zoontje gedraagt zich anders op school

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by kristalhelder, Nov 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kristalhelder

    kristalhelder Bekend lid

    Aug 21, 2011
    743
    0
    16
    Hoi hoi,

    Mijn zoontje is van juli 5 jaar en zit in groep 2 . Het gaat om een gecombineerde groep 1/2 klas.

    Thuis is hij een meestal rustig jongetje wat soms wel eens stout is, maar meestal lief. Hij vermaakt zich uren met zijn speelgoed en dergelijke.

    Vorige week moest ik op oudergesprek komen. Op school is hij het tegenovergestelde. Hij verveelt zich zegt die en blijft daardoor niet zitten. In de kring gaat hij ook vaker staan of wiebelt op zijn plek. Pas aan het einde van de kring, als de juf een complexere vraag stelt is hij er met zijn aandacht bij. Als hij dan niet de beurt krijgt wordt die boos.
    Straf geven heeft ook geen nut, want het lijkt hem niets te doen. Thuis is hij daar juist wel gevoelig voor.

    De juffen vertelden tijdens de ouderavond dat hij inzichtelijk heel sterk is, kan tellen als een meikever en al goed kan lezen. Ook dat hij een grote woordenschat heeft. Hij laat in de klas alleen niet merken dat hij meer wil. Als ze hem iets moeilijkers aanbieden gooit hij zijn kont tegen de krib.

    Het is best frustrerend, want hij kan het allemaal wel. Hij heeft zichzelf leren lezen en is nu bezig met rekensommetjes. Thuis dus. Op schoo niet. Kreeg vandaag weer te horen dat hij zich als een clown had gedragen.

    Herkent iemand dit of heeft iemand tips? De juffen gaan het bespreken met de intern begeleider en de juf van groep 3. Ze weten namelijk ook niet hoe ze het het beste moeten aanpakken, want als ze teveel aanbieden zit die volgend jaar in groep 3 weer zo.
     
  2. Thunder

    Thunder Bekend lid

    Apr 30, 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    De laatste zin schiet mij in t verkeerde keelgat zeg! Hoe bedoel je uitgaan van de meute ipv het individu. Of misschien te lastig voor de leerkracht!? Het lijkt me duidelijk dat jouw zoon aangepast onderwijs nodig heeft. Lijkt me een heel goed plan om met de ib-er aan de slag te gaan en een handelingsplan op te stellen. Hopelijk kan dit gedaan worden door gedegen te onderzoeken waar hij behoefte aan heeft en niet door te onderzoeken hoe hij zich kan voegen binnen de wensen van de klas of de leerkracht. Als hij zichzelf heeft leren lezen etc dan lijkt t mij op t eerste gezicht dat hij zich kapot verveelt op school en daardoor clown gedrag vertoont. Meerbegaafde kinderen willen zich daarnaast vaak in eerste instantie niet anders voelen en denken dat ze zich moeten voegen naar de rest en gaan dus onderpresteren, hierdoor ontstaan frustraties die ook in dergelijk gedrag tot uiting kunnen komen.

    ze hebben t ook over " te veel aanbieden". Dit doet mij vermoeden dat ze alleen denken aan leerstof verticaal aanbieden, oftewel dezelfde stof in een niveau omhoog. Terwijl in deze gevallen de clou vaak juist is om horizontaal te verbreden, dus op interessegebied extra stof aanbieden, hele andere uitdagingen buiten de reguliere lesstof.
     
  3. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    <insert het stuk van Thunder hier, want ik denk exact hetzelfde>

    Wij zitten min of meer in dezelfde situatie... Dochter in juli 5 geworden, ze vindt school maar stom en saai, kan ook al lezen en aardig rekenen. Ze laat het alleen totaal niet zien in de klas. Wanneer de juf in de kring een vraag stelt zal ze nooit haar hand opsteken, dan zit ze vnl een beetje dromerig om zich heen te kijken. Ze "kopieert" gedrag van andere kinderen, bijv. wanneer vriendinnetjes een konijn tekenen doet zij het ook. En wanneer niemand een woord met de 'a' weet, dan weet ze het ook niet.

    Voor de herfstvakantie heb ik een gesprek aangevraagd en alhoewel het nu nog een beetje zoeken is, vind ik dat juf het heel goed goed heeft opgepakt. Ze vroeg mijn dochter bijv. of ze een leesboekje meer naar school wilde nemen om haar voor te lezen, nou dat wilde ze wel! Leesboekjes gaan nu regelmatig mee en ook op de computer mag ze wat uitdagendere opdrachtjes maken.

