Zijn er geen bovenschoolse plusklassen in de buurt? Dat hij bv. één of twee middagen in de week daar heen gaat of net wat bij hun gangbaar is? En anders misschien een vrije school (als je voor antroposofie bent) of een andere vorm van onderwijs? Als de talentenlijn alleen toepasbaar is als er meerdere kinderen mee kunnen doen, dan vind ik dat ze een alternatief moeten bedenken, dan is de huidige lijn dus niet voldoende... Dat de directeur met hem gaat praten lijkt me een goed begin. Hopelijk houdt het daar niet mee op, maar kijken ze ook verder naar wat hij nodig heeft en hoe ze hem dat kunnen bieden. Misschien kan hij in het uiterste geval bepaalde lessen wel mee doen met hogere groepen? En dan bedoel ik meer projectwerk ed, zodat hij daar iets van uitdaging in heeft. Moet het natuurlijk alleen niet zo zijn dat als hij straks zelf in groep ... zit, hij hetzelfde nog een keer moet doen...
talentenlijn voor gr2 gaat r nog steeds van uit dat het kind een beginnende lezer is, of niet eens kan lezen of rekenen(alleen tellen dus niet rekenen) op zijn hoogste nivoo tegen het eind van het jaar. zoon denkt dus(dat zegt hij) dat hij die werkjes krijgt; niet om te leren(daar leer ik niks van) maar omdat de juf wilt zien of hij fouten maakt. hij is bang zegt hij, dat hij een fout maakt want dan doet zijn hart heel erg zeer. hij is daar bang voor. ik zei dus tegen de directeur: hij moet leren fouten maken; JA zeker; maar dat doe je wanneer je iets aan het leren bent. dat staat dus er tegen over wanneer je iets nieuws aan het leren bent maak je fouten! niet met de dingen die je al beheerst. want anders is het alleen maar puur fouten maken, zonder doel. hij zegt dus dat hij het allemaal weet. hij kan precies vertellen wat de bedoeling is van een werkje. lekker verven met handen in verf vindt hij dan een veel betere tijdverdrijving.
inderdaad dat hij bepaalde lessen bij hogere groepen mag volgen of bij een project groep. daar gaan ze ook naar kijken. het is nog een kleuter. het moet niet zo moeilijk zijn om iets voor hem te regelen vind ik. maar goed; hij is vandaag erg vrolijk over school gepraat! dat maakt een moeder zo blij! hij krijgt binnen kort ook leestest om te kijken hoe ver hij is.
Werkjes zijn hier knutseltjes. Op de Vrije School doen kleuters geen 'denkwerk' (cijfers en letters) maar juist heel veel 'doewerk' zoals knutselwerkjes.
nee, geen vrije school. zelfs de PSZ juf van zoontje(antroposofische juf dus) heeft het afgeraden. kijk, erg leuk voor kleuter tijd maar niet voor de hele basisschooltijd. ach, het zou wel mee vallen denk ik. ik denk dat hij nu zo klaagt omdat hij het pas ontdekt heeft dat hij daarmee aandacht kan krijgen. het kan ook een fase zijn. stresstijd van het jaar. net jarig. hij was ook ziek, had/heeft ook longontsteking(misschien liep hij al weken rond met een long ontsteking) hij hangt ook zo erg aan mij. wil knuffels enzo. ik weet niet wat het is.
Het zal een combinatie zijn van allerlei dingen. Maar dat hij nu niet wordt uitgedaagd, enkel dingen moet doen die hij al kan en het eng vindt om fouten te maken ed zal ongetwijfeld een grote rol spelen.
hij heeft wel faalangst dat kon de begeleider wel vast stellen. bang voor het gevoel dat hem overkomt wanneer hij een fout maakt. dat is waarom hij zelf leert op zijn eigen manier en hij brengt het naar buiten wanneer hij het echt beheerst. omdat hij slim is heeft hij nauwelijks faalervaringen. hij is echt bang voor dat gevoel, dat iemand ziet dat hij een fout heeft gemaakt. ik ben met hem nu 4 maanden lang bezig om het te verbeteren thuis. en het werkt heel goed, is veel minder erg dan het was. maar volgens de expert is het dus belangrijk dat hij op zijn eigen nivoo werkt ver daaronder kun je hem enorm onzeker maken.
