Hoesje telefoon past niet, terugsturen maar zelf kosten betalen

Discussie in 'De lounge' gestart door Molensteen, 25 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Molensteen

    Molensteen Fanatiek lid

    17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Ik heb een hoesje gekocht online voor de Sony z3 compact.
    De webshop geeft aan dat dit hoesje past, dus ik bestel.
    Nu past het hoesje gewoon helemaal niet, telefoon komt er gewoon niet in.

    Nu moet ik de verzendkosten betalen om het hoesje terug te sturen....

    Mogen ze Dit vragen?
     
  2. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Moet je even in hun verkoopvoorwaarden kijken.
     
  3. Butterfly1109

    Butterfly1109 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Terug brengen mag toch geen geld kosten? Of geldt dit alleen voor ruilen?
     
  4. Molensteen

    Molensteen Fanatiek lid

    17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Het gaat om verzenden
     
  5. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ze heeft het online besteld Butterfly, dan heb je dus verzendkosten ;)

    Vaak heeft het met het aankoopbedrag te maken. Ligt het lager dan een bepaald bedrag, dan moet je de retourkosten zelf betalen.

    In jouw geval zou ik even een mail eraan wagen, omdat het produkt niet voldoet aan de omschrijving (namelijk het past het aangegeven model niet).
     
  6. DDucky

    DDucky Bekend lid

    7 jul 2014
    997
    317
    63
    En anders proberen te verkopen via een FB groep of marktplaats ofzo?
     
  7. Butterfly1109

    Butterfly1109 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Toch even op gezocht; https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand Volgens mij kunnen ze niet verlangen dat je de verzend kosten betaald:

    Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.
     
  8. Molensteen

    Molensteen Fanatiek lid

    17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw

    Thnx!
     
  9. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    echter staat er in bovenstaand voorbeeld wel dat je iets heb gekocht met bedenktijd dus ik denk dat dat niet op toepassing is van wat jij heb gekocht,


    maar als je een mail stuurt dat je dit dus gekocht heb maar de informatie niet juist is op hun website (even screenshot maken) dan heb je grote kans dat ze je of het juiste artikel sturen, of alles terug betalen
     
  10. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
  11. Jinxx

    Jinxx Fanatiek lid

    12 jan 2014
    2.021
    1.026
    113
    Als er op de site van de webshop staat dat retourkosten voor eigen rekening zijn, kom je daar niet onderuit (wat zo'n consumentenwijzer dan ook mag zeggen) Echter in jouw geval voldoet het product niet dus neem aan dat je dan mag verwachten dat de webshop alles gewoon vergoed :) Ik zou ook even een mail sturen of naar de webshop bellen om het verhaal uit te leggen.
     
  12. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Inderdaad!
     
  13. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dat is dus pertinent onjuist, algemene voorwaarden mogen nooit aan de wettelijke regels derogeren. Je kunt op je kop gaan staan als webwinkel, als je de hele bestelling retourneert binnen de wettelijke bedenktijd (om wat voor reden ook), betaal je geen verzendkosten.
     
  14. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dit dus!

    Daarnaast hebben online aankopen een wettelijke bedenktijd. Die zou ik dus even opzoeken ....
     
  15. Jinxx

    Jinxx Fanatiek lid

    12 jan 2014
    2.021
    1.026
    113
    Nou, dan zijn er dus tal van webshops die zich daar niet aan houden! Beetje raar dan dat die webshops hier nog niet op aangesproken zijn (want neem aan dat er wel meerdere consumenten zijn die hier tegenaan lopen en in tegenstelling tot mij WEL van deze wet op de hoogte zijn)
     
  16. Snoeki

    Snoeki Fanatiek lid

    30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ik denk dat er te veel mensen niet op de hoogte zijn van deze wetgeving en ze het daarom gewoon doen. Als mensen op hun strepen gaan staan kun je altijd nog een terugbetaling doen ;) immers.

    En controleren? Weet je hoeveel webshops er zijn :cool:.... Das hetzelfde principe als restaurant kwaliteitscontroles. Ze kunnen ze niet allemaal te gelijk controleren.

    Ts: on topic, mail ze maar met je verhaal ben benieuwd wat ze er mee doen:p
     
  17. Ana leigh

    Ana leigh Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Maar hoe zit het dan met de H&M? Deze vraagt toch ook 1 euro vanwege retourzenden? Dat mag toch wel? En dit is ook binnen de 14 dagen zichttermijn.

    Liefs,
     
  18. ashleyp

    ashleyp Niet meer actief

    Ik heb zelf een webshop. Ik zie dat jullie e.e.a. door elkaar halen.

    Concreet:

    Indien een consument zijn bestelling retour stuurt is de webshop verplicht het aankoopbedrag (= bedrag product + bedrag betaalmethode + verzendkosten opsturen naar de klant) terug te betalen.

    De kosten voor het retour sturen van een product zijn voor de klant zelf en hoeft de webshop dus niet te vergoeden.

    Echter is de webshop verplicht een deugdelijk product te leveren dat voldoet aan de beschrijving op de webshop. In dit geval heeft de webshoo een product geleverd wat niet voldoet aan zijn beschrijving (want het past niet op het toestel wat in de omschrijving staat) dus is de moet de webshop alle kosten vergoeden.

    Wat betreft de opmerking dat heel veel webshop dit fout doen en dat het vreemd is dat ze hier nog niet op zijn aangesproken:
    Veel klanten lezen alleen de voorwaarden en denken dan dat dit klopt aangezien ze de wetten niet kennen.
    Daarbij loopt de webshop weinig risico want een klant gaat geen advocaat inschakelen voor 6,95 verzendkosten en een rechtsbijstand begint geen zaak voor dat bedrag. Dus komt de webshop er makkelijk onderuit. Triest maar helaas waar.

    Let ook maar eens op hoeveel webshops maar 7 dagen retourtermijn hebben. Dit mag wettelijk ook niet.
    Een klant mag binnen 14 dagen na ontvangst zijn retour melden en heeft na het melden nog eens 14 dagen wettelijk de tijd om het terug te sturen.
     
  19. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Wat staat hier nou precies, ik heb het werkelijk 3x gelezen, maar ik begrijp er nog niks van. Volgens mij klopt er ook iets niet in deze zin.

    Waarom zou de webshop de verzendkosten van het versturen NAAR de klant moeten vergoeden? Lijkt mij eerder VAN de klant NAAR de webshop. Of lees ik het nou verkeerd?
     
  20. ashleyp

    ashleyp Niet meer actief

    Je moet het gewoon lezen zoals het er staat :) niets moeilijk aan te begrijpen hoor.

    De kosten die de webshop maakt om het product NAAR de klamt te sturen, die MOET de webshop vergoeden bij em retour.
    Indien de klant een product retour stuurt dan zijn de verzendkosten voor eigen rekening em deze hoeft een webshop niet te vergoeden.
     

Deel Deze Pagina