    Daarnaast is ze in een A-groepje geplaatst; in totaal 3 kindjes die bij opdrachtjes in de klas samen werken en dan wat dieper op de stof in gaan. Juf heeft ook met de juf van groep 3 gesproken. Zodat ze alvast eea konden afstemmen voor volgend jaar.

    We zijn dus pas een paar weken verder, maar dochter komt regelmatig enthousiast uit school, omdat ze iets mocht doen wat heel 'cool' was :)
    Ook laat ze meer zien in de klas, zo heeft zevan de week bijv. in de kring voorgelezen (wij waren lichtelijk in shock, maar ze deed zelf alsof het doodnormaal was :D)

    Kortom: terug naar de juf en/of in-er
     
  4. Thunder

    Thunder Bekend lid

    Apr 30, 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is echt een heel mooi concreet voorbeeld van hoe het wel vaker gaat in de praktijk. En helaas veel leerkrachten die dit niet door hebben (of nog erger: verkeerd interpreteren).
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Als hij nu al kan rekenen en lezen dan kun je er geld op zetten dat ie zich in groep 3 ook verveeld als die jf net zo denkt als zn huidige juf :)

    Laat ze zich eens verdiepen in Smartgames e. Hoe je die inzet in de klas.
    En complexere vragen stellen in de kring kan sowieso...
    Met beiden zit je niet in het vaarwater van groep 3.
     
  6. kristalhelder

    kristalhelder Bekend lid

    Aug 21, 2011
    743
    0
    16
    Dankje Thunder voor je uitgebreide antwoord. Ik hoop dat de intern begeleider er snel mee aan de slag gaat en ook inziet dat zijn gedrag een duidelijke reden heeft. Ik ben zelf ontzettend zoekende wat ik voor hem kan doen. Thuis ligt alles afgestemd op zijn interesses...het heeft dus ook helemaal geen zin dat ze hem op school proberen af te remmen, want ik bied het hem thuis toch wel aan.
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Oh en wat ook leuk is...
    Laat je kind een boek meenemen en er over vertellen jn de kring
    Onze dochter zocht dan boeken uit met grote platen over natuurgeweld. Hele klas vond het tof om te horen en zij was extra groot door alle aandacht.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Beer ik ben met terugwerkende kracht weer boos.

    Er is echt heel veel mogelijk... JUIST in de kleuterklas.
    Maar je moet wel willen als juf
    En een paar extra handjes is soms ook wel handig natuurlijk.
    Maar onze dochter had een vast schema met betrekking tot extra werk, hield zelf bij waar ze was gebleven en hoelang ze dat deed (met een klein wekkertje)
    Kost de juf relatief weinig extra werk en je zoontje vind het vast heerlijk.

    Of ze moet liever al d'r aandacht besteden aan een dwarse clown die de klas op z'n kop zet..?
     
  9. Thunder

    Thunder Bekend lid

    Apr 30, 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    #9 Thunder, Nov 11, 2014
    Last edited: Nov 11, 2014
    Ik zou meteen aangeven dat je graag betrokken wil blijven bij de gang van zaken en steeds op de hoogte gesteld wil worden. In Nederland zitten een groep goeie IB-ers op basisscholen, nieuwe generatie of mensen die zich hebben laten omscholen, maar helaas ook een grote groep die nog meer de "IB-functie" vervullen zoals die vroeger was, die niet aansluit bij het huidige passend onderwijs. En die hebben helaas vaak niet de skills om echt systematisch te onderzoeken wat er nodig is voor een leerling. Dan komen er al gauw dingen als "meedoen met lesjes in groep 3" of "klas overslaan" aan de orde. En daar zou ik voor waken en je goed afvragen of dat je zoon zal helpen. Het ligt ook aan de school en de directie en leerkracht(en) wat er mogelijk is. Er is namelijk zo ontzettend veel mogelijk, maar er is ook nog steeds veel onwetendheid (en soms onkunde) op sommige scholen.

    Fijn dat hij thuis wel op zn gemak is en zich uitgedaagd voelt in zijn spel. Ik hoop dat ie zich op school ook beter gaat voelen.
     
  10. kristalhelder

    kristalhelder Bekend lid

    Aug 21, 2011
    743
    0
    16
    Deliana: Wat fijn dat er voor je dochtertje wel een manier is gevonden waardoor zij weer plezier erin heeft. Ik heb mijn zoontje aan het begin van het schooljaar een boekje meegegeven. Daar heeft hij een klein stukje uit mogen voorlezen. Zelfs ook bij de juf van groep 3. Alleen daarna is daar niets meer mee gedaan. Leuk dat je kan lezen, maar nu weer verder met letters leren. Ze gaven zelf wel toe dat ze begrepen dat hij zich verveelde als er iets werd behandeld wat hij al kan.

