Hoi Dames, Na lang twijfelen toch besloten om mijn hart te luchten hier op dit forum. Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen. Ik heb een zoontje van 5 jaar. Hij is altijd al een druktemaker geweest, zoals veel energie, rennen, voetballen, fietsen, klimmen etc. Op school ging het de eerste 3 maanden erg moeizaam en kregen we veel klachten vanuit school dat hij niet luisterde en veel deed uitdagen. Maar na deze periode gaat het nog steeds super en lijkt mijn zoontje een totaal ander kind te zijn op school dan thuis (ze herkennen wel de drukte en de vele energie, maar hij is wel handelbaar). Thuis gaat het (bijna) altijd mis. Zodra hij zijn zin niet krijgt wordt hij boos. Maar hij wordt niet 'normaal' boos hij begint dan te roepen zoals 'jullie zijn stout, ik wil een andere papa en mama, jullie moeten dood etc'. Als hij boos is gooit hij ook met spullen (afstandbediening, boeken, kussens, speelgoed etc). Alles wat hij in hand bereik heeft gooit hij weg. Het is lastig om rustig te blijven in zo'n situatie en ik merk dat ik dan moeilijk weg kan lopen ervan. Ik ga dan naar hem toe om met hem te praten maar dan roept hij dat ik hem met rust moet laten. Als ik niet te snel in zijn ogen vertrek probeert hij me te slaan en een paar keer heeft hij me ook echt geschopt! Toen pakte ik hem vast en heb hem op de trap gezet en duidelijk gemaakt dat er niet geslagen werd in huis! Hij gaat dan nog harder huilen en roept dat ik hem pijn doe en dat hij me dalijk nog eens gaat slaan. Ik wordt er moedeloos van! Hij is om het kleinste geringste boos en altijd hangt er een gespannen sfeer bij ons thuis door hem. Hierdoor begint mijn dochtertje ook zijn gedrag te kopiëren maar ook zijn woorden! Verschrikkelijk vindt ik dit want, zij is nog zo jong en zij is helemaal niet zo. Vanmiddag weer een drama thuis omdat hij om 17:15 uur naar binnen moest van het buitenspelen. Hij weigerde naar binnen te gaan want, dit wilde hij zelf beslissen. Aan tafel was het ook drama omdat, hij geen spruiten wilde eten en gaat hier dan echt om huilen en schreeuwen!. Hij moest van ons 1 proberen en dan gaat dit gepaard met veel gehuil en geschreeuw. Daarnaast kan hij zichzelf moeilijk vermaken. We doen elke dag 1 op 1 tijd met elkaar. Meestal kiest hij dan uit wat hij wil. Maar als ik dan aangeef dat hij nu iets voor zichzelf moet doen dan lukt hem dit niet. Hij gaat zijn zusje dan meestal pesten, slaan, speelgoed afpakken etc. Hiervoor krijgt hij dan straf wat weer resulteert in drama. Als ik bijv. aan het koken ben komt hij elke seconde aandacht vragen 'mama kom, mama ik hoor iets, mama kan dit, mama H. doet zo tegen mij, mama H. kijkt naar mij' etc. Dit is zo vermoeiend! Ik heb het CJG gebeld en situatie voorgelegd maar die gaven aan dat hij vanaf 6 jaar mee kan doen met een sociale vaardigheidstraining. Dit kost ons dan ook nog eens 50,- per les!! Tijdens deze training zou hij makkelijker kunnen aangeven waar zijn woede vandaan komt en hoe hij hiermee om moet gaan. Als ik hem vraag waarom hij zo doet geeft hij aan dat hij niet alles mag van ons. Hij tolereert totaal geen gezag en alles moet gaan zoals hij het wil. Regels houdt hij zich alleen aan als het hem iets oplevert anders niet. Wie heeft er tips en advies voor me want, ik trek dit niet lang meer! Ook omdat ik zie dat mijn dochter er onder te lijden heeft. Bedankt voor het lezen dames. Groeten Lamode
Ik zou nogmaals CJG bellen en me niet laten afschepen met een cursus. Zoals je het beschrijft is het voor mij duidelijk dat het niet goed gaat thuis! Op school blijkbaar wel, mijn eerste gedachte is dat hij daar een duidelijke structuur en ben regelmaat krijgt aangeboden die blijkbaar goed voor je zoon werken. Neem anders ook contact op met je huisarts en vraag om hulp. Het kan erg verhelderend werken als er eens een deskundig iemand over je schouder mee kijkt en je tips en adviezen geeft over hele specifieke situaties bij jou thuis. Sterkte!!
