Vorige week gesprek op school gehad, hun hebben het vermoeden dat ze hb is. Ze was altijd wel vlot, kon heel vroeg al goed praten(gewoon normale zinnen zoals ze nu ook praat) en begreep veel. Ze liep voor op leeftijdsgenootjes en wilde altijd alles weten. Niks geks. Groep 2 verveelde ze zich rot, ze kon al lezen en schrijven maar school deed er weinig mee Kreeg wel extra werkjes om haar "bezig te houden". Nu in groep 3 weten de juffen niet zo goed wat ze ermee moeten. Ze krijgt wel moeilijkere opdrachtjes en leesboekje. Maar ook dat is te makkelijk. Ze willen dat ze op hb getest word. En kreeg een verwijt dat ik dat niet eerder had gedaan. "Als ik haar ouder was geweest had ik haar allang getest!!!" " alle kinderen die we hier op school gehad hebben en net als haar zijn, waren allemaal hb en zijn van school af gegaan naar Leonardo onderwijs" Maar, school heeft geen potje om haar te laten testen. Huisarts wist niet wie haar wel kon testen en cb zei dat ik naar de kinderarts moest ervoor of zelf betalen(bijna 1000,- ) Kinderarts gebeld maar die wist het eigenlijk ook niet echt. Heb wel bel afspraak ervoor gekregen. Ze is ook altijd moe en dat zou ook wel door hb kunnen komen. Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe moet ik dit aanpakken ? En wat moet ik met de juffen aan? Ze vind school echt niet leuk, blijft liever slapen
Chantal, ik heb ervaring! Wij hebben hulp voor onze oudste bij karakter en daar hebben ze iq testen gedaan. Zoek eens of er Leonardo scholen in de buurt zijn, zij kunnen je wel vertellen hoe je dit kan testen. hier in de regio is er ook een instantie voor meer begaafde kindjes, om ouders te helpen etc. Wij hebben gekozen voor dalton onderwijs omdat hier onderwijs op maat wordt aangeboden en hier enorm veel te verdiepen en verbreden is ipv versnellen(wat ze bij jaim hebben gedaan). Ik ben geen fan van het hb onderwijs zoals dat bij ons in de plaats wordt aangeboden. Via de app wil ik je wel meer uitleggen.
Oja, en die juffen ...ach die weten het vast beter. Ik als juf had het bij mijn eigen dochter gewoon niet in de gaten... Jij was met andere zaken bezig dan met het zoeken van stempels en bijzondere situaties.
Het liefst hou ik haar gewoon in haar eigen klas. Ze ligt goed in de groep, veel vriendinnetjes en ze vindt haar klas ook leuk. Het is alleen dat ze zich verveelt. Ze leren nu bv vis lezen en schrijven terwijl jaim normale boeken thuis leest. Ze gaan vandaag testen hoever ze is met lezen. Geloof dat school al gek van me word Hoe doe jij dat thuis? Jaim wilt thuis leren, we zijn nu "bezig" haar netjes te leren schrijven en rekenen. Ze wilt graag engels leren, dat was vorig jaar ten sprake gekomen op school dat ze dat in groep 3 /4 kon leren als extra les. Dus nu vraagt ze telkens wanneer ze dat gaat leren en of ik het haar niet kan leren
Mijn oudste is mb/hb. Wij hebben hem laten testen extern bij een orthopedagoge die ervaring had met hb kids. J is in zijn 'slechte' periode getest (gedragsproblemen thuis) en daar kwam bijna hb uit. Ons werd geadviseerd om hem als hb te beschouwen. Er zijn heel veel bureaus die de wisc afnemen, wij waren 400e kwijt.
