Geen reisgeld meer voor religieuze leerlingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

    Islah Niet meer actief

    Overigens kan je groepjes vormen niet voorkomen hoor. Ik zat op een nogal 'elitaire' openbare school... En verderop zat een openbare school waar nogal wat kinderen naartoe gingen van minder bedeelde mensen. Dus ja, als je het over groepjesvorming hebt: dat kan je m.i niet voorkomen, hoe openbaar de school ook zegt te zijn.
    En op de middelbare school stonden de gothics bij de gothics en de gabbers bij de gabbers. Of had de school de gabbers moeten verplichten om met de gothics om te gaan?
     
  2. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Tja, ik ben persoonlijk wel voor alleen openbare scholen waar aan alle religies en levensovertuigingen aandacht wordt besteed.

    Maar goed, het gaat nu wel erg off-topic ;).
     
  3. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    #83 mamabri, 1 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2014

    Eens! :)

    Maar dan nog: groepjesvorming vind overal plaats, niet alleen onder de mensen die naar dezelfde kerk/moskee gaan hoor. Het zit in de natuur van de mens om gelijksoortige mensen te zoeken.

    Een voorbeeld: Bij mij in de straat staat een Prot Chr school, dat van het ministerie een 7.8 heeft gekregen voor het onderwijs, het hoogste hier in onze plaats. MAAR: ik wil niet dat mijn dochter daar naartoe gaat, omdat het allemaal kindjes van directeuren, de dokters, notaris en andere rijkelui zijn......

    Wij zijn maar gewone mensen en ik ben bang dat mijn dochter daar geen aansluiting zou krijgen. want mijn pleegdochter was vroeger het vriendinnetje van de dochter van de tandarts, maar zij mochten van de tandarts niet met elkaar omgaan, zijn dochter moest maar met meisjes van de hockey en tennisclub spelen. Zo gaat dat hier (helaas).

    Nu zit ze op een Katholieke school (en ja, wij zijn Katholiek, maar als de openbare school een veel hoger cijfer van het ministerie had gekregen en de ouders "normaal", had ze daar naartoe gegaan) die van het ministerie een 7.7 heeft gekregen. Deze school is dus wel een stuk verder, maar ze heeft het er wel naar haar zin.

    Voor ons (mijn dochter maakt dat niets uit) is het inderdaad ook wel een prettige bijeenkomstigheid dat ik sommige ouders (en kinderen) vanuit onze kerk ken, dat klopt, maar dat is voor mij niet de reden om haar op deze school te zetten.

    Zoals gezegd krijg je vanzelf kliekjes vorming (in onze plaats tenminste): De kinderen van de dokter spelen met die van de notaris, de katholieke kindjes zitten bij de andere katholieke kinderen in de klas. En ja, onaardig gezegd, maar de mensen in onze plaats die weinig te besteden hebben die in de arbeidersbuurten wonen (niet dat ik nou ZO op stand woon of zo) die kinderen zitten (natuurlijk niet allemaal, maar een overgroot deel wel) hier inderdaad allemaal op de openbare school. Die overigens maar een 6.1 had.

    Het spreekwoord is niet voor niets: soort zoekt soort!
     
  4. Vagans

    Vagans Niet meer actief


    Op een openbare school wordt juist vaak wat geleerd over allerlei soorten religies. Wij konden vroeger ook godsdienst kiezen.... het geloof moet niet centraal staan maar er wordt over iedere geloof wel wat verteld.
    dat vind ik juist wel openbaar.
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geleerd ja, maar vierden jullie ook Islamitische, Joodse en Hindoestaanse feesten naast kerst en pasen?
     
  6. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Doen ze dat op de Islamitische school van jou kinderen dan? (even nieuwsgierig)
     
  7. Wensmamma

    Wensmamma Fanatiek lid

    4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Nee, omdat kerst en pasen enz nationale feestdagen zijn, maar die andere feesten niet. Zou van mij best wel mogen hoor!
     
