Hét praatje, over the birds and the bees

Discussie in 'De lounge' gestart door Clivia, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Helemaal mee eens! Wij zijn zelf niet preuts (ook hier lopen wij gewoon naakt door het huis) En zoals gezegd liggen er condooms in de kast. Niet omdat mijn zoon al aktief is, maar voor het geval dat. dan heb ik liever dat het voorkomen kan worden. Ik heb overigens liever dat ik zou weten dat ie het op zijn kamer zou doen, dan stiekem in de bosjes of zo. Liever helemaal niet, daar staan wij eigenlijk niet achter, maar als ze het willen doen, doen ze het toch wel.
     
  2. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Pfff, nou dan kan ik m'n borst natmaken. Ik heb dus niet 1 maar 2 praatjes voor de boeg, buiten de gewone voorlichting moet ik ook nog eens gaan uitleggen dat mama naar de mannenmarktplaats is geweest ;).

    Zonder gekheid, in de huidige maatschappij maak ik me er wel zorgen om (loverboy's, misbruik, internet blegh).

    Gelukkig waren mijn ouders er heel makkelijk in, ik kan me geen "praatjes" herinneren van toen ik klein was, wel toen ik mijn eerste vriendje kreeg. Wat heb ik me toen geschaamd, het technische gedeelte werd niet uitgelegd hoor, wel dat je respect voor jezelf moest hebben en dat het belangrijk is dat je, je eigen grenzen kent en daar niet over heen moet gaan en misschien het belangrijkste dat er nooit iets zo erg kan zijn dat ik het niet tegen haar zou kunnen vertellen. Omdat mijn moeder het toen over vrijen had heb ik een aardige aversie tegen dat woord gekregen (als ik het hoor zie ik mezelf met een rood hoofd op de bank zitten). Daarna zijn we samen naar de huisarts gegaan voor de pil (ook zo'n rood-hoofd-moment) en hebben we een doos condooms gekocht (wederom een rood-hoofd-moment). Maar haar redenatie was simpel, je hebt nu een echt vriendje dus zal je dat ook "volwassen" moeten benaderen.

    O en toen ik voor het eerst ongesteld werd was mijn moeder op vakantie en kreeg ik van mijn vader 5 gulden, ik heb er meteen snoep van gekocht ;).
     
  3. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Nou tjip tjap: wees blij met dat vijfje! Toen mijn moeder voor het eerst ongesteld werd (ik schat rond 1956) rende mijn oma met mijn moeder naar de winkel voor maandverband (en geen lapjes zoals toen gewoon was, echt van papier, want toen behoorlijk bijzonder was) plus speciaal ondergoed om dat in vast te leggen om tegen alle verkoopsters te vertellen dat haar dochter nu een volwassen vrouw werd :D:D:D Mijn arme moeder!! Die wist werkelijk van schaamte niet waar ze kijken moest! Eén voordeel: oma had óók nog taart gekocht om het te vieren :p



    Voor mijn eerste moment had ze het netjes in de kast gelegd, zodat ik het kon pakken wanneer ik voor het eerst ongesteld zou worden. Daar was ik op dat moment erg blij mee, want dat gebeurde op school, dus toen ik thuis kwam ging ik lekker onder de douche en kon het maandverband zo pakken. Was niemand thuis toen :)
     
  4. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Ai, wat had ik me dan geschaamd, maar een taart was dan wel weer lekker geweest :D.

    Gelukkig had m'n zus van die minitampons gekocht en maandverband voor de zekerheid. Vroeg mijn broertje of hij mocht kijken, uhm nee ;).
     
  5. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Erg he?? En in die tijd (1956)!! Ja die taart had mijn moeder ook wel verdiend zeg :p

    hihi grappig zo'n broertje! Ik ging heel vaak mijn mijn broer mee als hij naar het toilet ging. Ik vond dat zo grappig, dat hij staande kon plassen ;) toen was ik wel klein hoor, jaar of 5.
     
  6. tjiptjap

    tjiptjap Bekend lid

    24 okt 2014
    950
    0
    0
    Dat had ze zeker wel verdiend. Maar ik vind het wel een leuk idee om er iets leuks van te maken als mij meisje zo ver is. Over menstruatie wordt zo raar gedaan, maar ik vind het een mooi iets (niet prettig maar wel een soort van "overgang").

