Geen reisgeld meer voor religieuze leerlingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Alleen religie hoor!
     
  2. Astre

    Astre Niet meer actief

    Er is überhaupt geen school of er is geen christelijke school? Op onze school komen ook kinderen van meer dan 6 km weg doordat in de omliggende dorpen de kleine scholen zijn opgeheven en deze krijgen ook geen vergoeding. Zelf moeten we ook 4 km reizen, omdat er geen school in de buurt is. Ik snap dat het voor jullie heel vervelend is, maar het is wel dubbel dat alleen de religieuze leerlingen vergoeding krijgen? Of heb ik dat mis en kan iedereen in aanmerking komen als de school ver weg is? Dat weet ik namelijk niet.
     
  3. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Nee alleen religie en levensbeschouwing.

    Of speciaal onderwijs enz.
     
  4. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Het zijn natuurlijk niet alleen de christenen hè ;). Het zou ook gelden voor kinderen die naar een Islamitische school gaan en kinderen die naar een openbare school gaan, maar die is niet in de buurt hebben sowieso geen recht op leerlingenvervoer.

    En ja, er wordt aan zoveel dingen subsidie gegeven, en bepaalde dingen mogen van mij ook vast afgeschaft worden, maar subsidie voor leerlingenvervoer voor kinderen die niet noodgedwongen naar een school verder weg moeten is daar één van. En als jij (in de algemene zin van het woord, dus niet jij persoonlijk ;)) een bepaalde school niet christelijk genoeg vindt...tja, dat is een persoonlijke keuze. Maar mijn dochter moet naar SO (speciaal onderwijs), de dichts bijzijnde is ca. 20 km verderop. Als je dat rechtstreeks rijdt, ben je er in 20/25 minuten, maar omdat ze met maar liefst 7(!) kinderen in een busje zit, die overal opgehaald moeten worden en op 2 verschillende scholen moeten worden afgezet is zij zowel 's morgens als 's middags 5 kwartier(!!!!) onderweg. Verder is er geen begeleiding in de bus, zijn alle plekken bezet en is zij dus "veroordeeld" om naast een ca. 10-jarige jongen met gedragsproblemen te zitten, die 9 van de 10 keer een drama in de bus veroorzaakt, terwijl zij zelf verstandelijk beperkt en pas 4 jaar is. En dat allemaal omdat er bezuinigd moet worden!
     
  5. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Of het een christelijke, katholieke of een moskee is maakt mij niet uit.
    Kerk en staat horen 100% gescheiden te zijn, dus hoor je er ook geen toeslagen voor te krijgen.
     
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    je moet niet appels met peren gaan vergelijken....
    het gaat hier niet om moskee wel, en christenvervoer niet. of voetbal wel en christenvervoer niet. het gaat over vervoer van kinderen en het doet er niet toe dat dit christenen, moslims of whatever zijn. het gaat erom dat dit kosten zijn die voor andere leerlingen ook niet vergoed worden. waarom moet iemand die naar een openbare school verderop moet, die kosten wel zelf betalen en iemand die naar een religieuze school gaat, niet? beetje vreemd.
    het is en blijft een keuze dat jij je kind zoveel km verderop op een school doet. dan heb je gewoon een aantal keuzes:
    - je zoekt een school in de buurt
    - je betaald het vervoer zelf
    - je brengt en haalt ze zelf
    - of je verhuist naar die plaats. probleem opgelost.

    bij ons waren alleen religieuse scholen en mijn ouders zijn express in een plaats gaan wonen waar ze ook openbare hadden.
     
  7. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Helemaal mee eens ;)
     
  8. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Nee hoor, het zijn niet 'weer de christenen' (die 'zijn' het overigens mijns inziens uberhaupt bijna nooit). Want het gaat om religieus onderwijs, niet om christelijk onderwijs. Bij ons op de isl. school komen ook veel leerlingen met busjes.

    Wij hadden hier geen zin in en zijn mede daarom al toen onze oudste 2 jaar was naar deze stad verhuisd.
     
