik vind dat je daar nu nog niet zoveel over kunt zeggen. Ze kan nu missch voorlopen, maar dat kan over een half jaar anders zijn. Ik zou dan in dit stadium niet inschrijven op een school. Daarbij, missch wil je nog meer kids, wie zegt dat hij/zij het montessori wel aan kan? Dan moet je ze straks naar twee verschillende scholen brengen.
    Waarom niet inschrijven als ze drie is?

    En je zegt dat haar dingen verplichten niet goed gaat. Ze klinkt als een leergierig meisje met een duidelijke eigen wil. Ook op een montessori moeten ze dingen.

    Ik denk dat vele dingen bij de leeftijd horen, al is ze zeker niet traag.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    In sommige gemeenten (grote steden) moet je je kind heel vroeg inschrijven ivm wachttijden, he. Niet overal kan je zo lang wachten en dat maakt de keuze moeilijk.
    TS, ik zou montessori proberen. Als het echt niet past, kan je later alsnog van school veranderen.
     
  9. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

    We wonen in Den Haag en hier is het regel dat je op een school mag inschrijven tot 1 oktober. Dus wachten kan niet je MOEt inschrijven en later kan je ook niet wijzigen of aanpassen alleen als het echt niet gaat op school. Dat ivm dat er te veel kinderen zijn etc.
    Dus helaas kan ik niet kijken wat er over 1-2-3 jaar zal zijn en moet ik keuze op momemt van nu maken. Ik moet dan kijken voor veel dingen maar dat hebben we al gekeken en gekozen: buurt, mogelijkheden plusklas, sport, activiteiten, pesten, omgeving etc. Maar nu dus totaal 2 verschillende onderwijzen en daar kan je alleen op je kind keuze maken en niet op je gevoel..

    Ik zeg ook dat ik dat keuze niet wil maken op basis van haar voorsprong.
    Maar op totaal plaatje en op haar doen en karakter en op manier van hoe ze dingen doet en haar communicatie hoe ze communiseert.
    Zo ze is al bijna 1.5 jaar en het ligt niet aan opvoeden of leeftijd denk ik zelf. Ik denk dat moeders met oudere kinderen kunnen dan ook vaak zeggen: ja ik zag dat altijd en steeds met kind ouder werd het steeds duidelijker. Etc.
     
  10. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat is juist lastigste want veranderen van bso naar montessori is makkelijker dan van montessori naar bso. In elk gevaal op bso zeiden ze dat ze alleen met uitzonderingen kinderen toelaten later...
     
  11. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Is goed ik wacht gewoon je reactie. Ben benieuwd want blijkbaar viel het goed als je dochter ook naar montessori stuurt.
     
