Wij hebben momenteel ook met zoiets van doen en het mag dus niet! Mits het vooraf is besproken. zou dus een ander zoeken. Een offerte is een prijsaanvraag niet meteen een rekening! Je moet prijzen kunnen vergelijken dat is het doel van een offerte.
Hier moesten we wel betalen voor het inmeten van de keuken 40 euro geloof ik wat je dan weer terug kreeg als je koos voor dat bedrijf... Maar de offerte, tekeningen maken, wensen uitzoeken etc was gewoon gratis... Wij hebben ook een hovenier die voor ons de tuin heeft gedaan (nieuwbouw) en daar was de offerte ook helemaal gratis... Paar weken geleden heeft hij nog een pad door het gras aangelegd en gewoon van ge voren een all in prijs afgesproken, wij gaven de maten door hij heeft de offerte gemaakt, wij zijn akkoord gegaan maar hoefden echt niet te betalen voor de offerte...
Zo dan dat is dan duidelijk haha. Vond het zelf ook al een rare gang van zaken. Nu maar hopen dat we er makkelijk vanaf komen.
Stuur een aangetekende brief dat je het niet eens bent over de offerte en de daarbij behorende prijs, dat dit niet afgesproken is en dat je niet van plan bent te betalen. En gewoon niet betalen, het bedrag weegt namelijk niet op tegen alle kosten die die man moet maken om een incassobureau in te schakelen en zelfs dan hoef je niet te betalen, want ze hebben geen poot om op te staan. Gewoon niet betalen!! (geloof me, ik krijg nog steeds geld over iets wat wel uitgevoerd is...)
Begrijp wel dat je geld vraagt voor een offerte als je er langere tijd mee bezig bent. En dat je dat dan later verrekend als je de opdracht aanneemt. Maar het mag absoluut niet zo zijn dat ze een offerte maken zonder iets te zeggen en dat je dan een factuur krijgt. Dan zou ik direct naar iemand anders gaan. Een goede offerte maken kost een aannemer/tuinman of loodgieter verschrikkelijk veel tijd. Vaak hebben ze nog een betaald iemand die daarbij helpt. Dus het kost ze zelf ook tijd en/of geld om de offerte te maken. Maar op deze manier kan het absoluut niet.
Het is niet zwart wit. Het mag, als hij jou er van op de hoogte heeft gesteld. Dat kan ook door het bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden op te nemen. Het vervelende is dat je al eens zaken hebt gedaan met dit bedrijf. Heb je zijn algemene voorwaarden gehad? Stonden ze bijvoorbeeld achter op de factuur die je betaald hebt? Kijk dat even na, want dan sta je minder sterk als je av gehad hebt waarin hij aangeeft dat offettes niet gratis zijn. ik zou gewoon eens bellen en je verbazing uitspreken, en vragen wat hier precies de bedoeling van is en dat je hier niet op gefekend hebt. Officiële trajecten kunnen altijd nog. Ik ben altijd meer van het eerst praten.
of het mag weet ik niet, maar of ik een hele heisa zou willen om 30 euro dat weet ik wel, joost mag weten wat voor kosten er nog bij kunnen komen als je niet betaald, en stel dat het ergens in de ininie kleine letters zou staan dan mag je zometeen honderden euro's gaan betalen, ik zou kiezen voor eieren voor mijn geld, maar hem zeker niet aannemen om de klus te doen, en er uiteraard een leerles uit slaan, volgende die je mailt vragen om een gratis vrijblijvende offerte indien mogelijk
Ik vind geld vragen voor een gewone offerte echt grote onzin eigenlijk. Vaak is het de enige manier om prijzen te vergelijken. Als ik dan zou moeten betalen voor het opvragen van een prijs, valt dat bedrijf eigenlijk al meteen af. En tja als je na het uitbrengen van een offerte niet gekozen wordt als bedrijf, dan zijn er blijkbaar goedkopere of betere opties in de markt. Daar zou ik dan ook lering uit trekken. Sowieso vind ik het not done om niet aan te geven dat een offerte geld kost en dan achteraf iets in rekening te brengen.
