Kleuren herkennen en juiste kleur weten is niet iets wat je aan kunt leren. Onze oudste van 4 weet gewoon echt niet welke kleur wat is. Hij gaat echt staan gokken. Ik ben hier een hele tijd mee bezig geweest om het te oefenen, het enige wat er gebeurde was dat hij gewoon een kleur riep en verder kwamen we niet. Na lang geoefend te hebben ben ik eens gaan googlen op kleurenblindheid (je zou toch gaan denken). Maar toen bleek dat er in de hersenen een 'kwartje' moet vallen voordat ze het onderscheid kunnen maken tussen de kleuren en daarna dus pas kleuren kunnen herkennen en benoemen. Met 4 jaar dat nog niet kunnen is niet eens heel vreemd! Dus ook oefenen heeft geen zin, maar zal alleen frustratie opleveren.
Dat sluit redelijk aan bij het idee dat het ineens interessant was en dat het ook ineens heel rap ging met die kleuren
Niet lullig bedoeld, mijn dochter kon ook met net 2 al 5 woordzinnen maken en verhaaltjes vertellen, en logepedie zei dat ze wel voor liep maar zeker geen jaar. Dus ik ben ook redelijk benieuwd wie heeft gezegd dat ze 1 jaar voor loopt met praten. Ze zal heus voor lopen maar een jaar ? Ik heb verder ook niet het verstand van wat wel al moet en wat niet, maar het leest niet als achterlopen maar zeker niet als extreem voor lopen.
Eigenlijk maakt het weinig uit of ze een jaar voorloopt of meer of minder. Ik herken het gevoel wel van willen weten of je kind nou echt voorloopt en wat ze dan doet of dat normaal is of juist weer voorloopt of misschien zelfs achter loopt. Je eigen kind vind je toch altijd normaal en gemiddeld tenslotte en als andere mensen je er dan op wijzen dat dat niet zo is... Kun je zo maar de neiging hebben om steeds te gaan lopen vergelijken.. puur ter bevestiging. Het wordt vanzelf minder
De CB arts zei dat, ik stond ook te klapperen ik vertel het bewust aan niemand omdat ze dan bepaalde verwachtingen gaan creƫren, bewust of onbewust en dat wil ik niet. Ik ben wel benieuwd: wanneer kan je een gesprekje voeren met je peuter? Simpel: wat wil je op brood? Ik hoor hier alleen maar jaaaaaa
Dochter is nu bijna 2,5 jaar maar wij hebben al volop gesprekken hoor. Ze vertelt wat er gebeurd is bij de onthaalmoeder, ze vertelt het verhaaltje na dat we net gelezen hebben, en ze kiest welk fruit ze wilt eten.
Wat dacht je van: vond je het leuk vandaag? Oh ja? wat vind je het leukst dan? Ga je straks mee boodschappen doen? Oh kijk nou.. Daar loopt een grote hond... Zo.. Ik ga even koken.. Kom je ook helpen of ga je wat anders doen? Als je tegen je kind praat.. Voer je een gesprek. Het hoeft heus niet over de laatste beurscrach te gaan. Mijn peuter was altijd in de buurt.. En als baby was het weinig anders trouwens.. Alleen minder reactie natuurlijk Maar als jij gewoon kletst krijg je vanzelf reactie
Apart om dit te lezen. Mijn zoontje vertelt ook al hele verhalen en we kunnen gesprekken voeren. En ook kan hij al vertellen wat hij op brood wil etc.. Dus dan loopt hij dus ruim voor? Nooit geweten! Het CB heeft hier niets over gezegd. Vond het wel vreemd dat ze vroeg: waar zit je neus, je rug etc.. Dat weet hij al zo lang. Ach, ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo...
Ach die van ons liep hopeloos achter. Tja, kan ik er wat aan doen dat ze gewoon weigerde tegen die mensen daar te praten?
Mijn zoon wilde eerst niet zeggen waar zijn neus zat... Gelukkig kwam hij snel los en deed hij de dingen die gevraagd werden.
Ik kan dat al vragen sinds ze 1,5 is . en vlak voor ze 2werd kon ze me korte verhaaltjes vertellen. Ik denk dat het vooral ligt aan hoe je met haar praat etc.
Mijn dochter is 33 maanden en heeft een lichte spraakachterstand. Het is echt pas sinds kort dat er zinnen van 3-4-5 woordjes uitkomen. En nu nog moet ik veel voor haar vertalen. Aan de andere kant is ze motorisch wel erg snel, maakt ze puzzels van 50 stukjes in een handomdraai en doet een smatprtgame voor 6 jaar en ouder. Het is niet alleen dat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkeld, er zijn ook zoveel gebieden waarop ze zich kunnen ontwikkelen en dat gaat niet allemaal tegelijk. Omdat het ene kind eerst met het ene begint en het andere met iets anders lijken de verschillen nog groter.
Mijn dochter kon met net 2 alleen nog wat losse woordjes zeggen. Mijn oudste begon met 11 maanden al met 2 woordzinnen en vertelde met 1,5 ook al hele verhalen. En volgens mij heb ik niet echt anders met haar gepraat Maar motorisch was mijn jongste dan weer veel handiger op die leeftijd dan mijn oudste.
Mijn middelste loopt volgens observaties op de peutergroep op het kdv een half jaar achter met spraak en zelfredzaamheid. Nou maakt hij zinnen van 4 woorden , alleeeeeeeen....alleen ik versta hem. Het klinkt ruschisch. Hij gaat nu een dagdeel extra naar de peuters en hij vliegt opeens vooruit. Ms dat het komt omdat zijn oudere broer een zeer ernstige spraaktaalachterstand heeft (rugzakje cluster 2 regulier onderwijs). Hij praat hem namelijk continu na. Maar zelfredzaamheid in de zin van aankleden ed loopt hij ook achter. Ja hij wil alles zelf doen maar omdat ik haast heb smorgens neem ik ook nog veel over. Dus op vrije dagen mag hij proberen zichzelf aan te kleden..gaat redelijk goed haha,..zn broek komt tot de knieen. Maar schoenen aandoen lukt ook niet. HIj kan wel de goede schoen bij goede voet zetten. Hij sorteerd blokken op vorm en op kleur. En kan klimmen klauteren als de beste. Het is echt een stuntpiloot, een brokkenpiloot soms
Grappig..... zit ze gisteren ineens giga veel kleuren op te noemen veel fout maar ook spontaan 2 goed
Misschien toch dat kwartje dan Maar feit dat ze dat nog best veel oefenen op de kleuterschool zegt wel iets over of "Alle kinderen" goed zijn met kleuren. Al.heb ik het idee als ik hier kijk.. Dat meeste kinderen het wel weten. Vraag me af of dat gewoon een vertekend beeld is omdat je de ouders waarvan de kinderen het niet weten gewoon niet hoort.. Of dat het wat anders is.