Het eerste rapport!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tukker, 7 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tukker

    tukker Fanatiek lid

    1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Gisteren heeft mijn dochter haar eerste rapport gekregen.

    Bijna alles is voldoende. Het enige wat goed was is haar potloodhantering.

    Maar het rekenen was matig en de taal net voldoende volgens de "cito"

    Ik vond het rapport maar karig. Ging niet over haar emotionele sociale ontwikkeling in de klas.

    Het staat ook wel in de inleiding dat ze volgens ZIEN werken op dat vlak.
    En dat dat niet in het rapport word opgenomen.

    Maar tijdens het gesprek met de leerkracht.

    Mijn dochter is met hele andere dingen bezig.

    Ik heb het niet laten merken..maar was gisteren lichtelijk teleur gesteld.:) is wel weg getrokken. En misschien komt het omdat ik mijzelf er in herken..ik ben ook geen reken wonder.

    Het rapport kwam wat negatief op mij over, ik hoop dat het gesprek maandag wat positiever is.
     
  2. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    In welke groep zit je dochter?

    Hier krijgen de kleuters groep 1 in maart voor het eerst een rapport. Daar staat dan wel in hoe hun gedrag is tov leerlingen, leerkrachten en nog meer van zulke vaardigheden. Cijfers krijgen ze nog niet. Wordt aangegeven met lachebekjes.

    Vanaf groep 3 krijgen ze wel cijfers, maar zijn meestal nog v of g.

    Misschien dat je maandag meer hoort hoe ze is in de klas en anders gewoon aankaarten dat je dit rapport wat negatief vind of ze het niet eens anders kunnen doen.
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als ik je ban er zie gok ik dat je dochter in groep 1 zit.
    In groep 1 weet ik uit ervaring dat kinderen enorme sprongen kunnen maken. Dat ze nu matig scoort wil niet zeggen dat ze matig blijft scoren. En zo wel jammer dan. Ik snap je terleurstelling heel goed, ik zou ook ietwat teleurgesteld zijn (eigenlijk vooral als ik zou weten dat ze beter kon), maar wat ik me voor hou is dat ze lekker in haar vel moet zitten. Dat is veel belangrijker. Een stralende dochter die plezier heeft op school is zoveel meer waard dan een goed rapport.
     
  4. tukker

    tukker Fanatiek lid

    1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Klopt! En dat is ze! Ze gaat met plezier naar school!

    Ik weet dat ze thuis idd meer laat zien. Ze kan goed knutselen en heeft enorm interesse in dieren etc!
     
  5. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Hoe hebben ze die cito scores aangegeven dan? Want je hebt a tm e maar ook 1 tm 5. Die laatste is in 20% opgebouwd terwijl a tm e soms super onlogisch is.


    Uhhh ben ik nog te volgen?
     
  6. adi

    adi Niet meer actief

    Hier op school wordt ook getoetst, maar tijdens het oudergesprek blijken die toetsresultaten helemaal niet belangrijk.
    Als je kindje goed mee komt in de klas, plezier heeft, zich kan concentreren en plezier heeft op school, is zelfs de allerlaagste CITOscore niet belangrijk.
     
  7. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Bij de kleuters zijn die toetsen idd niet belangrijk.


    Vanaf groep 6 telt het mee voor de middelbare school.
     
  8. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Het kan nog alle kanten opgaan. Ik ken kinderen die slecht zijn begonnen in de kleutergroep en naar de havo gaan. Mijn dochter was een superkleuter en gaat naar vmbo.
     
  9. Lentefris

    Lentefris Niet meer actief

    Mijn dochter stond voor alles behalve gym, tekenen en muziek een onvoldoende. Dat vind ik ergens wel 'jammer' aan zo een rapport. Er wordt alleen beoordeel op wat voor prestaties ze leveren. Er wordt niet beoordeeld op inzet of sociale vaardigheden. Ze zet zich namelijk wel overal heel hard voor in want ze wil heel graag dingen leren. Op sociaal gebied zou ze ook goed scoren.