  9. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

    Ik wist niet zo goed hoe ik het anders kort moest omschrijven, dus heb de titel van het stukje uit de AD maar genomen. ;) ;)
     
  10. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Het gaat om religieus onderwijs dus hoezo zijn de christenen de dupe? Er bestaan ook katholieke scholen of Islamitische scholen zijn deze ook niet de dupe?

    Ik vind het een goed idee, als je als ouder zijnde vrijwillig voor een school kiest met verre reis afstand moet je die kosten ook zelf betalen.
     
  11. Zuidriem

    Zuidriem Niet meer actief

    Wij laten onze kinderen ook naar scholen die we zelf uitkiezen (religie)
    Ik vind dat wij dan zelf verantwoordelijk zijn voor de evt kosten. Hier in de omgeving hoor ik ook wel eens klachten van ouders uit 'de polder' over de hoge buskosten naar de scholen. Ze vergeten dan dat ze, als ze dichterbij de grotere steden zouden gaan wonen hogere kosten zouden gehad hebben wat betreft wonen. (huizenprijzen, gem belastingen enz)
     
  12. mamabri

    mamabri Niet meer actief

     
  13. Islah

    Islah Niet meer actief

    Nou ik ken hier ook wel mensen die iedere dag minimaal 2 uur rijden om hun kind naar de dichtsbijzijnde Islamitische school brengen (in de hele provincie zit er geen één) en die betalen dat ook zelf hoor.
     
  14. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik begrijp sowieso niet wat geloof in het onderwijs te zoeken heeft, maar goed.
    Fijn dat deze regeling eruit gaat.
     
  15. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Astre, Wij betalen trouwens ook het meeste zelf he, ter verduidelijking. Vanaf 20 km krijg je hier pas vergoeding!! Maar dat is per gemeente anders.

    En christelijk bedoelde ik inderdaad religieus.

    @Amethist: dat is natuurlijk ook heel erg he! Daar moet ook niet op bezuinigd worden, helemaal mee eens.
     
  16. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Euhm, de staat betaald helemaal niet mee aan moskeeen. Dat betaald toch echt de gemeenschap zelf.
     
  17. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Maar dat gebeurt dus wel. En dan vind ik dus dat er prima bezuinigd kan worden op leerlingenvervoer voor kinderen die op vrijwillige basis naar een school verder weg gaan, zodat er niet bezuinigd hoeft te worden op leerlingenvervoer voor SO.
     
  18. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    #58 Sic, 30 sep 2014
    Laatst bewerkt: 30 sep 2014
    2jees, hoeveel krijg je dan vergoed per maand en hoeveel betaal je zelf? Ik heb geen idee aan wat voor bedragen je dan moet denken.

    Islah, 2 uur rijden? Onbegrijpelijk voor mij. Heb je het dan over 1 uur heen en terug voor het brengen en dan weer 1 uur heen en terug bij het ophalen? Dat mensen 'zo ver' gaan voor religieus onderwijs. Zo ingrijpend ook op de rest van je eigen dag en ook voor het kind om dan al 2 uur per dag in de auto te zitten ... en dan helemaal op de woensdag (als dan ook sprake is van een halve schooldag).

    Mmm, ik baalde al dat we 5 minuten verder moeten gaan fietsen omdat de dichtstbijzijnde openbare school ons toch minder aansprak dan die andere openbare een stukje verder ... ;)
     
  19. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Dat kan ik me voorstellen. Ik zou ook nooit pleiten voor het 1 of het ander! Maar het is toch ook niet aan de orde voor So of wel?
     
  20. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Nee, het wordt voor het SO niet afgeschaft, maar er wordt wel op bezuinigd. Jij geeft aan dat je het eigenlijk niet terecht vindt als het voor regulier onderwijs wel wordt afgeschaft en ik geef dus aan waarom ik wel vindt dat het voor regulier onderwijs afgeschaft moet worden.
     

Deel Deze Pagina