Hoi Morgen heb ik sowieso een afspraak bij het cb. maar ik begin me er stiekum best druk om te maken. dus ik dacht, ik schrijf het van me af. Floor praat nog steeds amper tot niet. ze kan papa en mama zeggen, maar doet dit niet vaak (ik hoor het eens per dag ). verder wijst ze alles aan en zegt "die" en zegt " oooooh". heel af en toe hoor ik klanken die op woorden lijken, zo denk ik dat ze "etuh" (eten) zegt maar ja heel duidelijk is het niet. Ze lijkt wel alles goed te begrijpen, als ik vraag: wil Floor slapen en naar bed? dan loopt ze meestal gelijk naar de trap. Ook kan ze korte opdrachtjes begrijpen, pakt haar jas bijv. als ik zeg dat we weg gaan. nu net dacht ik dat ze bal zei, maar het klonk meer als bal zonder duidelijke L. Wie herkent dit bij hun kindje? edit, ze is dol op boekjes en "lees" dan ook vaak voor, voor het slapen lezen we altijd voor.
Dat is met 19 maanden nog niks om je druk over te maken. Ik herken het niet met 2 van die roeptoeters maar mij werd duidelijk uitgelegd met de 18 maanden afspraak dat ze 3 woordjes/klanken buiten papa en mama moeten. Dus "die" "ohhh" en "etuhhh" is al voldoende
laten we het hopen hahaha, nou ze was ook echt laat met brabbelen, dus ik maak me nog niet mega druk, maar het knaagt wel een beetje. ze raakt zelf ook zo gefrustreerd
Het verschielt: sommige noemen vele korte woordjes en brabbelen veel en sommige brabbelen niet en geen korte woordjes maar dan gelijk volle zinnen goed verstaandbaar en grammaticaal. En sommige zijn gewoon laat mee. Mijn dochter tot 1.5 kende enkele simpele woordjes zoals : die, mama, papa, bal, ja/nee, daaaag. en in andere taal: geef, ja/nee. Veel diverse klanken als ooooh, wow, hey, hoi, aw aw etc. Maar verder was dar beetje terwijl haar passieve taal echt ver was bij 1.5- 500 en meer in beide talen. Omdat ze voorsprong had met alles wist ik dat taal kan anders gaan. En inderdaad ze begon met 1.7 gelijk volle zinnen zeggen gramaticaal goed 3-4 woorden. En gebruikte ze "ik" ipv naam. En nu ook ze is geen prater en brabelt bijna nooit ze kan hele dag niets zeggen maar als haar iets verbaasd of wil ze iets of als grapje zeggen zegt ze gewoon wat. Ze antwoord ook alleen ja:/nee en meer niet terwijl ze kent vele woorden en zegt dat ook maar ze zegt bijv. Opendoen of dicht keertje en dan dagen wn zelfs weken niet tot ze ineens zegt: mama mag ik die opendoen?? Ze is tweetalig dus het is zoiezo anders. Hier in ta passief en actief kwam erg grote sprong na vakantir in buitenland. Je zag gewoon echt grote verschiel in. Het is dus zo anders bij iedereen en wat hier echt helpt voor taal is kinderdagverblijf, veel educatieve filmpjes, boeken, veel zien dus naar boerderij, vakantie, pretpark, winkel. Veel praten niet in baby taal maar zoals gewoon en veel uitleggen en ook zeggen niet: kom maar bij mama of mama gaat nu was doen maar "ik" gebruiken en veel variaties zeggen (synoniemen) en het complexer maken zoals niet "blauw" maar "donker blauw". Het komt wel goed en je kan nog cb indicatie vragen voor psz extra dagen dat zal ook goed helpen!
Hier moet ik toch even op reageren. Babytaal is juist heel goed voor de ontwikkeling van taal bij baby's en dreumessen. Het is niet voor niks dat de meesten van ons dat instinctmatig doen. Google maar eens op "infant directed speech". Het enige gevaar zou kunnen zijn dat je er te lang in blijft hangen, en tegen een 3 jarige nog steeds jezelf benoemt als "mama" in plaats van "ik". Maar zeker tot 2 jaar (of afhankelijk van het taalniveau van je kind) is babytaal juist prima!