Doel van het geven van een offerte is om de klant binnen te halen. Daar hoor je geen geld voor te vragen. Iemand die voor de eerste offerte geld wil zien krijgt van mij de klus niet. En een factuur achteraf zonder dat hij vermeld heeft dat hij er kosten voor rekent daar zou ik niet mee akkoord gaan. Dat hoeft ook niet want je hebt niet vooraf ermee ingestemd/je wist het niet. Wel even goed kijken of hij het niet ergens vermeld heeft op zijn site natuurlijk. Mocht een offerte veel tijd kosten dan kan je vooraf een grove indicatie geven met gegevens die je van de klant krijgt. Een gedetailleerde definitieve offerte met een huisbezoek kan dan geld kosten. In deze volgorde zou ik minder moeite hebben met een onkostenvergoeding voor de offerte + verrekening als je de opdracht geeft.
Of het wel of niet mag? Ja het mag. De meeste doen het niet omdat mensen erop afhaken en het een stukje service is. Mijn vader is een eenmans bedrijf dakdekker. Die doet het als stukje service maar geeft wel toe dat het soms frustrerend is. Hij moet om een offerte te maken toch langskomen het dak op alles nakijken. Dan naar huis alles opstellen uitzoeken wat de kosten zijn etc etc. Je bent gauw 2 uur kwijt. Vergeet niet dat deze mensen gauw rond de 50 euro(ben ik mager) per uur kosten. Dit lopen ze dus mis daardoor als iemand er niet mee in zee gaat. Maar hij had het idd moeten melden. Maar zou de 30 euro niet betalen. Mijn vader heeft wel eens verteld wat hij betaald voor die mooie deurwaarde stickers die hij op zijn facturen mag plakken. Geloof me voor 30 euro doen ze het niet. Kost echt teveel.
Nou op zijn site staat niks vermeld over offertes alleen dat je hem daarvoor kunt bellen. En op de rekening kan ik niet kijken voor de voorwaarden, want heb contant betaald toen. Maar goed we gaan hem bellen, want hij heeft niet gemeld dat er kosten bij zouden komen en nog bijna 2 weken later dan gepland de offerte gekregen ook. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen.
Ik zou hem zeggen dat je die 30 euro niet gaat betalen, aangezien hij het niet vantevoren gemeld heeft en dat ie de klus niet krijgt juist omdat hij ineens geld gaat vragen voor een offerte.
Oeps beetje laat, maar nog even een reactie: Wij hebben hem gebeld en netjes uitgelegd hoe wij erover dachten. Hij zei toen dat die prijs kwam te vervallen als wij de klus zouden aannemen. Maar dat hij nu een rekening geeft onder andere door dingen die al gemeld zijn hier in dit topic. Maar goed, verder was dat het. Of we nemen de klus aan en betalen niet of we nemen de klus niet aan en moeten dan alsnog 30 euro vermaken. Volgens mij vond hij het verder niet raar of vreemd.
hmm tja ik vind toch dat hij het wel netjes had Mogen melden. In het algemeen verder komen bedrijven/mensen die geld vragen voor offertes niet verder bij ons. Natuurlijk kost het wat tijd en geld, maar ik vind dat de investering van jezelf om de klus proberen binnen te halen. Ik ga echt geen geld betalen om prijzen te kunnen vergelijken. En 100 euro voor een offerte voor een schilderklus....wow, ben benieuwd hoeveel mensen daar in trappen.
Nee wij betalen normaal dus ook niet voor offertes. Als we dat hadden geweten hadden we het niet gedaan. Ik vind ook wel dat hij op z'n minst had mogen aangeven dat hij niet netjes gehandeld heeft, maar niks... Nu willen wij de klus wel laten uitvoeren, dus doen we het maar gelijk bij hem. Maar eigenlijk hadden we nog even verder willen kijken.
Misschien kan je toch nog elders (gratis uiteraard) offertes opvragen en als die net wat goedkoper zijn proberen te onderhandelen met deze man. Evt er ook bij aangeven dat jullie niet op de hoogte waren van de kosten voor de offerte.
Hij wimpelt het af dus. Ik vind niet dat je hoeft te betalen. Zijn jullie lid van de consumentenbond? Die kun je anders ook bellen. De kosten voor een offerte zitten hem er in of er kosten gemaakt worden, bijvoorbeeld door naar jullie te komen rijden. Dat is hier niet het geval, want hij was er al. Plus dus dat hij de kosten van tevoren had moeten melden. Ik zou echt niet betalen en ook niet meer met deze man in zee gaan.
Heel eerlijk? Ik zou dus echt niet die 30 euro betalen en ook zeker niet door hem de klus laten uitvoeren. Feit blijft gewoon dat hij dit van te voren had moeten melden en niet achteraf. Ik had lekker verder gekeken.