Hoi, Iedereen heeft het tegenwoordig druk met werken, kinderen, sociaal leven, boodschappen en huishouden. Nou ben ik benieuwd naar jullie tips of truckjes voor het huishouden, denk aan makkelijke of goedkope schoonmaaktrucjes. Of een handige manier om dingen beter bij te houden etc. Of een slimme wijze om niets meer te vergeten. Maar misschien hebben jullie ook een tip om het jezelf in het dagelijke leven makkelijker te maken, dit kan te maken hebben met een drukke agenda of hoe de boodschappen te organiseren. Hoe verdeel je je tijd etc. Kom maar op met die tips & tricks!
Ik heb echt nog een papieren agenda... Als straks de kleine er is, komt er een weekkalender in de keuken te hangen. Voor mij werkt dat echt super! Verder probeer ik elke dag het huishouden bij te houden en dan de grote poetsklussen op m'n vrije dagen te doen. Het scheelt enorm als er niet 20 draaien was op je liggen te wachten
maak een doek nat en loop gewoon eens "zomaar" even door je huis, haal even een doek over de kast, of even snel over de vensterbanken een randje langs de deur, of even langs de deurklink. Zo heb je afgestoft, in notime. Leg natte schoonmaakdoekjes van glorix op je toilet. Ga je naar het toilet, even snel alles met dat doekje doen en het lijkt weer wat frisser. Zorg ervoor dat je gootsteen altijd schoon is, samen met je aanrechtblad. Zelfs als je geen tijd hebt om de hele keuken te doen, oogt het wel schoon, vooral een vieze gootsteen maakt de keuken smerig in mijn ogen. Investeer in een goede glasdoek (o hara, tupperware, optidee) zijn de ramen vies, paar spetters water erop, doek er over en klaar zijn je ramen weer. Het is dan niet helemaal 100% schoon, maar het oogt frisser en scheelt een boel tijd. Verder is het bijhouden, bijhouden, bijhouden. Heb je iets gepakt, ruim het na gebruik direct weer op. dan heb je er het minste werk aan.
Wat hier goed werkt is nooit met lege handen lopen. Dus als ik in de keuken drinken in ga schenken dan kijk ik even snel of ik iets mee kan nemen dat in de keuken hoort. Als ik ons zoontje uit bed ga halen neem ik iets mee naar boven en als ik hem juist op bed heb gelegd neem ik iets mee naar beneden.... Op die manier blijft het redelijk netjes.
Ik ruim 1 x per dag de benedenverdieping op. 'S avonds na het eten ruim ik alles op zodat ik zonder schuldgevoel op de bank kan ploffen als thijs in bed ligt. Verder doe ik op elke dag dat ik vrij ben 1 draai wasgoed. En ik stimuleer thijs zoveel mogelijk om zijn eigen speelgoed op te ruimen. Ook mijn man heeft een aantal klusjes die hij wekelijks doet.
Als fulltime alleenstaande moeder heb ik ook weinig tijd voor het huishouden en probeer ik het mijzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Wat mij onwijs heeft geholpen is een bezem! Elk weekend haal ik de stofzuiger en dweil goed door het huis heen en elke avond pak ik de bezem erbij en veeg ik alles schoon. Verder probeer ik 1x in de week grote boodschappen te doen, zodat ik niet elke dag na werk ook nog eens langs de supermarkt hoef. Op zondag hou ik een grote schoonmaak en de overige dagen houd ik alles goed bij. Afwas doe ik gelijk na het eten en dan snel een doekje over de keuken. Zodra mijn zoontje op bed ligt pak ik alle rommel bij elkaar en ruim ik dit op. Ook probeer ik de douchewand na elke douchebeurt met de trekker droog te maken, zodat ik niet elke keer die kalk hoef te verwijderen.
@mamabari die glasdoeken ken in niet, maar kliken geweldig, in heb een hekel aan ramen zemen, vooral in de winter...
Ik heb een Swiffer in huis, enorm handig! Enkele keren per week stofzuigen en voor de rest bijhouden met dat ding, zo gepiept en ik hoef niet steeds die stofzuiger overal heen te sjouwen. Verder heb ik eigenlijk niet zoveel tips, ik probeer elke dag de dagelijkse dingen te doen (aanrecht/afwas, was draaien, opruimen en stofzuigen/swifferen) en dan elke dag of om de dag 1 groter iets aanpakken (badkamer, ramen zemen o.i.d). Echt een schema heb ik daar niet in. Om even snel de vloer op te frissen heb ik van die natte vloerdoeken, trek er 1 uit het pak en ik kan even gauw de gang b.v doen als iemand met natte schoenen daar heeft gelopen. Zo hoef ik niet voor elk vlekje een hele emmer sop te maken.