400 is een beter bedrag, ik zal eens kijken. Iemand van jaim haar school raadde een bureau aan waar hun hadden laten testen. Die was bijna 1000 kwijt. Ik ga eerst kijken of het via de kinderarts kan (we lopen daar ivm haar moeheid). Assistent dacht dat het misschien via klinisch psycholoog kon, omdat het ook 'medisch noodzakelijk is'
ja het kost geld. maar is wel de moeite waard als je niet alleen doet om te kijken of je kindje HB is of niet. maar om inzicht te krijgen hoe je kind leert, denkt, voelt en gemotiveerd raakt. super handig voor de juf. en ze maken ook een handelingsplan voor 2 maanden steeds.
zo krijgt je kind verschillende testjes, observatie in klas zonder klas. zelf betalen helaas. er is wel n kans om een iq test te laten betalen door verzekeraar(tot 450 betalen zij een deel). maar aan een iq test heb je helemaal niks aan. je zit nog steeds met hetzelfde kind in de klas en thuis.(tenzij Leonardo wil)
Ik zou haar wel willen laten testen, dan weten we tenminste of dat de oorzaak is van haar vermoeidheid, en hoe we beter met haar om kunnen gaan. Hopelijk kan school er dan ook wat mee. Ze heeft regelmatig woedeaanvallen, is boos als ze niks leert (we zijn nu elke dag aan het rekenen,lezen en schrijven thuis). Ik wil wel graag weten hoe we dat thuis moeten aanpakken, wat we wel en niet kunnen doen en hoe ze er plezier in houd. Als deze school echt geen optie is, gaat ze natuurlijk wel naar een andere school. Ik wil haar niet tekort doen.
ik wacht even op cygnet, dat die komt en zegt dat men op deze leeftijd niet over HB kan spreken. en dat is ook zo. ontwikkelingssprong heet het.
oww thuis niks doen van dat soort dingen!!!!echt heel slecht! koop van die moeilijke speeltjes voor haar. nikitin,cuboro, katamino en smartgames. leer haar opdrachten vanuit boekje te doen, en het liefst zonder steun. bouwt zij? speelt zij? waarmee?
Hier ervaringen mbt de basisschool van 25 jaar geleden. Ik kon ook inderdaad al lezen in groep 2, en heb blijkbaar ooit een test gedaan waar hoogbegaafdheid uitkwam, kan me deze alleen niet herinneren. Leonardo etc bestond toen nog niet, ik deed in groep 3 een apart programma, las mee met het hoogste groepje van groep 4 en leerde de tafels van de remedial teacher, en heb groep 4 vervolgens overgeslagen, terwijl ik al een vrij vroege leerling (juni) was. In groep 6 verveelde ik me alweer, maar speelde nog het liefst met mijn vriendinnetjes een klas lager. Over alle speciale dingetjes van nu kan ik je niet veel vertellen,wel wat algemene tips, al denk ik dat jullie er goed in staan: Beschouw het enerzijds als iets normaals, gewoon een uiterste van het spectrum, en gooi het vooral niet voortdurend in de groep op verjaardagen etc. Een kind wil aan een kant vooral normaal zijn. Anderzijds, ik heb wel gemerkt, later in mijn leven, hoe heerlijk het is als "normaal" inderdaad "net als jij" is. In het examenjaar deed ik mee aan de biologie olympiade, de nederlandse voorrondes van een wereldwijde wedstrijd, en dat was de eerste keer buitenshuis dat ik als nerd onder nerds was ;D Wat een verademing! Even niet bang zijn om met je kop boven het maaiveld uit te steken. Dus als er mogelijkheden zijn binnen of buiten school om deze groepjes op te zoeken, zou ik er zeker gebruik van maken. Ook zorgen deze groepjes ervoor dat je kind ziet wat er allemaal mogelijk is, en kan ze gericht extra dingen oppakken en zich bijvoorbeeld richten op een vwo-plus en later bv een university college of studie in het buitenland. Ik weet nog dat we in groep 8 met de hele klas gingen kijken op een vbo voor groen en landbouw, een vbo voor mode en design en een vbo met een technische inslag. Bijzondere vwo's waren geen aandachtspunt. Ik ben uiteindelijk naar de plaatselijke scholengemeenschap