Onze dochter zit op dit moment in groep 1 en wordt in juli 5. Nu is het zo dat zij al heel goed kan lezen. Ze leest makkelijk op m3 (midden groep 3) niveau en eind groep 3 kan ze ook lezen maar gaat nog niet zo snel. Ik vind het best lastig wat ik hiermee moet. Ik heb het gevoel alsof er op school niet echt wat mee gedaan wordt. Nu las ze vorige keer zonder moeite een bieb boekje eind groep 3 aan mij voor en toen heb ik deze mee naar school gegeven. De meester sprak mij wel aan dat ze wel erg hard ging en dat ze haar gaan doortesten. Hebben of kennen jullie kindjes die zo hard gaan/gingen? Hoe zijn ze hier op school mee om gegaan? Met rekenen gaat ze trouwens ook wel hard maar loopt ze geen 2 jaar voor, 1 jaar ongeveer. Ik vraag me namelijk af als ze nu naar groep 2 gaat of groep 3 dan over 1,5 jaar nog wel zo interessant is? Of zit ik ernaast? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen. 😊
Doortoetsen is een goede start. Dan weet je op welk niveau je dochter zit en kun je een beter besluit nemen mbt wat voor volgend jaar het best passend is. Onze oudste dochter las in groep 1 ook. Geen idee welk niveau, denk avi start, misschien avi m3. Ook met rekenen liep ze voor, ook geen idee hoeveel. Ze hebben toen de cito van groep 2 bij haar afgenomen, waar ze goed op scoorde. Uiteindelijk heeft ze groep 2 overgeslagen. Sindsdien zitten we in een soort sneltrein...ze mag vanzelf namelijk pas echt lezen sinds ze in groep 3 zit en sindsdien gaat het dus heel hard. Als ik haar nu zie, dan heb ik geen idee wat ze dit jaar in groep 2 had moeten doen, laat staan het jaar er na in groep 3. Het is nu in groep 3 al lastig zat (qua voldoende uitdaging vinden dus).
Bedankt NiekeKris voor je antwoord! Fijn dat het bij je dochter goed opgepakt is. Heb je hier zelf de leraar op moeten attenderen of zag hij dit zelf? Nog meer ervaringen?
Mijn jongste, in feb 5 geworden, kan ook lezen. Ze hebben haar afgelopen maand getoetst. Ze heeft de cito van gr 1 en gr 2 gedaan en scoorde boven gemiddeld. Cognitief kan ze na de zomervakantie starten in groep 3. Maar sociaal/emotioneel is ze gewoon een heerlijke kleuter van 5. Gelukkig voor haar zitten er nog 2 kindjes in de klas, die ook hoog scoren en dit groepje krijgt nu extra uitdaging. Ze gaan dinsdagmiddag naar de rt-er en donderdagmiddag naar de ib-er. Zo hopen ze deze kleuters te stimuleren en uit te dagen, maar ze kunnen ook nog lekker spelen. En hoe is jouw dochter in de klas. Dat is ook belangrijk. Verveelt ze zich of past ze zich aan. Wacht even de toetsen af en praat dan verder met de ib-er en vraagt wat het plan dan is.
Als ze gaan doortesten, doen ze er blijkbaar echt wel wat mee en zien ze het op school ook. Ik zou daar dus even gesprek aangaan en kijken wat zij doen en wat jij zelf kunt doen.
Ik lees even mee. Mijn zoontje (eind mei wordt hij 5) zit ook in groep 1 en in februari kwamen we erachter dat hij kan lezen. Hij heeft het zichzelf geleerd en leest nu op e3 niveau denk ik. Sinds we het ontdekt hebben is hij boekjes gaan lezen en hij leest steeds sneller en moeilijker boekjes. Hij is erg gedreven, wil steeds meer. Ik heb dit in een kort gesprek met de juf aangegeven maar die doet er niet zoveel mee. Op school is hij nog een echte kleuter die lekker speelt, maar het valt steeds meer op dat hij de schoolse dingen (lezen en rekenen) thuis graag doet. Ook rekenen vind hij erg leuk en hij maakt sommetjes tot tien met gemak. Hij wil nu tot 20 en ook keersommen doen, tja, hou hem maar eens tegen . Ik twijfel nu of ik het moet laten of nog een keer met de juf in gesprek moet. Hebben jullie het zelf aangegeven of kwam de juf met het idee van doortoetsen?. Mijn zoontje scoorde op de cito ook 2 keer 1+.
Dat hebben ze hier op school ook idd met een groepje met 4-5 kinderen. Hier leest hij nog niet, maar loopt vooral met rekenen, verbanden leggen en begrip behoorlijk voor. Verder is het ook nog een echte kleuter, vindt spelen nog heerlijk. Hier gaat hij in principe gewoon naar groep 2 naar de zomervakantie. In juni hebben we iig nog een gesprek met de ib-er staan.
@clnl, zou toch eens aan de juf vragen wat ze gaan doen, want helemaal niks doen lijk me ook niet goed. Al is hij gewoon gezellig in de klas, hebben ze toch wel uitdaging nodig. Net als mijn dochter, die doet gewoon overal aan mee, maar met sommige werkjes, krijgt zij een iets moeilijker. Ze moeten ook leren leren.