Week menu maken, daardoor haalt ml 1x per week boodschappen. Moet dan alleen nog brood bij halen maar dat doe ik uit school. (Winkel zit tussen school en huis in) dat bespaart hoop tijd en geld. Smiddags als dl naar school is zorg ik dat beneden overal gestoft is en overal ff doekje overheen halen. keuken weer netjes en stofzuigen. Zl doet dan ook meestal een slaapje.
Ik heb een kruimeldief op een steel. Ideaal ding om even snel tussendoor te stofzuigen. Hij staat in de keuken in een hoekje mooi te wezen (heel flitsend geval) en na elke maaltijd haal ik hem even om de tafel heen en op mijn vrije dagen even door de hele kamer en keuken. Echt stofzuigen doe ik nog maar 1 of 2 x per week. Als ik de kinderen in bed heb gestopt breng ik gelijk al het wasgoed naar zolder, waar de wasmachine staat. Ik probeer zoveel mogelijk elke avond de wasmachine leeg te halen en alles op te hangen en gelijk op te vouwen wat droog is. Dan doe ik er een nieuwe was in met de timer voor de volgende ochtend ('s nachts maakt het helaas teveel kabaal). Dan hoef ik 's ochtends nergens meer aan te denken. Het opruimen van het opgevouwen wasgoed doe ik op mijn vrije dag. En idd nooit met lege handen lopen. Dat scheelt ook een hoop troep om je heen. En gelijk alles opruimen op de juiste plek, ipv het alleen maar ergens anders neer te leggen om later op te ruimen. Anders heb je het 2x in handen.
Na elke maaltijd vijf min opruimen helpt hier erg goed! En als de jongens in bed liggen de hele kamer opruimen met de keuken. Samen zijn we dan 20 min bezig maar scheelt echt veel werk.
ik doe de wasmand-truc (of keukentafel). zet op de bovenverdieping 2 wasmanden. daarin gaat alles wat naar beneden moet, ook weer gesorteerd in bv was en lege shampooflessen ed. beneden doe ik in de wasmand de spullen die naat boven moeten (verloren knipjes en elastiekjes dochter, speelgoed wat boven hoort en meegesmokkeld is, nieuwe tandpasta/ wc rollen voor toilet boven) beneden opruimen wat ergens beneden hoort, doe ik in groepjes op de keukentafel. hoekje voor het washok (eenzame sok, verloren zakdoek van man (ieuw!) en vaatdoekje dat gewassen kan worden bv) hoekje voor kantoor (post, gebruiksaanwijzingen die bewaard moeten worden) hoekje voorraadkamer ( lege colafles, spullen die ik nodig had om te koken, maar die niet in de keukenkasten staan.) zo kun je in 1 loop alles wegbrengen waar het hoort. werkt super.
Sinds kort zijn mn jongste 2 ook naar school. Op die dag, als ik ze weg heb gebracht, ga ik daarna meteen grote boodschappen halen. De ene dag vd 2, doe ik beneden plus badkamer. De andere dag doe ik boven plus badkamer. Als ik tijd en zin over heb pak ik de grotere klussen aan, maar meestal komt het daar niet van. Dit doe ik dan bijv op een vrije dag of in mn vakantie. Mijn moeder wil ook nog wel eens helpen gelukkig.
Trucks heb ik geen,heb geen rijbewijs. Tips wel. Bijvoorbeeld gewoon wat kleine dingetjes tussendoor doen. Dan word ik niet chagerijnig.
Ik probeer er voor te zorgen dat het allemaal niet echt smerig wordt in huis. Ga vaak met een doekje over de toiletten heen effe een scheut chloor erin. Stoffen met een droge stofdoek doe ik eigenlijk nooit, 2x per week doe ik alles even met een nat doekje met een sopje, als ik dan bij de vensterbanken kom pak ik ook gelijk de radiators even mee.De douche doe ik vaak als ik erin sta de wasbak en zo staat niks op dus hoppa ook zo een doekje over gehaald Het aanrecht wordt hier gelijk opgeruimd na het koken en de vuile vaat gaat gelijk de afwasmachine in. Stofzuigen als ik eraan toe kom elke dag maar dat lukt echt niet altijd. Dweilen 2x per week even gauw de dweil erdoor trekken. De was hou ik goed bij zodat ik eigenlijk nooit de wasbox uit heb puilen. En dan 1x in de week boodschappen doen voor de hele week. Ook dingen gelijk opruimen vind ik een hoop tijd schelen. T klinkt als veel werk maar ik ben echt geen uren bezig met het huishouden omdat het nooit echt vies is, ik vind het ook niet erg om te doen maar het is ook niet mijn grootste hobby. Vandaar dat ik het liever goed bijhoud dan dat ik alles in een keer moet gaan schrobben en uren bezig ben.