  12. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #12 piccolina, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    Ik wil nog even toelichten: ik hen zelf ook verdiept in montessori onderwijs, maar wat ik zeg maar zie is dat het veel op gevoel gaat. Al ben ikzelf ook koppig en zelfstandig en eigen wil bij mij als persoon zal dat niet passen: ik ben meer zelf ook van hard studeren, bereiken, zeker hbo doen etc.
    Mijn man in daartegen op bso gezeten maar hij is erg gevoellige persoon het hoeft van hem niet hbo en geld verdinnen als hij maar zelf tevreden is en mensen eromheen. Bij hem zal montessori dan wel passend zijn want hij wist nooit wat hij wilde doen en is meer van ik doe wat en later zie ik het. Ik wist altijd wat ik wilde, had doelen bereikte dat.
    Wat montessori betreft veel materialen vind ik qua leeftijd lager liggen dan op bso. Maar als ik zie waar dochter interesse heeft is meer in : plaatjes bekijken en bestuderen. Leren echt plaatjes: ik heb soort Doman kaarten mey afbeeldingen onderwerpen en kunst en rode puntjes voor tellen, ik noem dat op en laat 1 sec zien. Soms gaan we 100-150kaartjes per keer kijkt ze aandachtig.
    Verder zand, klei, tekenen vind ze fantastisch dus tast dingen gaan goed wat ook in montessori vaak is.
    Ze is ook goed met kinderen in omgaan, doet mee, helpt mee etc.
    Boeken zijn hier bijzonder voor haar ze is ook erg voorzichtig mee.
    En dan veel kijk en kunst boeken, veel met mooie illustraties etc. Nijntje is ook ok , maar de andere vind ze niets eigenlijk.
    Ze heeft ook speelgoed en weet hoe dat moet maar gebruikt vaak op eigen manier: bijv stapeltoren stapelen maar ze gebruikt het ook in elkaar zetten op volgorde: ze bekijkt en dan past in elkaar maar ook gebruikt ze dat om kralen te overgieten: ze maakt een rij van 5-6 dozen en dan giet ze in 1 dan die in 2e dan die in 3e etc. Dat ontdekt ze zelf zeg maar ik laat dat niet zien.
    Ze heeft ook grimms houten puzzel en die gebruikt ze ook weer anders dan puzzel (is nog zoiezo niet voor haar leeftijd).
    Kleding wil ze zelf ook uitzoeken, schoenen passen wil ze alleen welke ze wil: in winkel loopt ze schappen na en pakt alleen het mooiste zeg maar voor haar hihi. Thuis wil ze alleen bepaalde schoenen aan tevas wil ze niet bijv weet niet of het aan mooi ligt of niet maar ook sommige kleren wil ze niet qua kleur ( stel 2 hetzelfde legging dan kiest ze steeds witte bijv).
    Gaat in kast neemt wat, komt bij mij en probeert dat aan te trekken.
    Rugzak wil ze ook altijd zelf aandoen en dragen etc. Erg zelfstandig dus met eigen wil inderdaad...
    Ze kan trouwens al zelf autostoel gordel uitklikken op knoopje en ze kan al zelf traphekje openen.. Maar ze weet erg goed dat dat niet mag daar luistert ze ook na

    Maar dat bovenstaande lijkt mij iets wat bij montessori past alleen denk ik steeds: is het niet te vrij, is het niet te laag onderwijs, is het niet te specifiek? Zal ze hbo halen ermee als ze dat wilde? Moet ik thuis dan naast montessori haar niet stimuleren extra?
    Kan ze ook daarna na normale vmbo etc gaan en niet meer montessori gericht vervolgopleiding?
     
  13. misa

    misa Niet meer actief

    Dan zou ik bij twijfel voor safe gaan. Er zullen vast veel kinderen prima gedijen op montessori, maar jet zal maar niet zo zijn. Tuurlijk kan je het proberen, maar jammer is dat dan wel.

    Montessori is misschien wel vrij, maar wel erg binnen kaders. De leraren zijn extra opgeleid en moeten de kinderen dus erg goed in de gaten houden qua ontwikkeling en anders bijsturen.

    Bedoelen jullie met bso eigenlijk obs (openbare basisschool)?

    Lastig lastig!
     
  14. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Ik geloof niet dat je weet at montessori is. Je schetst het als heel vrij, maar dat is het absoluut niet. Ik zou me iets beter inlezen als ik jou was. Persoonlijk denk ik dat voor juist ieder kind dit geschikt onderwijs is, juist doordat er zo naar ieder kind als individu wordt gekeken. Maar dan moet het wel een goede school zijn, met goede leerkrachten. Ik begrijp ook niet hoe je kunt zeggen dat de materialen niet gechikt zijn voor de leeftijd??? Over welke materialen heb je het dan? Want je weet dat er echt enorm veel worden gebruikt in deze vorm van onderwijs?
     
  15. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb me niet verdiept in het verschil eigenlijk, maar na iedere school kun je toch gewoon mbo mavo havo vwo en uiteindelijk MBO/HBO/WOdoen ?? HBO of Wo heeft helemaal niets met de basisschool te maken toch?

    Daarnaast zou ik me nu ook niet druk maken of ze überhaupt wel HBO kan gaan doen. Ze is 1.5 jaar!!
    Je kindje kan nu "voorlopen" met dingen maar straks eventueel een achterstand krijgen op bepaalde dingen..
     
  16. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    #16 pnirmal, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2014
    Mijn kind heeft op een Montessori school gezeten en heb alle lappen tekst niet verder gelezen.

    Montessori is geschikt voor elk kind. Ook voor kinderen die minder mee zouden kunnen komen.

    Als je een slim kind hebt is Montessori wel het utopia bij wijzen van spreken maar het wiel moet het kind en ouder toch zelf uit zoeken ik vond het maar een raar soort onderwijs omdat ik er niks uit eindelijk mee heb en had.

