wanneer over naar AVI M3?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door adi, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

    adi Niet meer actief

    Even een vraagje, zoontje en 1 dochter (zitten in groep 2) lezen sinds begin november AVI start boekjes.

    Mijn zoon is inmiddels zover dat hij de meeste woorden vloeiend leest, maar hij hapert nog alleen op de klanken 'ui' en 'ou'.
    Hij begint AVIstart boekjes echter saai te vinden. Vaak is het een eindeloze herhaling van dezelfde woorden en klanken per boek, en ik vind maar weinig boeken waar bovenstaande klanken in voorkomen.

    Wat zijn eigenlijk de regels voor het overstappen op volgend leesniveau? Moet het kind eerst de boekjes op huidig niveau volledig foutloos en vloeiend lezen?
    Ik wil hem niet overvragen, maar hem wel de uitdaging blijven bieden in het lezen.
    De juffen geven hem ook leesboekjes, maar stimuleren hem vooral in dingen waar hij minder goed in is zoals schrijven en knutselen. Dit is dus nog helemaal niet relevant voor school, maar thuis wil hij dagelijks lezen, dus we jagen nogal wat boekjes doorheen per maand.
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm als je thuis bent zou ik hem vooral laten lezen wat hij leuk vind :)
    en de avi-niveaus overlaten aan de leerkracht.

    op school testen ze dat met een stopwatch enzo.. niet iets wat je perse thuis wil doen om te bepalen welk boek hij mag lezen lijkt me.

    en belangrijkste van lezen is leesplezier.. dan volgt de rest vanzelf :)
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Dat klopt ook inderdaad ;)

    Ik vind die niveaus wel een houvast, want hij begon vorig jaar alles te lezen, van voorleesboeken tot kranten. Om hem een goede basis te bieden zijn we dus begonnen met AVI start. Dit gaf heel veel rust en ook structuur, hij kon lekker op basisniveau oefenen. Vandaar dat ik het veilig vind om de methode te volgen.

    Maar ik zal me minder vastpinnen aan het niveau, als hij verhaaltjes van m3 leuker vindt, nemen we die wel mee. Thnx ;)
     
  4. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    Ik zou inderdaad niet vastpinnen op een niveau. Gewoon laten lezen wat hij leuk vind, als het te moeilijk is zal hij het vanzelf ook niet leuk vinden. Mijn dochter las veel prentenboeken.
    Toen ze in groep 3 begon haalde ze al avi m5, ze heeft nooit (formeel) leesles gehad en is nu bijna avi uit. Je hoeft je dus niet bang te zijn dat je het niet goed doet als je de avi lijn niet volgt.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    nouaj ik kan me voorstellen dat je de krant liever over slaat op het moment...

    maar die fase hebben we hier ook gehad..
    tot ze op een zeker moment ergens een folder over huiselijk geweld had ontvoerd en die ook doodleuk hardop zat voor te lezen...
    toen wel voor mezelf bepaald dat er op zich grenzen aan zitten aan wat ze leest.
    namelijk dingen als kranten en folders en dingen die puur voor volwassenen zijn.

    maar op de kinderafdeling van de bieb mag ze zich redelijk uitleven...
    (tenzij het gaat over inbrekers, kidnappers en moordenaars.. want dat levert gegarandeerd nachtmerries op.)
    maar het niveau zelf.. mag ze wel kiezen.
    (wij zijn er wel uit dat de boeken tot een jaar of 10... goed leesbaar zijn zonder nachtmerries... dus ik schuif dr meestal vakkundig voor de groep 5/6 kast en dan is ze zeer content)
     
  6. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    #6 mapepejo, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt: 20 jan 2015
    Ik ben juf. Leesplezier is het belangrijkste, ook de onderwerpkeuze en taalgebruik zijn belangrijk. Kijk of de onderwerpen en het taalgebruik passend zijn voor je kind.
    Toch even wat info over avi (toetsen):

