Hoi dames, Ik heb even een vraagje. Ik werd vandaag gebeld door een meneer van de SNS bank (waar ik een spaarrekening heb maar niet mijn betaalrekening) of ik niet wilde overstappen naar een betaalrekening van de SNS, want dan heb je ook rente op het geld op je betaalrekening. Nou, ok, prima, ik had de reclame al gehoord op de radio en wie wil er nu geen extra geld! Dus ik vraag wat ik dan moet doen. Nou, ze hebben een overstapservice dus ze regelen het allemaal voor je, maar hij moest nog even mijn gegevens checken. Hij had mijn telefoonnummer, naam, meisjesnaam en adres al, wilde mijn geboorteplaats nog weten en vroeg toen om mijn burgerservicenummer. Op dat moment vond ik het toch wel verdacht worden dus heb ik gedaan alsof ik geen document kon vinden waarop mn bsn vermeld staat... Hij zou me morgen terugbellen. Is dit nu echt vreemd of ben ik paranoïde? Ik ga morgen sowieso bellen met de SNS bank of ze bezig zijn met een belactie, maar zouden jullie je burgerservicenummer gewoon zo geven via de telefoon? Als ik hiermee doorga ga ik denk ik maar gewoon naar een vestiging van de SNS!
De bank zal nooit om je BSN vragen! En al helmaal niet telefonisch of via de mail. Als je een nieuwe klant bent vragen ze wel (in een persoonlijk gesprek bij de bank) om je BSN, verder nooit.
Ik denk dat je op je gevoel met vertrouwen. Vind dat je goed gehandeld hebt. Morgen inderdaad even de banm belken. Lijkt mij dat ze je bsn wel weten.
Goed gehandeld! Ik vind het ook wel erg vreemde vragen, bij mij hebben ze nog nooit verder gevraagd dan naar mijn volledige naam, adres en geboortedatum als check.
Mijn zwager werkt bij de SNS en hij zegt dat ze dit absoluut niet vragen, normaal gesproken. Hij zegt dat je even moet bellen naar de SNS morgen, om te vragen of het klopt.
Ik vraag altijd naar de naam en de functie van de medewerker. Als ik het niet vertrouw dan vraag ik of ik hem/haar zo zelf even kan terugbellen als ik mijn gegevens heb gevonden.
Ga langs de bank. En regel het daar als het waar is en is het niet waar weet je dat ook. Als je bij de balie staat voor een dienst van ze willen ze altijd je id bewijs. Via de tel is een beetje vreemd.
Even een update: ik heb net met de klantenservice van de SNS bank gebeld en alles staat netjes in mijn dossier. Het klopt dus wel! Dat hij mijn burgerservicenummer vroeg is een fraudecontrole van hun kant uit, zodat er niet een ander met mijn gegevens een rekening gaat openen ofzo. Ik ben dus toch te achterdochtig! Maar liever zo dan dat ik me straks voor mijn hoofd sla omdat ik via de telefoon ben opgelicht.
Ik had deze uitkomst niet verwacht! Vind je ook niet achterdochtig hoor, gewoon juist heel slim! Blijf erbij dat ik het goed vind hoe je het aan hebt gepakt.
Ik was ook achterdochtig geweest. Heb het weleens met de Ing website gehad.Ik moest ineens mijn wachtwoord veranderen.Ik kreeg daarvan een melding in mijn Ing account.Ik heb toen ook eerst de ING gebeld.Klopte gewoon want eens in de zoveel tijd moet je je wachtwoord wijzigen maar zekerheid voor alles.Liever iets te achterdochtig dan dat je straks in de problemen zit.
Ik werk zelf bij een grote bank en wij mogen het burgerservicenummer niet meer vragen bij fraudegevoelige transacties. Geen idee dan waarom niet als de SNS het wel doet, het lijkt mij dat de regelgeving toch hetzelfde is.
En afgezien daarvan, ik vind het een stomme zet van de SNS. Je wordt doodgegooid met allerlei voorlichting dat je niet op links moet klikken, dat de bank je nooit per telefoon om gevoelige gegevens zal vragen en dan doen zij dat wel. Dan 'tuin' je er de volgende keer wel in, gebeurt er iets op je rekening en zeggen zij dat je maar niet zo dom had moeten zijn. Nee, slechte actie.
Zeker nooit doen, normaal moet je toch ook bij de bank langs komen als je een rekening wilt openen? Ook al heb je er een spaarrekening lopen, je hebt goed gehandeld en zou morgen de gegevens van die man vragen als hij weer belt. Sowieso ook eventjes de bank bellen en ze waarschuwen dat er weer zo iemand bezig is zodat ze hun klanten kunnen waarschuwen.
Gelukkig klopte het allemaal... Maar ik zou dit nooit meer doen hoor. Nooit zomaar aan een telefoon gegevens doorgeven.