Ze gaat gewoon naar groep 3 volgend jaar en dan bekijken we het dan wel weer. Wat wel fijn is, is dat school een juf heeft aangenomen om HB kindjes en hoogintelligente kinderen te begeleiden. Maar ze ontwikkeld zich heel anders dan haar broer, toont belangstelling in andere mensen en ontwikkeld al een heel eigen sociaal leven en vind goede aansluiting bij leeftijdsgenoten. Voor nu houden ze haar tevreden met allerlei plus werk. Wel lachen Kylian is nu heel druk met delen (onderdeel van rekenen die hij heel leuk vind) en vroeg aan tafel wat 45 gedeeld door 3 was, waarop madam antwoord makkelijk dat is 15
ja ze is GOED bezig! geweldig. ook de verschillen tussen je kinderen. op school van zoontje hebben ze wel zo een juf die de talentenlijn stuurt. zoontje doet het ook ok tegenwoordig met zijn spullen. maar hij is wel uit in de meeste dingen van het pakket. hij mag ook af en toe smartgames doen die hij van huis meeneemt. het gaat best wel vinden wij in het algemeen. dat hij dit jaar geen gr3 deed was een goede beslissing.
Wij doen het ook gewoon per jaar en dan kijken we volgend jaar wel weer en de ene keer is de keuze versnellen de goeie en dan later blijkt blijven zitten de beste keuze te zijn
Ik weet niet of ik het wel of niet niet snap, ik kan enkel afgaan op wat en hoe je op dit forum schrijft, ik ken je verder niet, hè? (Net als jij bij mij. ) Misschien had ik een ander woord moeten kiezen, maar ik bedoel met 'krampachtig' hetzelfde wat iemand een paar pagina's terug schreef. Niets meer en niets minder. Daarnaast val je nu enkel over één woordje/ding, wat slechts een voorbeeld was van waar het mij om ging: dat ik je dubbel vind in de je reacties en dit was een voorbeeld er van. Ik begrijp die 'dubbelheid', maar probeerde duidelijk te maken dat wat jullie ook gaan doen, je hoe dan ook een keuze zult moeten maken, omdat naar welke klas je zoontje ook zal gaan, het een keuze is. En als je mijn reacties niet op prijst stelt, ook prima, dan reageer ik niet. Laat maar weten.
dat was een topik over een bepaalde toets die de zoon had beschreven. ik wilde het weten wat het was. nu weet ik wat het was. cito spelling toets bedoeld voor doortoetsen(dat heeft de juf gisteren verteld). de rest, de zaken over de versnelling van mijn zoon is eigenlijk hier geen vraag. ja, we zitten in een proces met de school en deskundigen die ons gaan adviseren over de versnelling. maar daarover stel ik geen vragen hier.(maar de vragen worden wel gesteld aan mij, heb ik het gevoel) het is een ingewikkelde proces. met vele parameters. samen met de school zoeken we het uit. we hebben ook met andere scholen gesproken om een idee te krijgen. nou, nergens is het anders. elk jaar moet je opnieuw uitzoeken en beslissen. we weten ook niks anders. je moet onze toestand niet gaan vergelijken met de ouders die kinderen hebben die gewoon naar school gaan die met de 10mn gesprekken kunnen doen. we brengen veel tijd door met de juf en ib'er en de directeur(omdat zij dat van ons willen) en andere deskundigen. iemand die ook een zorg kind heeft kent dat heel goed. sommige ouders snappen hier niks van. dat hoeft ook niet. maar je hebt geen idee wat voor mensen hier betrokken zijn en wat voor een kind het om gaat. dat zie je zelf wel ook in. maar nog steeds heb je het over Leonardo enzo... het is prima dat je reageert. maar jij geeft ook geen antwoord op mijn vraag. waarom vind men gr3 belangrijk?(dat zei je toch?) behalve leren in boekjes werken en pennenstreek. en je hebt het over langer kleuteren bijvrbeeld. maar dat was de vraag van vorig jaar. dat spelt dus echt niet meer. ja lang kleuteren vind ik zeer gezond. dat is in het algemeen zo. op een andere school zou zoontje nu al op gr3 zitten. deze school houdt het heerlijk langer. is ook waarom ik deze school goed vind. dat ik over een toetst pagina's schrijf, tja, meeste toetsen ken ik wel goed. maar deze herkende ik niet. maar jij herkent het ook niet volgens mij? volgens mij is er nog steeds niemand hier die het wel goed herkent. zoveel juffen en kenners ebben we hier enzo. maar toch echt niemand die zegt= dat is hem, 15X25 woorden. en dat vind ik boeiend ja. ik kan r niks aan doen. dat staat wel los van de versnelling etc.