gegaan, ik was amper 11 en verhuisde net naar de andere kant van het land en hoopte zo sneller aansluiting te vinden en de grote stad met zijn categorale gymnasia, tweetalig vwo en montessori lyceum leek heel ver weg. Geen stimulerende omgeving voor een hoogbegaafd kind. Ik modderde wat aan, had de een na hoogste cijfers van het examenjaar met negen vakken en heb mijn tijd verknoeid. Illustratief voor een hoogbegaafd kind is denk ik ook een brede interesse, die studiekeuze en het focussen kan bemoeilijken. Ik wilde arts worden, maar de tweede keuze in geval van uitloting werd scheikunde, wat ik later veranderde in Frans. Ik hoefde niet te loten en heb mr op de universiteit prima vermaakt met een actief studentenleven waardoor ik de studie er soms een beetje bij deed. Ook was ik nog steeds niet af van het maaiveld-syndroom, op mijn middelbare school was het immers al helemaal dodelijk geweest om op te vallen door kennis en inzicht. Ik deed een bestuursjaar bij een studentenorganisatie. In een vak van drie weken hadden we het ene weekend beleidsweekend, en het andere weekend organiseerde ik met een paar anderen een kennismakings- en trainingsweekend voor 90 man. Beide vroegen uiteraard nogal wat voorbereiding. Wat betreft mijn studie, ik volgde de colleges en verscheen met minimale voorbereiding in de werkgroepen. In de laatste week heb ik twee dagen geslapen,twee dagen geblokt en op vrijdag een 7 voor mijn tentamen gehaald. O ja, ik werkte gemiddeld 8 uur per week in de zorg. Bottom line, als je niet zo hard hoeft te studeren raak je snel afgeleid En leer je ook niet zo heel goed om je tijd in te delen, dat is tot vandaag een probleem hier, ook toen in mijn promotie en de kliniek mijn dagelijkse bezigheden wel echt druk en uitdagend werden. Je kind is dus naar mijn idee gebaat bij stimulerend onderwijs op maar, met daarbuiten een gewoon sociaal leven dat recht doet aan haar interesses. Niemand geeft iets om het exacte iq van je kind, en jullie zelf nog het minste, maar als zo'n test deuren opent om haar de uitdagingen en later het netwerk te bieden die/dat ze nodig heeft zou ik er toch voor gaan!
Als de school,zo graag wil dat ze getest wordt is er ook geld voor. De school kan dit krijgen via hun samenwerkingsverband. Ze moeten dan aantonen dat ze handelingsverlegen zijn in de begeleiding van je dochter. Zijn ze dat niet dan hoeft er ook niet getest te worden.
De juf van mijn zoontje heeft ook haar vermoedens, maar heeft ons nooit gezegd het te moeten testen. Al zit ik daar soms wel aan te denken, omdat hij soms wel heel moeilijk en vervelend gedrag vertoont als hij niet goed in zijn vel zit, al van baby af aan. Gewoon om handvatten te krijgen. Nu krijgt hij verrijkingsstof. Ik merk dat nu hij meer op school wordt uitgedaagd, het weer wat beter gaat. Al vrees ik dat aan het einde van het schooljaar, wanneer de klas weer groot wordt met alle instromers, er minder aandacht en tijd is voor extra werkjes, hij weer heel dwars en boos gaat worden. Net zoals hij er veel moeite mee heeft dat hij vaak niet zelf keuzes kan maken een mee kan denken. De manier waarop de juffen je dit verteld hebben en opmerkingen als 'wanneer mijn kind zo deed, had ik haar allang laten testen', zouden bij mij in het verkeerde keelgat schieten. Zou daar alleen al nog een gesprek over willen. Net als jou vertellen dat je haar zou moeten testen, maar dat zij er geen geld voor (zeggen te) hebben.
Ik heb sowieso binnenkort een gesprek met de ib-er. Vanochtend is haar leesniveau getest, dat is midden groep 4. Thuis leest ze gewone boekjes Ik wil echt dat ze begrepen word, dat ze op Haar niveau les krijgt, en haar best moet doen op school. Ze wordt nu niet gestimuleerd, terwijl dat nu juist belangrijk is.