Wij hebben de juf er op gewezen dat ze kon lezen en toen ook dingen mbt rekenen besproken. De juf heeft haar toen een avi-toets afgenomen (wisten wij niet, hoorden we later pas) en later in overleg met ons dus de cito uit groep 2. Qua lezen was het toen echt nog beginnend, omdat ze zichzelf de ruimte niet gaf. Pas vanaf de eerste dag in groep 3 is ze 'los gegaan'. Ik vind hoe een kind in de klas is, zeker mee spelen, maar juist aanpassen kan heel verraderlijk zijn! Onze dochter doet gewoon wat er van haar verwacht wordt, ze past zich prima aan, maar dat betekent niet dat het goed voor haar is en dat ze er gelukkig van wordt!
Bij mijn dochter hebben ze ook de cito van groep 2 afgenomen omdat ze op groep 1 niveau zo hoog scoorde. Rekenen scoorde ze op de groep 2 cito niet extreem hoog op maar ik merk dat ze daarmee nu heel hard gaat. Nu zegt de leraar wel dat ze haar gaan doortoetsen, op haar avi niveau. Idd doortesten klinkt alsof ze er wat aan doen maar hij kwam er pas echt achter dat ze kon lezen toen ik zelf boekjes mee naar school ben gaan geven. Daaruit kwamen zijn reacties. Hoe ze voor de rest overkomt in de klas: Ze zit in een gemengde groep 1/2 en ze gaat erg veel met de 6 jarige kindjes om. Ze is sociaal wel echt verder dan haar leeftijdsgenoten.
Fijn om te lezen hoe het bij jullie gegaan is. Nu ik dit zo weet ga ik zeker nog een keer het gesprek aan met de juf en het duidelijk aangeven zoals jullie ook gedaan hebben. Je hebt gelijk Stroopie, als we niks doen dan gaat school hem tegenstaan denk ik. Rianne, ik ben benieuwd hoe ze gaan doortesten en wat ze voor plan gaan maken om haar te blijven uitdagen. Mijn zoontje verschilt wel van jouw dochter op sociaal gebied. Hij speelt vooral met leeftijdsgenootjes en niet met de kinderen uit groep 2. Ik vind hem sociaal en ook om te zien nog zo klein, tot hij zijn mond open doet
Ik heb een gesprek met de juf gehad en ze gaan nu verder kijken en mijn zoontje toetsen. Nadat ik aangegeven had dat hij al kon lezen geloofde ze mij denk ik niet, maar maandag heeft mijn zoontje zelf gezegd dat hij al kan lezen. Ze heeft hem een boekje gegeven zodat hij het kon laten zien. 's Middags met ophalen zei ze dat ze erg verbaasd was omdat hij het zo oplas. Daarna mocht hij op de computer sommetjes maken en dat deed hij ook boven verwachting. Hij mag nu met groep 2 meedoen en ze gaan verder kijken. Rianne, bedankt voor dit topic, hierdoor en door de reacties ben ik er weer achteraan gegaan en wordt er nu wat mee gedaan. Mijn zoontje is trouwens apetrots
Klopt. Zien wij nu bij onze oudste. Die scoorde op de rekentoets een C, waar ik een beetje verbaasd over was, omdat ze uit zichzelf al bezig is met tafelsommen, (Mama, 5x3 is 15. Dat soort dingen. En die heeft ze dan niet gehoord, dat heeft ze dan zelf uit zitten rekenen). Bleek dat de rest van de klas bijna allemaal onvoldoende had gescoord, mede omdat ze, (ik denk door achterstanden in de klas) nog niet toe waren gekomen aan een aantal onderdelen. Had onze dochter zelf wel even uitgevogeld hoe de sommen moesten die ze nog niet behandeld hadden, en de toets dus voldoende gemaakt... Maar zij past zich dus echt aan het niveau van de klas aan, is een kind dat niet op wil vallen en dus gaat doen wat de rest van de klas ook doet. En als daar dan dus geen enkele andere hoogvlieger zit...
Hier ook 5 en kan al lezen en schrijven en sommen enzo. Vind ze gewoon heel leuk Ik laat haar in ieder geval starten in groep 2, juf gaf aan dat ze genoeg extra materiaal voor de snellere leerlingen hebben, ze is er ook nog niet echt aan toe, meteen groep 3.
Heel erg fijn dat ze er wat mee gaan doen!! Hier wacht ik het avi doortoetsen nog even af en in mei hebben ze weer die cito toch? Ik denk eerst door laten stromen naar groep 2 en dan even kijken of ze daar wel moet blijven.
Mijn dochter van 4 kan nog niet lezen. Ze kent wel de meeste letters al, kan die ook schrijven en kan kan + en - sommen maken onder de 20. Ze scoorde erg goed op de cito en op de ontwikkelingstoetsen. We zijn nu in gesprek met de juffen over evt. groep 2 overslaan. Loopt hier ook n topic over. Dus ik zou er zeker wat mee doen! Doortoetsen is een goede start. Voorlopen en niet uitgedaagd worden kan namelijk een hoop problemen geven later. Daar heb ik helaas ook ervaring mee (oudste zoon).