    Voor het bepalen van het avi-niveau is altijd een toetsafname nodig. Normaal is het zo dat kinderen 1 niveau hoger moeten lezen (oefenen) dan ze zelf behaald hebben.
    Men praat over 3 niveaus:
    - beheersingsniveau, de avi die ze behaald hebben
    - instructieniveau, de avi waar ze nu op gaan oefenen
    - frustratieniveau, nog te hoog gegrepen en kan leiden tot frustraties

    bijv:
    avi start getoetst en beheersd, betekent oefenen met avi m3. E3 zou dan te hoog gegrepen zijn.
    Toch kan het zijn dat het boekje op E3 niveau is, maar het onderwerp voor het kind erg leuk is. Laat kinderen het dan gewoon proberen. Stop als het niet lukt of lees als ouder het verhaal voor. Plezier in lezen, boekpromotie en leesbeleving zijn belangrijk.

    bij toetsen op avi wordt n kind altijd getoetst tot het instructieniveau is gevonden.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.065
    3.859
    113
    Die Avi-startboekjes zijn vaak ook vreselijk saai, ik neem hem mee naar de bieb en dan kies ik vooral boeken van de kinderafdeling met onderwerpen die hem aanspreken. Op school doen ze dat net zo, hij zit in groep 2 en de juf laat hem zelf boeken uitkiezen, let niet op het Avi-niveau, daar gaan ze in groep 3 wel naar kijken. Belangrijkste is dat het zijn interesse heeft.
     
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Even een kleine correctie (leerkracht en IB er);
    Het kind oefent op het hoogste instructieniveau, dat is niet altijd 1 niveau hoger dan het beheersingsniveau, soms heeft een kind wel 3 of 4 instructieniveaus. Op school oefent het kind dan op het hoogste instructieniveau. Dus bijv avi m3 is beheersingsniveau, e3 en m4 zijn instructieniveau, e4 is frustratieniveau, dan gaat het kind oefenen met boekjes van avi m4.

    Voor thuis zou ik hier enigszins bij aan sluiten, maar vooral laten lezen wat het kind leuk vindt.
    Als hij is uitgekeken op de avi start boekjes (goed voor te stellen, die boekjes hebben verrekte weinig diepgang;)) dan kun je gerust eens de avi m3 boekjes proberen, zoveel verschil zit er niet in. Als hij alle letters kent kan hij de m3 boekjes wel lezen. Of hij voldoende tempo heeft om avi m3 op beheersingsniveau te lezen weet je dan niet, maar dat is voor de school, voor thuis niet belangrijk.


    (Het is beheerst juf)
     
  9. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Klopt!

    1 niveau hoger was ook maar als voorbeeld genoemd!
     
  10. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter (groep3) was ook vroeg met lezen( en andere dingen).
    Op school werd daar eerst maar weinig mee gedaan.
    Ik ben toen boekjes van kluitman gaan kopen.(is een reeks van 8)
    Die gaan van avi start tot de oude avi-6.
    De eerste 4 boekjes waren avi1 en avi 2. Zij vond ze geweldig! En ze kon zo ook zelf een beetje bepalen wat haalbaar voor haar was.
    Ook heel veel bij de bieb geleend. Samenleesboeken waren hier ook favoriet!
    Inmiddels kiest ze zelf uit de bieb. (ze leest met gemak E4-M5).