Ik lees even mee. Hier ook een ontwikkelingsvoorsprong, nu wel begonnen in groep 2 maar ze kan al lezen, schrijven en met rekenen loopt ze ook voor. Bij de cito scoort ze ook al 2x achter elkaar A+ Ik hoop dat ze haar komend jaar genoeg uitdaging kunnen bieden, zit er best e en beetje mee, gelukkig nemen ze het op school serieus maar t is altijd maar de vraag of dat in de praktijk ook word toegepast.
alleen een test heeft niet veel zin. je bent echt iemand nodig die je kan helpen met het verdere verloop. heeft ze geen andere intresses? dieren, de wereld, je lichaam zulke dingen. proefjes miss. of schaken. ik zou vooral het lezen en schrijven nu verder aanschool overlaten anders loop je altijd een stukje voor en snijd je je zelf dus in de vingers. wij hebben onze meid destijds nederlands geleerd (woon in het buitenland) zodat ze op school nog wat te doen had. nu pikte ze ook dat snel op dus was al snel verveeld. maar ook die andere dingen vond ze toen nog leuk.
het verschil zit hem in puur een iqtest.. of een uitgebreidere observatie. dat laatste is nuttig is als je handvaten zoekt voor school bijvoorbeeld of als er problemen zijn. wat school denkt te kunnen met puur een iq-cijfer... is altijd weer een raadsel ze kunnen beter haar doortoetsen tot ze onvoldoendes haalt. dan weten ze wat ze kan.. ipv dat ze weten of ze echt slim is. want.. dat laatste hadden ze kennelijk al door en van slim zijn op zich.. word je niet moe. van je suf vervelen wel dochterlief hier zei dit jaar al 2x dat ze bijna in de klas in slaap viel... terwijl ze van nature maar echt heel weinig slaap nodig heeft. als het slecht gaat op school.. gaat ze soms om half 7 al naar bed en is er 's ochtends niet uit te krijgen.. nu gaat het beter... en ze slaapt ineens pas rond half 10 en zit om 6 uur weer beneden om een boek te lezen of een spelletje te doen. ook als het niet goed gaat.. is ze veel boos en weigert om te spelen. nu speelt ze uuuuuren met de playmobil of dweilt ondersteboven op de bank met een goed boek. en wat ik ook vaak deed toen het niet goed ging.. dr verplicht met een smartgame aan de bar in de keuken terwijl ik kookte. dat begon dan klagend dat ze geen zin had en tv wilde kijken... tot huilen aan toe soms... en na de eerste kaart.... gingen al snel nummer 2, 3, 4 en 5 er achter aan.. en zat ze al fluitend naast me te spelen. zeker in de kleuterklas toen ze nog weigerde te lezen.. was dat echt heel praktisch. verder is het een beetje uitvissen wat voor jou/jullie werkt en wat niet. er is helaas/gelukkig geen standaard hb-kind dat standaard-hb-speelgoed leuk vind en we doen ook graag proefjes.. soms scheikunde-achtig.. (bijv. ooit maakten we gekleurde sneeuw met voedingskleurstof in een bak... en dan kijken hoe het smelt of testen of champignons water opnemen.. nadat papa de champignons had afgespoeld... dus champignons in gekleurd water en dan wachten) maar ook speelt ze graag met insektendoosjes (zo'n plastic bakje met loep erop) en zou ze graag een microscoop willen. het is een beetje proberen...
Dit. Ik vind het niet normaal dat ze het probleem gewoon zo bij jullie neerleggen. En wat Saskia ook zegt. Een iq test meet geen schoolse vaardigheden dus wat denken ze eraan te hebben? Wat denken ze haar dan ineens wel te kunnen bieden wat ze nu niet kunnen? Ze moeten zelf haar voorsprong in kaart brengen. En aan de hand daarvan een handelingsplan maken.
Ik vind het ook echt niet kunnen op wat voor manier ze het gezegd hebben. Ik wil haar zelf niet die "stempel" geven. En als je tegen iemand zegt wat je kind al kan is het opscheppen. Ze vind dieren interessant, zoekt buiten beestjes om ze vervolgens in een bakje met vergrootglas te bekijken. Ze kijkt vaak filmpjes op youtube over de natuur en over kinder ziekenhuis. Ze wilt graag 'kinderdokter' worden later en dan weet ze het alvast zegt ze haha. Dat vind ze erg interessant, hoe bv buisjes geplaatst worden, een arm gegipst word enz. Lezen vind ze ook leuk, en zelf verhaaltjes verzinnen. En koken/bakken