Tot 1 jaar wel inderdaad heb ook gelezen laatste onderzoek(was ook op nieuws maar dan tot 1 jaar noemden ze dat in elk geval baby) dat denk ik ook maar later niet zo goed en juist niet goed als kind moet praten maar praat niet lijkt mij? Ben geen expert ik weet ook niet wat jij onder "baby taal" begrijp? Ik bedoelde hier meer verrijkt spreken dus niet altijd mondje, handje, popje, poepje etc. En zoiezo geen toet toet, aw aw. Kind blijft nog lang dan toettoet zeggen ipv auto. Hier zeggen we altijd aw aw als "pijn" en dat dus ook zo bijgebleven. Vind ik heel erg grappig maar met andere proberr ik dingen noemen zoals ze zijn en het defenitie van. Ik zeg bijv. niet: " ja, hondje" als ze erop wijst maar ik zeg: "kijk, inderdaad, wat een grote prachtige zwarte hond met echt zulk grappige oortjes, zie je dat? Hondje heeft een staart en een vier poten..." etc. Ik been geen logopediste en geen pedagoog dus ga geen duscussie in of dat zo echt is maar als jezelf praat veel met verrijkende taal dan leert kind ook zo lijkt mij. Het is toch wel zo dat bijv. Bij hoogopgeleide ouders worden kinderen meestaal boven gemiddeld qua taal en ontwikkeling dan bij laagopgeleide. Er zijn veel schemas voor taal cb hanteert erg lage maar als je kijkt naar schema bij 2 ouders hoogopgeleid in nl dan is het als volgt (van andere forum gepikt) Passieve woordenschat 0;9 jaar: 10 woorden 1;00 jaar: 40 woorden 1;03 jaar: 100 woorden 1;06 jaar: 200 woorden 1;09 jaar: ruim 300 woorden 2;00 jaar: ruim 400 woorden actieve woordenschat 1;00 jaar: 3 woorden 1;03 jaar: 15 woorden 1;06 jaar: 50 woorden (1;05-1;07 jaar) 1;09 jaar: 100-150 woorden 2;00 jaar: 200-300 woorden 2;03 jaar: 400 woorden 2;06 jaar: 550 woorden 3;00 jaar: 1000 woorden 4;00 jaar: 1500 woorden 4;06 jaar: 2100 woorden 5;06 jaar: 3000 tot 3200 woorden 6;00 jaar: 3500 woorden Zinsbouw (volgens de normtabellen van de TARSP) De zinsbouw wordt voor jongens en meisjes apart genormeerd en er wordt onderscheid gemaakt tussen milieu A (laagopgeleide ouders) en B (in ieder geval één hoogopgeleide ouder). Er is een lijst voor langzame, gemiddelde en snelle ontwikkeling. Deze is B gemiddeld. . Leeftijd: 1;06 tot 1;11 jaar Fase II: tweewoorduitingen met de volgende structuren: - onderwerp + bijwoordelijke bepaling (pop hier/ die ook) - onderwerp + (lijdend/meewerkend/voorzetsel) voorwerp/ complement (die klaar/pop koek?/ koe stout) - voorwerk/ complement + werkwoord (buik wassen/ die pakken/ brood eten) - onderwerk + werkwoord (pop zitten) kinderen gebruiken in deze fase ook de bepaler een bij een zelfstandig naamwoord, verkleinwoorden en het meervoud van zelfstandig naamwoorden.
Nee, fantasiewoorden, daar ben ik ook geen fan van. Een hond is hier ook gewoon een hond, en geen "woef" ofzo. maar bijvoorbeeld over jezelf en je kind praten in de derde persoon: "gaat Annelore samen met mama naar boven?" Is voor veel kinderen een veel makkelijker opstapje om de zin te begrijpen dan "ik" en "jij" die telkens van persoon wisselen, als je begrijpt wat ik bedoel. Als een kind het totaal niet snapt, gaat het langs hem heen, maar als je nét boven zn niveau van taalbegrip zit, leert hij ervan.
Ik snap het ik denk dat ik daar gewoon niet denk als ik dat zeg we gebruiken hier gewokn altijd "jij" "ik" en wel vaker "mama" en "papa" maar nooit zoals jij schreef "gaat "naam kind" wadelen/eten/drinken? Ik gebruik het nooit omdat in mijn taal wordt zo niet gepraat en mijn man weet niet waroom niet ik denk dat hij dat ook raar vind.
Nou, ik spreek andere volwassenen ook gewoon aan met "jij" in het Nederlands hoor Maar je bedoelt dat baby-taal in het Russisch(?) niet in de cultuur zit? En mooi hoor, die gemiddelden. Hier twee kinderen van hoogopgeleide ouders. De ene had een actieve woordenschat van 100 bij 1,06 en bij de ander mag ik straks blij zijn met 3 denk ik. Komen ze gelukkig samen precies rond de 50 gemiddeld uit
Ondanks 2 hoogopgeleide ouders zei mijn oudste met 18/19 maanden misschien 3 woorden. Met 20 maanden begon hij eindelijk papa & mama te zeggen. Daarna ging het heel hard. Nu kletst hij de oren van je hoofd (27 maanden). Als de passieve woordenschat goed is, zou ik me nog niet zoveel zorgen maken!
Hier praatten ze ook nog niet veel met 19 maanden, begon toen net te komen. Met bijna 2 jaar zeiden ze al zinnetjes van een paar woorden, ging opeens heel snel. Het is echt niet gek als een kindje van 19 maanden nog niet veel praat.
Haha samen redden ze het! )) Nee mujn dochter dan iets meer dan gemiddeld maar ook niet echt of zo van dat lijst. Maar ik denk enkele halen dat. In mijn land deze lijst ook gemiddeld als wordt gezien. Nee in russische taal heb je niet dat je zegt tegen kind: gaat Amber slapen? We zeggen gewoon : ga jij slapen? Baby taal word gezien als woorden vervangen toettoet waf waf etc. Of benoemingen bijv pop is "lala", speen is "sosa" etc
strikt gezien is mijn man hoogopgeleid en ik mbo afgerond, maar ik denk niet dat dat de reden is dat floor nog niet praat fijn om te lezen dat er meerdere kindjes dit hadden, ben benieuwd wat ze op het cb zeggen
Hier een dochter van vandaag precies 17 maanden en zegt sinds net voor haar eerste verjaardag mama. Ze zegt nu mama en amma (=oma) en papa=ma Haha sinds deze week maakt ze wat meer klanken, maar geen woorden. Ze begrijpt wel veel van wat wij zeggen. Zelf wijst ze vooral naar dingen. Laatst zei de verpleegkundige vN het cb dat ze 18 maanden als grens aanhouden. Nou denk niet dat ze dan ineens n flinke woordenschat heeft???
mijn zoontje is 22 maanden, zegt alleen: mama, papa, en aaien...mama,zegt hij overigens ook tegen anderen...ik maak me best wel druk..maar als hij 2 is moet ik weer naar het cb, dan ga ik vragen voor een doorverwijzing als het nog steeds zo is...
Dat ik me niet druk moest maken Dat oooooh en die ook mee tellen. En dat het wss luie prater is wn dat Gijs vaak invult voor haar waardoor ze al vaak niets meer hoeft te zeggen. Wel enigszins gerust gesteld