Je kunt merken dat je me inderdaad niet goed kent: ik heb ook een dergelijk 'zorgkind' en ken de 'toestand' dus. Daarnaast heb ik twee keer antwoord gegeven over waarom 'men' groep 3 belangrijk vindt. Dat jij het antwoord niet toereikend vindt, dat verandert toch niets aan wat 'men' vindt? Hopelijk kan iemand je duidelijkheid geven mbt die toetsen. Veel succes er mee in ieder geval!
nou nieke, die dingen die je noemde kan ik niet gebruiken. dat heb ik toch gezegd? ja, je kent ook wat een zorg kind is. ja, dat weet ik. dat is nou wat pijnlijk is hier. praat dan over jouw kind en jouw problematiek. als een ouder. niet als een kenner. want daar heb ik meer aan. gewoon vertel welk groep je kinderen zitten en waarom en hoe zij het doen. wat zijn de overwegingen? Ik weet er wel wat van. maar je kiest ervoor om als een juf te praten. of als een kenner. praat als een 'lotgenoot'! dat voelt veel warmer, helpt meer, en is vriendelijker. durf je dat niet? ben je bang voor onbegrip? vind je me niet open of hartelijk genoeg. ja vertel waarom praat jij altijd zo? iedereen weet dat je ook met dezelfde vragen zit. maar je praat hier niet over.
kijk we hebben natuurlijk met de juf over doortoetsen ooit weleens gesproken. we(juf en ik) zien daar geen nut in. want we weten dat hij heel lang vol kan houden en stopt wanneer hij daar geen zin meer in heeft. (alleen gr3 en misschien een beetje van gr4 zou genoeg zijn, vinden wij op dit moment) we(papa en ik) ontwerpen zelf ook toetsen; en we kunnen hem op hogere cognitieve nivoo's testen. (doen we ook sinds heel lang) onze expert deed ook nogal wat testjes. ik wil gewoon niet dat ze hem te lang doortoetsen. want op een gegeven moment heeft het echt geen zin. want hij is een 5 jarig kindje. hij gaat er moe van worden. het is gewoon steeds beperkte aantal regels toepassen op gelijkwaardige voorbeelden. daarin scoort hij dus enorm hoog. is voor hem geen probleem. zijn nivoo zie je ook duidelijk qua schoolse vakken. het gaat om andere zaken. we denken niet anders dan de juf in dat opzicht. ik denk dat de juf het niet lang vol houdt hoor. ze snapt het wel veel te goed waar het om gaat.
Hoe zit het sociaal/emotioneel, denk je dat hij aansluiting zal gaan vinden bij klasgenootjes als hij naar groep 4 gaat?
dat heeft hij wel denk ik. 3 goede vrienden in die groep. maar de ontwikkeling bij die kinderen gaat natuurlijk heel anders verlopen dan bij leeftijdgenoten.
bij de oudere kinderen kan hij minder goed op komen voor zichzelf, hij is passiver, minder zelfstandig omdat de oudere kinderen veel voor hem willen regelen. en wanneer ze iets willen nemen ze alles weer terug natuurlijk. hij ontwikkelt een vorm van afhankelijkheid. popje van de klas. hij zat natuurlijk met gr2 met deze kinderen en hij werd geobserveerd. we willen dat hij in gr3 zit volgend jaar. maar goed, we zullen zien wat de school gaat zeggen.
Dat zagen wij dus ook vaak, vorig jaar kwam er in eens seks om de hoek kijken, tja klasgenoten van 9/10 jaar en dan hij met zijn 7/8 jaar er tussen en daarin ook nog eens ruim een jaar in achterlopen. Hij was nog totaal niet toe aan de info die hij van klasgenoten kreeg . Ook kwam hij daar totaal niet voor zichzelf op waardoor er 2 klasgenoten waren die daar flink misbruik van probeerden te maken. Gelukkig wordt dat op deze school meteen in de kiem gesmoord. Nu gaat dat wel wat beter (voor zover we dat van hem mogen verwachten)
goed van de school, snel aanpakken zodat er geen cultuur van ontstaat. onze school doet niet voldoende volgens de ouders. het is een probleem, zelfs binnen leeftijdgenoten op dit moment.
