School wisselen (groep 4)

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Wijffie75, Dec 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Dat ben ik helemaal met je eens. Als school kan je heel veel doen met ontwikkelings voorsprong bij kinderen. Misschien hebben ze afspraken met de school die Leonardo aan biedt...
     
  2. penseel

    penseel Niet meer actief

    Persoonlijk zou ik Montessori niet aanbevelen.

    Pas geleden kwam ik twee moeders tegen van waar bij zoon ook school zat toen hij op een Montessori school zat en en beide hadden hun bedenkingen over de school. Moeder een ook kind wat vast liep net zo als mijn kind. Bij moeder nummer twee zoon die te weinig uitleg kreeg en als hij er om vroeg dat hij het niet kreeg. Had niet geleerd een punt na een zin te zetten dat zijn kleine dingen die opvielen beide moeders en ik waren en zijn het er over eens dat Montessori echt bij je moet passen. Je kunt super slim zijn maar als je niet geen goede uitleg krijgt dan loop je ook daar mee vast.

    Kijken kan nooit geen kwaad.
     
  3. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Als 26 kinderen op hun eigen niveau werken kan je niet ieder kind direct antwoord geven. Er zijn verschillende systemen waarmee een kind aan geeft dat hij/zij een vraag heeft. Maar eerst moeten kinderen nog een keer goed naar de opdracht kijken/lezen (hiermee wordt 50% van de vragen opgelost) Daarna vragen aan iemand binnen je groepje dan pas de leerkracht.

    Geen uitleg krijgen zo zal het kind dat wel vertalen dan.

    Ik ben van mening dat Montessori onderwijs bij ieder kind past maar niet bij elke ouder. Er wordt namelijk wel wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid verwacht en als je dat als ouder niet meegeeft....



    Is het al duidelijk dat ik een Montessori juf ben? :p
    Ben overigens ook een Montessori kind geweest.
     
  4. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Werk overigens nu op een Daltononderwijs school ook prachtig onderwijs als je dat in de buurt hebt!
     
  5. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het kind wegsturen is natuurlijk een beetje kort door de bocht gesteld, zo is de situatie gelukkig niet :)

    Ze zijn al sinds groep 2 bezig met advies zoeken en manieren zoeken om haar te begeleiden. In groep 2 begon dat met tutor-lezen, samen met een leerling uit groep 7 meen ik. In groep 3 kwam daar vanalles aan verrijking en verdieping bij, inclusief Acadin (een werkvorm via de pc wat ze erg leuk vindt, daarmee moet ze ook werkstukken maken enzo). En nu in groep 4 heeft ze nog weer andere extra dingen erbij.

    Vorig jaar zijn er gesprekken geweest met een externe deskundige, ivm het eventueel versnellen/klas overslaan.

    Dus het is gelukkig echt niet zo dat ze niks doen en gewoon zeggen dat we naar een andere school moeten. Liever doen ze het zelf natuurlijk. Maar ze zeggen gewoon heel eerlijk dat zij het niet zo goed weten.

    Gisteravond 10 minuten gesprekje gehad en even de conclusies van de psycholoog terug gekoppeld, zij gaan komende week weer in gesprek met de IB'er en die deskundige en dan gaan we na de kerstvakantie weer verder overleggen.

    Punt blijft..wat is wijsheid. Op deze school blijven, met dusdanig veel 'andere werkjes' dat ze nog verder geïsoleerd raakt en buiten de groep ligt (wat dus door haar sociaal emotionele situatie al zo is), of een andere school zoeken. Pff lastig hoor.

    Leonardo is sowieso geen ideaal voor mij, wat iemand anders ook schrijft, ik vind dat ze ook gewoon in de 'normale maatschappij' moet kunnen meedraaien. En niet in een Leonardo maatschappij.

    Sowieso gaat ze in januari beginnen met therapie en dat zal ook best zwaar voor haar worden, dus ik weet niet of het zinvol zal zijn om nu te gaan wisselen. Is dat niet veel te pittig?
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Tja... Maar als de gewone school geen optie is...
    Dan is leonardo ineens wel een optie.

    Denk dat er heel veel kinderen op een leonardo zitten waarvan de ouders het aanvankelijk ook niet een heel goed idee vonden maar uiteindelijk er toch voor hebben "gekozen".
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Net als dat veel ouders hun kind liever niet op cluster onderwijs doen... Maar als het echt niet gaat op een gewone school... Dan gaat het echt niet.

    En ik heb het idee... Dat ze toch wel flink hun best doen.
     
  8. penseel

    penseel Niet meer actief

    #28 penseel, Dec 12, 2014
    Last edited by a moderator: Dec 12, 2014

    Dan verschillen wij duidelijk van mening.

    En ik ken buiten die moeders meer kinderen van de zelfde Montessori school die weg gegaan zijn omdat hun kind achter ging lopen en gigantisch ook en durf het mij niet nog eens te zeggen. Montessori is niet geschikt voor elk kind echt niet. Ik ben een moeder van een Montessori kind wat totaaaaaaaaaal in de soep gedraaid is. Geen letter kon lezen voor hij naar het speciaal onderwijs ging geen letter en ook geen letter schrijven. En het handschrift van Montesori kinderen afschuwelijk een punt leren moet je in groep 8 toch wel weten.!!!

    Hier ook ja het beste voor je kind nou ECHT NIET...
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hm omdat 1 montessori school er een rommeltje van maakt zijn ze natuurlijk niet allemaal slecht he.
     
  10. penseel

    penseel Niet meer actief


    O nee dat klopt maar ik word wel kwaad als die Montessori juffen en meesters blijven beweren dat het het beste onderwijs is voor kinderen het is NIET geschikt voor elk kind.