    Ik zou me er geen zorgen om maken als ze gewoon meekomt op school en het naar haar zin heeft.
     
  10. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Niet belangrijk is een groot woord. Je moet er alleen niet te zwaar aan tillen.
    Leerkrachten kijken naar het hele Cito verloop. Sommige geven alleen al in groep 6 een voorlopig advies. Ik kan nu in 4 ook al kijken naar puur Cito en dit omzetten in ee advies. Cito blijft een momentopname. Je kijkt altijd naar Cito, methodetoetsen, inzet.
     
  11. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Raar dat ze geen inzet op het rapport hebben en niks doen sociaal emotioneel. Probleem is dat beoordelen op inzet niet subjectief is. Wanneer is het o, m, v, rv, g?
    Je wil toch kunnen meten of ze de stof beheersen.
     
  12. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dit geloof ik niet. De allerlaagste cytoscore(s) is zeer belangrijk.
     
  13. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

    Natuurlijk is toetsen belangrijk. Dan weet de leerkracht wat hij/zij de komende half jaar moet doen met het kind.
     
  14. Lentefris

    Lentefris Niet meer actief

    @Wen86: Ik moet wel zeggen dat het niet zo is dat er totaal niet gekeken wordt naar inzet en sociale vaardigheden hoor. In de oudergesprekken komt dit wel naar voren, het is alleen zo dat het niet op het papiertje wordt gezet. Het weegt wel mee, maar het wordt niet aangegeven op het rapport. Onvoldoende op het rapport staat echt puur en alleen voor hoe ze scoort bij opdrachten/toetsen etc. Dus de stof beheerst ze niet voor bijna alle lessen.
     
  15. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons hadden ze een heel mooi soort rapport. De hele ontwikkeling was in deelgebieden weergegeven en werd er daarbij aangegeven op welke leeftijd ze zaten qua ontwikkeling. De cito scores werden er ook bij vermeld maar dat was alleen taal en rekenen.

    Voorbeelden van deelgebieden;
    'Relatie tov volwassenen'
    'Rekatie tov andere kinderen'
    'Spelontwikkeling'
    'Zelfbeeld'
    'Tekenontwikkeling'
    'Kleine/grote motoriek'
    'Zelfstandigheid'
    Maar ook
    'Logisch denken'
    'Beginnende geletterdheid'
    'Ruimtelijke orientatie'
    Etc.

    Ik vind het wel overzichtelijk. Is volgens het 'KIJK observatie en registratie systeem'.
     
  16. Storm

    Storm Niet meer actief

    Van mij mogen ze CITO wel afschaffen. Maar wie ben ik...
     
  17. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Bij ons op school hebben ze de citotoets in groep 1 afgeschaft.
     
  18. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Ach wel nee de cito toets bij de kleuters zegt niks over wat een kind kan.

    Cito is niet heilig hoor. Wat je ziet in de klas en de methode gebonden toetsen zijn veel belangrijker. Cito bedenkt elke keer weer iets om de normering te verzwaren en paniek te zaaien.

    En met de cito toets resultaten van groep 4 kan je het echt nog niet altijd zien. Ik had kinderen in groep 4 met a scores die uiteindelijk toch naar het vmbo gingen.

    Voor een advies van de middelbare school wordt gekeken naar midden groep 6, m7 en m8.
    Althans je advies kan daar wel los van staan maar middelbare scholen kijken naar die gegevens als ze dat nodig achten.
     
  19. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Tuurlijk is dat het zo. Ik zeg alleen dat er naar een hele linie wordt gekeken.
     
  20. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Klopt maar dan kan je dus niets met de groep 1 te 4 resultaten als je die van 5678 niet hebt :(
    En al heeft het kind tot dan toe allemaal a scores als het daarna c scores zijn wordt het heel moeilijk om een havo advies te verantwoorden.

    Maar goed ik ga nu wel erg off topic. Komt omdat het nu bij mijn groep 7 speelt Door een jaar slecht onderwijs (leerkracht is ook ontslagen)
     

Deel Deze Pagina