    En mijn broertje, tja, hij mocht altijd tegen de boom plassen en daar was ik ook vreselijk jaloers op, nu had ik eindelijk eens iets bijzonders :D
     
  7. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    hahahahahahahahaha, iets wat je nu wel gestolen kan worden ;) En ook wij aten trouwens taart, schiet me te binnen :)
     
  8. Annamama

    Annamama Bekend lid

    5 dec 2012
    663
    5
    18
    Mooi gezegd!
     
  9. Leeuwtje83

    Leeuwtje83 VIP lid

    8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Mee eens. Mijn man en ik zijn beiden erg 'open' opgevoed wat seksuele voorlichting betreft, en we benaderen het ook zo bij onze kinderen.

    Mijn dochter (zoonlief is nog wat te jong ;)) weet dat jongens een penis hebben, en vrouwen een vulva. Babies groeien bij vrouwen in de buik, en komt uit hun vulva als de baby groot genoeg is. Mannen kunnen geen babies krijgen, want zij hebben geen vulva.

    Ze weet ook dat de penis en de vulva prive zijn, en dat zij alleen mag bepalen wie eraan zit. Ook weet ze dat zij, als ze oud genoeg is, ook gaat menstrueren, en dat bekekent dat er dan bloed uit je vulva komt.
     
  10. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat klopt helemaal maar vaak gaan die dingen wel samen in de gereformeerde gemeenschap.
    Tja, als je al geen grapje meer ergens over kunt maken;) Ik ben het wel met je eens dat, vooral vrouwen, in de media veel te veel als lustobject worden gezien.
    Ja dat klopt, de meeste wel ja, maar het valt me wel op dat het vaak in deze gemeenschappen is, waar er zo geheimzinnig en 'moeilijk' gedaan wordt over seks, de meiden vaak al erg jong zwanger zijn.
    Geen idee, maar zo ging het wel in die kerk.

    Een ex van mij komt ook uit een gereformeerd gezin en die ouders waren net zo. Ik slikte de pil nou daar moest ik me voor verantwoorden en dat kon niet enz enz. hele preken hebben we gehad van ze. Later hoorde ik van hem dat zijn moeder ook zwanger was voor dat zijn ouders getrouwd waren en zij maar preken over geen seks voor het huwelijk.
    Daarom ben ik daar zo vreselijk allergisch voor, voor dat soort gemeenschappen. ZO schijnheilig.
     
  11. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Buffy of ze nemen de MA pil als ze niet van de gereformeerden zijn :cool: Buitendat gebruiken die geen condoom en pil denk en ze houden de baby dus al met al lijkt het percentage daar hoger, LIJKT he..
     
  12. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat zal best, maar die middelen zijn er dus gebruik ze gewoon. Zo heb je ook geen ongewenste tienerzwangerschappen. Goede voorlichting scheelt ook een hoop. Dáár gaat het mij om, dat schijnheilige gedoe, alsof ze allemaal zo netjes zijn en dat neerkijken op andere mensen, ik vind dat echt erg. Maar ondertussen...
    De ouders van mijn oude buurmeisje (die dus gereformeerd zijn en waarvan zij met 17 zwanger was) werden uitgekotst in de kerk. Haar moeder zat soms huilend bij mijn moeder, zo zielig. Alleen maar omdat die mensen zo veroordelend waren. Haar halve familie moest hen al niet omdat ze geadopteerden kinderen hadden en zo kan ik nog wel even door gaan.
    Het leek niet alleen zo bij ons in het dorp, het wás ook gewoon zo.

    Niet alle meiden die niet van de kerk zijn 'nemen' een MA of laten het kindje weg halen. De meeste zijn verstandig en gebruiken voorbehoedsmiddelen, daar zijn ze immers voor, niet?

    Maar goed daar ging dit topic verder niet om, we dwalen af.
    Sorry TS, is niet de bedoeling.
     
  13. Kletskoek

    Kletskoek VIP lid

    7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Onze zoon van 5 jaar begint nu vragen te stellen en hoort natuurlijk veel op school. Laatst kwam hij thuis.

    Mama, ik weet wat seks is!
    Oja jongen wat is dat dan?
    Dat is in je blote kont elkaar kusjes geven.

    Ondertussen onze dochter van 3 jaar;

    Dat doe ik ook met papa!