Ik lees hier veel over klas overslaan extra werk etc. Ik heb er een vraagje over, jullie geven goede tips etc.. 😊 E. zit nu sinds november op school.. Ze zit in een combinatie klas. De Gr 2 krijgt andere start werkjes sochtends. Bijvoorbeeld tellen letters etc. Dit wilt dochter ook graag! Van de zomer schreef ze haar naam en div. Woorden. Ze vind school erg saai want thuis kan ze ook spelen, kleuren etc. Ze wilt letters leren. Dit heeft ze tegen de juf gezegd maar dit mag ze niet doen omdat ze in Gr 1 zit... Zouden jullie er nog een keer om vragen of is dit te vroeg omdat ze er pas een maandje zit?
bij ons krijgen gr1-2(combi) dezelfde les, dus ze leren samen de letters en cijfers. maar gr1 werkjes zijn anders. gr1 gaat naar buiten om te spelen terwijl gr2 moeilijkere werkjes aan het doen zijn.gr1 kinderen hebben de spanningsboog niet om werkjes af te maken. het wordt niks van hen verwacht. ze mogen wel extras krijgen maar als ze die niet af maken dan krijgen ze het niet meer. het is niet te bedoeling dat kinderen werkjes krijgen en die niet af maken. met gr2 kinderen praat de juf in het begin en vertelt dus dat dat de bedoeling is. het is een klassikale school. ze leren dus wel samen. maar werkjes krijg je als je laat zien dat jij die af kan maken. ik ken een moeder die klaagde dat haar dochter geen gr2 werkjes kreeg. tja, het meisje rent als de eerste naar buiten om te spelen ipv binnen blijven om het werkje af te maken. ook met knutselen wilde ze weinig af krijgen. heel snel de spullen neer leggen en gaan spelen. je kunt met de juf praten hierover. zij kan je goed uitleggen waarom en hoe. elke juf doet het op eigen wijze.
@honeyy: Ik zou duidelijk aangeven dat je dochter daar zo naar vraagt en dat ze daar thuis mee bezig is. Het is mijn grootste fout geweest om niet duidelijk genoeg te zijn over de voorsprong van mijn dochter (die redelijk extreem was). Ik ging er van uit dat de leerkrachten haar voorsprong wel zouden zien (en ik heb het niveau van de kleuterklas erg overschat). De basisschool werd al heel snel een hele grote teleurstelling voor haar. Je hoeft niet te eisen dat ze iets doen met die werkjes en letters maar goed overbrengen hoe je dochter is is wel heel belangrijk.
Mijn dochter moest wel in groep 1 groep 2 werkjes doen en wilde die ook vaak niet maken of raffelde ze af. Ze vond het vaak heel saai. Wil niet altijd zeggen dus dat groep 1 werkjes dan beter zijn.
begrijp me niet verkeerd. van gr1 kinderen wordt niet verwacht dat zij werkjes doen; of andere werkjes doen, vaak kiezen zij zelf als ze het kunnen verwoorden wat ze gaan doen tijdens de werk uur. tenminste bij ons. als ze het werkje laten is het prima. maar als je op gr2 zit dan moet je je best doen om het af te maken. het is dus niet dat zij iets anders leren maar wat de eisen zijn van de kinderen qua werkhouding, inspanningsboog. wanneer een gr1 kindje het laat en zegt dat ze er geen zin meer in heeft dan is dat prima. maar wanneer een kind van gr2 dat zegt krijgt hij een uitleg etc. doe je best enzovoort. goede werk houding leren ze op gr2 en gr3. de juf praatte met zoontje op de dag waarop hij naar gr2 versneld was dat hij die werkhouding wel moest hebben en dat hij minder buiten mocht spelen. en hij wilde het erg graag, dus met de juf afgesproken dat hij zijn best doet en het af krijgt.
Hier moeten de werkjes af; 2 in groep 1 en 3 in groep 2 en het kind mag zelf kiezen wanneer. Het gaat niet ten koste van buiten spelen.