Onze dochter is dit schooljaar voor het eerst naar school gegaan. Eind juni is ze 4 geworden en omdat de zomervakantie voor de deur stond hebben we haar pas na de zomervakantie écht naar school laten gaan. Gisteren heeft de juf me gauw even aangesproken (om er volgende week na school wat uitgebreider op terug te komen). Ze doet het niet verkeerd maar op sociaal emotioneel vlak en met rekenen zou het geen kwaad kunnen als ze volgend jaar nog een keer groep 1 doet. Qua taal komt ze prima mee. Bij rekenen scoort ze op de cito op c-niveau (wel tegen B aan), bij taal zit ze tussen A en A+ in. Met taal komt ze dus prima mee en zou ze niet misstaan in groepje 2, maar dat is wel het enige puntje eigenlijk. In feite ben ik er helemaal niet op tegen om haar nog een jaartje extra te laten kleuteren. Bij ons is groep 1 op vrijdag ook vrij en het is fijn dat ze dat dan volgend jaar ook nog heeft. Het enige waar ik mee zit is het volgende; er zijn meer kindjes in haar klas (groep 1/2) die een jaar langer kleuteren. Die worden dan in oktober al 6 bijvoorbeeld. S daarentegen wordt aan heteinde van groep 2 al 7. Dit vind ik oud. Het gat lijkt dan zo groot tussen de kindjes die pas in december met 4 jaar zijn ingestroomd. Dat niet alleen, maar haar hele verdere schooltijd gaat ze altijd in dat schooljaar een jaar ouder worden dan de andere kindjes. Op een moment dat je kindje in sept-okt-nov-dec jarig is merk je dat niet zo. Het wordt dan gewoon als eerste van de klas de leeftijd die de rest van de klas ook krijgt. S is zo dadelijk echt een jaar ouder dan de rest. Zo voelt dat tenminste voor mij. Ikzelf ben ik groep 3 blijven zitten. Ik ben 4 dagen na S jarig dus soms viel het in de vakantie en soms niet. Ik werd ook altijd een jaar ouder dan de rest. Ondanks ik me niet kan herinneren dat ik dat een heel groot probleem vond vind ik het nu voor S wel verdrietig. Hoe zien jullie dit?
Ik denk dat ik zou kijken of ze mee naar groep 2 kan en als eind volgend jaar blijkt dat ze nog niet aan groep 3 toe is, haar dan evt. een extra jaar laten kleuteren.
Ik laat kinderen eigenlijk nooit in groep 1 zitten, wel in groep 2. Omdat het een combi 1/2 is kan dat makkelijk. Als ze nu een enorme ontwikkelingsachterstand zou hebben dan kan ik het begrijpen maar dit is volgens mij niet zo. Even in gespek met de juf dus.
Ik zou ook kijken of ze naar groep 2 kan Beter groep 2 over doen dan groep 1 Je kindje heeft daar zelf veel meer aan De kindjes die ouder zijn ja bij mijn zoontje in de klas heb je precies het zelfde leeftijds verschil en onderling bij de Kids merk je daar niks van Succes
Volgens mij blijven kinderen in groep 1 alleen zitten om sociaal emotionele 'achterstand'. Anders kleuteren ze groep 2 nog een keer. Als zij sociaal emotioneel nog niet mee kan komen met haar klas dan zou ik het zeker doen.
Hier willen ze dochter groep 1 over laten doen ivm niet uit haar hoofd te kunnen rekenen en ze dus achterloopt op de rest, als je vraagt wat 3 plus 4 is kan ze geen 7 zeggen dan moet ze vingers tellen, Ook heeft ze een matig gescoord op haar Cito en als de volgende Cito weer matig was zou ze groep 1 over moeten doen, Nu hebben wij voor ons zelfs besloten dat wij haar naar groep 2 willen laten gaan en dat als ze niet toe is aan groep 3 zij groep 2 over kan doen,
Wat vind je zelf van het soc/emotionele aspect bij je dochter? Groep 1/2 dan zou ik haar toch naar groep 2 over laten gaan, ze groeien nog ontzettend in die anderhalf a 2 jaar. Volgend jaar weer bekijken en dan zeggen of ze groep 2 nog over gaat doen.
In groep 1 uit hun hoofd kunnen rekenen? Wat vaag.. Sommige kinderen kunnen dan net tellen tot 10 of 20
Met welke leeftijd kinderen speelt ze? Zijn het de jongsten uit de groep? Dan sluit ze emotioneel meer aan bij de groep 1 van vorig jaar. Een hoge c-score van de cito is een keurige score. Ze zit dan op het landelijk gemiddelde. Dat is in mijn ogen geen probleem. Ik heb alleen kinderen in groep 1 laten zitten als ze echt heel zwak waren, anders keken we groep 2 nog aan.