    Jullie begrijpen, ik heb mijn man even flink aan de tand gevoeld 😄
     
  14. Eliza78

    Eliza78 Niet meer actief

    Gelukkig is niet iedereen hetzelfde in zulk soort gemeenschappen..
    Ik merk ook wel dat het lastig is. Je bent jong en je bent gek op elkaar. Dan kunnen er regels zijn, die dan knap lastig kunnen zijn. Als je de keuze maakt om tot je huwelijk geen seks te hebben, moet je heel sterk zijn. Lukt je dat niet, dan kun je idd zwanger raken en loop je het risico om ' veroordeeld' te worden. In de Bijbel staat ook zo' n geschiedenis en daar zegt Jezus: wie zonder zonde is werpe de 1e steen. Daar kunnen veel mensen dan van leren.
     
  15. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Inderdaad. heel jammer dat jij het zo meegemaakt hebt Buffy maar dat geld (lang) niet voor iedereen.

    Zelfs in ons eigen gezin meegemaakt en mn broertje is altijd gesteund en geholpen, in de fam. en in de kerk, al zijn we het niet eens met wat ze 'gedaan' hebben. Maar er boven staan, vreselijk. Iedereen die een relatie heeft weet toch wat verlangen naar elkaar is :(

    Daarom jammer, want zo lijkt het alsof alle gereformeerden weer over 1 kam worden geschoren. (ik zeg bijv. ook niet da alle/de meeste moslims terroristen zijn). Snap je mn punt...
     
  16. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Enne, o ja, dat die moeder zelf in de fout ging betekent toch niet dat ze zelf daarom een ander er niet op wijzen mag? Wie een keer gestolen heeft hoeft toch ook niet te zeggen tegen zn zoon: nou jongen doe jij dat dan ook maar?
     
  17. Islah

    Islah Niet meer actief

    Precies, ik kreeg ook vaak genoeg te horen van m'n moeder dat ik bepaalde dingen niet moest doen juist omdat zij er de fout mee in was gegaan (nu heb ik het wel over heel andere dingen maar toch).
     
  18. Eliza78

    Eliza78 Niet meer actief

    Hier in de kerk ook een jong stelletje. Van alle kanten worden ze geholpen. Tijdelijke woonruimte, babyuitzet, hulp voor in hun toekomstige woning enz. Maar daar hoor je de buitenwereld niet over. Jammer hoor..
     
  19. Islah

    Islah Niet meer actief

    Nee, dat is natuurlijk niet interessant... Stel je eens voor dat bepaalde vooroordelen over groepen mensen zouden verdwijnen!
     
  20. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Tja of je gebruikt gewoon de middelen die er zijn, hoef je niet zwanger te raken en ook niet veroordeeld te worden. Daarbij gaat het mij er om dat de voorlichting gewoon te kort schiet...


    @2jees ja zeker jammer, heb het echt te vaak mee gemaakt.
    Tja zo waren zij daar, heel triest imo. Dat neerbuigende, ik snap het niet.

    Fijn dat je broertje zo goed opgevangen is en geholpen, zo kan het dus ook!!
    En over die moeder, ik wil alleen maar zeggen dat ik dat belerende toontje verafschuw. Dat je mensen wil behoeden voor fouten die je zelf gemaakt hebt begrijp ik volkomen. Maar mij aan vallen omdat ik de pil slikte (de reden maakt niet uit, of dat nou was omdat ik vreselijk erg menstrueerde of omdat ik evt seksueel actief was ging hun niks aan) dat vond ik echt belachelijk.
    Wees blij dat ik in ieder geval verantwoording in mn donder had en niet naif dacht 'oh ik word toch niet zwanger'

    En hoezo 'buiten wereld'? Ik heb het in ieder geval nog niet mee gemaakt dat mensen zo geholpen worden. Het enige wat ik heb gezien was veroordelen en het neerkijken op dan vooral de ouders.
    Het begint bij goede voorlichting, dat kan imo ook prima in de kerk.
    Als het dan vanuit het geloof niet geoorloofd is om seks voor het huwelijk te hebben, is prima en op zich een mooie gedachten.
    Wat jullie zelf al zeggen, helaas werkt het niet altijd zo bij jongeren, met al die hormonen. Dan is het juist goed als er goed over gepraat wordt.
    Misschien dat dat nu wat meer is, dat weet ik niet, maar toen was dat helemaal niet.
     

Deel Deze Pagina