Onze zoon van 6 jaar zit in groep 3. Het is een jonge leerling. Zo ongeveer in oktober vorig jaar hebben we een gesprekje gehad met de juf over hoe het ging op school. Het ging zijn gangetje. Wel wat aandachtspunten en lezen ging niet heel soepel, maar niks wat echt niet kon. Werkhouding en concentratie waren ook wat aandachtspuntjes, maar niet meer dan dat. Half januari kwam de juf met signalen dat hij echt te traag leest. En te traag automatiseert. Hij hakt en plakt nog steeds en daar lijkt weinig vooruitgang in te zitten. Ze had het met de IB-er (intern begeleidster) besproken en nu krijgt hij wekelijks (doen ze niet altijd, maar goed) blaadjes mee naar huis die we dagelijks met hem moeten lezen. Zij doen dat in de klas ook. Dit om het automatiseren er in te krijgen. Nu krijgen we het rapport. En we zijn echt geschrokken. Hij scoort op lezen het zwakste nivo. Hij zit nog in AVI start. Eenlettergrepige woorden en geen dubbele klinkers e.d. Begrijpend lezen is uiteraard dan ook matig. Spelling is ook matig, laagste nivo. Daarentegen is taal, de woordenschat boven nivo, wereldoriëntatie ruim voldoende, rekenen gemiddeld, schrijven voldoende. Werkhouding blijft een aandachtspunt. Hij droomt soms weg of wordt afgeleid en werkt dan niet verder. Ze werken daarmee met een timetimer. Hij mocht in het rapport ook zelf een stukje schrijven en schrijft daarin dat hij lezen en school stom vind. En dat hij van school af wil Hij is 6! Ik wordt hier heel verdrietig van. En ik vind dat school ook wel erg lang heeft aangezien. Het is bijna maart. Ze gaan nog maar een paar maanden naar school en dan is het alweer zomervakantie... pfff. Nu hebben wij dus op internet gekeken naar de kenmerken van Dyslexie en we herkennen hier veel van. Bijvoorbeeld - traag leestempo en spellend lezen - omdraaien van letters - moeite met aandacht voor verbale informatie - moeite om verschil te zien tussen bijvoorbeeld p en q, b en d, en met volgorde in woorden (zodat omkeringen en weglatingen het gevolg zijn) - woorden overslaan In groep 2 haalde hij voor beginnende geletterdheid de allerbeste score. Een groot verschil dus. Wel schreven ze toen al dat hij letters omkeerde, letters vergeten bij het nastempelen, het horen van letters in een woord erg lastig was. Als bijkomende problemen die omschreven staan bij Dyslexie herkennen we deze dingen: - een trage verwerkingssnelheid van (talige) informatie Dit heeft te maken met een algemeen automatiseringsprobleem. De prestaties nemen dan ook zichtbaar af bij meerdere taken en werken onder druk - niet begrijpen van complexe vragen, terwijl ze het antwoord wel weten Dit komt door moeite met plannen en vasthouden van de volgorde van denkstappen. - niet onthouden van meervoudige instructies, terwijl ze de afzonderlijke taken wel kunnen uitvoeren Dit komt doordat dyslectici vaak een beperkt korte-termijngeheugen hebben. - niet onthouden of kunnen ophalen van namen uit het geheugen Dit is bijvoorbeeld een probleem bij topografie. - tragere verwerking van auditieve (horen) en/of visuele (zien) informatie in het brein Dit uit zich onder meer door moeite met overschrijven van het bord en (snel) opschrijven van informatie die wordt gedicteerd. Ik maak me, samen met mijn man, echt zorgen over hoe dit nu verder moet. We hebben de juffen gemaild dat we ons zorgen maken, dat we geschrokken zijn, dat wij denken aan Dyslexie, dat we hun plan van aanpak willen weten, dat wij vinden dat hij meer hulp en steun nodig heeft en dat we de Interne Begeleider bij het gesprek willen. Is ons verhaal herkenbaar voor sommigen? Nog tips en adviezen? Hoe zit het met onderzoek naar Dyslexie? Alle info is welkom. Hebben jullie ervaringen dat je hier zelf aan dacht, maar dat het dat niet was? Ik weet het gewoon even niet meer zo goed.