Aldus de juf is ze sociaal emotioneel ook nog niet aan groep 2 toe maar ik kan dat zelf niet beoordelen. Ze spreekt af met kindjes die nu voor het tweede jaar groep 1 doen. Ik heb ook een beetje het idee dat het een trend is op onze school om groep 1 over te doen. Het schoolgemiddelde (cito score) ligt namelijk op niv A/A+ (zowel rekenen als taal) en ik kreeg in de laatste ouderavond de indruk dat ze dat als standaard hanteren en niet de C/B score van het landelijk gemiddelde. DL wordt wel heel graag als baby behandeld. Als ze iets niet weet wil ze er ook niet graag voor werken. Als ze iets weet en ze voelt zich zeker dan doet ze het graag maar als ze het niet goed weet wilt ze dat je haar alles voorkauwt of overneemt. Ik denk niet dat ze echt een achterstand heeft. Maar ze is nog wel heel speels. Aan de andere kant; ze is 4. Ze is een kleuter. S kan ook nog niet hoofdrekenen. Maar ze kent ook de cijfers niet. Heeft ook helemaal geen interesse om ze te willen leren. Ze kent nu 1-2-3 en verder herkent ze in een 5 geen 5 en in een 8 geen 8. Ik heb de indruk gekregen dat dit bij de CITO wel echt invloed heeft gehad op haar score. Na jullie berichtjes weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen. Ik ga wel aankaarten dat ik zit met haar leeftijd en inderdaad, er kan nog zoveel gebeuren. S is er een van de spurten. De juf gaf ook wel aan dat ze echt is gegroeid maar dat de twijfel bestaat of ze al toe is aan groep 2. Ik ga ook vragen waarom ze denkt dat ze sociaal emotioneel nog niet mee zou kunnen naar groep 2. Ik merk wel dat er op school bij ons heel snel een kindje groep 1 over doet. Ze merken er dan nog niks van en liever nu natuurlijk dan in groep 3 t/m 8.
Ik zou geloof ik ook eerder kiezen voor over naar groep 2 en dan die groep eventueel twee keer als dat nodig mocht zijn. Jonge kinderen ontwikkelen zich nu eenmaal heel erg sprongsgewijs en het duurt nog bijna 1,5 voordat ze eventueel naar groep 3 zou moeten...
Mee eens. Daarnaast, ze scoort toch gewoon goed voor taal en een hoge C, dus gemiddeld voor rekenen, wat verwachten ze wel niet van een vierjarige? Zitten blijven kan altijd nog. Klinkt alsof de school erg cito-gericht is i.p.v. zelf naar de ontwikkeling van het kind te kijken. Wat staat je het jaar daarna weer te wachten als ze een B of een C scoort? Elke keer gesprekken of extra werk om het resultaat omhoog te krijgen omdat gemiddeld of goed niet goed genoeg is? Natuurlijk is ze speels, ze is 4 jaar!
Dat zou ik ook doen, want ze scoort hartstikke goed met scores van B-C en A-A+... Als ze nu niet overgaat, kan ze het jaar erop sowieso niet naar groep 3. Als ze nu wel overgaat, kan ze het jaar erop altijd nog een keer groep 2.
Hoe meer ik erover lees via google, hoe meer ik het eigenlijk niet wil. Het feit dat S dan inderdaad 7 jaar wordt in groep 2 maakt (zo heb ik net via dit forum in een post van vorig jaar gelezen) maat dat ze in groep 1 al doubleert. Ze mag dan nog 1 keer blijven zitten, maar liever niet. Ik heb liever dat ze dan door gaat naar groep 2. Haar daar evt als een groep 1/2 kindje behandelen en dan het jaar daarna beslissen. Ik vind het nu echt nog te vroeg. En net nu ik gisteren er niet negatief in stond. Nu ineens wel. Ook met ML er even over hebben.
Hier sluit ik me bij aan. Ik ben helemaal voor lang genoeg kleuteren en bij twijfel een kindje in 1/2 of in 2 te laten 'zitten'. Het is veel vervelender om groep 3 of hoger over te moeten doen. Dan zijn ze al veel gerichter op vriendjes en hebben ze het besef van zitten blijven veel meer. Mijn zoontje is begin dec 4 hpjaar geworden en in januari naar school gegaan. Erg moe steeds dus vaak halve dagen. Nu sinds een maand gewoon de hele week naar school. Hij zit in een combinatie klas 0/1/2. Hij zit dus in het zogenaamde 0 en gaat straks (denk ik) gewoon naar groep 1. Dit doet hij dan dus 1,5 voor hij naar groep 2 gaat. Maar wel steeds in dezelfde klas. Heeft zijn voor en nadelen. Voordeel is dat hij in groep 1 wel al mee kan doen met dingen 2, als hij eraan toe is. Is wel anders dan jouw dochter natuurlijk.
Ja uit het hoofd is misschien niet het juiste maar onze zoon van groep 2 bijvoorbeeld daar leg je 3 en 4 snoepjes neer en dan kan hij zo op het zicht zeggen dat zijn er 7, onze dochter moet dat ook kunnen van de juffen, Maar zij kan dat niet, om te weten hoeveel snoepjes er liggen moet zij naar de snoepjes lopen en elk snoepje apart tellen en aanwijzen zeg maar voor ze bij die 7 komt, daarin schijnt ze dus achter te lopen, Wanneer de juf haar vraagt of ze niet wil wijzen en tellen maar gewoon er naar kijken en op " inzicht" zeggen wat het is dan roept onze dochter rustig 6 of 9 of zelfs 12