Wij pakken op het werk ook kinderen vast als deze kinderen onveilig gedrag veroorzaken, dusdanig agressief zijn verbaal of non-verbaal of na diverse waarschuwingen niet willen luisteren en meewerken. Alle volwassen begeleiders hebben een training gevolgd hoe je kinderen van jong tot oud moet vastpakken. daar zijn bepaalde technieken voor. En dat vasthouden gebeurt vrijwel dagelijks.
Ik hoorde vandaag op de radio dat de betreffende jongen het ook te ver vond gaan dat de leraar ontslagen is om deze incident en dat hij zelf veel heeft bijgedragen aan ´fysiek ingrijpen´.
Ik werk in het voortgezet speciaal onderwijs met zeer moeilijk opvoedbare kinderen en wij hebben het fysiek beperken tot het minimale beperkt. Minimaal betekent dan dat het echt alleen gebeurd als een leerling dermate agressief is dat hij/zij een gevaar voor zichzelf of anderen is. Het verhaal hierboven, ingrijpen bij verbale agressie of als een leerling niet luistert of meewerkt is ook een periode bij ons het geval geweest, maar gaat naar mijn mening eigenlijk nergens over.... Jij wil niet doen wat ik je vraag, dus ik vraag het je 3x en dan pak ik je vast en help ik je? Moet je bij mij ook niet wagen, werkt alleen averechts. Daarnaast, genoeg manieren om het anders op te lossen.
Ik absoluut niet. Zoals ik al zei, genoeg andere oplossingen. Zou toch wat zijn als je op deze manier fysiek in mag grijpen terwijl er helemaal geen dreiging of wat dan ook is (tenminste, ik lees niks over agressie dus daar ga ik maar even vanuit). Zet de bus stil en rij pas weer verder als de leerling gedaan heeft wat je zegt. En zo zijn er nog zo 5 andee oplossingen te bedenken.
Ik snap niet eens waarom er over "geweld" gesproken wordt in het voorbeeld van de vrijgesproken leraar. Als leerling dien je gewoon te luisteren, zeker na 4 verzoeken. Het lijkt mij de taak van de leraar om orde te houden in de klas of onderweg, blijkbaar werd die orde op de een of andere manier verstoord door die leerling.
Lijkt me ook dat je als docent professioneel genoeg moet zijn om andere oplossingen te bedenken om de orde te houden/herstellen... Vraag me wel af waar het heen gaat als fysiek ingrijpen voor zo'n man de enige overgebleven oplossing lijkt om een situatie als deze aan te kunnen. Hoe professioneel ben je dan?
Ik ben toch wel benieuwd naar die andere manieren, want de bus stilzetten zou voor mij geen optie zijn. Mijn kind komt dan te laat weer thuis omdat ze dan wachten tot een stel oproerkraaiers weer rustig wordt. Of als mijn kind dit gedaan zou hebben zou ik me doodschamen dat ze de rest van de kinderen daar hadden laten wachten. Daar zou ik dan als ouder meer een probleem mee hebben.
Inderdaad, ben ook benieuwd naar de andere manieren. Ben niet tegen fysiek ingrijpen, als het bij vastpakken blijft. Heb met een schuin oog het nieuws gezien, kwam toch een fragment voorbij. Daar had ik als docent de beheersing niet voor had gehad... Daarom ben ik geen docent.
En daar heb je dus de clou, als docent moet je professioneel blijven (en ja, ik weet het, we zijn ook gewoon mensen). Oplossingen kunnen zijn: bus stilzetten, leerlingen eromheen verplaatsen/weghalen, consequenties zoals niet meer mee met uitstapjes met de bus (wat me overigens een hele duidelijke lijkt), ouders ter plekke bellen, whatever. Maar het lijkt erop dat er blijkbaar hier een aantal zijn die liever hebben dat docenten fysiek ingrijpen bij onmacht dan dat er naar alternatieven gekeken wordt. DAT baart mijn nou zorgen.
dit. En de docent mag me altijd bellen als mijn kind dat soort gedrag vertoont, maar als zij aan de andere kant van het land staan kan ik daar weinig aan doen toch? Denk ook niet dat de busmaatschappij blij is als die bus een uur langer staat te wachten of het schoolbestuur dat er extra kosten gemaakt worden.
Niet van schrikken. Soms moet ook een leraar ingrijpen. Als is het alleen maar om een kind te beschermen dan heb ik het niet overslaan of schoppen maar weg duwen of even vast houden. Mijn zoon is ook wel eens vast gepakt door zijn juf omdat hij door draaide. Moet ik dan zeggen niet doen?
Uhm tja wat zal ik zeggen, onze hobby was op school leraren overspannen naar huis krijgen (schaam!) en ik ben nog maar 4 jaar van het vmbo af. Dus ik zeg ja, zolang het bij vast pakken enzo blijft.
Niemand raakt mijn kind aan! Ik niet, vriend niet, mijn ouders niet, een leraar niet, niemand niet! Daar bedoel ik mee slaan, tikken geven,... Ik wil mijn kind geen agressief gedrag aanleren dus iemand anders hoeft hem dat ook niet te leren Aan de arm pakken om even een schrikreactie te krijgen heb ik minder moeite mee
Dit plaatje spreekt voor mij boekdelen.. De reden dat leerlingen zich steeds brutaler gaan gedragen, want papa/mama lossen het toch wel op, ze vinden zich onoverwinnelijk. En als docent mag je daar tegenop boksen. En met een klas van 30 voor je neus is het niet raadzaam om de 'legio andere manieren' te gebruiken als je 1. Niet de andere leerlingen op wilt laten draaien voor het gedrag van een ander, 2. Je ook nog ergens tijd moet zien te vinden om je vak te kunnen geven, 3. Je vaak op het moment zelf actie moet ondernemen en niet kan wachten totdat de dag voorbij is om de ouders oid te bellen. Ik ben docent, en het is mij nog niet overkomen dat ik fysiek moest ingrijpen op welke manier dan ook (behalve bij een vechtpartij 2 haantjes uitelkaar plukken), maar mocht dat ooit gebeuren is het júíst mijn professionaliteit om het niet verder te laten escaleren door die leerling uit de situatie te halen en de rust in de klas terug te krijgen. En dan heb ik het ook niet over een vuistslag, maar wel over een leerling bij zijn armen kunnen pakken om hem het lokaal uit te krijgen.
Als er twee jongeren aan het vechten zijn en een leraar moet iemand wel wegduwen, is dat begrijpelijk. Maar om een tik te geven wanneer iemand niet luistert, nee absoluut niet, ik zou er helemaal boos om worden
Als het mijn zoon was geweest had ik de leraar een bos bloemen gebracht en aangegeven dat hij het bij nogmaals dat gedrag direct weer precies hetzelfde aan moest pakken.