    Zoon liep er ook vast. Die had duidelijk mee sturing nodig en structuur.

    En vorige keer had je hier ook al een topic over en ik blijf mij verbazen hoe veel je op je kind al let te veel in mijn ogen ze is pas 1.5. Laat haar kind zijn. Veel kinderen willen veel zelf ook met 1.5, Sommige praten ook heel goed maar dat heeft niks te maken tot 4 jaar.

    Ik snap dat je nu al moet kiezen. En bij Montessori onderwijs moet je vaak op tijd je kind in schrijven,
    Maar puntje bij paaltje kun je altijd nog veranderen van keuze hoor een openbare school mag je kind niet eens weigeren ook niet als je pas aan komt zetten met 4/5 jaar.

    Schrijf ze in. Laat het rusten tot ze bijna 4 is doe haar daar op school en maak je dan pas zorgen ik vind het zorgelijk dat jij je nu al zo focust op alles wat nog niet belangrijk is voor een kind van 1.5.

    O ja die materialen hebben allemaal een functie ze beginnen net met tot tien tellen maar beginnen met miljoenen.

    Je hebt kaarten waar kinderen mee met hun vinger over kunnen gaan om de letters te voelen materialen zijn veel materialen om wat mee te doen. Veel van die dingen begin je ook in het gewone onderwijs terug te zien heb ik gemerkt.

    Montessori is er op gericht kinderen van uit hun eigen belevingswereld dingen te leren, Door te voelen proeven bijvoorbeeld meten is weten met een lat en ga het school gebouw maar door om dat te meten ze maken dingen tastbaar.
     
  17. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief


    Je hebt zelfs in Den haag het Montessori gymnasium dus ze kan gerust verder stromen.
     
  18. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #18 piccolina, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    Ik heb niet elke materiaal bekeken daar is geen tijd voor.
    Ik zeg mijn bevindingen op moment van wat ik zag en hoorde.
    Misschien is het verkeerd hoor ik zeg dat ik het nu zo zie en mijn man daar was nog meer van de spreken dat hij dat te laag vond en nadeel vond dan kind gaat dan naar richting montessori zijn hele leven zeg maar. Indd hoeft niet maar ik speek hier over gemiddelde kind dan.
    Misschien heb ik dat totaal mis daarom wil ik dus meningen horen van moeders die kind op montessori al zit hoe ervaren ze dat.

    Ik kan lastig niet gefocust zijn op mijn kind en haar doen want ze vraagt om steeds meer dingen die niet bij haar leeftijd passen en ik moet steeds vooruit zien te denken.
    Ook mede omdat hier scholen zij druk bezet dus ze wiegeren ook op postcode en als broer/zus niet zit erin etc.
    Je moet tot oktober inschrijven maat zeker plek hoor je pas met 4. ze kunnen zeker wiegeren en doorstromen zeiden ze bij hoge uitzondering verhuizing of rapport...

    We gaan nogmaals naar die 2 scholen als dat lukt in september. Montessori heeft dan nieuwe gebouw klaar tegen die tijd wil dat graag ook zien.

    Ze gaat misschien met 2 jaar naar voorschool dat is psz maar geen montessori maar ook niet school waar ze gaat zitten of zo. Is het belaagrijk dat ze als ze stel naar montessori gaat ook psz monessori kiezen?
     
  19. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Ik ben een Montessori juf!

    Montessori is geschikt voor ieder kind. Klamp je niet.vast aan het stukje vrijheid het is vrijheid in gebondenheid! Dat betekent dat er echt wel eisen aan je kind gesteld worden.
    Het is heel school afhankelijk hoeveel vrijheid er is. Er zijn montes. Scholen die helemaal met methodes werken en waar ze eigenlijk het certificaat.in moeten trekken i.m.o

    Er is ruimte voor de individuele ontwikkeling en zelfstandigheid. Ieder kind werkt op zijn niveau.

    Zo heb ik kinderen in de klas die ik een vast schema geef maar ook kinderen bij wie het zelf prima gaat.
     
  20. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Je hoeft geennpsz montessori te doen, is wel leuk mijn zoontje doet het :)
     

Deel Deze Pagina