    Ze is alleen wel jong(nét 6 geworden) en dan is het moeilijker om boekjes te vinden die op haar belevingswereld aansluiten.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hier halverwege groep 3.... dus na verplicht een half jaar avi-start/m3 gelezen te hebben weigerde dochterlief nog een boek aan te raken.

    in overleg met de juf mocht ze toen al gauw moeilijkere boeken en einde van het jaar "scoorde" ze qua avi "E5".

    blij dat deze mama ook van boeken houdt.. anders had ik me er misschien helemaal niet druk om gemaakt en dus ook niet de moeite er in gestoken om te zorgen dat ze leuke boeken probeerde te lezen :)
     
  12. Jaime

    Jaime Niet meer actief

    Bij mijn dochter op school mogen ze alleen het avi-niveau lezen wat ze hebben gehaald, hun beheersingsniveau dus. Ik heb het nooit zo gesnapt waarom dat is en na dit topic al helemaal niet meer. Volgens de juf omdat ze vloeiend moeten lezen, daar leren ze het beste van.
    Maar goed, ze heeft nu e7 gehaald, dus nog maar 1 niveau en dan mag ze op school ook lezen wat ze wil (mag thuis natuurlijk sowieso al).
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Pinguin: op die leeftijd was heksje lily hier favoriet.
    En vrijwel gelijktijdig ontdekte ze ook dolfje weerwolfje en de serie van de leeuwenkuil. Beiden van Paul van loon.

    Goed te lezen voor een 6-jarige qua onderwerp en haar niveau.
     
  14. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Heksje lily leest ze inderdaad al. En ze is best weg van de boeken van Vivian den Hollander.
    Dolfje weerwolfje heeft ze op school in haar laatje liggen maar mag ze nog niet lezen van de juffen. Alleen m3 & E3 en daar zit helemaal geen uitdaging meer in voor haar.
    Over 2 weken 10 minuten gesprekken dus dan gaan we het maar eens aankaarten.

    Beetje jammer is dat mijn dochter zich niet zo gauw laat zien op school, dus de juffen hebben het nog niet zo door.
     
  15. adi

    adi Niet meer actief

    Bedankt allemaal!!

    Ik ben zelf een hele vroege lezer geweest, dus herken deze passie ook in mijn zoon. Ik vind het ook geweldig om te zien dat hij het net als mama een feest vindt om naar de bieb te gaan, zegt dat boeken heerlijk ruiken (hier komt echt geen e-reader!), en zo geniet van het lezen.
    We gaan morgenmiddag samen lekker verder neuzen bij de bieb, het is inderdaad dat die AVI start boekjes meestal nergens over gaan, hij vindt er totaal geen uitdaging meer in. Maar ze kunnen mooi door naar de zusjes: )
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm dan doen ze het hier toch handiger..
    Buiten het verplicht lezen mogen (nouja moeten eigenlijk) ze elke dag voor de les begint "Vrij lezen"
    Naar aanleiding van het feit dat ze niet meer wilde lezen zijn er begonnen met het meenemen van eigen boeken van huis daarvoor.
    En dat vind de leekracht geen enkel probleem.
    Sterker nog.. Ik betrap hem weleens op interesse in welk boek ze nu weer mee heeft ;)
     
  17. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik laat alyssa lekker lezen wat ze wil. eerst idd de hele simpele boekjes met veel herhaling maar die vond ze al snel niet meer leuk. nu leest ze mees kees. (zit in groep3) ze weet nog niet altijd alle woorden, maar ze komt wel als ze iets niet weet en dan helpen we. lekker laten gaan, maar wel in de gaten houden of ze de letters en de woorden goed uitspreken.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.065
    3.859
    113
    Dat ging bij mijn dochter net zo. Ze las al heel snel boeken die moeilijker waren. Dan riep ze af en toe 'hoe spreek je een a en u achter elkaar uit of een c en h? Dat onthield ze snel en daarna had ze daar geen hulp meer bij nodig.
     
  19. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Kijk, dat zijn de kinderen die zichzelf min of meer leren lezen. Lekker laten gaan, komt wel goed! Ze merken zelf wel wanneer een boek te moeilijk is.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik zou hem lekker laten lezen wat hij leuk vindt. :)

    Hier lezen ze niet hrt hoogste instructieniveau op school trouwens, mijn dochter niet in ieder geval. Ze testen door tot ze de eerste keer op instructieniveau scoren en op dat niveau lezen ze dan in de klas.
     

Deel Deze Pagina