Wat ontzettend vervelend. Gedrag thuis is vaak ontlading van school, thuis voelen de meeste kinderen zich veilig genoeg om zich te laten gaan. Op zich dus positief, maar niet minder vervelend. Heb je al wel eens geprobeerd om samen met hem regels te maken? Niet te veel, maar bv. drie regels oid, waaronder 'We doen elkaar geen pijn en we maken geen dingen stuk.' (of positief: 'We gaan voorzichtig met elkaar om.' of 'Stop is stop.' en 'Gooien mag met een bal.' ofzo). En alternatieven bedenken, want boos zijn mag, maar anderen pijn doen of dingen stuk maken. Maar bv. met een bal tegen een muurtje trappen of buiten een paar keer keihard gillen kan prima. En dan samen consequenties bedenken als hij een regel overtreed. Dus bv. naar de gang of zijn kamer om af te koelen en pas als hij weer rustig (kan hij zelf aangeven wanneer dat is?) is praten. Sova 50 euro per les?! Dat vind ik idioot duur... Volgens mij kan zo iets bovendien ook vaak gewoon vergoed worden... Misschien eens bij school informeren of zij iets weten? Of het CJG nog eens bellen met de vraag en dan aangeven dat jullie niet zoveel geld daarvoor hebben (als dat zo is) en of er een alternatief is? Ik kan me ook voorstellen dat iets als ondersteuning voor jullie, als ouders thuis fijn zou zijn. Iemand die mee kan kijken en jullie tips kan geven ed. Waar ik zelf wel wat aan gehad heb is het boek 'Lastige kinderen? Heb jij even geluk' van Berthold Gunster. Hij kijkt op een andere manier naar dingen, waaronder ook 'probleemgedrag' van kinderen. Ik vond het wel interessant.
@ Mirjam: Het vervelende met het CJG is dat alles momenteel geld kost. Het gesprek zelf is gratis maar als je het advies wilt opvolgen kost je wel geld. Ikzelf heb vaak genoeg bij mezelf nagegaan wat ik/wij verkeerd doen. Soms denk ik dat het door mijn werk komt (ik werk onregelmatig in de zorg) en heb avonddienst, nachtdiensten, slaapdiensten. Maar ondanks dat weet ik het altijd 'goed' te regelen voor mijn zoontje en dochtertje. Of ik breng hem naar school of ik haal hem van school. Het gebeurd nooit dat hij wordt gebracht en gehaald door opvang. Daarnaast werk ik 28 uur, wat op zich ook wel te doen is. Ik ben echt niet te beroerd om kritisch naar mijn eigen handelen te kijken en dit te verbeteren. Zelf denk ik dat het ergens inderdaad te maken zou kunnen hebben met structuur. Hij gaf een keer aan dat hij thuis ook een bord wilt met hetgeen we gaan doen op een dag. Ik heb hier toen navraag naar gedaan en werd doorverwezen naar de Hema maar daar hadden ze die toen niet en is het eigenlijk blijven liggen.
@ Niekekris: Bedankt voor je reactie! Thuis hebben we momenteel deze regels - Als iemand zegt stop of nee, dan houdt je ermee op - Ruzie maken is niet fijn, we willen allemaal vriendjes zijn - Als je niks aardigs kan zeggen dan zeg je niks Hij kan goed aangeven als hij kalm is en dan kunnen we het meestal ook uitpraten. Maar dan is het kwaad al geschied en is hij al zo over zijn en onze grens heen dat het gewoon niet meer fijn is! Ik wil het juist allemaal voorkomen. Ik ga denk ik morgen nog maar eens bellen met het CJG en nog eens voorleggen de situatie. De juffen had ik ook navraag aangedaan maar die geven momenteel geen Sova training meer, dit deden ze vroeger wel, die verwezen me juist door naar het CJG.
Kanjertraining staat bij ons goed aangeschreven. Ook zou je op zoek kunnen gaan naar een goede speltherapeut. Of eventueel een stoptraining. Ik weet een uitstekende speltherapeut in nieuw vennep maar ik weet niet waar je woont. verder lijkt het me heel belangrijk om te onderzoeken waar dit gedrag vandaan komt. Die 'stempel' is niet leuk maar brengt je wel in contact met de juiste hulpverleners. Succes.
Je kunt niet alles voorkomen. Ieder kind gaat over grenzen heen, dat hebben ze ook juist nodig om te leren waar de grenzen liggen. Maar het maakt natuurlijk wel uit hoe ze over de grenzen heen gaan en hoe vaak. Ik zou zeker nog eens bellen met het CJG en eventueel ook bij de huisarts navragen wat de mogelijkheden zijn. En als hij aangeeft behoefte te hebben aan structuur, dan zou ik dat zeker proberen. 'Bord' kun je zelf ook maken op een vel papier: daarop maak je tekeningetjes met daaronder hoe en wat. Of je zoekt plaatjes op internet en print het uit. Verder misschien een beloningssysteeem met stickers ofzo? En dan echt voor concrete dingen, zoals 'je hebt je tanden gepoetst' (ik noem maar even een voorbeeld). En met koken misschien voor de tv zetten? Of zit hij daar al? Maar dat is bij ons één van de weinig dingen waarmee ze echt even stil zitten. De oudste geef ik ook wel eens van die puzzel-/opdrachtboekjes. Of ik laat ze mee helpen.