    In groep 1 speelde dit ook al. De kindjes van groep 1 moesten aan een tafeltje een "werkje" doen , terwijl de kindjes van groep 2 in de kring letters en cijfers en dergelijke mochten leren. Zijn werkje kreeg hij nauwelijks af, maar hij kon wel haarfijn vertellen wat groep 2 had geleerd. Hij had toen een andere juf en die hamerde alleen maar op dat hij niet bleef zitten....of dat hij niet kon knippen. Thuis knipte hij als een tierelier.

    @Saskia78: De tip met een boek uitkiezen en er in de kring over vertellen ga ik zeker aandragen. Hij is helemaal gek van alles wat met het weer te maken heeft dus dat komt goed :). Hoe gaat het nu met je dochter?
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Kristalhelder: wisselend maar heel veel beter dan in de kleuterklas.
    Behalve dat het saai was en ze heel de dag de schijn ophield het leuk te vinden had ze ook moeite met alle prikkels.
    Dus behalve verveeld was ze ook doodmoe.

    Nu is het nog steeds weleens saai maar ze heeft meer vriendjes en vriendinnetjes, is verliefd en iedereen is veel rustiger omdat je een redijk deel van de dag gewoon zit :)
     
  12. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ja, ik word nog boos als ik denk aan het oudergesprek met de juf aan het begin van het jaar... Ze noemde mijn dochter een "volger" omdat er nooit iets uit haar zelf kwam maar ze altijd maar achter haar vriendinnetjes aanliep en deed wat zij ook deden ;) Niets mis mee hoor, niet iedereen staat graag vooraan in de rij, maar het was gewoon de manier waarop ze het zei. Het raakte me ook echt dat moment, ik heb er serieus de hele nacht van wakker gelegen :)

    Heel jammer dat veel leerkrachten dit soort "signalen" vaak missen....
     
  13. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Heel herkenbaar... Alleen bleef dochter wel op haar plek zitten, maar zat doodleuk een beetje dromerig om zich heen te kijken. Werkje niet helemaal af, maar ze wist wel exact te vertellen wat groep 2 allemaal in hun opdrachten boekje had gedaan. En dat wilde ze dan thuis ook weer met mij gaan doen.

    Dochter zat hier vanmiddag trouwens weer te mopperen hoor, dus we zijn er voorlopig nog niet ;) Volgens haar was het een "stomme week", ze had alleen nog maar gespeeld en geknutseld en niets geleerd.... We zijn er dus nog niet helemaal ;)

    Hoe is je zoontje thuis verder?
    Ik wordt regelmatig (letterlijk) doodmoe van onze dochter :) Ze vuurt bijna constant vragen op mij af, waar geen eind aan komt....
    Mama, hoe ontstaat mist?
    Mama, waarom zijn er bruine en witte eieren?
    Mama, hoe komt het dat je wat op de tv kan zien?
    Wannee ik het antwoord niet weet, moet ik het opzoeken op Google, anders blijft ze er om vragen....
     
  14. Thunder

    Thunder Bekend lid

    Apr 30, 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    :D lachen!
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dan kun je je lol op straks in december.... Dan doen ze een maand lang niks anders.

    En dat van die eieren.... Zijn wij gaan vragen op de kinderboerderij.
    En vlak daarna in Ouwehands dierenpark hadden ze ook en hele uitleg over soorten en maten eieren. Erg leuk.
    We zijn vulkanen gaan bekijken in naturalis...
    Anders zit ik de halve dag op Google.

    Dieptepunt; dochter is gek op evolutie en dus ook op "lucy Smithsonian"
    Maar in het natuurhistorisch museum wisten ze niet wie het was...
    Sta je daar dan met je kleuter die denkt dat ze in een museum daar toch verstand van horen te hebben :)
     
  16. Thunder

    Thunder Bekend lid

    Apr 30, 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    :):)
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Oh en aanrader voor de aagjes.... Stuur een vraag in voor de klokhuis vragendag.
    Superleuk!

    We kregen vrijkaartjes voor Naturalis om dat daar de klokhuisdag plaats vond en dochterlief mocht in eigen persoon har vraag stellen aan iemand die er verstand van heeft.
    Inmiddels 2 jaar verder weet ze nog hoe de beste man heet :)
    Ze mocht samen met 4 andere kinderen haar vraag stellen.
    Die andere 4 hadden vragen op hetzelfde gebied natuurlijk.
    Ouders mochten meeluisteren maar niet aan tafel.
    En in begin vond ze het maar wat eng maar uiteindelijk praatte ze honderduit en waren ze nog lang niet uitgepraat toen de tijd op was en het volgende groepje kids stond te popelen met hun vraag.

    En sowieso klokhuis kijken natuurlijk :)
     

Share This Page