Voordeel van speciaal onderwijs , kleine klasjes (12 leerlingen) en leefstijl lessen waarin deze dingen besproken worden en geleerd wordt wat wel wenselijk gedrag is. Bij onze dochter was er ook al een heel pestcultuur aan de gang in haar klas onder aanvoering van 2 jongetjes. Ook daar is het aangepakt maar pas nadat er verschillende ouders aan de bel trokken en ik uiteindelijk de juf heb overgeslagen (deden meerdere ouders) en naar de directeur ben gelopen. Resultaat is dat er nu 1 juf voor de klas staat (ipv 2) en ze gekozen hebben voor de juf die heel streng is. Ze staat nu 2 weken voor de klas en heb onze dochter al 2 weken niet gehoord over dat ze geslagen, geschopt of geduwd werd. Nu kan ze weer lekker naar school en begint ze ook weer aan te geven zich te vervelen en naar groep 3 te willen
hier heb ik een praktische tekst over doortoetsen. het is dus niet zo dat het kind A moet halen. A of B. en waar hij D haalt is dat zijn leer nivoo. Hoogbegaafd kind opvoeden – IeKu » Wat wordt er bedoeld met doortoetsen?
het is de juf helaas nog niet gelukt om door te gaan. we zitten dus alleen met 2 spellingstoetsen waar doortoetsen nog niet klaar is. en nog rekenen, taal, begrijpen lezen etc moeten komen.. de juf haalt het volgens mij niet tot 21 april. en wij zonder die gegevens moeten beslissen.
ik weet nu iets meer, omdat we een gesprek hebben gehad met de HB begeleider van de school. ze wilde weten, tenminste, hoe goed zoontje gr3 beheerst en waar hij nog wat bij moet leren om volgend jaar naar gr4 te mogen gaan. omdat de juf weinig tijd had konden ze niet helemaal doortoetsen. maar ze gaat de testjes tot nu toe, van gr3 dus, voor zo ver ze wist, analyseren en hem; of voor sommige vakken naar gr3 laten gaan, of helemaal naar gr3 laten meedraaien(ligt ook aan wat zoontje liever wilt) hij gaat dus volgend jaar naar gr4. met zijn HB lijn, compakten verrijking. daarover gaan we vandaag praten met de school. naar een andere school gaan om hem niet te laten versnellen zou niet werken.(dat waren wij aan het uitzoeken, omdat ik zoontje te jong vind voor gr4) omdat dit advies kind gebonden is. behalve Leonardo-met combi klassen gr3-4), moet hij in alle scholen versneld worden. gr3 met HB lijn zit er niet in. vanaf gr5 kan hij dagdeel programma volgen van de stad voor talentonderwijs. (niet verplicht, zo nodig) de toets was gr3 spelling van cito. hij heeft ook rekenen gr3 gehad. ze wilden uitgebreid kijken hoe hij speelt en opschrijft.(misschien gaat hij nooit moeten aan elkaar leren schrijven, is niet verplicht, als het hem te moeilijk lijkt) maar hij moet alle letters op een makkelijke manier leren schrijven. ze heeft ons goed uitgelegd wat voor problemen van hem gebonden is met het gebrek aan uitdaging. -ook dus broek plassen-
update: we hebben een goed gesprek gehad met de school. het staat vast dat hij volgend jaar naar gr4 gaat. maar na de mei vakantie gaat hij 2 dagdelen per week naar gr3 waar hij leert in boekjes te werken. en aan groep kan wennen. hij heeft geen hiaten in zijn kennis, maar maakte wel slordigheid foutjes. besluit om te versnellen is voornamelijk gebaseerd op zijn sociale emotionele ontwikkeling, vrienden die hij heeft etc., omdat hij de stof cognitief aan kan mag hij dus bij de kinderen in de klas zitten met wie hij goed kan communiceren. en op gr4 starten ze met vooruit toetsen zodat zijn verrijking samengesteld kan worden. dat zal altijd zo gaan met hem.vooruit toetsen ipv achteruit. hij gaat wel de instructie deel van de lessen volledig volgen. ik hoop het goed gaat. het is vaak een mooi plan die je te horen krijgt maar uitvoering is vaak problematisch.hij is er blij mee. en dat telt ook natuurlijk.