Wij zitten nu met onze 7,5 jarige in een vergelijkbaar 'stadium'. Wij vermoeden het eigenlijk sinds eind groep 3: bleef letters consequent omdraaien, fonetisch lezen en zoveel meer herkenningspunten (eigenlijk bijna alle kenmerken die te vinden zijn op dyslexie-sites). Juf gaf toen aan dat het niet ernstig genoeg was voor meer onderzoek, maar wij staan er nu op dat er iets gaat gebeuren. Ze scoort nu A op begrijpend lezen en woordenschat, maar ze scoort op spelling en rekenen D (kwam van alles A af in groep 1 en 2). Ze draait namelijk ook getallen om, rijtjes getallen zijn lastig etc. terwijl haar algehele intelligentie gewoon ok is en het dus niet zo is dat ze het gewoon echt niet snapt: ze snapt het heel goed, wil het graag heel goed doen, maar maakt dus 'vreemde' fouten. Mijn man heeft zelf vroeger ook het vermoeden van dyslexie gehad (wilde daar zelf toen niets mee doen als 13-jarige, maar is door zijn taal-moeilijkheden wel van gymnasium naar vmbo afgezakt en ondervindt er ook nu hinder van). Wil er vooral meer aandacht en onderzoek naar omdat het nu al snel gegooid wordt op 'ze let niet op' 'zou dit nu toch echt wel moeten weten' etc., terwijl ze heel graag wil en ook eigenlijk kan (en begrijpt!), maar fouten maakt die heel erg lijken voort te komen uit een andere oorzaak. Ze draait bijv ook links en rechts structureel om, probeert allerlei handigheidjes te onthouden om zo minder fouten te maken in dingen (en dat gaat haar redelijk af, maar vraagt natuurlijk heel erg veel van haar en dat kan niet voor en met alles), als ze een uitleg krijgt (eerst dit dan dat etc.) dan is dat bijv ook lastig voor haar dus bij haar. Had ze er zelf verder geen issue van gemaakt had ik het nog tot daar gevonden, maar ze heeft er last van. Hier volgende week (na de vakantie) naar de leerkracht en IB'er om er verder over te praten. Lees hier dus ook verder even mee.
@abri: onze school adviseerde in dezelfde situatie logopedie. Die kunnen ook de 300 andere mogelijke oorzaken uitsluiten. De logooediste zei echter ook dat NU het nog niet mogelijk is om dyslexie vast te stellen dat ze nog niet echt spelkingsregels hebben geleerd. Vervolgens stelde ze wel 4 maanden spellingsachterstand vast. Na sinterklaas is zij aan de slag gegaan met onze dochter. Wat heeft ze gedaan? Het omdraaien van letters aangepakt door haar te leren dat ze in stappen moet werken en dus niet klakkeloos moet opschrijven wat ze denkt te horen. Eind januari had dochterlief een A op dr cito Dus... Ook voor ts Natuurlijk: niet meteen in paniek schieten en zoek iemand die er verstand van heeft Bijv een logooediste gesprcialiseerd in spellingsproblemen
Heel herkenbaar dus. Zie voor het spellingsverhaal hierboven.. En qua lezen.. Ze vond lezen gewoon zo ontzettend saai dat het niet bleef hangen. De biebjuf hebben er laten adviseren welk boek echt leuk is maar niet te moeilijk. Ze kwam met "de kat met de hoed" Nog voordat we naar huis gingen was het boek uit en eind van het jaar las ze e5 En inmiddels leest ze supergraag... Veel suske en wiske of kuifje. Maar ook elk ander spannend boek over draken en heksen.. Alle dolfje weerwoldje boeken zijn uit.. Paul van loon is een favoriete schrijver inmiddels. (hij schreef nog veel meer goede boeken dan dolfje Natuurlijk) Soms moet je met weten waar het pijnpunt zit. Ijs het stom omdat het saai en vervelend is? (kan erg goed bij avi-start boeken!) Of is het stom omdat hij het echt heel moeilijk vind? In beide gevallen kan een beetje hulp van paps en mams net dat duwtje zijn wat hij nodig heeft.