Planbord is idd heel simpel zelf gemaakt. Je kan ook een klok of kookwekker gebruiken om aan te geven dat de activiteit bijna afgelopen is. veel tips zijn al gegeven, succes! Zal niet makkelijk zijn !
Ik zou ook starten met een 'picto- bord' , het is al heel knap dat hij dat heeft weten aan te geven. Hij heeft blijkbaar sterk te behoefte aan duidelijkheid. ( je kunt evt een whiteboard gebruiken.... en dan plaatjes/ pictogrammen bevestigen met magneetstrip ) Verder blijven voor- structureren. Vertel hem wat er van hem verwacht wordt, zodat hij weet wat hij moet / mag doen , wat gewenst is.. En heel belangrijk; zeg wat je doet en doe wat je zegt. Vaak sluipt dat er ongemerkt een beetje uit.... want de vermoeidheid/ stress steekt dan de kop op. Positief blijven benaderen. Niet de nadruk leggen op wat hij niet mag maar wat hij dan wel moet doen. Ik ga nu koken. Je zusje speelt met xx en jij gaat met de auto's spelen bijv. Tussentijds het 'lijntje' met hem houden en benoemen dat hij ( en zijn zus ) fijn aan het spelen/ wachten zijn. )
Bedankt voor de bruikbare tips, ga er zeker deze week nog werk van maken! Heb al vele duidelijke planborden op internet gezien, nu nog even bestellen! Morgen ook zorgverzekering bellen voor een speltherapeut in de buurt. @fluitekruid: zojuist op google gekeken voor een kanjertrainingn de buurt. Las positieve verhalen hierover. Alleen valt het me wel tegen dat de training 350,- kost en inschrijving 50,-. Dat gaat 'm niet worden helaas.
Ter info: Ik heb contact opgenomen met zorgverzekering. Deze hebben me doorverwezen naar een praktijk gericht voor dit soort kindervragen. Vanmiddag contact gehad met een medewerkster en ik heb een vrijblijvende afspraak staan voor eind volgende week. Aan de telefoon had ze nog wat vragen gesteld en hier liet ze al een beetje doorschemeren dat grotendeels het 'probleem' bij mij zou kunnen liggen omdat, ik niet altijd even consequent ben met hem. Dit heeft hij wel met zijn vader. Daarnaast kunnen we de structuur en duidelijkheid die we hem geven en bieden nog beter maken door dit visueel te doen dmv plaatjes. Ik ben in ieder geval helemaal weer positief en merk dat ik daardoor ook minder geagiteerd op hem reageer . Bedankt dames voor de spiegel die ik even nodig had!
Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil wel even reageren. Je geeft aan dat het op school goed gaat, op school zijn er duidelijke regels en structuur. Hier heeft jullie zoontje ws heel veel baat bij. Thuis is er altijd een ontlading van school maar bij jullie is dit wel een heftige ontlading. Hebben jullie thuis duidelijke regels en een structuur in de dag? Hoe consequent ben je zelf? Er wordt nu over cursussen gesproken maar ik vraag me of je het probleem bij hem moet zoeken.
Bij de Leenbakker of kwantum heb ik destijds een magnetisch bord gekocht voor een habbekrats, gekleurde magneten erbij en klaar ben je.
Wat ik meestal doe als we thuis zijn van school is hem stapsgewijs vertellen wat we gaan doen. Ik werk hiervoor met een kookwekkertje. Standaard doen we elke dag 1 op 1 tijd met hem en ons dochtertje. Dit kan van kleuren tot Lego zijn, de kinderen mogen kiezen. Daarnaast eten we altijd samen en ook aan tafels gelden regels die hij prima volgt. Na het eten is 15 minuten vrije tijd en hierna naar biven om te douchen, tanden poetsen en pyama aan. Ik leg het probleem niet bij mijn zoontje neer. Ik vindt zijn woede aanvallen onhandelbaar en daar maak ik me zorgen om. Ik ben niet altijd even consequent met hem. En daar ligt grotendeels het probleem. Na het gesprek van gisteren en een goede zelfreflectie van mezelf kan ik zeker punten aandragen die IK moet verbeteren. En dat ga ik ook zeker doen. Daarnaast lijkt het me gewoon fijn om een gesprek met iemand te hebben die hier verstand van heeft en ons niet kent. Dat betekend niet dat mijn zoontje gelijk een cursus moet gaan doen. Hun verlenen ook een cursus voor ouders samen met hun kind zoals spel aan huis etc.
Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord. Heb even op je link gekeken maar herken niks van mijn zoontje erbij staan, alleen de driftbuien die hij heeft. Al moet ik wel zeggen dat we gisteren en vandaag een superdag hebben gehad zonder driftbui
Bedankt voor de website. Ik heb gistermiddag via marktplaats picto's gevonden die ze bij mijn zoontje in de klas ook gebruiken. Het was een mevrouw die zelf in het onderwijs zit en deze nog had liggen.
Ik wil je even een compliment geven over jouw zelfreflectie! Er zijn er niet veel die het zo goed opnemen allemaal! Petje af