  8. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee, daarom is het ook een islamitische school. In de tegenstelling tot vele christelijke scholen zitten er hier ook geen anders gelovigen op school. Ze krijgen wel voorlichting. Bovendien mogen wij als moslim niet deelnemen aan feestdagen buiten ons geloof en buiten het offer en suikerfeest.
     
  9. Islah

    Islah Niet meer actief

    Nationaal of niet, het zijn christelijke feesten. Dus als een school echt openbaar wil zijn moet het ook geen christelijke feesten vieren.
    Iets leren over een religie is toch iets anders dan echt feest gaan vieren. Wij leerden op school ook over het hindoeisme enz. maar nog nooit hindoefeesten gevierd.
     
  10. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Eens, ik heb dat ook altijd een beetje apart gevonden (net zoals wel kerst en pasen vieren (vrij krijgen) terwijl je helemaal niet gelovig bent.

    Umm: ik dacht al ???? :) Maar goed, informatie geven over geloven vind ik niet raar, hoort gewoon bij de alg ontwikkeling. Vieren vind ik dan weer wat anders.
     
  11. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

    helemaal eens, lijkt me niet meer dan normaal dat je dat zelf zou betalen als jij bepaalde wensen hebt voor een school.
     
  12. lootje80

    lootje80 Niet meer actief


    Mmmhhhhh, ik weet niet hoor. Hoeveel mensen vieren nog kerst en pasen uit een christelijke overtuiging?
    Pasen vieren de meeste mensen als feest van het nieuwe leven/lente.
    Kerst vierende meeste mensen als een soort lichtjesfeest, gezellig rond de donkerste dag van het jaar bij elkaar zijn.
    Veel mensen weten niet eens meer wat de oorspronkelijke betekenis van kerst, pasen, hemelvaart en pinksteren is....

    Maar goed. Het zijn nationale feestdagen dus worden ze in Nederland gevierd. Ongeacht of ze van oorsprong christelijk zijn. Nederland is namelijk een, van oorsprong, christelijk/katholiek land.... Dus ja, niet zo raar dat we dan die feesten als nationaal feest hebben....
     
  13. Wensmamma

    Wensmamma Fanatiek lid

    4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Ja dit.
    Maar goed dit ging over reisgeld geloof ik, niet over het wel of niet vieren van feestdagen ;)
     
  14. Vagans

    Vagans Niet meer actief

    Dit idd.

    Maar idd even on topic.

    Dat het ooit bestaan heeft (want dat wist ik niet) vind ik echt schandalig!
     
  15. Islah

    Islah Niet meer actief

    Als je goed hebt gelezen, dan heb je dus gelezen dat ik het niet alleen over de feesten an sich had maar al die themaweken er omheen.
     
  16. lootje80

    lootje80 Niet meer actief

    Daar heb je gelijk in ;)
    Goed dat het afgeschaft wordt!
     
  17. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Groot gelijk inderdaad en van mij mag het zeker afgeschaft worden. Wanneer jezelf kiestvoor een school die verder weg ligt, draag je daar ook zelf de kosten voor. Onze kinderen gaan naar een openbare school van onze keuze, dat is ongeveer 7 km van ons huis vandaan niet zo ver dus maar toch, die afstand daar kiezen wij zelf voor en dragen dus zelf de kosten voor het brengen en halen.
     
  18. LadyLaila

    LadyLaila Bekend lid

    31 mrt 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    Hier gaat zzoon naar openbare basisschool daar wordt het suikerfeest ook gevierd. Ook wordt er aandacht besteed aan het offerfeest. Maar ook pasen en kerst en sinterklaas.
    On-topic mijn broertje en zusje gingen ook naar een islamitische basisschool en die werden ook om kwart voor 7 opgehaald en werd ook vergoed door de gemeente. Na een jaar werd er 1 in de stad zelf geopend en was de vergoeding weg.
     
  19. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Dat is ook logisch. Maar bij deze vergoeding gat het om de km boven de 20 dus dan betalen de ouders al veel meer dan alle anderen ;)
     
  20. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Heel goed, afschaffen die hap.
     

Deel Deze Pagina