Vind het moeilijk om advies te geven aan gezien pas in 2012 op het vmbo zoonlief hebben laten testen op dyslexie! Letters idd om draaien de 9 en 6 blijven verwarren. Of overslaan. Ect. Je kan ze van af 7 dacht ik wel laten testen. Mij kosten het 100 euro die test. Hier zat zoon op speciaal onderwijs. ..... Daar voor op een Montessori daar kon hij niet lezen en schrijven. Hij is wel door alle avi boekjes heen en begrijpend lezen gaat nu ( goed) schrijven enzo ook. Logopedie is een goede, De weg is moeilijker maar ze komen er wel. Als je eens wist hoe ik schreef toen ik 18 was en nu.!! In mijn tijd was het niet ( bekend) maar het vermoede bestaat dat ook ik dyslexie heb, Weet eigenlijk wel zeker.
Neem ik zeker even mee! Bij onze dochter is het dus niet alleen het spelling-stukje, maar ook cijfers omdraaien (21/12, x en +, door tiental of honderdtal heentellen en dan in ene omdraaien), maar misschien kunnen we daar dan ook handvatten voor krijgen. Ga alvast eens google'n voor logopedisten hier in de buurt in ieder geval en waar ze op gericht zijn. Herken deels wel wat je zegt over leuke/passende boekjes vinden. Boeken die haar interesseren gaan al een stuk beter wat snelheid en minder fonetisch lezen betreft, maar dezelfde 'fouten' blijven wel duidelijk terugkomen (d/b, delen weglaten, ui/eu/oe/au etc).
Abri: die draaide ze hier ook steeds om Bijkomend voordeel is dat ze ook prima kan lezen/schrijven in spiegelbeeld. Ook schrijft ze de cijfers bovendien verkeerd... Van beneden naar boven meest van de tijd. Dat deed ze met letters ook.. Maar dat gaatvsteeds beter. Cijfers blijft ze het doen.. Maar ik kan daar eerlijk gezegd niet een enorm probleem in zien. Dingen als ou/Au en ei/IJ heeft overigens niks te maken met dyslexie.. Dat zijn letters die je gewoon uit je hoofd moet leren. Typisch genoeg gaan die OOK veel beter nu.
Nee, zo niet inderdaad. Maar hier haalt ze dus niet ou/au en ei/ij door elkaar, maar au met ui en ei met oe bijv. of eu met ui. Stond er misschien een beetje onduidelijk haha. In combinatie met m/n of d/p kan muis dus zo neus worden bijvoorbeeld. Maar bij jullie dus duidelijke verbeteringen. Dat vind ik heel fijn om te horen!
Een goede orthopedagoog kan een korte vooraf test doen, zonder dat het en hele dyslexietest incl. bijbehorende kosten is. Tenzij dat je zeker bent van het erfelijke gedeelte, zou ik eerst andere oorzaken uitsluiten. Vaak is er door andere manieren van oefenen ( bijvoorbeeld veel voorlezen en hele klein stukjes zelf lezen) veel aan de motivatie te doen. Succes !
Een echte test voor dyslexie kan pas gedaan worden na minimaal 2 jaar volledig leesonderwijs. Dus eind groep 4 begin groep 5.
ik herken het ook van mijn dochter, net 7 en zit ook in groep 3. Afgelopen rapportbespreking het er ook over gehad, leraar vindt het nog te vroeg om er de conclusie aan te kunnen verbinden/te willen testen. Maar ze gaat nu wel extra begeleiding krijgen om sneller te gaan lezen. En ze moet ook extra lezen. Gelukkig vindt ze het wel leuk. Qua rekenen gaat ze juist erg goed alleen draait ze gerust de cijfers om. En schrijft ze het antwoord dus in spiegelbeeld of 61 ipv 16.
Volgens onze logo kun je het ook pas testen nadat ze spellingsregels hebben gehad. Daarvoor is fonetisch schrijven nog heel normaal. Dus die doet ook "niks" voor eind groep 4. Sowieso mag een logopedist geen dyslexie-diagnose stellen natuurljjk. Maar ze kunnen wel heel veel andere problemen op dat gebied wel aanpakken. (en het zit ook nog eens in het basispakket van je verzekering en je hoeft geen verwijsbriefje)
Maar ik heb het ook niet over een logopedist maar een extern bureau dat gespecialiseerd is om dyslexie vast te stellen. Bij sommige kinderen is het halverwege groep 3 al heel duidelijk maar dan nog kunnen ze er niks mee.