    Er wordt namelijk wel wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid verwacht en als je dat als ouder niet meegeeft.

    Over het zinnetje hier boven val ik letterlijk en dat is wat ik ook bedoel ze vinden dat het aan de ouders ligt.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Tja.. Dat ben ik ook niet met d'r eens...
    Maar zelfstandigheid kun je wel leren... Doen ze bij ons op school ook.
    Soort van kruising tussen dalton en montessori.

    We zijn er niet altijd blij mee.. Maar ligt niet puur aan onze school..
    Ben bang dat het probleem elders nog groter zou worden.
     
  12. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    Nou dit inderdaad. Ik vind dat zo'n rare opmerking dat je kind in de normale maatschappij zich moet leren ontwikkelen. Of een 'Leonardo maatschappij'. Net alsof het een hele submaatschappij is :( Het zit gewoon in een normale basisschool. Je zegt dat toch ook niet over een kind dat naar het sbo gaat? Dat hij zich maar in de normale maatschappij moet leren ontwikkelen ;)
     
  13. penseel

    penseel Niet meer actief


    Wat zien hun als zelfstandigheid ik ben geen slim mens met leren in elk geval.
    Maar als moeder maak ik ze wel zelfstandig aankleden tandenpoetsen afdrogen haren kammen zelf drinken in schenken kleding opruimen ik bak veel met dochter ze tikt een eitje ze roert ze klutst ze maakt ze pakt de boter uit de koelkast pak je schoenen echt dat zie ik ook als taak van ouders die zelfstandigheid leren fietsen zelfstandig naar school. Zoon gaat alleen naar de orthodontist zelf afspraken maken dat zie ik ook als zelfstandigheid. Ja toch haha.

    Zelf zijn schooltas in pakken zelf zijn gym kleding mee nemen...
     
  14. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    @Penseel, niet ieder kind is even goed in verantwoordelijkheid nemen en plannen e.d. Ik denk niet dat dat te maken heeft met de zelfstandigheid die je ze thuis leert wat je hierboven schrijft en ook niet dat het aan de ouder ligt. Dat ben ik met je eens. Maar ik denk wel dat je dan een slechte montessori school getroffen hebt. Wat ik hoor van mijn vriendin, haar zoon zit ook op montessori dat ze daar heel goed in worden begeleid en zonodig worden de teugels strakker getrokken. Ik zat zelf vroeger op een Jenaplan en daar werd dat zelf plannen ook niet goed begeleid. Ik kwam vaak onder mijn rekenwerk uit door het op het laatst te doen en geen haan die daar naar kraaide.
     
  15. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Oeh jee, hoe kan ik dat eens uitleggen..

    Tuurijk ben ik enorm voorstander van het principe gelijkgestemden enzo, en denk ik dat het enerzijds voor mijn dochter heel fijn en goed zou zijn om in een klas met gelijkgestemden te zitten. Anderzijds geeft het me ook het gevoel dat je daarmee de kids 'afschermt' van de 'grote boze buitenwereld', de andere kinderen dus. Ik wil daarmee niet zeggen dat het zo is, het is puur mijn gevoel. En ik kan er prima naast zitten hoor, ik ben geen allesweter. Maar zo voelt het voor mij. Misschien kom ik er over een tijdje wel achter dat het heel anders werkt, dan ben ik de eerste om m'n mening bij te stellen.

    Anyway, ik bedoelde het echt totaal niet negatief, het was puur mijn gevoel..


    ps..wat is sbo?
     
  16. penseel

    penseel Niet meer actief


    Speciaal basisonderwijs
     
  17. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    Oké, nou snap ik een beetje hoe je denkt. Ik zie het grootste voordeel niet zozeer in met gelijkgestemden in de klas zitten (zo gelijkgestemd zijn ze niet altijd hoor :D). Het gaat er mij vooral om dat iedereen de reguliere stof zeer compact aangeboden krijgt en ze heel veel verrijking krijgen. Dat ze dit dus niet alleen hoeft te doen.
    Ik zie het zelf helemaal niet zo als dat ze afgeschermd worden voor de buitenwereld. Ze zijn gewoon onderdeel van de basisschool alleen met afwijkende leerbehoeften waarin ze voorzien worden.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Je kunt het ook zien als zijnde.. Je maakt ze weerbaar in een beschermde omgeving zodat ze straks zichzelf zo goed mogelijk kunnen redden in zelfvertrouwen en daadkracht.

    Het heeft mijn voorkeur ook niet.. Maar ik denk dat meeste Leo-ouders het ook liever anders hadden gedaan. Meestal zitten dergelijke scholen tenslotte niet om de hoek, het kost een hoop geld en het is geen garantie op ultiem geluk en een goede gezondheid.

    En voor ons is Leo sowieso geen optie.. Te ver weg.
    Dus roeien we met de riemen die we hebben.
    Op een hele normale basisschool "met extra's".
    Vooral met extra creatieve vakken en hopelijk binnenkort ook weer met Engels.
    Met een plusklas die ze tot grote frustratie van dochterlief maar 1x per 2 weken hebben.
    En met een begaafdheidsprofiel. Dat dat laatste soms nog wat hapert ondervinden we regelmatig.
    Maar ik betwijfel of dat op andere scholen beter zou zijn.
     
  19. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Als een kind naar het sbo moet is de situatie toch heel anders.

    Als er meerdere ouders ontevreden waren dan was de school misschien niet zo goed. Maar dat heeft niks met het onderwijstype te maken.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Is het echt anders?
    Als de gewone basisschool blijkbaar je kind geen les kan geven... Maakt het uit of je kind uitvalt aan de bovenkant of de onderkant?
     

Share This Page