Dat een logopedistbdie uitspraak doet.. Maakt niet dat het geen algemene uitspraak kan zijn mbt het vast stellen van dyslectie hè Dat ZIJ die diagnose officieel niet mag stellen veranderd daar weinig aan.
Nou ik moest hem zelf betalen... zoon is voor 2001. Kon toch mooi 100 dokken. Ach ja ik blijk ook echt een pech geval. Zijn met alles... dyslexie. Waarschijnlijk vorm van autishme. hoe veel pech. Eigenlijk kun je hebben..
He, wat fijn zo'n forum. Hier heb ik echt wat aan. Dat van die logopedist wist ik helemaal niet. Dat gaan we dus gewoon doen he. Of het wel of geen dyslexie is, maakt dan ook niet veel uit. Die kan dus gewoon aan de slag met hem om aan zijn lezen en spelling te werken. Super. Hulp bij het lezen bieden we hem zeker. Ook nu wat meer 1-op-1-aandacht en meer zijn zelfvertrouwen stimuleren bijv. meer complimenten geven, dingen laten doen die hij leuk vind en goed kan, etc. Boekjes zelf bij de bieb kiezen doet hij elke week nu. En hij vindt het heel leuk om in bed te lezen met de zaklamp voor het slapen gaan. Dus dat mag hij nu elke avond en dat vind ie toch geweldig. Ik kreeg verder de tip om luisterboeken te halen en hem daarmee mee te laten lezen met het leesboek erbij.
Wij hebben hetzelfde met onze dochter, maar dan niet met lezen, maar spelling. Mijn man is ook dyslectisch, dus de kans dat zij het heeft, is al aardig aanwezig. Zij zit in groep 4 en is 7,5 jaar. Ze had voor spelling volgens cito een D/V, echt laag. Voor rekenen heeft ze steeds A's en voor de rest van de vakken doet ze het ook goed, lezen was vorig jaar boven gemiddeld, nu gemiddeld. Kan ook los van elkaar staan, al wordt dyslexie eerder opgemerkt als zowel lezen als spelling moeizaam gaan. Omdat het niet past binnen de rest van de ontwikkeling van mijn dochter, hebben ze haar onlangs op de lijst gezet om te laten testen. Echter, ze moet 18 maanden leesonderwijs hebben gehad en een bepaalde tijd extra hulp, dat krijgt ze nu. Als dat allemaal niet helpt, kan ze eind groep 4 of begin groep 5 getest worden.
@jo: had onze dochter ook inderdaad. Leest wel heel goed doordat ze leest op context. Maar ze heeft ook typische problemen van kinderen met dyslectie. Automatiseren, daen, weken, namen.... Fijne is dat ze nu practische hulp krijgt van een logopediste... Mocht ze einde van het jaar nog steeds "mogelijk dyslectisch" zijn dan heeft ze die extra hulp in ieder geval alvast gehad en zou er eventueel gericht getest kunnen worden. De verwachting is echter dat het niet nodig gaat zijn. Daar ben ik stiekem wel blij mee toch
Tsja, net het schoolgesprek gehad. 15 minuten is natuurlijk veel te weinig tijd. Dus er komt een nieuwe afspraak. En dat is maar goed ook want heel veel constructiefs is er nu niet uitgekomen. School denkt meer aan een werkhoudingsprobleem en wij eerder aan dyslexie. Ik moest daar ook echt op doorvragen wat er moet gebeuren om daar een test op te kunnen laten doen en heb heel duidelijk aangegeven dat ik niet wil gaan afwachten dat als hij straks weer slecht scoort, dat er dan pas die richting op gekeken wordt. School heeft wel al geregeld dat hij 1 a 2 keer per week samen met 1 ander kindje lezen krijgt. Dus dat is positief, maar daar wisten wij niks vanaf. Dat hoorden we nu. Doen ze sinds 2 weken. Ik heb aangegeven dat wat mij betreft er eerder actie had mogen komen. In elk geval eerder samen afspraken maken over hoe nog meer de leesontwikkeling te stimuleren. Het voelde een beetje alsof ik wel erg kritisch en erg bezorgd was. De IB-er zei letterlijk dat ik wel een tandje kon afschakelen qua spanningsnivo/bezorgdheid. Het is toch niet raar dat ik voor mijn kind op kom en dat ik wil dat het beter met hem gaat. Over het stuk dat hij had geschreven dat hij met school wil stoppen gaf de juf aan dat ze dat wel had verwacht... dat hij vaak zat zegt dat hij het niet leuk vind. Wat moet ik nou met zo'n opmerking. We hebben het er over gehad om een soort beloningssysteem te gaan maken. Was mijn eigen idee. Dat als hij op school leest wat is afgesproken, soms wil hij dit gewoon niet doen, dat hij dan bijv. een sticker krijgt. En bij een bepaald aantal stickers een beloning. En dat de juf en ik samen met hem gaan praten om uit te leggen dat het heel belangrijk is om goed te leren lezen en dat hij daar ook voor moet werken. Hij doet dit soms gewoon niet schijnbaar. Dan heeft hij een halve blz. uit waar anderen een heel boekje uit hebben. De juf vindt het maar lastig, krijg ik het idee en de IB-er kwam nu ook niet echt zelf met goede plannen. Goed dat er een vervolggesprek komt in elk geval. En ik ga zelf alvast bedenken waarvan ik denk dat het zou kunnen helpen op school. Thuis doen we al heel veel. O.a. - elke dag lezen met hem oefenen 15 min, - hij leest in bed met de zaklamp zelf ook nog 10 minuten, - ik ga nu luisterboeken halen en zoek bewust goede boekjes voor hem uit - woordzoekers ga ik nu voor hem kopen - oma gaat elke woensdagmiddag nu naar het voorleesuurtje bij de bibliotheek - veel complimentjes geven om zijn zelfvertrouwen te vergroten (niet alleen bij lezen, maar met alles) - hem extra aandacht geven met alles (niet alleen met lezen) Dat is het geloof ik wel. De logopedie willen we ook nog gaan opstarten. Heel verhaal, maar ja.. moet het even kwijt. Dubbel gevoel dus. Ik ben erg bang dat ze straks zeggen dat hij moet doubleren. Terwijl ze ook zeggen dat ik me niet zo druk moet maken.
Bij mij thuis zijn we allemaal dyslectisch. Mijn broer heel erg, ik veel minder, maar merk gewoon dat sommige zaken veel meer tijd kosten dan je op grond van verdere vaardigheden zou verwachten. Maar zowel mijn broer, zus als ik functioneren prima. Voor ons is het een gegeven. We zijn dyslectisch en dus gaan sommige zaken niet zoals we willen, maar we hebben ook allemaal ervaringen dat het helemaal niet erg is, maar zelfs positief. Hoe banger jij bent, hoe moeilijker het juist wordt. Ik hoop logischerwijs dat mijn kinderen niet dyslectisch zijn, je hoopt voor je kinderen uiteindelijk toch de makkelijke weg, maar ik heb er bij mijn oudste toch vermoedens over. En dat betekent dat ik er op school wel echt op hamer, let erop, het is genetisch en hij heeft dus echt een risico. Dat is je taak als ouders. Mijn moeder heeft gestreden voor hulp, dat heeft heel wat gedoe opgeleverd, maar heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Wat wil ik eigenlijk zeggen: maak er naar je kind toe niet een groter drama van dan nodig. Als het zo is, is het zo, er zijn allerlei trucjes, ideeën en hulpmiddelen om je te ondersteunen, maak jezelf en je kind creatief! Naar school, zorg voor een goede verstandhouding, overleg vanuit jouw kracht, maar ook hun kracht en zie elkaar als partners. Ga ook actief aan de slag met hun handreikingen. Dan komt je kind niet tussen twee vuren te staan. En geloof in je kind en jezelf. Leer je kind dat ook, iedereen heeft dingen waar ze minder goed in zijn, mijn kind zal nooit wereldkampioen sprint worden, dat betekent niet dat hij niet kan rennen. Dat geldt ook voor lezen en schrijven, je hoeft geen top-auteur te worden. Je wil het beste van jezelf laten zoen, binnen jouw vaardigheden en onvaardigheden (dat is vast geen echt woord).